Postings en anonimiteit op Refoforum

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Wilhelm »

Het is al meermalen voorgekomen dat forummers, buiten het forum om, worden aangesproken op postings die ze op Refoforum hebben gedaan.
Dat kan niet anders dat deze mensen, ambtsdragers of anderszins, worden ingelicht door medeforummers. Ook zijn er gevallen bekend dat mensen via PB worden benaderd om postings te verwijderen of dat anders de boodschap doorgespeeld gaat worden (over geposte berichten) naar mensen buiten het forum.
Dit lijkt me niet wenselijk. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor wat je op een forum schrijft en zou je deze mening moeten verdedigen naar buiten toe.
Toch zijn postings op een forum vaak wat scherper en prikkelender dan dat je in real life zou doen. Daarnaast moet je al meediscussieren op een forum als dit, wil je werkelijk de achterliggende gedachten achter het geschrevene willen begrijpen.

Hoe staan jullie hierin?
Tot hoever moet de anonimiteit van de forummer gewaarborgd blijven, ook al kennen wij wel de echte identiteit?
En wat voor 'waarde' hebben postings en mogen deze worden ingezet buiten het forum, ook in een kerkelijk debat?
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Curatorium »

Als dit echt zo is dan vind ik dit zeer triest, aan de andere kant is het niet heel moeilijk om een beetje anoniem te blijven voor deze 'refoboeven'. Al behoort je mening op het forum, dezelfde mening te zijn als in 'real life'.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Ad Anker »

Iedereen moet met zijn eigen naam gaan posten of niet posten.
Om berichten door te gaan spelen is inderdaad niet wenselijk. Mijn postings geven precies aan hoe ik over zaken denk. Niet scherper of zo, al komt het wel zo over omdat je in een gesprek face to face ook nonverbaal kan zien hoe iemand in de discussie staat en direct verheldering kan vragen.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Zita »

Ik post anoniem. Dat is niet omdat ik in real life andere meningen heb, maar omdat ik in het onderwijs werk, en je daarin behoorlijk kwetsbaar bent.
Ik ken van maar weinig mensen op RF de real life identiteit. Een stuk of twintig, misschien.
Naar mijn bescheiden mening moet de anonimiteit gewaarborgd blijven, tenzij er sprake is van een misdrijf.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door henriët »

Bij alles wat we in ons leven doen, dienen we verantwoording af te kunnen leggen aan de Heere en aan de naaste.
Dit betekent wanneer je anoniem post op rf, dit gelijk dient te zijn aan je real life leven. Wel is het zo, dat je al schrijvend scherper kunt reageren en woorden die je neerzet kunnen anders overkomen dan in een gesprek.
Er kunnen redenen zijn om anoniem te blijven. Niets mis mee. Wel is het zo dat in de loop van de tijd meerdere leden elkaar (leren) kennen. Dat hoeft niet erg te zijn toch?
M.i. mag niemand iets doorspelen aan derden.
In die zin moet anonimiteit gewaarborgd blijven. ( tenzij er sprake is van misdrijf oid)
Daarnaast is dit een discussieforum, waarbij in het heetst van de strijd wel eens dingen hard gezegd worden, waar men later of op terugkomt, of waar men excuses vraagt over de manier van verwoorden. Discussiëren mag, een andere mening hebben ook. Dat houdt het levendig.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door vlinder »

Er zijn ook forummers die per pb (of chat) doorgeven welke forummer achter welke nickname zit. Dit is bij ons diverse keren gebeurd (die persoon gaf dat ook aan). Dat vind ik persoonlijk te ver gaan en zelfs laag bij de grond... Ook is er op ons zusterforum me een aantal mensen besproken wie wie zou zijn op refoforum. Ook dat vind ik lastig. Het dient geen enkel doel. Ik ben ook wlel eens onverwachts achter de naam van een forummer gekomen, maar dat vertel ik diegene dan ook.
Mensen buiten het forum aanspreken op postings kan m.i. niet. Meldt je dan aan en weerleg waar je het niet mee eens bent.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door eilander »

Op dit forum is het mogelijk en toegestaan om onder een nickname te posten. Het is een kwestie van elkaar respecteren dat je dan ook iemands anonimiteit waarborgt.

Zelf zit ik hier ook onder een nickname. Maar mensen die mij in het echt kennen, of er vandaag achter zouden komen wie ik ben, zijn absoluut niet verbaasd over mijn postings. Soms wel over de inhoud ;) . Maar niet over het feit dat ik achter die postings zit. Want ik draag hier geen andere mening uit dan in real life.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Het is al meermalen voorgekomen dat forummers, buiten het forum om, worden aangesproken op postings die ze op Refoforum hebben gedaan.
Dat kan niet anders dat deze mensen, ambtsdragers of anderszins, worden ingelicht door medeforummers. Ook zijn er gevallen bekend dat mensen via PB worden benaderd om postings te verwijderen of dat anders de boodschap doorgespeeld gaat worden (over geposte berichten) naar mensen buiten het forum.
Dit lijkt me niet wenselijk. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor wat je op een forum schrijft en zou je deze mening moeten verdedigen naar buiten toe.
Toch zijn postings op een forum vaak wat scherper en prikkelender dan dat je in real life zou doen. Daarnaast moet je al meediscussieren op een forum als dit, wil je werkelijk de achterliggende gedachten achter het geschrevene willen begrijpen.

Hoe staan jullie hierin?
Tot hoever moet de anonimiteit van de forummer gewaarborgd blijven, ook al kennen wij wel de echte identiteit?
En wat voor 'waarde' hebben postings en mogen deze worden ingezet buiten het forum, ook in een kerkelijk debat?
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Ik zie het probleem niet. Ik zou het prima vinden wanneer ik werd aangesproken op wat ik op RF zeg. Je moet gewoon kunnen verantwoorden wat je zegt. En als je ziet dat sommige mensen, die je zeer na staan, ontoelaatbare dingen zeggen op een openbaar forum, kun je daar niet altijd over zwijgen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Desiree »

Ik ben weleens benieuwd wie er achter een nickname zit maar vind het wel grappig dat het verborgen blijft. Zoals bijv. met Dia. Als ik in zijn woonplaats ben, denk ik weleens, zou dat hem zijn, of zou die het zijn. Leuk!

Thuis praten we weleens over een posting maar naar anderen toe ga ik zeker niet detail. Ik beschouw de forummers toch een beetje als linkse en rechtse vrienden. Tja, dan ga je toch niet alles zeggen.. Als mensen iets willen weten van die of gene, moeten ze dat zelf maar vragen, toch?

Aan de andere kant, iedereen kan hierop en meelezen. Soms denk ik weleens, ook in de dienst, hé, dat is apart, zou de ds op het forum gezeten hebben? Dan zit ik wel even te grinniken.

Soms schaam ik me voor m'n eigen postings, en ben ik blij dat bijna niemand weet wie ik ben, maar goed, dat was al bekend.

Wat ik vergeet te doen, (vaak) is bidden voordat ik een antwoord typ. Volgens mij was dat Moestuin, die dat gebruik opperde en ik ben het niet vergeten. Ik denk dat ik soms wel heel anders zou reageren, als ik dat echt zou doen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik ben weleens benieuwd wie er achter een nickname zit maar vind het wel grappig dat het verborgen blijft. Zoals bijv. met Dia. Als ik in zijn woonplaats ben, denk ik weleens, zou dat hem zijn, of zou die het zijn. Leuk!

Thuis praten we weleens over een posting maar naar anderen toe ga ik zeker niet detail. Ik beschouw de forummers toch een beetje als linkse en rechtse vrienden. Tja, dan ga je toch niet alles zeggen.. Als mensen iets willen weten van die of gene, moeten ze dat zelf maar vragen, toch?

Aan de andere kant, iedereen kan hierop en meelezen. Soms denk ik weleens, ook in de dienst, hé, dat is apart, zou de ds op het forum gezeten hebben? Dan zit ik wel even te grinniken.

Soms schaam ik me voor m'n eigen postings, en ben ik blij dat bijna niemand weet wie ik ben, maar goed, dat was al bekend.

Wat ik vergeet te doen, (vaak) is bidden voordat ik een antwoord typ. Volgens mij was dat Moestuin, die dat gebruik opperde en ik ben het niet vergeten. Ik denk dat ik soms wel heel anders zou reageren, als ik dat echt zou doen.
Ik geloof niet dat als werkelijk anoniem kunt blijven. Dat was in eerste instantie wel mijn bedoeling, maar we ontmoetten al snel mensen die 's zondags naar
dezelfde preek luisterden, en ja... dan ga je op onderzoek uit. Zo weet ik wel een beetje wat et uit ons stadje hier is vertegenwoordigd, al zal het natuurlijk
meer kunnen zijn, namelijk mensen die alles vermijden om achter hun identiteit te komen.
Wat mijn nickneme betreft, daar heb ik een en ander over gezegd in het topic wat je nickname betelent,
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 nov 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Het is al meermalen voorgekomen dat forummers, buiten het forum om, worden aangesproken op postings die ze op Refoforum hebben gedaan.
Dat kan niet anders dat deze mensen, ambtsdragers of anderszins, worden ingelicht door medeforummers. Ook zijn er gevallen bekend dat mensen via PB worden benaderd om postings te verwijderen of dat anders de boodschap doorgespeeld gaat worden (over geposte berichten) naar mensen buiten het forum.
Dit lijkt me niet wenselijk. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor wat je op een forum schrijft en zou je deze mening moeten verdedigen naar buiten toe.
Toch zijn postings op een forum vaak wat scherper en prikkelender dan dat je in real life zou doen. Daarnaast moet je al meediscussieren op een forum als dit, wil je werkelijk de achterliggende gedachten achter het geschrevene willen begrijpen.

Hoe staan jullie hierin?
Tot hoever moet de anonimiteit van de forummer gewaarborgd blijven, ook al kennen wij wel de echte identiteit?
En wat voor 'waarde' hebben postings en mogen deze worden ingezet buiten het forum, ook in een kerkelijk debat?
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Ik zie het probleem niet. Ik zou het prima vinden wanneer ik werd aangesproken op wat ik op RF zeg. Je moet gewoon kunnen verantwoorden wat je zegt. En als je ziet dat sommige mensen, die je zeer na staan, ontoelaatbare dingen zeggen op een openbaar forum, kun je daar niet altijd over zwijgen.
Eens.
Al denk ik wel, dat het goed is, om eerst zo iemand persoonlijk aan te spreken; zoals ook Mattheüs 18 aangeeft. Want op een forum kan iets soms anders overkomen dan als je het irl zegt.
Maar je forumbijdragen moeten wel je eigen mening weergeven, vind ik.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Het is al meermalen voorgekomen dat forummers, buiten het forum om, worden aangesproken op postings die ze op Refoforum hebben gedaan.
Dat kan niet anders dat deze mensen, ambtsdragers of anderszins, worden ingelicht door medeforummers. Ook zijn er gevallen bekend dat mensen via PB worden benaderd om postings te verwijderen of dat anders de boodschap doorgespeeld gaat worden (over geposte berichten) naar mensen buiten het forum.
Dit lijkt me niet wenselijk. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor wat je op een forum schrijft en zou je deze mening moeten verdedigen naar buiten toe.
Toch zijn postings op een forum vaak wat scherper en prikkelender dan dat je in real life zou doen. Daarnaast moet je al meediscussieren op een forum als dit, wil je werkelijk de achterliggende gedachten achter het geschrevene willen begrijpen.

Hoe staan jullie hierin?
Tot hoever moet de anonimiteit van de forummer gewaarborgd blijven, ook al kennen wij wel de echte identiteit?
En wat voor 'waarde' hebben postings en mogen deze worden ingezet buiten het forum, ook in een kerkelijk debat?
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Ik zie het probleem niet. Ik zou het prima vinden wanneer ik werd aangesproken op wat ik op RF zeg. Je moet gewoon kunnen verantwoorden wat je zegt. En als je ziet dat sommige mensen, die je zeer na staan, ontoelaatbare dingen zeggen op een openbaar forum, kun je daar niet altijd over zwijgen.
Eens.
Al denk ik wel, dat het goed is, om eerst zo iemand persoonlijk aan te spreken; zoals ook Mattheüs 18 aangeeft. Want op een forum kan iets soms anders overkomen dan als je het irl zegt.
Maar je forumbijdragen moeten wel je eigen mening weergeven, vind ik.
Dat zou stap 2 uit math 18 ook rechtvaardigen. Nee, ben van mening dat op een anoniem forum er niet op persoon moet worden aan gesproken. Bij meningen welke buiten doelstelling van forum vallen kan de moderator knippen wat ie wilt...
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Curatorium »

Eens met Tiberius. Maar wanneer, zoals Wilhelm en Vlinder zeggen, er ongevraagd postings & identiteiten worden doorgespeeld aan anderen vind ik dat niet kunnen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door huisman »

Ik heb begrepen dat veel anoniempjes hier elkaar op FB ook tegenkomen. Daar "liken" ze de hele dag elkaars foto's. Ja dan stelt de anonimiteit die je op dit forum wil hebben niet veel voor. :hum

P.S. Mijn postings zouden inhoudelijk niet anders zijn als ik onder mijn eigen naam zou posten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Postings en anonimiteit op Refoforum

Bericht door Luther »

Het door Wilhelm gesignaleerde probleem is alleen dan een probleem, wanneer je niet in alle verbanden waarin je functioneert jezelf kan of mag zijn, inclusief je eigen mening/visie. Of wanneer die visie leidt tot een geestelijke 'veroordeling'.

Als dit namelijk de praktijk is, ga je zwijgen, of onder een nickname posten. In het laatste geval wil je niet dat leidinggevende figuren binnen het verband waarin je niet geheel jezelf kan zijn of geestelijk negatief wordt gestickerd, lezen wat je werkelijk vindt.

En ja, helaas is het zo dat er af en toe postings onder nickname worden doorgespeeld aan een ambtsdrager, die dan de bewuste poster erop aanspreekt. Maar nogmaals: dat gebeurt alleen in een angstcultuur, waarin je niet een afwijkende mening mag hebben en daarop eventueel ook wordt afgerekend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten