Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:Om eerlijk te zijn zou ik liever een miss verkiezing via dit forum topiceren. T'is net zulke grote flauwekul als boekenkasten, alleen voor het oog heel wat appetijtelijker.

Donald Ducks gelden ook als boeken :huhu
Ik heb 3 jaargangen Sjors (1966/67/68) (jeugdsentiment.)

Ik heb een paar jaar geleden 5 jaargangen (bijna compleet) voor €15.- gekocht op een rommelmarkt. Echt jeugdsentiment met Billy Turf en Archie de man van staal
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door jan34willem »

refo schreef:
jan34willem schreef:Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. -- Mattheus 6:19-21.
Zit je wel in de goede discussie? :livre
'k Dacht van wel. Al die boeken in onze uitpuilende boekenkasten en andere hoeken en gaten zijn ook maar aardse schatten (de boekwurm vreet ze weg), en het bezit ervan op zich is waardeloos. Inzicht en wijsheid, ja, dat juich ik toe, en boeken kunnen daartoe een middel zijn, maar inzicht noch wijsheid worden gemeten in meters boekenplank of aantallen jaargangen van de Saambinder.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door refo »

jan34willem schreef:
refo schreef:
jan34willem schreef:Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. -- Mattheus 6:19-21.
Zit je wel in de goede discussie? :livre
'k Dacht van wel. Al die boeken in onze uitpuilende boekenkasten en andere hoeken en gaten zijn ook maar aardse schatten (de boekwurm vreet ze weg), en het bezit ervan op zich is waardeloos. Inzicht en wijsheid, ja, dat juich ik toe, en boeken kunnen daartoe een middel zijn, maar inzicht noch wijsheid worden gemeten in meters boekenplank of aantallen jaargangen van de Saambinder.
O, op die fiets. Maar een boek ontleent z'n waarde aan de inhoud, op zichzlef heeft dat geen waarde. Maar soms zit er emotie in. Ik heb boekjes van WG vd Hulst waarin een prijs van 90 cent staat. Ik kreeg over de post op mijn verjaardag een papieren rijksdaalder. Mijn moeder deed er 2 duppies bij en we kondern 3 boekjes kopen.

De laatste woorden van doctor Faustus waren: "I'll burn my books!", maar het hielp niet. Het was te laat.

Maar maak je geen zorgen. Mijn vrouw wijst me er regelmatig op dat boeken niets anders dan stofnesten zijn.
Het woord schatten is overdreven, maar het zou wel kaal staan als alles weg zou zijn. Dan worden die kale muren misschien weer een schat: kijk mij eens, ik verzamel geen schatten.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door ejvl »

Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Simon »

ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door eilander »

Simon schreef:
ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door refo »

eilander schreef:
Simon schreef:
ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Dat geldt voor wel lezen in het kwadraat.
Dan gaat men z'n mening staven met citaten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
Simon schreef:
ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Dat geldt voor wel lezen in het kwadraat.
Dan gaat men z'n mening staven met citaten.
En dan is de oplossing: niet meer lezen? :bobo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door huisman »

refo schreef:
eilander schreef:
Simon schreef:
ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Dat geldt voor wel lezen in het kwadraat.
Dan gaat men z'n mening staven met citaten.
Naar 2000 jaar theologie bedrijven zijn originele nieuwe gedachten bijna altijd dwalingen in een nieuw jasje. Daarom citeer ik liever anderen dan mijzelf. Vind ik betrouwbaarder :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door WimA »

eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef: Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Dat geldt voor wel lezen in het kwadraat.
Dan gaat men z'n mening staven met citaten.
En dan is de oplossing: niet meer lezen? :bobo
Inderdaad. De oplossing is de Schrift onderzoeken. Niet de Prediker als een leugenaar wegzetten, die zegt: "Veel lezen is vermoeing des vlezes"
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door TSD »

WimA schreef:
eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef: Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
Dat geldt voor wel lezen in het kwadraat.
Dan gaat men z'n mening staven met citaten.
En dan is de oplossing: niet meer lezen? :bobo
Inderdaad. De oplossing is de Schrift onderzoeken. Niet de Prediker als een leugenaar wegzetten, die zegt: "Veel lezen is vermoeing des vlezes"
"veel lezen" is toch echt wat anders als "lezen". Tussen veel lezen en niet lezen zit een heel groot gebied volgens mij, waarbij 'veel' ook nog eens op allerlei manieren in te vullen valt (en niet te kwantificeren valt), dus ik vind deze reactie wat kort door de bocht.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door jan34willem »

huisman schreef:Naar 2000 jaar theologie bedrijven zijn originele nieuwe gedachten bijna altijd dwalingen in een nieuw jasje. Daarom citeer ik liever anderen dan mijzelf. Vind ik betrouwbaarder :huhu
De grens van 2000 jaar lijkt me wat arbitrair. Hadden we maar wat meer originele hedendaagse denkers & schrijvers binnen onze zuil ... lichtend licht, zoutend zout.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Simon »

eilander schreef:
Simon schreef:
ejvl schreef:Veel lezen is vermoeing des vleses :haha
Absoluut.
Na 10.000 pagina's te moeten lezen voor schoolexamen, is het me dan ook zo tegen gaan staan, dat ik het voor goed heb afgeleerd.
Ik zou aanbevelen om weer eens wat goeds te gaan lezen. Van niets lezen wordt niemand wijzer, wel eigenwijzer.
2000 jaar geleden konden maar zeer weinig mensen lezen, ze legden zich dan ook veel eerder neer bij wat hen verteld werd.
Nu men zelf kan lezen, hebben velen ook gelijk de indruk dat zij de gelezen ''waarheid' in pacht hebben.
Een mening wordt toch zeker niet gestoeld op wat men leest ?.Als geen enkel mens goed is, is ook geen enkel boek van mensenhand ''goed'', toch?
Ik lees de Schrift, deze is ons volledig genoeg nagelaten, gelukkig.
En goed.
In feite het enige goede Boek.

En méér dan toereikend voor een leven lang steun en onderwijs.
Waarom iets lezen wat het nooit haalt bij God's Woord.
Alles is nl minder..
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Waarom iets lezen wat het nooit haalt bij God's Woord.
Alles is nl minder..
Jij leest dus hier niet, maar schrijft alleen maar? :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:
Simon schreef:
Waarom iets lezen wat het nooit haalt bij God's Woord.
Alles is nl minder..
Jij leest dus hier niet, maar schrijft alleen maar? :huhu
:), dat verklaart een hoop.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie