Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Yesenaer schreef::offtopic
Het was toch maar een schertstopic.
Ik wilde net een foto uploaden van mijn volgestouwde boekenkast ;)
Jaja, kom maar op! :super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

Momenteel een zooitje, vanwege de stapel biebboeken, die leg ik dan dwars ervóór, ik kreeg De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans kado.
En er liggen wat kleine sinterklaaskadootjes op de diverse planken, zoals de nieuwe tasagenda, een boekje voor dummies enz
Voordat je me beticht van slecht huisvrouwschap :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Momenteel een zooitje, vanwege de stapel biebboeken, die leg ik dan dwars ervóór, ik kreeg De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans kado.
En er liggen wat kleine sinterklaaskadootjes op de diverse planken, zoals de nieuwe tasagenda, een boekje voor dummies enz
Voordat je me beticht van slecht huisvrouwschap :huhu
Ah, De donkere kamer van Damocles. Die heb ik nooit gelezen van hem, wel 'Nooit meer slapen'.
En vooruit, een slordige boekenkast is juist interessant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Momenteel een zooitje, vanwege de stapel biebboeken, die leg ik dan dwars ervóór, ik kreeg De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans kado.
En er liggen wat kleine sinterklaaskadootjes op de diverse planken, zoals de nieuwe tasagenda, een boekje voor dummies enz
Voordat je me beticht van slecht huisvrouwschap :huhu
Ah, De donkere kamer van Damocles. Die heb ik nooit gelezen van hem, wel 'Nooit meer slapen'.
En vooruit, een slordige boekenkast is juist interessant.
Het is DamoKles :)
Ik heb het speciaal nagekeken.
En: zeg me hoe je boekenkast eruit ziet, dan weet ik hoe je bent.
Hier en daar toch wat oppervlakkigheid wellicht en tegenvallend resultaat. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Het is DamoKles :)
Ik heb het speciaal nagekeken.
En: zeg me hoe je boekenkast eruit ziet, dan weet ik hoe je bent.
Hier en daar toch wat oppervlakkigheid wellicht en tegenvallend resultaat. :sweat
Mij best, hoor, Damokles.
Ik heb Sanne van Havelte staan, en Goud-Elsje. Dusse, geneer je maar niet.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Het is DamoKles :)
Ik heb het speciaal nagekeken.
En: zeg me hoe je boekenkast eruit ziet, dan weet ik hoe je bent.
Hier en daar toch wat oppervlakkigheid wellicht en tegenvallend resultaat. :sweat
Mij best, hoor, Damokles.
Ik heb Sanne van Havelte staan, en Goud-Elsje. Dusse, geneer je maar niet.
Damokles..
Is dat dezelfde Damokles die een dag koning mocht zijn, terwijl er een zwaard boven zijn hoofd bungelde, en dat aan een zijden draadje?
Of haal ik nu dingen door elkaar?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

dennis schreef:
Afgewezen schreef:
Mara schreef:Het is DamoKles :)
Ik heb het speciaal nagekeken.
En: zeg me hoe je boekenkast eruit ziet, dan weet ik hoe je bent.
Hier en daar toch wat oppervlakkigheid wellicht en tegenvallend resultaat. :sweat
Mij best, hoor, Damokles.
Ik heb Sanne van Havelte staan, en Goud-Elsje. Dusse, geneer je maar niet.
Damokles..
Is dat dezelfde Damokles die een dag koning mocht zijn, terwijl er een zwaard boven zijn hoofd bungelde, en dat aan een zijden draadje?
Of haal ik nu dingen door elkaar?
Even van wiki afgehaald:

Het hoofdpersonage is Henri Osewoudt, die tijdens de Tweede Wereldoorlog bij allerlei verzetsactiviteiten betrokken raakt; hierdoor gestimuleerd door zijn dubbelganger Dorbeck, die hij aan het begin van de oorlog bij toeval leert kennen. Aan het eind van de oorlog en erna blijkt Osewoudt tot zijn verbazing en frustratie echter niet als held maar als verrader te worden beschouwd. In zijn verdediging tegen de verdachtmakingen die tegen hem worden geuit, komt Osewoudt niet veel verder dan het telkens herhalen van zijn hoop dat Dorbeck op een dag uit zal komen leggen dat er sprake is van een misverstand. Aangezien Dorbeck echter onvindbaar blijkt, wordt de figuur Dorbeck door de vervolgende partijen weggezet als een verzinsel of zelfs een hallucinatie van Osewoudt. Ook in de literatuurkritiek is getwijfeld of het personage Dorbeck wel echt zou bestaan of alleen in de beleving van Osewoudt. Dit tot teleurstelling van Hermans die door de verwarring hierover ging twijfelen aan de kwaliteit van zijn boek. Tegenover Saskia de Vries stelde hij over het bestaan van Dorbeck "Het bewijs dat hij geen hallucinatie is, kan Osewoudt niet met documenten leveren, maar de lezer van het boek, kan in elk geval zeker weten dat er wel degelijk een dubbelganger van Osewoudt bestaat of moet hebben bestaan. De NSB-zoon van de drogist heeft hem immers gezien [...] ook al denkt deze drogistenzoon dat het Osewoudt was in andere kleren."
Het verhaal van de landverrader Anton van der Waals heeft als inspiratie gediend voor het dubbelpersonage Dorbeck / Osewoudt. Fundamenteel verschil tussen Van der Waals en Osewoudt is dat laatstgenoemde door Hermans in een gesprek met Willem M. Roggeman als te goeder trouw wordt omschreven, waar Van der Waals een bedrieger was.
- - - - - - - - - -
Geen koning met een zwaard boven zijn hoofd dus. Het is de bedoeling te ontdekken waarom het boek zo heet. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door dennis »

Ik ben niet van plan om het te gaan lezen. Van Hermans wel 'Nooit meer slapen" gelezen, maar dit boek stuit me om de een of andere reden tegen de borst.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:Ik ben niet van plan om het te gaan lezen. Van Hermans wel 'Nooit meer slapen" gelezen, maar dit boek stuit me om de een of andere reden tegen de borst.
Het lokt mij ook niet echt aan. Helaas, een hiaat in mijn ontwikkeling. :hum
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:
huisman schreef:
TSD schreef:Nog meer kandidaten? Zo niet, dan kunnen we de winnaar van "wie heeft de meeste boeken in huis" bepalen...

:hum

Oeps, vlug dan maar:
In de woonkamer 23.60 meter boeken.
In de ouderlijke slaapkamer 15 meter boeken
In de slaapkamers van de kinderen diverse boekenkasten/jes
Op zolder nog wat dozen met boeken , de meeste van de kinderen.

Categorie van de boeken.
1. Theologie
2. Geschiedenis
3. Luchtvaart
4. Goede Romans :OO3 Voor zover die er zijn. :huhu
@ 4: Welke heb je dan oa staan :tilt ?
O.a alles van Chaim Potok, veel van Hella Haasse maar ook veel reforomans voor vrouw en dochters. De Lynn Austin,Beverly Lewis enz enz boeken. (Niet echt mijn ding :hum )
Ok, dus romans waarin amish-geloof wordt uitgedragen zijn refo?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

Vreselijk, die Amerikaanse "streekromans".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door huisman »

Mara schreef:Vreselijk, die Amerikaanse "streekromans".

Vind ik ook (maar mijn dochters denken er anders over)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door dennis »

Van die Amish boeken kun je toch onmogelijk vrolijk worden. Niet alleen om de stijl, maar - inderdaad - ook omdat het beschreven geloof misschien wel op het ware lijkt, maar het dat niet is.

Toch verschijnen er volgens mij elk jaar weer een heel stel nieuwe...

Wat trekt refo-Nederland daarin zo aan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Hendrikus »

dennis schreef:Van die Amish boeken kun je toch onmogelijk vrolijk worden. Niet alleen om de stijl, maar - inderdaad - ook omdat het beschreven geloof misschien wel op het ware lijkt, maar het dat niet is.

Toch verschijnen er volgens mij elk jaar weer een heel stel nieuwe...

Wat trekt refo-Nederland daarin zo aan?
Alles waar een mystiek waas omheen hangt, is blijkbaar aantrekkelijk.
We belijden wel sola scriptura, maar ondertussen hebben we er o zo graag nog wat bij: een beetje gevoel, een beetje mystiek, een beetje geheimzinnigheid.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet de voorkant van je boekenkast eruit?

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
dennis schreef:Van die Amish boeken kun je toch onmogelijk vrolijk worden. Niet alleen om de stijl, maar - inderdaad - ook omdat het beschreven geloof misschien wel op het ware lijkt, maar het dat niet is.

Toch verschijnen er volgens mij elk jaar weer een heel stel nieuwe...

Wat trekt refo-Nederland daarin zo aan?
Alles waar een mystiek waas omheen hangt, is blijkbaar aantrekkelijk.
We belijden wel sola scriptura, maar ondertussen hebben we er o zo graag nog wat bij: een beetje gevoel, een beetje mystiek, een beetje geheimzinnigheid.
Het zijn gewoon slecht geschreven boeken, er komen teveel boeken vlak achter elkaar van een zelfde auteur, dat kan gewoon niet.
En als je één of twee van die boeken gelezen hebt over de Amish, weet je het onderhand toch wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie