Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Wim Anker »

Maar waarom wil Verboom zo nodig de HC laten buikspreken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wim Anker schreef:Maar waarom wil Verboom zo nodig de HC laten buikspreken?
Hij zet twee wijzen van bepreken van Zondag 1 tegenover elkaar.
Onderbouwd met oudvaders en predikanten (van vroeger).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Wim Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Wim Anker schreef:Maar waarom wil Verboom zo nodig de HC laten buikspreken?
Hij zet twee wijzen van bepreken van Zondag 1 tegenover elkaar.
Onderbouwd met oudvaders en predikanten (van vroeger).
Vergelijken is een goede zaak. Ik kreeg echter de indruk dat hij de HC iets liet zeggen wat niet uit de tekst opkomt. Fijn dat dat niet het geval is.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Martijn »

Auto schreef:
mulder schreef:
Auto schreef:
Martijn schreef: Volgens mij was De Heer niet zo positief over dit boek. Of heb ik dat mis?
Het was gewoon een slechte recensie, zaken die niet kloppen.
Ik snap ook niet waarom ds. De Heer iedere keer de aangewezen persoon is om recensies over de beladen boeken in de SB te schrijven. Dat is namelijk echt niet handig. Kies daar dan iemand voor die wat gebalanceerder onderzoek doet en recensies schrijft. Iemand die wat meer in het midden van het kerkverband staat.
Er staat in ieder geval wel een opmerking in de reactie van dr. Hoek die ds De Heer zich ter harte mag nemen. Dr. Hoek geeft aan dat ds De Heer toch beter onderzoek zou moeten doen, hij is promovendus dus dan zou hij moeten weten wat het is.
Zijn deze artikelen al online terug te lezen?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wim Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Wim Anker schreef:Maar waarom wil Verboom zo nodig de HC laten buikspreken?
Hij zet twee wijzen van bepreken van Zondag 1 tegenover elkaar.
Onderbouwd met oudvaders en predikanten (van vroeger).
Vergelijken is een goede zaak. Ik kreeg echter de indruk dat hij de HC iets liet zeggen wat niet uit de tekst opkomt. Fijn dat dat niet het geval is.
Hij laat twee soorten van uitleg (met nuancens) van Zondag 1 in preken langskomen. Die speekt hij kort.

Verboom geeft wel aan dat de tweede lijn ( Poudroyen, Ridderus, Knibbe, Van der kemp, d'Outrein, Vermeer, Gezelle Meerburg, Van leeuwen, Kuyper, Bavinck, Kersten en Mallan) afwijken van de (oorspronkelijke bedoeling) catechismus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Het lied van de bomen,
Begint intrigerend ...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Anna, een engeltjesmaakster.

Anna, een engeltjesmaakster’ is een bijzonder boek over het vooroorlogse Rotterdam. Het is het tweede boek van Elise van de Weitgraven. De verhalen van Elise spelen zich af in een historische realiteit.

Het begon goed, maar het zakte steeds meer in en eindigde teleurstellend.
Slechts 2 * *
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Lichtval van Nicole Baart.
Het boek heeft mij aangenaam verrast, daar ik niet zo houd van de Amerikaanse auteurs die in christelijke kring nogal populair zijn.
Het is het debuut van deze schrijfster en er blijft vaart in het verhaal.
Inmiddels begonnen aan deel 2 Zomersneeuw, omdat het een open einde had en ik wel benieuwd was naar de afloop.
Niet echt een "leeskringboek"Dodo, ;) maar wel geschikt als tussendoortje.
Ik zie Helma het ook wel lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Het 'lied van de bomen' is een goed geschreven, triest boek, met een hoopvol einde.
Ik vond het de moeite waard.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Narnia. Deel 2 (Land achter de kleerkast) heb ik al wel een paar keer gelezen, de rest nog niet. Ik ben benieuwd. Mijn sprookjes- en fantasy-knobbel laat zich het beste omschrijven als een kuil.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Mara schreef:Lichtval van Nicole Baart.
Het boek heeft mij aangenaam verrast, daar ik niet zo houd van de Amerikaanse auteurs die in christelijke kring nogal populair zijn.
Het is het debuut van deze schrijfster en er blijft vaart in het verhaal.
Inmiddels begonnen aan deel 2 Zomersneeuw, omdat het een open einde had en ik wel benieuwd was naar de afloop.
Niet echt een "leeskringboek"Dodo, ;) maar wel geschikt als tussendoortje.
Ik zie Helma het ook wel lezen.
Duurt altijd wel even..ik koop eigenlijk nooit nieuwe romans. (Of ze moeten op een uitverkoop tafel liggen) Ook ben ik geen lid van een bieb. Dus ik moet het voordelig(of tweedehands) op de kop kunnen tikken of van iemand lenen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Begonnen in 'donderdagmiddagdochter' van Stevo Akkermans.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Dit weekend heb ik Goede dagen, van Helga Warmels gelezen.
Het is een heel goed boek. In het kort: een echtpaar waarvan de vrouw dementeert, gaat een week naar een zorghotel in Limburg. Daar zijn nog meer van zulke echtparen. Je leest vanuit de man, die voor zijn vrouw mantelzorger is. Door de vakantie gebeuren er dingen en [spoiler]. Dat ga ik dus niet vertellen.

Het boek is goed geschreven, echt heel geloofwaardig, en het verhaal is heel spannend eigenlijk. Aanrader voor Mara, Zita, Helma en wie er allemaal nog meer graag een goed boek leest.
Er zit een subtiele verwijzing naar geloof in, maar dat drijft er niet bovenop. Ik aarzel of dit het een christelijk boek maakt, maar het zet wel aan het denken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Dit weekend heb ik Goede dagen, van Helga Warmels gelezen.
Het is een heel goed boek. In het kort: een echtpaar waarvan de vrouw dementeert, gaat een week naar een zorghotel in Limburg. Daar zijn nog meer van zulke echtparen. Je leest vanuit de man, die voor zijn vrouw mantelzorger is. Door de vakantie gebeuren er dingen en [spoiler]. Dat ga ik dus niet vertellen.

Het boek is goed geschreven, echt heel geloofwaardig, en het verhaal is heel spannend eigenlijk. Aanrader voor Mara, Zita, Helma en wie er allemaal nog meer graag een goed boek leest.
Er zit een subtiele verwijzing naar geloof in, maar dat drijft er niet bovenop. Ik aarzel of dit het een christelijk boek maakt, maar het zet wel aan het denken.
Dank je. Ik ben weer eens toe aan een pakkend boek. Het wil de laatste tijd maar niet lukken.
dennis schreef:Begonnen in 'donderdagmiddagdochter' van Stevo Akkermans.
Hoe vond je het Dennis?
Ik vond het prachtig. Ik had het gereserveerd bij de bieb en ik heb er heel lang op moeten wachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie