Forum op zondag

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Forum op zondag

Bericht door alias »

Is er niet een mogelijkheid om het forum op zondag toch open te stellen, maar dat er geen reacties geplaatst worden?
Doordeweeks heb ik weinig tot geen tijd om topic's die mijn interesse hebben bij te lezen.

Zou dit bespreekbaar zijn? ::please
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Forum op zondag

Bericht door huisman »

alias schreef:Is er niet een mogelijkheid om het forum op zondag toch open te stellen, maar dat er geen reacties geplaatst worden?
Doordeweeks heb ik weinig tot geen tijd om topic's die mijn interesse hebben bij te lezen.

Zou dit bespreekbaar zijn? ::please

Alles is bespreekbaar maar ik denk niet dat het lezen van het RF de opstellers van de H.C. voor ogen stond toen zij handelden over het vierde gebod.
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen , de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Forum op zondag

Bericht door Luther »

huisman schreef:
alias schreef:Is er niet een mogelijkheid om het forum op zondag toch open te stellen, maar dat er geen reacties geplaatst worden?
Doordeweeks heb ik weinig tot geen tijd om topic's die mijn interesse hebben bij te lezen.

Zou dit bespreekbaar zijn? ::please

Alles is bespreekbaar maar ik denk niet dat het lezen van het RF de opstellers van de H.C. voor ogen stond toen zij handelden over het vierde gebod.
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen , de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange .
Ik denk dat de opstellers dit inderdaad niet voor ogen hadden; tegelijk zou ik niet voor een ander willen bepalen wat hij/zij wel of niet mag lezen op zondag. Ik laat ook nog weleens een krantenartikel liggen voor de zondag, terwijl anderen uit principe geen krant lezen op zondag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum op zondag

Bericht door -DIA- »

Ik vrees als daaraan begonnen wordt dat het einde zoek is..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Forum op zondag

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Ik vrees als daaraan begonnen wordt dat het einde zoek is..
Het einde van wat precies?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum op zondag

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:Ik vrees als daaraan begonnen wordt dat het einde zoek is..
Het einde van wat precies?
Als je met zoiets begint denk dan altijd aan de spreekwoordelijke glijdende schaal...

Voorbeelden hoef ik niet te noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Forum op zondag

Bericht door DDD »

Ik denk inderdaad dat je op zo'n manier geredeneerd geen voorbeelden nodig hebt.

Overigens denk ik dat het forum moet aansluiten bij het Erdee-beleid hieromtrent, dus dat een discussie daarover niet zoveel zin heeft. Ik denk overigens dat de opstellers van de HC geen enkel bezwaar zouden hebben gehad tegen het geestelijk gesprek via een forum, maar dat terzijde.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Forum op zondag

Bericht door Wilhelm »

Ik vind een site 'op slot' zetten op zondag, sowieso iets vreemds. Het RD doet het ook, maar als je de datum wijzigt op de PC, kun je opeens wel overal weer bij.
Nog vreemder vind ik dat sommige kerkelijke gemeenten de website zondags dichtzetten.

Een beroep op de HC vind ik te vergaan. Een goede website kan juist helpen in het goed invullen van de zondag.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Forum op zondag

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Alles is bespreekbaar maar ik denk niet dat het lezen van het RF de opstellers van de H.C. voor ogen stond toen zij handelden over het vierde gebod.

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen , de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange .
Tja, wat is de sabbat, is het een rust of gedenkdag, voor sommigen een goed gebruik om als sabbat in te richten, voor een andere christen is deze dag weinig anders als anderen of gebruiken ze het juist als studie van Gods woord.
De Dordtse synode verwoord het als volgt:
In het vierde gebod is iets ceremonieels en iets moreels.
Ceremonieel is geweest de rust van de zevende dag na de schepping en de strenge onderhouding van die dag, die het joodse volk in het bijzonder was opgelegd.
Moreel is het dat een zekere en vastgestelde dag voor de godsdienst bestemd is, met daarvoor zoveel rust als voor de Godsdienst en de heilige overdenking daarvan nodig is.
Nadat de Sabbath van de joden is afgeschaft, moeten de christenen de zondag plechtig heiligen.
Deze dag is sedert de apostelen in de christelijke kerk altijd onderhouden.
Deze dag moet zo aan de godsdienst gewijd worden, dat men daarop rust van alle slaafse werken (uitgezonderd die werken die uit liefde en de aanwezige noodzaak voortspruiten), alsook van alle ontspanning die de Godsdienst belemmert.
Ik denk niet dat de ontspanning van het lezen van RF de Godsdienst belemmert.
Maar dit is voor een ieder persoonlijk, als gemeend word dat RF dicht moet op zondag respecteer ik dat, als het open zou zijn heb ik daar ook geen moeite mee.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Forum op zondag

Bericht door dennis »

Persoonlijk ben ik van mening dat het goed is om de PC op zondag uit te laten. Om het ook in dat opzicht een heel andere dag te laten zijn dan alle andere.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Forum op zondag

Bericht door DDD »

@Ejvl:

Nou, ik kan me anders goed voorstellen dat een Refoforum waar je niet op mag reageren voor mij wel degelijk een 'ont'spanning is die de godsdienst belemmert. Maar dat terzijde. Dat heb ik met een preek ook wel eens.

@Dennis:
Ik zie daar niet het goede van in, zeker niet voor mensen die bijvoorbeeld alleenstaand of kinderloos zijn en die dag geen visite hebben of krijgen. Je kunt op een forum reageren zonder dat anderen direct hoeven op te draven. Als je iemand anders belt kan dat ook heel goed niet zo erg uitkomen omdat net het hele gezin iets aan het doen is. Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is om de hele zondag in stilte door te brengen zonder enige communicatie. Mails en forum kunnen daar ook een bijdrage aan leveren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Forum op zondag

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Ejvl:

Nou, ik kan me anders goed voorstellen dat een Refoforum waar je niet op mag reageren voor mij wel degelijk een 'ont'spanning is die de godsdienst belemmert. Maar dat terzijde. Dat heb ik met een preek ook wel eens.

@Dennis:
Ik zie daar niet het goede van in, zeker niet voor mensen die bijvoorbeeld alleenstaand of kinderloos zijn en die dag geen visite hebben of krijgen. Je kunt op een forum reageren zonder dat anderen direct hoeven op te draven. Als je iemand anders belt kan dat ook heel goed niet zo erg uitkomen omdat net het hele gezin iets aan het doen is. Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is om de hele zondag in stilte door te brengen zonder enige communicatie. Mails en forum kunnen daar ook een bijdrage aan leveren.
Dennis heeft het niet over anderen maar vindt persoonlijk het goed om de PC op zondag uit te laten.Ik ben dat met hem eens en probeer dat ook onze kinderen over te dragen. Wij worden al zo vaak geleefd door PC/laptop/ipad en iphone dat het heilzaam kan zijn om je daar op de zondag van af te sluiten. Ook een soort vasten. Verder vind ik in dit soort discussies het woord uit de Romeinenbrief altijd op zijn plaats.
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd .
Met kanttekening 28
28) ten volle verzekerd.

Namelijk dat hij, zulks doende, niet zondigt en niet voorheeft God te vertoornen, en wetens tegen zijnen wil te doen; en dat hij dienvolgens ook naarstiglijk onderzoeke, welk van beiden den Heere behaagt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Forum op zondag

Bericht door helma »

wij proberen ook zoveel mogelijk alles op zondag stil te leggen.
Ik denk dat dat ook komt dat je grotere kinderen hebt; je moet zelf het goede voorbeeld geven.
Als mijn kinderen klein waren zou ik misschien makkelijker de pc ook als naslag op zondag gebruiken; maar nu doen we dat bewust niet.
Internet staat bij ons zondags standaard uit in de router; alleen voor een preek ofzo zetten we het filter uit.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Forum op zondag

Bericht door DDD »

@Huisman:
Dat stond er dan niet precies, vandaar het misverstand. Er staat dat hij persoonlijk vindt dat de computer uit moet blijven, en niet dat dat alleen in zijn geval zo zou zijn. Maar ik kan me prima vinden in wat je schrijft.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Forum op zondag

Bericht door Mara »

Wij houden zelf ook de pc uit, als ik wegens slechtere gezondheid via audio server meeluister, klik ik bewust mijn mail niet aan, want lezen betekent misschien ook weer gaan antwoorden, je bent er i.i.g. mee bezig. (in je hoofd)
Ik vrees dat we dan bij een (kleine) minderheid horen, want de kinderen ontvangen op maandagochtend een boel meldingen van FB.
Ze houden hun mobiel wel aan en sturen af en toe een app, maar nemen hem niet mee naar de kerk.
Dat vinden wij dan al winst.
Ik had laatst wel dat ik op zondag een preek wilde beluisteren, waar Helma of DIA een link van had geplaatst.
Maar ja, daar kon ik natuurlijk toen niet bij.
Dat probleem hoeft er niet te zijn, door op zaterdag de link alvast te kopiëren. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie