Welk boek ben jij nu aan het lezen?

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Dodo schreef:
dennis schreef:
Boek ook gelezen. Heel mooi! Deze meneer Teunis Bunt mocht willen dat hij ook maar een fractie van het talent van deze schrijfster had ... Ik ken hem niet, dus ik kan niet beoordelen of er sprake is van enige frustratie zijnerzijds.
Dat is ontzettend flauw. Ten eerste mag iedereen een mening over andermans boek hebben, ook al kan hij zelf niet schrijven. Te tweede onderbouwt hij nauwkeurig, met voorbeelden, waar zijn kritiek over gaat.

Gefrustreerd is zo'n makkelijk woord om iemand te verwijten.
Ha! Goed lezen s.v.p. Ik zeg juist dat ik niet kan beoordelen of er sprake is van frustratie. Dus dat verwijt maak ik helemaal niet ...
En ja: hij mag zo'n mening hebben, maar er ik las meerdere (positieve) recensies over dit boek, in gerenommeerde kranten en bladen, en deze van meneer Bunt is naar mijn bescheiden mening helemaal niet zo goed onderbouwd. Een boek afkraken is namelijk best gemakkelijk. Je kunt altijd iets vinden om dat te doen. Inmiddels eens een kijkje op de site van deze meneer genomen, en ik krijg daar de indruk dat hij niet-christelijke literatuur hoger aanslaat als niet christelijke. Een heel grof boek als Bonita Avenue wordt daar bijvoorbeeld enorm geprezen. Tja ...

Maar goed: over smaak valt niet te twisten. Laten we dat dan ook maar niet gaan doen. :)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Vond je reactie trouwens wel leuk Dodo. Fijn dat je niet bent uitgestorven ...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

dennis schreef:En ja: hij mag zo'n mening hebben, maar er ik las meerdere (positieve) recensies over dit boek, in gerenommeerde kranten en bladen, en deze van meneer Bunt is naar mijn bescheiden mening helemaal niet zo goed onderbouwd. Een boek afkraken is namelijk best gemakkelijk. Je kunt altijd iets vinden om dat te doen. Inmiddels eens een kijkje op de site van deze meneer genomen, en ik krijg daar de indruk dat hij niet-christelijke literatuur hoger aanslaat als niet christelijke. Een heel grof boek als Bonita Avenue wordt daar bijvoorbeeld enorm geprezen. Tja ..
Volgens mij onderbouwt hij wel degelijk. En hij kraakt niet alle christelijke boeken af. ;-)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Posthoorn schreef:
dennis schreef:En ja: hij mag zo'n mening hebben, maar er ik las meerdere (positieve) recensies over dit boek, in gerenommeerde kranten en bladen, en deze van meneer Bunt is naar mijn bescheiden mening helemaal niet zo goed onderbouwd. Een boek afkraken is namelijk best gemakkelijk. Je kunt altijd iets vinden om dat te doen. Inmiddels eens een kijkje op de site van deze meneer genomen, en ik krijg daar de indruk dat hij niet-christelijke literatuur hoger aanslaat als niet christelijke. Een heel grof boek als Bonita Avenue wordt daar bijvoorbeeld enorm geprezen. Tja ..
Volgens mij onderbouwt hij wel degelijk. En hij kraakt niet alle christelijke boeken af. ;-)
Hij onderbouwt inderdaad wel. Maar ik vind die onderbouwing niet sterk. En ik bedoel te zeggen dat je elk, maar dan ook echt elk boek onderbouwd zou kunnen 'neersabelen' als je dat zou willen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

dennis schreef:
Posthoorn schreef:
dennis schreef:En ja: hij mag zo'n mening hebben, maar er ik las meerdere (positieve) recensies over dit boek, in gerenommeerde kranten en bladen, en deze van meneer Bunt is naar mijn bescheiden mening helemaal niet zo goed onderbouwd. Een boek afkraken is namelijk best gemakkelijk. Je kunt altijd iets vinden om dat te doen. Inmiddels eens een kijkje op de site van deze meneer genomen, en ik krijg daar de indruk dat hij niet-christelijke literatuur hoger aanslaat als niet christelijke. Een heel grof boek als Bonita Avenue wordt daar bijvoorbeeld enorm geprezen. Tja ..
Volgens mij onderbouwt hij wel degelijk. En hij kraakt niet alle christelijke boeken af. ;-)
Hij onderbouwt inderdaad wel. Maar ik vind die onderbouwing niet sterk. En ik bedoel te zeggen dat je elk, maar dan ook echt elk boek onderbouwd zou kunnen 'neersabelen' als je dat zou willen.
Ik ben wel benieuwd naar die positieve recensies, veel recensies die ik zie zijn dat namelijk helemaal niet. Viervijfde van het stuk tekst wordt ingeruimd voor een samenvatting van het verhaal, en op het eind is er dan nog een alinea die iets zegt over spannend en goed geschreven. Er wordt dan niet benoemd wat er precies zo goed of niet goed was aan het boek. Daarom zijn de recensies van Bunt een verademing.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Lezen jullie altijd eerst een recensie?
Ik doe dat liever niet. Want dan ga je toch anders beginnen, met een bevooroordeelde blik.
Een boek kan technisch goed geschreven zijn, maar als de verhaallijn je niet aanspreekt of pakt, lees je ook niet verder (met plezier).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door John Galt »

Meestal kom ik door recensies op het idee een bepaald boek te lezen. Maar ik moet bekennen dat ik meetal niet zulke diepe gedachten bij boeken heb als de gemiddelde recensent. En daardoor vind ik ook andere boeken goed dan zij. Maar door recensies te lezen leer je wel op een bepaalde manier naar boeken kijken en de kitsch van de kunst scheiden.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

Mara schreef:Lezen jullie altijd eerst een recensie?
Ik doe dat liever niet. Want dan ga je toch anders beginnen, met een bevooroordeelde blik.
Een boek kan technisch goed geschreven zijn, maar als de verhaallijn je niet aanspreekt of pakt, lees je ook niet verder (met plezier).
Ik lees nooit een boek zonder een recensie (liefst meer) te hebben gelezen. Dat geldt ook voor films of tentoonstellingen. Ik ben veel te bang dat het zonde van de tijd is. Wat betekent dat ik het gepraat op Refoforum kennelijk geen zonde van de tijd vind;-)

@Dennis: als de voorbeelden van Teunis Bunt al niet genoeg voor zich spreken, dan weet ik het ook niet meer. Maar er is toch iets mis gegaan bij de redactie, vrees ik.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Nazi's in Amerika, door Erik Lichtbau
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Mara schreef:Lezen jullie altijd eerst een recensie?
Ik doe dat liever niet. Want dan ga je toch anders beginnen, met een bevooroordeelde blik.
Een boek kan technisch goed geschreven zijn, maar als de verhaallijn je niet aanspreekt of pakt, lees je ook niet verder (met plezier).
Nee hoor, ik lees meestal ook niet eerst een recensie. Hoewel ik door sommige recensies juist weer wel aan het lezen van bepaalde boeken word gezet ...

En het is waar: een boek kan technisch heel goed zijn, en je toch niet aanspreken. Of technisch iets minder goed, maar het raakt je. Best subjectief uiteindelijk.
Ook de criteria voor een goed boek staan helemaal niet vast. Zo werd het boek 'Stoner' enorm geprezen, terwijl het absoluut niet voldoen aan de 'wet' show dont tell.

Het blijft dus grotendeels subjectief. Gelukkig maar, eigenlijk!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Opnieuw in de houten broek, over dominees, preken en kerkmensen. Door D. van der Stoep en H.H. Felderhof.
Uitgegeven in 1959 als vervolg op "Ïn de houten broek" van 1939.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johannes van Dijk »

De toetsteen der ware en valse genade van Ds.Th.van der Groe te Kralingen 1752.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Henk Bakker; Draads en tegendraads. Leren van de Puriteinen.
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door AnneRinke »

Johannes van Dijk schreef:De toetsteen der ware en valse genade van Ds.Th.van der Groe te Kralingen 1752.
Al een stukje op weg? En indien dat het geval is: lezenswaardig?
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door AnneRinke »

Verklaring van de brief aan de Galaten door Luther
Plaats reactie