Afmelden

Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Afmelden

Bericht door Zeemeeuw »

Als @Wilhelm zich inderdaad 'cynisch' uitlaat over een preek die een ander mogelijk 'heilig' is, dan heeft hij misschien zelf ook wel wat schuld aan de heftige reacties die hij krijgt. Immers wie kaatst...
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afmelden

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk een verschil tussen heftige reacties en domme reacties. Het ging hier mijns inziens om het tweede.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Afmelden

Bericht door Wilhelm »

Wim Anker schreef:[qu
In de eerste versie van @wilhelm - waar ik op reageerde - stond nog iets over "van de preek niets van begrepen of niets aan gehad".

Mijn reactie is zo raar nog niet. Want wat bedoeld @Wilhelm nu met "zich schuldig voelen". Waarover voelt hij zich schuldig? De hele posting ademt toch de sfeer dat hij vindt dat de degene die de preek las zich schuldig zou moeten voelen? Of lees ik e.e.a. verkeerd?
Welke eerste versie bedoel je?
Het enige dat ik aangepast heb, is dat je zou kunnen herleiden van wie de bewuste preek was.
Dat leek me netter. Juist daarom verbaast het me dat Ad Anker er juist alles aan doet om aan te geven van wie die preek geweest zou kunnen zijn.
Hoop niet dat hij daar behagen in schept.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Afmelden

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef:@Anker, ik snap niet hoe je de naam zou kunnen raden vanuit mijn (later aangepaste)posting.
Waarom jij de naam dan nog wel noemt is me een raadsel.

Over je oproep om niet anoniem te posten het volgende:

De meesten zijn niet eens anoniem meer. Het ergste is dan nog dat de (anonieme) meelezer je precies kan vertellen wat je allemaal post en hoe verkeerd dat allemaal wel niet is. Dus wat mij betreft wordt een forum als deze juist afgesloten voor meelezers zonder account.
Dit geldt overigens ook voor andere social media, waarbij de grootste tegenstanders van facebook , Google+ en twitter, gericht commentaar geven op statussen, waarvan ze eigenlijk het bestaan niet zouden moeten kennen...

Maar ik denk ook dat de wens om in anonimiteit je mening te geven, voor een deel van de posters wordt ingegeven door angst.
Er heerst een angstcultuur in onze gezindte, en die wordt bewust in stand gehouden.

Ga niet het debat aan, geef niet je mening, want als deze ingaat tegen de mening van de meerderheid, de leiding, en de traditie is dat niet gewenst. En dan zijn er tactieken genoeg.
Een heel beproefde is de drieslag voor de 'criticaster' : informeren, isoleren, elimineren.
Het is bekend dat sommige kerkverbanden op deze wijze kritiek de kop indrukken.
Het ging (...)?
Verder: begrijp je mijn kritiek over de opmerkingen over ds. De H. destijds?
Juist dat stuk heb ik weggehaald, maar blijkbaar vind jij het nodig nog eens te herhalen.
Ook in de post waar je al een aantal keer naar hebt verwezen, ik kan hem niet eens meer helemaal herinneren, heb ik geen naam van een predikant genoemd.
Dat jij er zograag een naam aan wilt koppelen omdat je denkt te weten over welke ds het gaat, is aan jouw.
Juist omdat ik het niet in het persoonlijke wil trekken, noem ik de naam niet. Maar gaat het mij om vorm of inhoud.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Helder is in ieder geval dat @Wilhelm zich bediende van "cynisme". Dat is blijkbaar de methode om ongestraft overleden predikanten een trap na te mogen geven.
Helaas hangt het af van de instemming op de geuitte kritiek welke postings welwillend wordt beoordeeld met de kanttekening "dat is cynisch bedoeld" en welke posting dat voorrrecht niet te beurt valt. Mijn interpretatie verkreeg deze kwalificatie niet. Ik krijg de indruk dat dit sterk afhangt van wat en wie er door het cynisme wordt geduid en welk onderwerp voorwerp is van het cynisme.

Verder, een predikant of preek is niet heilig, nog benodigd een preek of predikant bescherming van wie dan ook. Dat men het taalgebruik en stijl van een preek van voor de oorlog - die info blijkt overigens niet uit de posting - lastig vind kan ik ook nog wel begrijpen. Maar tegen dit soort "cynisch trappen" ageer ik, een predikant die bijna 100 jaar geleden leefde en werkte beoordeel je niet a.d.h.v. de 2015 gewoonten.

Maar gelukkig hebben we forummers die van cynisme dermate veel verstand hebben dat ze postings correct interpreteren en de feiten buiten beschouwing laten, Het is tenslotte tenslotte de vorm die bepalend is en het doel is het beeld wat blijft hangen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Afmelden

Bericht door Wilhelm »

Wim Anker schreef:Helder is in ieder geval dat @Wilhelm zich bediende van "cynisme". Dat is blijkbaar de methode om ongestraft overleden predikanten een trap na te mogen geven.
Helaas hangt het af van de instemming van de kritiek welke postings welwillend wordt beoordeeld met de kanttekening "dat is cynisch bedoeld" en welke posting dat voorrrecht niet te beurt valt. Mijn interpretatie verkreeg deze kwalificatie niet. Ik krijg de indruk dat dit sterk afhangt van wat en wie er door het cynisme wordt geduid.

Verder, een predikant of preek is niet heilig, nog benodigd een preek of predikant bescherming van wie dan ook. Dat men het taalgebruik en stijl van een preek van voor de oorlog - die info blijkt overigens niet uit de posting - lastig vind kan ik ook nog wel begrijpen. Maar tegen dit soort "cynisch trappen" ageer ik.

Maar gelukkig hebben we forummers die van cynisme dermate veel verstand hebben dat ze postings correct interpreteren en de feiten buiten beschouwing laten, t'is tenslotte de vorm die bepalend is.
Overleden predikanten?
En wat geef ik inhoudelijk voor kritiek, dan alleen dat het zo belangrijk is voor kinderen dat er goede, begrijpelijk preken worden gelezen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Maar gelukkig hebben we forummers die van cynisme dermate veel verstand hebben dat ze postings correct interpreteren en de feiten buiten beschouwing laten, Het is tenslotte tenslotte de vorm die bepalend is en het doel is het beeld wat blijft hangen.
Ah kijk, je kunt het dus wel... cynisch zijn.
En nu is het aan ons om niet in de valkuil te trappen om op deze posting te reageren, alsof deze niet cynisch gesteld is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afmelden

Bericht door huisman »

Het wringt natuurlijk wel om geen kritiek op de prediking van predikanten te mogen posten.

Als ik zeg dat ik de prediking van Arminius gevaarlijk vind en onschriftuurlijk mag ik dat ongestraft zeggen.
Als ik dit zeg van vrijzinnige predikanten binnen de PKN mag ik dat ook doen.
Als ik dit zeg van predikanten uit de kring van onze doelgroep is het verboden terwijl het feitelijk juist kan zijn .

Ik pleit niet voor sneren enz. in de richting van predikanten maar wel de ruimte om preken van alle predikanten te wegen of ze naar de Schrift zijn. Anders zijn wij roomser dan veel roomsen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Helder is in ieder geval dat @Wilhelm zich bediende van "cynisme". Dat is blijkbaar de methode om ongestraft overleden predikanten een trap na te mogen geven.
- Volgens mij stond er nergens dat het om een overleden predikant ging; maar zelfs dat doet niet terzake.
- Volgens mij gaf @Wilhelm niemand een trap. Hij uitte om een wat ingewikkelde manier zijn teleurstelling over een leespreek die gesystematiseerde theologie bevatte, die voor kinderen en jongeren (en niet te vergeten: veel ouderen) niet meer te volgen is. De rijkdom van het heilsfeit van hemelvaart kwam daardoor niet uit de verf. Is zo'n verzuchting toegestaan?
Helaas hangt het af van de instemming van de kritiek welke postings welwillend wordt beoordeeld met de kanttekening "dat is cynisch bedoeld" en welke posting dat voorrrecht niet te beurt valt. Mijn interpretatie verkreeg deze kwalificatie niet. Ik krijg de indruk dat dit sterk afhangt van wat en wie er door het cynisme wordt geduid.
Dit is werkelijk onzin: ik was het niet eens met de verwoording van @Wilhelm; ik begreep die verwoording echter wel. Jouw interpretatie kreeg niet de kwalificatie 'cynisch, omdat deze feitelijk gesteld was, om niet te zeggen: robotmatig gefabriceerd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

huisman schreef:Het wringt natuurlijk wel om geen kritiek op de prediking van predikanten te mogen posten.

Als ik zeg dat ik de prediking van Arminius gevaarlijk vind en onschriftuurlijk mag ik dat ongestraft zeggen.
Als ik dit zeg van vrijzinnige predikanten binnen de PKN mag ik dat ook doen.
Als ik dit zeg van predikanten uit de kring van onze doelgroep is het verboden terwijl het feitelijk juist kan zijn .

Ik pleit niet voor sneren enz. in de richting van predikanten maar wel de ruimte om preken van alle predikanten te wegen of ze naar de Schrift zijn. Anders zijn wij roomser dan veel roomsen.
Het lijkt me dan voor de goede orde wel nodig dat er zaken besproken worden, en geen personen.
Het gekke is, dat @AdAnker een keer een goede poging deed met de quote die hieronder staat. Dat werd hem echter niet in dank afgenomen. (Ook niet door zichzelf, wat ik dan weer wat minder begrijp.)
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
En toch... Wie kan zeggen dat dit niet waar is? Ik geloof dat de meeste predikanten misschien iets andere woorden zouden kiezen maar dat doet niets aan de zaak zelf af.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 mei 2015, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Afmelden

Bericht door Zeemeeuw »

Ik noem natuurlijk geen namen, maar prof. Wisse schreef in 1951 ook eens over de predikant waar @Wilhelm een opmerking over maakte. Voor het evenwicht zomaar een citaat uit een RD-artikel:
"Van Wisse is bekend dat hij zijn studenten op het hart drukte dat ze niet meer dan 10 procent mochten vergeestelijken. „Het is geen studievolle exegese van het boek Ruth. Hij allegoriseert nogal. Moet ik het een ‘vergeestelijken’ noemen? Of liever dat hij in deze geschiedenis een geestelijke zin legt. (…) Ik kan me indenken hoe vele eenvoudige zielen er genieting, lering en troost uit putten. Zulke boeken te lezen kan allerminst kwaad, ook niet voor onze predikers. Lees het maar eens en doe er uw voordeel mede. Van onszelf zijn we in de regel objectief, droog en zogenaamd ‘anti-dopers’ genoeg! Ik las er met veel genoegen in.”
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 mei 2015, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Afmelden

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
En toch... Wie kan zeggen dat dit niet waar is? Ik geloof dat de meeste predikanten misschien iets andere woorden zouden kiezen maar dat doet niets aan de zaak zelf af.
Wat ik dan niet begrijp is dat deze mensen een "gelukkig volk" genoemd worden.
Een gelukkig volk is een volk dat met Christus verzoend is. In het voorbeeld staat dat ze niet verzoend zijn. Niet verzoend is verloren, dus hoe dat dan een "gelukkig volk" genoemd kan worden is mij een raadsel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
En toch... Wie kan zeggen dat dit niet waar is? Ik geloof dat de meeste predikanten misschien iets andere woorden zouden kiezen maar dat doet niets aan de zaak zelf af.
Wat ik dan niet begrijp is dat deze mensen een "gelukkig volk" genoemd worden.
Een gelukkig volk is een volk dat met Christus verzoend is. In het voorbeeld staat dat ze niet verzoend zijn. Niet verzoend is verloren, dus hoe dat dan een "gelukkig volk" genoemd kan worden is mij een raadsel.
Dat is het grote geheim wat de wereld en godsdienst niet kent. Die kennen de liefde niet van een door de zonden vertoornd God. Voor wie deze onverklaarbare liefde niet kent blijft dit een paradox. Maar het is de waarheid. Als je er ooit iets van beleefd hebt zul je zeggen: Zo is het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten