Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Maar even dit topic weer naar boven gehaald.
Ik heb één vraag: Waarom wordt een vraag van een niet GG'er over de GG vaak gezien als een aanval op de GG ?
In het topic "Beroepen GG studenten" had ik gewoon twee vragen over de gewoonte in de GG om twee(meer)tallen te stellen van studenten die nog niet beroepbaar zijn. Ik kan dat echt niet zien als GG bashing.
Wij kunnen natuurlijk afspreken dat wij alleen mogen posten over ons eigen kerkverband maar dat lijkt mij een beetje bizar.

Graag van jullie commentaar hoe wij onze discussies wat meer op niveau kunnen houden.
Wat voor mij wel meespeelt is dit, huisman:
Dat je begint met een op het oog puur feitelijke vraag (hoe werkt dit, mag dat). Dan heb je het idee dat er iets neutraals wordt gevraagd, gewoon naar informatie. Maar dat vervolgens uit post twee al blijkt dat je er een heel duidelijke mening over hebt. Vandaag gebeurde dat opnieuw in hetzelfde topic: vraag 1: hoe zit het eigenlijk met meer dan een tweetal? opmerking 2: een kerkenraad hoort gewoon te weten hoe de gemeente in elkaar zit en moet een tweetal kiezen.

Het is persoonlijk dat wat mij (een klein beetje maar) tegenstaat. Natuurlijk niet dat je ergens een mening over hebt, maar wel dat het dan 'verbloemt' wordt met infovragen. Laat dan gewoon gelijk weten wat je vreemd vindt of waar je het mee oneens bent. Dan weten we allemaal gelijk waar we aan toe zijn, zonder dat we dat bij de vraag al half moeten vermoeden. Anders wordt het bij voorbaat al moeilijk om over "gewoon twee vragen" (zoals je het zelf noemt) te discussieren, of zo'n infovraag sowieso al serieus te nemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
huisman schreef:Maar even dit topic weer naar boven gehaald.
Ik heb één vraag: Waarom wordt een vraag van een niet GG'er over de GG vaak gezien als een aanval op de GG ?
In het topic "Beroepen GG studenten" had ik gewoon twee vragen over de gewoonte in de GG om twee(meer)tallen te stellen van studenten die nog niet beroepbaar zijn. Ik kan dat echt niet zien als GG bashing.
Wij kunnen natuurlijk afspreken dat wij alleen mogen posten over ons eigen kerkverband maar dat lijkt mij een beetje bizar.

Graag van jullie commentaar hoe wij onze discussies wat meer op niveau kunnen houden.
Wat voor mij wel meespeelt is dit, huisman:
Dat je begint met een op het oog puur feitelijke vraag (hoe werkt dit, mag dat). Dan heb je het idee dat er iets neutraals wordt gevraagd, gewoon naar informatie. Maar dat vervolgens uit post twee al blijkt dat je er een heel duidelijke mening over hebt. Vandaag gebeurde dat opnieuw in hetzelfde topic: vraag 1: hoe zit het eigenlijk met meer dan een tweetal? opmerking 2: een kerkenraad hoort gewoon te weten hoe de gemeente in elkaar zit en moet een tweetal kiezen.

Het is persoonlijk dat wat mij (een klein beetje maar) tegenstaat. Natuurlijk niet dat je ergens een mening over hebt, maar wel dat het dan 'verbloemt' wordt met infovragen. Laat dan gewoon gelijk weten wat je vreemd vindt of waar je het mee oneens bent. Dan weten we allemaal gelijk waar we aan toe zijn, zonder dat we dat bij de vraag al half moeten vermoeden. Anders wordt het bij voorbaat al moeilijk om over "gewoon twee vragen" (zoals je het zelf noemt) te discussieren, of zo'n infovraag sowieso al serieus te nemen.
Nou toe, Jongere, nu laad je toch de verdenking op je dat je tenen erg lang zijn...

Heeft het iets te maken met de kerkelijke cultuur van de verschillende kerkverbanden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:Maar even dit topic weer naar boven gehaald.
Ik heb één vraag: Waarom wordt een vraag van een niet GG'er over de GG vaak gezien als een aanval op de GG ?
In het topic "Beroepen GG studenten" had ik gewoon twee vragen over de gewoonte in de GG om twee(meer)tallen te stellen van studenten die nog niet beroepbaar zijn. Ik kan dat echt niet zien als GG bashing.
Wij kunnen natuurlijk afspreken dat wij alleen mogen posten over ons eigen kerkverband maar dat lijkt mij een beetje bizar.

Graag van jullie commentaar hoe wij onze discussies wat meer op niveau kunnen houden.
Wat voor mij wel meespeelt is dit, huisman:
Dat je begint met een op het oog puur feitelijke vraag (hoe werkt dit, mag dat). Dan heb je het idee dat er iets neutraals wordt gevraagd, gewoon naar informatie. Maar dat vervolgens uit post twee al blijkt dat je er een heel duidelijke mening over hebt. Vandaag gebeurde dat opnieuw in hetzelfde topic: vraag 1: hoe zit het eigenlijk met meer dan een tweetal? opmerking 2: een kerkenraad hoort gewoon te weten hoe de gemeente in elkaar zit en moet een tweetal kiezen.

Het is persoonlijk dat wat mij (een klein beetje maar) tegenstaat. Natuurlijk niet dat je ergens een mening over hebt, maar wel dat het dan 'verbloemt' wordt met infovragen. Laat dan gewoon gelijk weten wat je vreemd vindt of waar je het mee oneens bent. Dan weten we allemaal gelijk waar we aan toe zijn, zonder dat we dat bij de vraag al half moeten vermoeden. Anders wordt het bij voorbaat al moeilijk om over "gewoon twee vragen" (zoals je het zelf noemt) te discussieren, of zo'n infovraag sowieso al serieus te nemen.
Bedankt hier kan ik wat mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Mara »

Hoe hoog zijn de kerkmuren nog eigenlijk? :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Nou toe, Jongere, nu laad je toch de verdenking op je dat je tenen erg lang zijn...

Heeft het iets te maken met de kerkelijke cultuur van de verschillende kerkverbanden?
Welnee, juist niet (wat mijn tenen betreft). Het viel me op en daarom noem ik het. Overigens reageerde ik in dat topic niet in de eerste plaats richting huisman, maar richting de praktijk rond het beroepingswerk.

Kerkelijke cultuur heb ik geen idee van. Dat kan ik niet zo goed beoordelen. Ik geloof ook niet dat ik erg deel uitmaak van een bepaalde kerkelijke cultuur.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:Nou toe, Jongere, nu laad je toch de verdenking op je dat je tenen erg lang zijn...

Heeft het iets te maken met de kerkelijke cultuur van de verschillende kerkverbanden?
Welnee, juist niet (wat mijn tenen betreft). Het viel me op en daarom noem ik het. Overigens reageerde ik in dat topic niet in de eerste plaats richting huisman, maar richting de praktijk rond het beroepingswerk.

Kerkelijke cultuur heb ik geen idee van. Dat kan ik niet zo goed beoordelen. Ik geloof ook niet dat ik erg deel uitmaak van een bepaalde kerkelijke cultuur.
Wat ik constateer is dat de verbazing van @huisman (en zijn afwijziging van de bestaande praktijk) ook is ingegeven door het feit dat het voor hem als CGK'er volstrekt buiten zijn referentiekader ligt dat een gemeente zou gaan stemmen als een kandidaat nog niet officieel beroepbaar is gesteld. In de CGK en de HHK gaat het veelal zo dat een kandidaat beroepbaar wordt gesteld, een kerkenraad snel daarna in vergadering bijeenkomt om de vraag te beantwoorden of zij deze kandidaat aan de gemeente willen voorstellen. Vervolgens wordt een ledemnvergadering uitgeschreven. De datum daarvoor kan op z'n vroegst pas liggen nadat het tweetal of eental op twee achtereenvolgende zondagen is afgekondigd. Als de kandidaat ook daadwerkelijk beroepen is, geldt een beslistermijn van minstens 3 weken, waarbij het een stilzwijgende afspraak is om ook pas een beslissing bekend te maken na die drie weken. Kortom: een kandidaat ontvangt z'n eerste beroep op z'n vroegst tweeënhalve week na de officiële beroepbaarstelling.

Als bovenstaande je referentiekader is en ook de definitie van 'dat alle dingen in orde moeten geschieden', dan is het niet onbegrijpelijk dat @huisman een lichte verbijstering laat doorklinken over het feit dat er enkele gemeenten al stemmen, terwijl de kandidaten nog niet officieel beroepbaar zijn (ook al wacht men om het beroep ook officieel uit te brengen).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Wilhelm »

Ik denk wel dat een bepaalde cultuur een rol speelt.
Als GG'er voel je je ondanks je eigen kritiek toch verbonden met je kerkverband. Misschien speelt dit binnen de GG wel meer dan in andere kerkverbanden.
En als er dan van buitenaf kritiek komt, dan voelt dat niet prettig.
Zie het als kritiek op je ouders. Je kunt feitelijk gelijk hebben, maar als iemand anders kritiek heeft/had op mijn moeder, dan zou er toch van binnenuit verzet komen. Ondanks dat de ander misschien wel een punt heeft en dat ik dat eigenlijk ook wel zie.

Dat gevoel heb ik iig wel als er door anderen, van buitenaf, (terechte) kritiek op de GG gegeven wordt.
Misschien wel zwak, maar wel menselijk denk ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ik denk wel dat een bepaalde cultuur een rol speelt.
Als GG'er voel je je ondanks je eigen kritiek toch verbonden met je kerkverband. Misschien speelt dit binnen de GG wel meer dan in andere kerkverbanden.
En als er dan van buitenaf kritiek komt, dan voelt dat niet prettig.
Zie het als kritiek op je ouders. Je kunt feitelijk gelijk hebben, maar als iemand anders kritiek heeft/had op mijn moeder, dan zou er toch van binnenuit verzet komen. Ondanks dat de ander misschien wel een punt heeft en dat ik dat eigenlijk ook wel zie.

Dat gevoel heb ik iig wel als er door anderen, van buitenaf, (terechte) kritiek op de GG gegeven wordt.
Misschien wel zwak, maar wel menselijk denk ik.
Ik denk dat je gelijk hebt, Wilhelm!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Ik denk wel dat een bepaalde cultuur een rol speelt.
Als GG'er voel je je ondanks je eigen kritiek toch verbonden met je kerkverband. Misschien speelt dit binnen de GG wel meer dan in andere kerkverbanden.
En als er dan van buitenaf kritiek komt, dan voelt dat niet prettig.
Zie het als kritiek op je ouders. Je kunt feitelijk gelijk hebben, maar als iemand anders kritiek heeft/had op mijn moeder, dan zou er toch van binnenuit verzet komen. Ondanks dat de ander misschien wel een punt heeft en dat ik dat eigenlijk ook wel zie.

Dat gevoel heb ik iig wel als er door anderen, van buitenaf, (terechte) kritiek op de GG gegeven wordt.
Misschien wel zwak, maar wel menselijk denk ik.
Maar was wat ik zei in mijn openingspost nu echt kritiek ? Ik ben misschien wat ongevoeliger maar ik zie dat niet zo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Maar was wat ik zei in mijn openingspost nu echt kritiek ? Ik ben misschien wat ongevoeliger maar ik zie dat niet zo.
Nee, niet.
Maar lees de posting van Jongere nog even door. Je openingspost is geen kritiek, vervolgens heb je een duidelijke mening over iets. Jij vraagt niet blanco iets, blijkt uit de rest van je postings. En dat is overigens ook lastig, dat doe ik (vaak) ook niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef: Maar was wat ik zei in mijn openingspost nu echt kritiek ? Ik ben misschien wat ongevoeliger maar ik zie dat niet zo.
Nee, niet.
Maar lees de posting van Jongere nog even door. Je openingspost is geen kritiek, vervolgens heb je een duidelijke mening over iets. Jij vraagt niet blanco iets, blijkt uit de rest van je postings. En dat is overigens ook lastig, dat doe ik (vaak) ook niet.
Dat punt van Jongere is idd waar. Maar is dat ook niet logisch ? Ik vraag informatief naar de regeling in de GG omdat ik mij verbaasde dat de gemeente van mijn zwager vanavond al heeft gestemd terwijl de examens nog lopen. Ik dacht oprecht dat dat tegen de regels zou zijn. In mijn vraag en mijn laatste opmerking laat ik wel zien dat ik deze praktijk niet goed vind. Is dat erg ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk wel dat een bepaalde cultuur een rol speelt.
Als GG'er voel je je ondanks je eigen kritiek toch verbonden met je kerkverband. Misschien speelt dit binnen de GG wel meer dan in andere kerkverbanden.
En als er dan van buitenaf kritiek komt, dan voelt dat niet prettig.
Zie het als kritiek op je ouders. Je kunt feitelijk gelijk hebben, maar als iemand anders kritiek heeft/had op mijn moeder, dan zou er toch van binnenuit verzet komen. Ondanks dat de ander misschien wel een punt heeft en dat ik dat eigenlijk ook wel zie.

Dat gevoel heb ik iig wel als er door anderen, van buitenaf, (terechte) kritiek op de GG gegeven wordt.
Misschien wel zwak, maar wel menselijk denk ik.
Maar was wat ik zei in mijn openingspost nu echt kritiek ? Ik ben misschien wat ongevoeliger maar ik zie dat niet zo.
Ik kan net als Anker het beste verwijzen naar de posting van Jongere: die verwoordt het prima.
Kort samengevat: de posting leek op het eerste gezicht neutraal, maar de venijnige opmerking in de staart ontnam je vragen alle neutraliteit.
En daar komt bij dat we je postings lezen in de context van je andere, eerdere berichten. Dat geldt voor iedereen trouwens.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef: Maar was wat ik zei in mijn openingspost nu echt kritiek ? Ik ben misschien wat ongevoeliger maar ik zie dat niet zo.
Nee, niet.
Maar lees de posting van Jongere nog even door. Je openingspost is geen kritiek, vervolgens heb je een duidelijke mening over iets. Jij vraagt niet blanco iets, blijkt uit de rest van je postings. En dat is overigens ook lastig, dat doe ik (vaak) ook niet.
Dat punt van Jongere is idd waar. Maar is dat ook niet logisch ? Ik vraag informatief naar de regeling in de GG omdat ik mij verbaasde dat de gemeente van mijn zwager vanavond al heeft gestemd terwijl de examens nog lopen. Ik dacht oprecht dat dat tegen de regels zou zijn. In mijn vraag en mijn laatste opmerking laat ik wel zien dat ik deze praktijk niet goed vind. Is dat erg ?
N.a.v. de posting van Jongere zeg je: daar kan ik wat mee. Nu ontkracht je dat weer. Je stelt niet blanco de vraag, je vindt het bij voorbaat al niet goed. En dat weten we ook een beetje van je. Laat duidelijk zijn: ik vind dat helemaal niet zo erg, al moet je je dan niet zo verbazen over de reacties die dan komen.
Online
Marco
Berichten: 3590
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Marco »

Jongens / meiden, waar gaat dit over :banghead : als Huisman die praktijk niet goed vindt, is dat zijn goed recht. Dat is geen 'bashen'. :bobo
Ook niet als hij daar een vraag over stelt, waaruit min of meer blijkt dat hij het met die praktijk niet eens is. Als hij het met alles in de GG eens was, zat hij wel in de GG. :jongle
Hebben we daar een heel topic voor nodig? :barbare
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

Marco schreef:Jongens / meiden, waar gaat dit over :banghead : als Huisman die praktijk niet goed vindt, is dat zijn goed recht. Dat is geen 'bashen'. :bobo
Ook niet als hij daar een vraag over stelt, waaruit min of meer blijkt dat hij het met die praktijk niet eens is. Als hij het met alles in de GG eens was, zat hij wel in de GG. :jongle
Hebben we daar een heel topic voor nodig? :barbare
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. :)
Huisman blijft echter vragen stellen, ik en anderen hebben het recht daar een antwoord op te geven. :hum
Voor jou geldt dat je het echt niet hoeft te lezen...
Overigens een interessante stelling van jou: ik zit in de GG maar ben het echt niet met alles eens. Dat zal wellicht voor huisman i.c.m. de CGK ook wel gelden.
Plaats reactie