Uitlegbijbel in SV

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Dodo »

Er is ook geen verschil.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door samanthi »

Floppy schreef:
Moderamen schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/gbs-verv ... -1.1409184
De verouderde woorden van de GBS Bijbels gaan dus toch niet vervangen worden. :sweat
Opmerkelijk wat er door de GBS allemaal wordt toegegeven, tussen de regels door:
GBS volgens het RD schreef:De reden dat verouderde woorden niet in de tekst zelf zijn aangepast, is dat het er uiteindelijk te veel waren, aldus ds. Rijken.
GBS volgens het RD schreef:Aanvankelijk hadden we een woordenlijstje achter in onze Bijbels. Maar dat voldeed niet meer. Er waren veel meer woorden die uitleg behoefden.
GBS volgens het RD schreef:Er zijn ook woorden waarbij je niet precies weet wat er exact wordt bedoeld.
Kortom, niet meer suggereren dat de taal van de SV nog wel eenvoudig te volgen is voor mensen van vandaag. Dat is wat mij betreft de grote winst.
Persoonlijk vind ik het fijn dat de GBS de oorspronkelijke SV zo goed heeft geconserveerd. Maar voor het dagelijks gebruik is er gelukkig de HSV.
Door het niet te veranderen preken dominees nooit uit Jeremia 50 vers 11.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef: Zovelen als er door de Geest Gods geleid worden,die zijn kinderen Gods.
Wat wil je hiermee zeggen?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat binnen bepaalde kringen in de gereformeerde gezindte de mystiek een belangrijkere rol begint te spelen. Mientje Vrijdag en ook andere 'ouden' lijken opeens wel maatgevend omdat ze een bepaalde persoonlijke ervaringen hebben die welhaast normstellend worden.
Dat is er altijd al geweest, die hang naar het extraordinaire.
De overeenkomsten met roomse mystiek zijn juist in uiterst rechtse kring niet gering.
Johannes van Dijk citeert Rom 8:14 waarom is dat mystiek?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Johannes van Dijk »

Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef: Zovelen als er door de Geest Gods geleid worden,die zijn kinderen Gods.
Wat wil je hiermee zeggen?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat binnen bepaalde kringen in de gereformeerde gezindte de mystiek een belangrijkere rol begint te spelen. Mientje Vrijdag en ook andere 'ouden' lijken opeens wel maatgevend omdat ze een bepaalde persoonlijke ervaringen hebben die welhaast normstellend worden.
Nee dat niet,maar mensen als Mientje Vrijdag,Jan Geense,Leen Potappel kom je niet meer zo druk tegen. Ze zijn niet maatgevend,maar ze kenden wel Gods werk in hun leven,waar wij vreemd aan zijn,of alleen maar wat over kunnen stamelen.Het is wel typerend dat het moderne christendom van onze dagen altijd laatdunkend spreekt over dat oude van God geleerde volk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef: Zovelen als er door de Geest Gods geleid worden,die zijn kinderen Gods.
Wat wil je hiermee zeggen?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat binnen bepaalde kringen in de gereformeerde gezindte de mystiek een belangrijkere rol begint te spelen. Mientje Vrijdag en ook andere 'ouden' lijken opeens wel maatgevend omdat ze een bepaalde persoonlijke ervaringen hebben die welhaast normstellend worden.
Nee dat niet,maar mensen als Mientje Vrijdag,Jan Geense,Leen Potappel kom je niet meer zo druk tegen. Ze zijn niet maatgevend,maar ze kenden wel Gods werk in hun leven,waar wij vreemd aan zijn,of alleen maar wat over kunnen stamelen.Het is wel typerend dat het moderne christendom van onze dagen altijd laatdunkend spreekt over dat oude van God geleerde volk.
Nee hoor, maar het is niet goed om menselijke ervaringen boven de Bijbel te zetten.

Ik heb veel voorgelezen aan mijn kinderen, naast gewone kinderboeken heb ik ook de christen en de christinnereis voorgelezen en de heilige oorlog.

Toen mijn oudste dochter een vriendje had, dat was een hele stoere knul, als ik ging voorlezen vroeg hij altijd om Potappel, vooral het verhaal waar hij de staart van dat paard ging kammen en het paard hem niets deed. De Heere bewaarde hem.
Dat vond die jongen echt een fantastisch verhaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Johannes van Dijk »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
U kunt beter weten. Sorry voor de reactie.
Ik weet niet beter, sorry daarvoor. En je hoeft je niet te verontschuldigen voor je reactie. Ik kan tegen een stootje.
Tja dar ben je tenslotte Ambtenaar voor :haha
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Johannes van Dijk citeert Rom 8:14 waarom is dat mystiek?
Dat is op zichzelf geen mystieke tekst. Vanuit de hele context van reacties heen en weer, merk ik op dat de hang naar het mystieke mij opvalt. Vandaar ook mijn verwijzing naar Mientje Vrijdag.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door peterf »

Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Nasrani »

peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Ik lees de SV met kanttekeningen. Als een tekst dan nog steeds "onbegrijpelijk" blijft pak ik een paar verklaringen. Er staat "onderzoekt" de Schriften . Mag wel wat dieper gaan dan op het eerste lezen denken dat je de diepste bedoeling van de tekst hebt begrepen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Ik lees de SV met kanttekeningen. Als een tekst dan nog steeds "onbegrijpelijk" blijft pak ik een paar verklaringen. Er staat "onderzoekt" de Schriften . Mag wel wat dieper gaan dan op het eerste lezen denken dat je de diepste bedoeling van de tekst hebt begrepen.
Mijn man en ik zijn al door het NT heen en nu met het OT bij 2 koningen beland, alles met kanttekening en BMU, het geeft veel duidelijkheid, maar vooral in de BMU staan veel fouten en ook wel inleg, toch is de Bijbel veel duidelijker geworden, als we iets niet snappen kijken we het na in de HSV of Lutherbijbel. Ook zoek ik dingen in het Grieks na, maar daar ben ik nog niet zo bedreven in, ik ben een curses aan het volgen. Ik raad mensen aan om de schriften te onderzoeken, tekst met tekst vergelijken, begin met een Bijbelboek, bijvoorbeeld een van de brieven. dan blijft het overzichtelijk.
Hoe meer je leest hoe meer je vindt.

Toch blijf ik pleiten voor wijzigingen in de SV zoals ik al eerder schreef staan er woorden in die toen normaal waren, maar nu schuttingtaal is, daar zouden predikanten niet uit willen preken. ( Jeremia 50 : 11 bijvoorbeeld)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door DDD »

Nasrani schreef:
peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Dat denk ik ook. Dit lijkt meer op kerkpolitiek, aan beide kanten. Want in de GG zijn natuurlijk ook erg veel ambtsdragers die liever zouden overgaan op de HSV. Maar een groot deel is daar juist heel fel op tegen, omdat daarmee een deel van de fantasierijke uitleg onmogelijk wordt en omdat dat de gewijde sfeer in de kerk onnodig zou aantasten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Ik lees de SV met kanttekeningen. Als een tekst dan nog steeds "onbegrijpelijk" blijft pak ik een paar verklaringen. Er staat "onderzoekt" de Schriften . Mag wel wat dieper gaan dan op het eerste lezen denken dat je de diepste bedoeling van de tekst hebt begrepen.
Sowieso is iedereen vrij om de bijbeluitgave te lezen die hij of zij wil.
Ik bedoel er niet mee dat ik direct alles moet begrijpen/weten. Wat je schrijft om de bijbel te onderzoeken dat is zeker nodig. Maar ik vindt de verstaanbaarheid het en het begrijpen voor mijn kinderen tijdens het lezen ook belangrijk.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:
huisman schreef:
Nasrani schreef:
peterf schreef:Heel even gaat het alles mijn bevattingsvermogen te boven. Deze 'oplossing' stelt mij zeer teleur. Tien jaar lang wordt er onderzoek gedaan waarbij klaarblijkelijk alleen Trommius is doorgenomen? Tien jaar lang wordt de synode van de gereformeerde gemeenten zoet gehouden met 'we zijn er mee bezig'? En dat is dit het resultaat? Zijn ze dan alleen druk geweest met het museum en de nieuwbouw? Ik kan het even niet plaatsen dit. Intussen nemen ze politiek gezien de rechtse flank van onze gezindte in een houdgreep door veel initiatieven (al dan niet terecht) af te wijzen. Initiatieven die ontstaan mede door de afwachtende houding van de GBS.
Ik denk dat het nooit de intentie is geweest om ook maar iets te veranderen. Omwille van de goede relatie zullen ze zich verplicht hebben gevoeld. De echte achterban van de GBS wil geen enkele wijziging. Kijk alleen maar hier op het forum.
Wij gebruiken sinds enkele jaren de HSV, ik zou zeggen een prima oplossing :)
Ik lees de SV met kanttekeningen. Als een tekst dan nog steeds "onbegrijpelijk" blijft pak ik een paar verklaringen. Er staat "onderzoekt" de Schriften . Mag wel wat dieper gaan dan op het eerste lezen denken dat je de diepste bedoeling van de tekst hebt begrepen.
Sowieso is iedereen vrij om de bijbeluitgave te lezen die hij of zij wil.
Ik bedoel er niet mee dat ik direct alles moet begrijpen/weten. Wat je schrijft om de bijbel te onderzoeken dat is zeker nodig. Maar ik vindt de verstaanbaarheid het en het begrijpen voor mijn kinderen tijdens het lezen ook belangrijk.
Ja dat is vooral waar, een paar van onze Kids hebben dyslectie, daar is een eenvoudig boek al moeilijk voor. Voor hen las/ lees ik zeker uit de HSV, het gaat niet op dat je er maar moeite voor moet doen. Wel als er niets anders voor handen is, maar dat is er wel.

Je moet de Schriften onderzoeken, maar dat betekent niet dat je oud Hollands moet leren. Dat belemmerd het begrijpen en het was de opzet van de SV om zo dicht mogelijk bij de mensen te komen met het Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Zonderling »

samanthi schreef:
huisman schreef:Ik lees de SV met kanttekeningen. Als een tekst dan nog steeds "onbegrijpelijk" blijft pak ik een paar verklaringen. Er staat "onderzoekt" de Schriften . Mag wel wat dieper gaan dan op het eerste lezen denken dat je de diepste bedoeling van de tekst hebt begrepen.
Mijn man en ik zijn al door het NT heen en nu met het OT bij 2 koningen beland, alles met kanttekening en BMU, het geeft veel duidelijkheid, maar vooral in de BMU staan veel fouten en ook wel inleg, toch is de Bijbel veel duidelijker geworden, als we iets niet snappen kijken we het na in de HSV of Lutherbijbel. Ook zoek ik dingen in het Grieks na, maar daar ben ik nog niet zo bedreven in, ik ben een curses aan het volgen. Ik raad mensen aan om de schriften te onderzoeken, tekst met tekst vergelijken, begin met een Bijbelboek, bijvoorbeeld een van de brieven. dan blijft het overzichtelijk.
Hoe meer je leest hoe meer je vindt.

Toch blijf ik pleiten voor wijzigingen in de SV zoals ik al eerder schreef staan er woorden in die toen normaal waren, maar nu schuttingtaal is, daar zouden predikanten niet uit willen preken. ( Jeremia 50 : 11 bijvoorbeeld)
Dat je wellicht voor kinderen een tijdlang de HSV gebruikt, kan ik wel enigermate begrijpen. Zelf zou ik dan echter liever de woorden verklaren in het lezen zoals ook in Ezra's tijd gebeurde.

De HSV mag dan een mooie oplossing lijken, maar we vinden maar al te vaak minder nauwkeurige vertalingen. En wat zeker is en ook is erkend door de voorzitter van het bestuur: de vertaling correspondeert minder letterlijk met het Hebreeuws en Grieks.

Overigens ben ik er ook voorstander van om echt verouderde woorden in de Statenvertaling te vervangen. Ik herken mij in het commentaar van ds. Van Eckeveld. Toch is het wel belangrijk om hierin eenheid te bewaren.

En als het gaat om Jer. 50:11: (1) het is de enige keer dat dit voorkomt in de SV en het gaat hier bovendien om een dier, niet om een mens. (2) er is eigenlijk geen woord voor in 'beschaafd' Nederlands. (3) de HSV kiest gewoon een andere interpretatie, dan is het wel erg gemakkelijk om het woord te vermijden. Zo maakte een verantwoording vanuit de HSV ook bezwaar tegen woord 'zuipen' in de Bijbel. Laat het Hebreeuwse woordenboek nou echter precies dit woord 'zuipen' aangeven... Ik denk dat we weleens te fatsoenlijk zijn. Daarom slaan sommigen ook bepaalde hoofdstukken in Ezechiël over om in het gezin voor te lezen, maar dat heb ik nooit gedaan en wens dat ook nimmer te doen! (En er is nooit om gelachen, ook niet met pubers aan tafel... daarvoor wordt wel gevoeld dat het Woord te heilig is.)
Plaats reactie