Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:Dit dus jouw aanname.
En de aanname van o.a. de HC. En die voert gronden hiervoor aan in de Schrift. Of vind jij dat de HC iets anders bedoeld?
Ik weet niet of de HC hier doelt op dergelijke situaties.
Dan wordt m.i. het doel belangrijk. Waarom wordt het gelezen? Is het doel zoals Paulus schrijft - en in navolging hiervan Calvijn e.a. - "het beproeven van de geesten of ze uit God zijn" of een ander doel ter ere van God of is het gewoon het invullen van eigen behoeften? Want de HC zegt niet voor niets: 'zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken'. Ik ben idd geneigd te stellen dat "iets moois ontdekken" geen zonde rechtvaardigd.
Dat is jouw gevoel dus.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:Heb je - bijbelse - argumenten waarom je "geloofd dat het niet klopt"?
Zie ook de andere discussies, maar komt kort gezegd hierop neer dat de teksten waarop de HC zich baseert, handelen over het aangeven van een vloeker bij de overheid.
Als je dát nalaat, doe je mee aan het vloeken van die persoon.
Dit principe is bij de NL overheid nog steeds geldig (als het om zware misdaden gaat).

Verder staat er meerdere keren in de bijbel dat je een vloeker/spotter beter niet terecht kan wijzen, omdat hij jou anders schade berokkent.

Wat, denk ik, overigens niet betekend dat je overal je mond maar hoeft te houden, maar er moet tijd en plaats voor zijn, en het moet liefst ook nog zin hebben.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:Dit dus jouw aanname.
En de aanname van o.a. de HC. En die voert gronden hiervoor aan in de Schrift. Of vind jij dat de HC iets anders bedoeld?
Ik weet niet of de HC hier doelt op dergelijke situaties.
In ieder geval stellen de meeste HC verklaringen - die ik gehoord/gelezen heb - hetzelfde. Wat ik stel qua uitleg over deze HC vraag/antwoord is toch geen onbekende, nieuwe en nooit-gehoorde uitleg. Maar ik ben benieuwd naar andere lezingen van de HC in deze.
WimA schreef:
Afgewezen schreef:Dan wordt m.i. het doel belangrijk. Waarom wordt het gelezen? Is het doel zoals Paulus schrijft - en in navolging hiervan Calvijn e.a. - "het beproeven van de geesten of ze uit God zijn" of een ander doel ter ere van God of is het gewoon het invullen van eigen behoeften? Want de HC zegt niet voor niets: 'zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken'. Ik ben idd geneigd te stellen dat "iets moois ontdekken" geen zonde rechtvaardigd.
Dat is jouw gevoel dus.
De vraag is: of mijn gevoel in deze conform de Schrift is. Of dat jouw gevoel conform in deze conform de Schrift is.
Overigens ben ik het ermee eens dat de discussie vrij zinloos is, ik krijg het idee dat ik nu post met mensen die gewoon zulke boeken - waarin allerlei goddelossheid beschreven wordt - WILLEN lezen en eigenlijk niet na WILLEN denken of dit wel te rijmen valt met de Schrift. Evenzo voor @jacobmarin.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Overigens ben ik het ermee eens dat de discussie vrij zinloos is, ik krijg het idee dat ik nu post met mensen die gewoon zulke boeken - waarin allerlei goddelossheid beschreven wordt - WILLEN lezen en eigenlijk niet na WILLEN denken of dit wel te rijmen valt met de Schrift. Evenzo voor @jacobmarin.
Laat ik je geruststellen. Ik lees niet graag boeken waarin allerlei goddeloosheid beschreven wordt. Het komt wel voor, ja. Maar meestal heb ik er dan ook wel weer even genoeg van.
Verder zijn er boeken die ook wil lezen voor mijn vak (Nederlands) en mijn 'ambacht' (schrijven). Soms kan zo'n boek verrassen, zoiets overkwam mij bij het lezen van 'Tonio'. Maar ik lees echt niet dagelijks boeken van AFTh of dergelijke lectuur.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Overigens ben ik het ermee eens dat de discussie vrij zinloos is, ik krijg het idee dat ik nu post met mensen die gewoon zulke boeken - waarin allerlei goddelossheid beschreven wordt - WILLEN lezen en eigenlijk niet na WILLEN denken of dit wel te rijmen valt met de Schrift. Evenzo voor @jacobmarin.
Laat ik je geruststellen. Ik lees niet graag boeken waarin allerlei goddeloosheid beschreven wordt. Het komt wel voor, ja. Maar meestal heb ik er dan ook wel weer even genoeg van.
Verder zijn er boeken die ook wil lezen voor mijn vak (Nederlands) en mijn 'ambacht' (schrijven). Soms kan zo'n boek verrassen, zoiets overkwam mij bij het lezen van 'Tonio'. Maar ik lees echt niet dagelijks boeken van AFTh of dergelijke lectuur.
Als ik al een seculier boek lees, verdiep ik me eerst hoe en wat rondom schrijver en taalgebruik. En mocht bij het lezen ervan (meerdere) vloeken erin voorkomen, leg ik het weg.
Bedscènes en aanverwante artikelen: idem dito, dat wil ik gewoon niet lezen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Zita schreef:
Afgewezen schreef:'Nynke', door Leendert van Wezel.
Wat een raar boek is dat!
Er is in ieder geval iemand die het met je eens is: http://teunisbunt.blogspot.nl/2012/10/nynke.html
En ook iemand die het met je oneens is (zie youtubefilmpje van de uitgever); ik vind het vrij belachelijk om een boek perfect te noemen.

Wat denk jij trouwens, is Nynke de moeder van Lenert?
Ik heb geen idee. Het interesseert me ook niet echt. Zoals het hele boek me eigenlijk niet interesseert. Ik ben ook nog maar halverwege. Hoe dan ook, ik vind het echt een knullig boek. Verteltechnisch lijkt het vaak nergens op, lees bijv. blz. 147 of 158: stijl Heemskerk. En dat dat gedoe met dat geuren ruiken... brrr. En hoe vaak er niet gegeten en gedronken wordt.
Met Teunis Bunt ben ik het eens, van Beppie de Rooy snap ik niets. Als je dít 'het perfecte boek' noemt...
Dat ruiken in kleuren ging me steeds meer irriteren; het leek me een mislukte poging om literair te zijn. En nooit bleek nu precies waarom hij dat geuren in kleuren toepaste.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
Zita schreef:
Afgewezen schreef:'Nynke', door Leendert van Wezel.
Wat een raar boek is dat!
Er is in ieder geval iemand die het met je eens is: http://teunisbunt.blogspot.nl/2012/10/nynke.html
En ook iemand die het met je oneens is (zie youtubefilmpje van de uitgever); ik vind het vrij belachelijk om een boek perfect te noemen.

Wat denk jij trouwens, is Nynke de moeder van Lenert?
Ik heb geen idee. Het interesseert me ook niet echt. Zoals het hele boek me eigenlijk niet interesseert. Ik ben ook nog maar halverwege. Hoe dan ook, ik vind het echt een knullig boek. Verteltechnisch lijkt het vaak nergens op, lees bijv. blz. 147 of 158: stijl Heemskerk. En dat dat gedoe met dat geuren ruiken... brrr. En hoe vaak er niet gegeten en gedronken wordt.
Met Teunis Bunt ben ik het eens, van Beppie de Rooy snap ik niets. Als je dít 'het perfecte boek' noemt...
Dat ruiken in kleuren ging me steeds meer irriteren; het leek me een mislukte poging om literair te zijn. En nooit bleek nu precies waarom hij dat geuren in kleuren toepaste.
Het zal een eerbetoon aan Pee Pastinakel zijn. Die ruikt en hoort ook in kleuren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door huisman »

refo schreef:
Het zal een eerbetoon aan Pee Pastinakel zijn. Die ruikt en hoort ook in kleuren.
Voor wie onze Pee niet kent hier een foto.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Zita »

Enkele offtopicberichten geknipt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Zondag achter elkaar uitgelezen: De hemel van Heivisj, door Benny Lindelauf. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar de bieb biedt meerdere boeken.
Het boek speelt in Zuid-Limburg, wat een Kortooms-sfeer geeft door de namen. Maar het boek is veel serieuzer dan Kortooms. Eigenlijk is het een vervolg op een ander boek, maar het kan goed zelfstandig gelezen worden.
Het gaat over een meisje dat van kind naar volwassen gaat, uit een bijzonder gezin, en dan wordt het ook nog oorlog. Het leest heel makkelijk en is erg spannend.

Ik ben altijd blij als ik een boek vind dat een goed verhaal geeft, dat goed geschreven is, waar je wat van opsteekt.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door SecorDabar »

Dodo schreef:Zondag achter elkaar uitgelezen: De hemel van Heivisj, door Benny Lindelauf. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar de bieb biedt meerdere boeken.
Het boek speelt in Zuid-Limburg, wat een Kortooms-sfeer geeft door de namen. Maar het boek is veel serieuzer dan Kortooms. Eigenlijk is het een vervolg op een ander boek, maar het kan goed zelfstandig gelezen worden.
Het gaat over een meisje dat van kind naar volwassen gaat, uit een bijzonder gezin, en dan wordt het ook nog oorlog. Het leest heel makkelijk en is erg spannend.

Ik ben altijd blij als ik een boek vind dat een goed verhaal geeft, dat goed geschreven is, waar je wat van opsteekt.
Ik kan het boek niet beoordelen op het christelijke gehalte.
Ik zou u als dit niet het geval is, willen aanbevelen om op Gods dag iets te lezen waar de preek over ging,
of het lezen van een stichtelijk meditatief boek, in ieder geval iets wat overeenkomt met het karakter
van de zondag.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

SecorDabar schreef:
Dodo schreef:Zondag achter elkaar uitgelezen: De hemel van Heivisj, door Benny Lindelauf. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar de bieb biedt meerdere boeken.
Het boek speelt in Zuid-Limburg, wat een Kortooms-sfeer geeft door de namen. Maar het boek is veel serieuzer dan Kortooms. Eigenlijk is het een vervolg op een ander boek, maar het kan goed zelfstandig gelezen worden.
Het gaat over een meisje dat van kind naar volwassen gaat, uit een bijzonder gezin, en dan wordt het ook nog oorlog. Het leest heel makkelijk en is erg spannend.

Ik ben altijd blij als ik een boek vind dat een goed verhaal geeft, dat goed geschreven is, waar je wat van opsteekt.
Ik kan het boek niet beoordelen op het christelijke gehalte.
Ik zou u als dit niet het geval is, willen aanbevelen om op Gods dag iets te lezen waar de preek over ging,
of het lezen van een stichtelijk meditatief boek, in ieder geval iets wat overeenkomt met het karakter
van de zondag.
Ik ben persoonlijk niet gewend om zondags ander type boeken te lezen dan op een doordeweekse dag.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Snuf »

freek schreef:
SecorDabar schreef:
Dodo schreef:Zondag achter elkaar uitgelezen: De hemel van Heivisj, door Benny Lindelauf. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar de bieb biedt meerdere boeken.
Het boek speelt in Zuid-Limburg, wat een Kortooms-sfeer geeft door de namen. Maar het boek is veel serieuzer dan Kortooms. Eigenlijk is het een vervolg op een ander boek, maar het kan goed zelfstandig gelezen worden.
Het gaat over een meisje dat van kind naar volwassen gaat, uit een bijzonder gezin, en dan wordt het ook nog oorlog. Het leest heel makkelijk en is erg spannend.

Ik ben altijd blij als ik een boek vind dat een goed verhaal geeft, dat goed geschreven is, waar je wat van opsteekt.
Ik kan het boek niet beoordelen op het christelijke gehalte.
Ik zou u als dit niet het geval is, willen aanbevelen om op Gods dag iets te lezen waar de preek over ging,
of het lezen van een stichtelijk meditatief boek, in ieder geval iets wat overeenkomt met het karakter
van de zondag.
Ik ben persoonlijk niet gewend om zondags ander type boeken te lezen dan op een doordeweekse dag.
Dus óf alle dagen een 'gewoon' boek, óf alle dagen een stichtelijk boek. Doe dan het laatste maar...
Hoewel bovenstaande wel erg zwart-wit is. Ik kan me voorstellen dat je in alle drukte ook even behoefte hebt aan... zeg maar... Donald Duck... of zo. Kan even de scherpe kantjes eraf halen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrikus »

freek schreef: Ik ben persoonlijk niet gewend om zondags ander type boeken te lezen dan op een doordeweekse dag.
:super
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Eppo Gremdaat »

Snuf schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
sirdanilot schreef:^ Is die informatie niet ietwat te gedetailleerd om zomaar op internet te gooien?
Ik heb het niet zo maar 'op internet 'gegooid'. Het gebeuren is uit 1996. Mensen haakten af. Ook trouwe mensen.
En hóe is het nu? Een graadje erger.
Ik volg (vrij intensief het kerknieuws).
Maar Eppo, welk boek lees je nu? Heb je de levensbeschrijving van Fraanje al uit?? :-)
Je bedoelt Ds Fraanje. Die biografie heb ik inderdaad gelezen. Bijzonder zo'n predikant; in mijn Rotterdamse jaren kwam ik bij 'Drogist Fraanje' (zoon) en met hem vaak uitgebreid gesproken over deze predikant. Later kwam ik in contact, (aanvankelijk zakelijk) met een schoonzoon en dochter van de predikant. Ook bij die mensen hoorde ik veel over deze bijzondere man. Hij overleed in 1949 voordat de Geref.Gemeenten in grote problemen kwamen (periode 1949-1953). In de familie was men 'blij' zo werd mij gezegd dat vader dit niet meer hoefde mee te maken.
Contacten waren er in de Rotterdamse tijd met de familie Mallan (periode 1913-1916) en na 1945 met zoon Frans die in dat jaar werd toegelaten tot de Theologische School. Er lag een belofte om deze te bevestigen (1949) maar toen was Ds Fraanje overleden.
Je nieuwsgierigheid is gewekt als je over iemand iets hoort en verschijnt een biografie over de persoon waar je over gehoord hebt van familieleden die deze man van nabij kenden. En....hetgeen van Ds Fraanje verteld werd, klopt met de biografie!
Plaats reactie