Laatst gekochte boeken

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door dennis »

Besteld: winter in Gloster huis, van Vonne v.d. Meer en 'Niet vermist' van Sjoerd Veenman.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Mara »

helma schreef:Oh ik heb ook net een boek van Cathy Gohlke gelezen, erg de moeite waard!
" Amelie, het meisje dat er niet mocht zijn". Je leest over Nazi Duitsland en de praktijken van Dr. Mengele. Indrukwekkend! Ook heb ik een boek van haar voorgelezen op zondagavond, over de tijd van de slavernij. "Een naam om trots op te zijn". Ook aanrader.
Huisman en ik vonden het een beetje tegenvallen.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ie#p695705
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef:Oh ik heb ook net een boek van Cathy Gohlke gelezen, erg de moeite waard!
" Amelie, het meisje dat er niet mocht zijn". Je leest over Nazi Duitsland en de praktijken van Dr. Mengele. Indrukwekkend! Ook heb ik een boek van haar voorgelezen op zondagavond, over de tijd van de slavernij. "Een naam om trots op te zijn". Ook aanrader.
Huisman en ik vonden het een beetje tegenvallen.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ie#p695705
Ik heb vast minder hoge historische eisen ;-)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door refo »

Historie is altijd sterk gekleurd door de schrijver. Je kunt er nooit echt van op aan dat het allemaal waar is of volledig weergegeven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Historie is altijd sterk gekleurd door de schrijver. Je kunt er nooit echt van op aan dat het allemaal waar is of volledig weergegeven.
Niet alleen de historie, ook het denken van personen... Ook in deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door huisman »

refo schreef:Historie is altijd sterk gekleurd door de schrijver. Je kunt er nooit echt van op aan dat het allemaal waar is of volledig weergegeven.
" is altijd sterk gekleurd" is een sterk gekleurde opmerking :OO3 . De geschiedenis van 1500 tot nu wordt in de recente publicaties beschreven op basis van talloze bronnen. Historici zijn wetenschappers die zich baseren op feiten. Het inkleuren van de geschiedenis gebeurde vroeger ( tot tweede helft vorige eeuw) wel maar is tegenwoordig not done.
Als het gaat over de oude geschiedenis waar veel meer gaten zitten in onze feitelijke kennis moeten historici soms vermoedens opnemen om een compleet verhaal te krijgen.
Discussies tussen de groten in de geschiedenis kun je o.a. volgen op youtube( Intelligence squared).
In Nederland is iemand als Jona Lendering die discussies met andere historici niet uit de weg gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door refo »

Bronnen...
Als ze me niet aanstaan laat ik ze weg. Of ik interpreteer ze anders. En wie zegt dat het bronnen zijn?
Over het verleden kun je eigenlijk weinig werkelijk betrouwbaars zeggen.

In de geschiedenisboekjes in Irak stond in de jaren 90: heel de wereld viel Irak aan, maar ze hebben niet kunnen winnen. Dat klopte wel een soort.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Bronnen...
Als ze me niet aanstaan laat ik ze weg. Of ik interpreteer ze anders. En wie zegt dat het bronnen zijn?
Over het verleden kun je eigenlijk weinig werkelijk betrouwbaars zeggen.

In de geschiedenisboekjes in Irak stond in de jaren 90: heel de wereld viel Irak aan, maar ze hebben niet kunnen winnen. Dat klopte wel een soort.
Toch is het een feit dat mensen steeds meer subjectief denken.
En een vaste norm of waarde wordt vrijwel aan niets meer toegekend.
Dat kunnen we ook beschouwen als een soort openbaring van de
autonome mens. De mens die zich niet meer laat gezeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door huisman »

refo schreef:Bronnen...
Als ze me niet aanstaan laat ik ze weg. Of ik interpreteer ze anders. En wie zegt dat het bronnen zijn?
Over het verleden kun je eigenlijk weinig werkelijk betrouwbaars zeggen.

In de geschiedenisboekjes in Irak stond in de jaren 90: heel de wereld viel Irak aan, maar ze hebben niet kunnen winnen. Dat klopte wel een soort.
Bronnen? Voorbeeld: Napoleon heeft meer dan 30.000 brieven geschreven die allemaal bewaard zijn. De historicus Andrew Roberts heeft deze allemaal gelezen en verwerkt samen met nog veel andere bronnen in het m.i. beste boek van deze eeuw.

Afbeelding

en hier een mooie discussie over dit boek.

https://www.youtube.com/watch?v=bxQ4TcTcPbI
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Panny »

Twee boeken gekocht van John Owen van uitgeverij De Banier:

- Als zonde mij omringt
- De heerlijkheid van Christus

Mooie boeken!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jeremiah »

Tip: Matthew Henry 2 delig is nu €150 ipv €200
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Nasrani »

Heilig Avondmaal - Spurgeon
Heilig leven voor God - Horatius Bonar
Waarom eindtijd? - Ds. W. J. J. Glashouwer
Zwak is machtig - Henk Binnendijk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door samanthi »

dennis schreef:Besteld: winter in Gloster huis, van Vonne v.d. Meer en 'Niet vermist' van Sjoerd Veenman.
Ik vind de boeken van Sjoerd Veendam een btje tegenvallen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Mara »

Nasrani schreef:Heilig Avondmaal - Spurgeon
Heilig leven voor God - Horatius Bonar
Waarom eindtijd? - Ds. W. J. J. Glashouwer
Zwak is machtig - Henk Binnendijk
Wat een "breed" rijtje. ;)

Deze heb ik aangeschaft, ik had nog een bon liggen.
Afbeelding

Sabel' is het verhaal van Max, een jongen die tijdens de Duitse bezetting van Nederland samen met zijn familie wordt opgepakt en in Kamp Vught belandt. Hij heeft daar één houvast: de rode kater Sabel. Door de ogen van Max zien wij de wereld om hem heen steeds kleiner worden. Hij klampt zich vast aan kleine, alledaagse zaken en datgene wat hem vertrouwd is.

Suzanne Wouda schreef een aangrijpend boek over de deportatie van Joodse kinderen in de jaren 1942-1943, die uiteindelijk resulteerde in de verschrikkelijke kindertransporten van juni 1943.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Nasrani »

Mara schreef:
Nasrani schreef:Heilig Avondmaal - Spurgeon
Heilig leven voor God - Horatius Bonar
Waarom eindtijd? - Ds. W. J. J. Glashouwer
Zwak is machtig - Henk Binnendijk
Wat een "breed" rijtje. ;)

Deze heb ik aangeschaft, ik had nog een bon liggen.
Afbeelding

Sabel' is het verhaal van Max, een jongen die tijdens de Duitse bezetting van Nederland samen met zijn familie wordt opgepakt en in Kamp Vught belandt. Hij heeft daar één houvast: de rode kater Sabel. Door de ogen van Max zien wij de wereld om hem heen steeds kleiner worden. Hij klampt zich vast aan kleine, alledaagse zaken en datgene wat hem vertrouwd is.

Suzanne Wouda schreef een aangrijpend boek over de deportatie van Joodse kinderen in de jaren 1942-1943, die uiteindelijk resulteerde in de verschrikkelijke kindertransporten van juni 1943.
Ik probeer er brede blik te houden... :)
Valt eigenlijk wel mee toch?

Lijkt me een indrukwekkend boek.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie