Voorbereiding Heilig Avondmaal

Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hendrik de 3de »

Inderdaad een goede aanrader, Orchidee!

Zelf ben ik van plan te gaan lezen het boek van Ds. C. Harinck - "Ons avondmaalsformulier", maar nu eerst "Ons doopformulier"
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door dennis »

Wijlen Ds. Elshout (ger.gem.) heeft een boek over (de voorbereiding op) het Heilig Avondmaal geschreven, waar ik jaren geleden veel aan heb gehad. De titel is me helaas ontschoten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door huisman »

dennis schreef:Wijlen Ds. Elshout (ger.gem.) heeft een boek over (de voorbereiding op) het Heilig Avondmaal geschreven, waar ik jaren geleden veel aan heb gehad. De titel is me helaas ontschoten.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

Hoe zat dat eigenlijk in vroegere tijden met het heilig avondmaal?
Volgens mij was tijdens de DKO besloten dat er minimaal om de 2 weken avondmaal gehouden zou worden dacht ik? Kan ook 4 zijn, maar het lijkt mij dan niet dat er telkens voorbereidingsdiensten waren? Of zou dat voor het sacrament gedaan worden?

Niet dat ik voorbereiding wil wegzetten als onnodig, integendeel, maar ik ben wel benieuwd hoe dat vroeger ging.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Orchidee »

Is het in jullie gemeente de gewoonte om in de week van voorbereiding bij elkaar te komen in een bezinningsuur, of is dit per gemeente verschillend?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door StAndrews »

Orchidee schreef:Is het in jullie gemeente de gewoonte om in de week van voorbereiding bij elkaar te komen in een bezinningsuur, of is dit per gemeente verschillend?
Bij ons wel. De dominee houdt tijdens iedere voorbereidingsweek een bezinningsuur, waarin enkele bladzijdes uit het boek "de Godvruchtige Avondmaalganger" van Petrus Immens worden behandeld, waarbij ook het noodzakelijke aandacht wordt besteed aan het onderscheid tussen het zaligmakende werk en het nabijkomende werk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Is het in jullie gemeente de gewoonte om in de week van voorbereiding bij elkaar te komen in een bezinningsuur, of is dit per gemeente verschillend?
Ja, wij hebben dan een korte kerkdienst (ongeveer 1 uur). Vorig seizoen heeft de dominee Psalm 23 tekst voor tekst behandeld
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Is het in jullie gemeente de gewoonte om in de week van voorbereiding bij elkaar te komen in een bezinningsuur, of is dit per gemeente verschillend?
Ja, wij hebben een bezinningsuur. Waarin de de predikant een gedeelte uit het avondmaalsformulier en een bijbelgedeelte behandeld. Er is gelegenheid tot stellen van vragen. Dus geen kerkdienst.
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

In onze gemeente was er eerst door de week een,avond, met een inleiding van een ambtsdrager, met daarna ruimte voor gesprek.
Dat gesprek stichtte echter niet altijd, dus is het afgeschaft.
De avond is nu op een tijdstip dat wringt met ons gezinsleven, dus ga ik niet meer.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Orchidee »

Mannetje schreef:In onze gemeente was er eerst door de week een,avond, met een inleiding van een ambtsdrager, met daarna ruimte voor gesprek.
Dat gesprek stichtte echter niet altijd, dus is het afgeschaft.
De avond is nu op een tijdstip dat wringt met ons gezinsleven, dus ga ik niet meer.
Dat is wel jammer en een gemis lijkt mij, het is juist zo leerzaam en waardevol!
Bij ons word er eigenlijk wel vanuit gegaan dat je naar het bezinningsuur komt als je voornemens bent om aan het avondmaal deel te nemen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Als ik eerlijk ben mis ik het niet. Dat ligt ook aan de 'mindere' ervaring uit de vorige opzet.
Daarnaast hoor ik soms van mensen die wel geweest zijn verhalen waarvan ik ook niet heel enthousiast wordt.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Dodo »

Wij hebben ook een dergelijk uurtje (vanavond weer). Eerst met het boekje van ds. Smelt, nu met een boekje van ds. Gouda.
Een van de fijne dingen dingen vind ik dat je soms om tafel komt met mensen die je normaal nooit spreekt, en sommige mensen laten zich echt in hun hart kijken. Dat is heel verbindend en waardevol.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hendrien »

Hoe ervaren jullie een week van voorbereiding? Ik vind het altijd best lastig! Vooral hoe het zit met jezelf verootmoedigen en mishagen.
Hoe kom je daartoe? En welke hulpmiddelen gebruiken jullie daarbij?
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Hendrien schreef:Hoe ervaren jullie een week van voorbereiding? Ik vind het altijd best lastig! Vooral hoe het zit met jezelf verootmoedigen en mishagen.
Hoe kom je daartoe? En welke hulpmiddelen gebruiken jullie daarbij?
Een heel persoonlijke vraag, ik vind hem lastig om op een forum uitgebreid te beantwoorden.
Toch een kleine poging:
* Lees de eerste vraag van de zelfbeproeving nog eens goed: bedenk dat de Heere de (maar bedenk daarbij mijn) zonde zo erg vindt, dat Hij ze niet ongestraft heeft gelaten, maar aan Zijn lieve Zoon, Jezus Christus, met de bittere en smadelijke dood des kruises gestraft heeft. Het zien op de Gekruisigde maakt klein, schuldig en ootmoedig.
* Lees de boetepsalmen in een week van voorbereiding. Neem bijvoorbeeld Psalm 130: Zo Gij HEERE, de ongerechtigheden gadeslaat, Heere, wie zou bestaan? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
* Zelf ben ik momenteel bezig in een boek van ds. J.M.J. Kievit over het Avondmaalsformulier, zo zijn er vele andere boeken, die sowieso goed zijn om te lezen, maar juist ook in een week van voorbereiding.
* Bedenk dat het geen goed teken is als je in een week van voorbereiding ineens nog heel veel te doen hebt aan je voorbereiding... Dan ben je blijkbaar weer ver afgedwaald... En dan? Dan komt het mishagen van jezelf toch weer? Om vervolgens te bedenken: "Ik zal met zondelast belaân, toch opstaan en tot Christus gaan" (uit een lied van ds. McCheyne)
-
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Hier trouwens het hele lied, op de wijs van Psalm 68:

Ik zal, met zondenlast belaan,
toch opstaan en tot Christus gaan
en Hem mijn schuld belijden.
Hij zal mij wassen in Zijn bloed,
mijn hart vernieuwen en Hij doet
mij Hem mijn leven wijden.

Och, werd die vreugde meer begeerd,
de enige, die nooit verkeerd,
op droefheid, uit zal lopen.
Ga naar de Levensbron met mij,
het aanbod tot de dronk is vrij:
't is zonder geld te kopen.



Ik ga tot Christus, omdat Hij
de slechtsten roept; kom. ga met mij!
En heb ik Hem gevonden,
dan leef ik en beweeg in Hem,
want ik verroer geen lid voor Hem,
dat hij niet heeft ontbonden.

Och, werd die vreugde meer begeerd,
de enige, die nooit verkeerd,
op droefheid, uit zal lopen.
Ga naar de Levensbron met mij,
het aanbod tot de dronk is vrij:
't is zonder geld te kopen.

bron: http://www.digibron.nl/search/detail/52 ... vader-gaan
-
Plaats reactie