Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Dodo schreef:Het boe Nacht van Eli Wiesel werd hier nogal aanbevolen. Ik ben nu op tweederde, en het is zeker een indrukwekkend boek. Sommige dingen komen heel hard binnen.
Toch kan ik niet zeggen dat dit nu het beste boek is over de kampen. Voor mij is dat Nacht und Nebel. Floris Bakels beschrijft niet alleen de gruwelen maar legt ook veel uit. Wat maakte het kampleven zo zwaar? Hoe kon je je het best gedragen? En veel meer.
Bovenal wordt hij vaak bijzonder gesterkt door God. Die gedeelten vind ik zeer indrukwekkend.
Onvergelijkbare boeken! Bakels zat vanwege verzetsdaden in 2 kampen. Slechte omstandigheden en wrede bewakers maar van een geheel andere orde dan de siuatie van Elie Wiesel.

Een jongen van 15 jaar die samen met zijn familie in veewagens afgevoerd werd uit Hongarije naar een vernietigingskamp (Auschwitz) Zijn moeder en zijn zusje werden bij aankomst direct vergast. Zijn vader en hij overleefden Auschwitz maar moesten toen op dodenmars naar Buchenwald waar zijn vader overleed.

Hun enige "misdaad" was dat zij Joden waren.

Bakels werd gesterkt in God en Wiesel worstelde met Gods leiding,voorzienigheid en zelfs met Zijn bestaan.

Wiesels boeken zijn literaire juweeltjes die soms afstotend zijn vanwege zijn gedachten over God maar ze zijn onmisbaar om iets van de gruwelen van de holocaust te ervaren.
Ik ben het niet met je eens. Ik vraag me af of je Nacht und Nebel wel gelezen hebt. Bakels is heel duidelijk over de gruwelen van de kampen, maar analyseert ook waarom het leven in het kamp zo ondraaglijk was (niet de honger, niet de mishandelingen).
Daarnaast zijn er nog veel meer boeken van Joden van allerlei leeftijd en afkomst, die in kampen terecht kwamen. Elk gruwelijk en indrukwekkend op zijn eigen manier.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

De viool van mijn moeder, Yvonne van den Berg.
De roman geeft een antwoord op de vraag hoe het was om als kind opgezadeld te worden met het verleden van je ouders en grootouders. En het laat zien hoe trauma’s van de ene generatie op de andere overgedragen konden worden. Met op de achtergrond de verbindende en helende werking van muziek, die je als een rode draad door het boek terugvindt.

Ik ben nu op driekwart en dit is voor mij niet het zoveelsteboekoverdeoorloog-moet dat nou.
Omdat het goed geschreven is en het geen voorspelbaar verhaal is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

Vrede als een rivier van Leif Enger

Nog niet uit, maar tot nu toe aangenaam verrast, onderstaand stukje recensie verwoordt het goed.

'Een overrompelend debuut dat op je afkomt als een fluistering en je verwarmt als een lappendeken in de winter; een roman over geloof, wonderen en gezin, met een wonderbaarlijke afloop.'
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het gebed des HEEREN.
7 preken van de Reformator Hugh Latimer (o.1485-1555)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Victor Hugo: Les miserables. (In het Nederlands en verkort tot 500 pagina's)
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Dat boek heb ik pas herlezen. Blijft een prachtig boek.

Ik ben nu bezig in
https://www.bol.com/nl/p/het-afrikaanse ... 001990069/
erg mooi verhaal.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

'Morie' van Arie Kok.
Vreselijk taai. Er is halverwege het boek eigenlijk nog niets gebeurd. Qua stijl valt er ook niet veel te genieten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

refo schreef:Victor Hugo: Les miserables. (In het Nederlands en verkort tot 500 pagina's)
Ik heb hem ook onlangs gelezen mooi boek. Ben nu de kronieken van Naria aan het lezen voor de 2e x.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:'Morie' van Arie Kok.
Vreselijk taai. Er is halverwege het boek eigenlijk nog niets gebeurd. Qua stijl valt er ook niet veel te genieten.
Dapper dat je dan toch doorbijt. Ik zou 'm allang terzijde hebben gelegd.
~~Soli Deo Gloria~~
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:'Morie' van Arie Kok.
Vreselijk taai. Er is halverwege het boek eigenlijk nog niets gebeurd. Qua stijl valt er ook niet veel te genieten.
Dapper dat je dan toch doorbijt. Ik zou 'm allang terzijde hebben gelegd.
Viel mij ook erg tegen ...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
Gebonden 592 blz.


Lodewijk XIV van Frankrijk, bijgenaamd de ‘Zonnekoning’, droomde ervan de machtigste vorst van zijn tijd te worden. Maar hij stuitte op een taaie prins, de jonge Willem III van Oranje. Lodewijk was een aantrekkelijke verschijning. Willem had een bochel en was berucht om zijn nukkigheid. Lodewijk heerste over het machtigste rijk van Europa, Willem was stadhouder van een landje dat tienmaal zo klein was. In de loop van hun leven ontwikkelde zich tussen deze twee contrasterende persoonlijkheden een intense rivaliteit die het hele continent meesleurde en de tweede helft van de zeventiende eeuw diepgaand heeft beïnvloed.
In Oranje tegen de Zonnekoning beschrijft Luc Panhuysen het ontstaan en de ontwikkeling van hun relatie. Daarbij komen ook de belangrijkste mannen en vrouwen in hun omgeving ruimschoots aan bod. Door de combinatie van ‘grote geschiedschrijving’ en levensverhalen ontstaat een kleurrijk canvas. Panhuysen laat zien hoe tijdloze drijfveren als angst en ijdelheid, en waarden als vrijheid en tolerantie, niet alleen de betrokken personen, maar ook maatschappijen hebben veranderd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door modesto »

Ben benieuwd wat jij van dit boek vindt, huisman!
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

modesto schreef:Ben benieuwd wat jij van dit boek vindt, huisman!
Als je zijn andere twee boeken kent over de Nederlanden in de zeventiende eeuw beloofd dit boek veel leesplezier.
1. De ware vrijheid. De levens van Johan en Cornelis de Witt.
2. Rampjaar 1672


Beide boeken zijn prachtig.

Deze schrijver heeft ook nog een boek geschreven over de opstand van de wederdopers in Munster in 1534.
Titel:De beloofde stad. Heb ik nog niet gelezen maar staat op mijn leeslijst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

huisman schreef:
modesto schreef:Ben benieuwd wat jij van dit boek vindt, huisman!
Als je zijn andere twee boeken kent over de Nederlanden in de zeventiende eeuw beloofd dit boek veel leesplezier.
1. De ware vrijheid. De levens van Johan en Cornelis de Witt.
2. Rampjaar 1672


Beide boeken zijn prachtig.

Deze schrijver heeft ook nog een boek geschreven over de opstand van de wederdopers in Munster in 1534.
Titel:De beloofde stad. Heb ik nog niet gelezen maar staat op mijn leeslijst.
'Rampjaar 1672' is echt een hele goed boek! 'De ware vrijheid' heb ik inmiddels ook gekocht.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Panny »

Doet me denken aan het boek wat ik een keer gelezen heb op de middelbare school:

https://www.verloren.nl/boeken/2086/254 ... -reddeloos'
Plaats reactie