Landbouw

Plaats reactie
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Landbouw

Bericht door jemateboer »

Ik weet even niet goed in welke categorie dit moet vallen. Ik heb een artikel geschreven over landbouw en zou graag jullie mening hierover willen weten vanuit een Christelijk oogpunt.

http://www.bijbelnieuws.nu/2017/07/26/z ... te-zaaien/
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Landbouw

Bericht door edele strijdster »

Mooi, om dit zo te beschrijven! Staat veel informatie in, waarvan sommige dingen voor mij ook nieuw zijn.

Ik mis het "sabbatsjaar". Naar mijn idee had dit ook gevolgen voor de akkerbouw. (Leviticus 25).
Ooit heb ik gehoord dat het voor het stuk land goed is wanneer dit eens in de zoveel jaar niet bebouwt/ bewerkt word omdat de aarde tijd heeft om te rusten en vruchtbaarder word. Ook tegenwoordig nog...
Weet je hier wat meer van?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Landbouw

Bericht door jemateboer »

edele strijdster schreef:Mooi, om dit zo te beschrijven! Staat veel informatie in, waarvan sommige dingen voor mij ook nieuw zijn.

Ik mis het "sabbatsjaar". Naar mijn idee had dit ook gevolgen voor de akkerbouw. (Leviticus 25).
Ooit heb ik gehoord dat het voor het stuk land goed is wanneer dit eens in de zoveel jaar niet bebouwt/ bewerkt word omdat de aarde tijd heeft om te rusten en vruchtbaarder word. Ook tegenwoordig nog...
Weet je hier wat meer van?
Dank je wel! Inderdaad was de landbouw onderhevig aan het sabbatsjaar. Ik heb het artikel er op aangepast, goede tip! Dit sabbatsjaar had meerdere doelen. Het was inderdaad ook het jaar waarin de akker niet verbouwt mocht worden. Alles wat er stond moest blijven staan en was voor de dieren en de vreemdeling. Dit zorgde dat de grond op natuurlijke wijze weer vruchtbaar werd.

Ik ben niet goed op de hoogte van de huidige wetgeving over akkerbouw, maar zo snel kon ik niet iets vinden. Wel lees ik dan veel over voedingsstoffen de grond in werken zoals mest en dergelijke.

Wat ik in het artikel ook aan het eind aangaf en wat ik persoonlijk heel moeilijk vind, is dat we blijkbaar als mens vinden dat deze wetten nu niet meer gelden. Maar dit zijn wetten die ingesteld zijn tot onderhoud van de mens en een verantwoordelijk gebruik van de aarde. Dus ja, het sabbatsjaar zou misschien niet zo'n heel gek idee zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Landbouw

Bericht door Zita »

In het recente verleden was er de MacSharry-regeling voor braakland. Maar dat was om overproductie tegen te gaan, niet voor rust of herstel.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Landbouw

Bericht door edele strijdster »

jemateboer schreef:
Wat ik in het artikel ook aan het eind aangaf en wat ik persoonlijk heel moeilijk vind, is dat we blijkbaar als mens vinden dat deze wetten nu niet meer gelden. Maar dit zijn wetten die ingesteld zijn tot onderhoud van de mens en een verantwoordelijk gebruik van de aarde. Dus ja, het sabbatsjaar zou misschien niet zo'n heel gek idee zijn.
Ja, lastig is dat. M.n. in Leviticus zijn veel wetten beschreven die ook nu nog doeltreffend zouden zijn en waarvan ook door de wetenschap de meerwaarde bewijzen schijnt. Niet alles lijkt meer haalbaar in deze tijd...

Ben zelf momenteel het boek van Ben Hobrink aan het lezen. Hij beschrijft bijv. waarom de besnijdenis heel specifiek op de 8ste dag moest plaats vinden.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Landbouw

Bericht door jemateboer »

edele strijdster schreef:
jemateboer schreef:
Wat ik in het artikel ook aan het eind aangaf en wat ik persoonlijk heel moeilijk vind, is dat we blijkbaar als mens vinden dat deze wetten nu niet meer gelden. Maar dit zijn wetten die ingesteld zijn tot onderhoud van de mens en een verantwoordelijk gebruik van de aarde. Dus ja, het sabbatsjaar zou misschien niet zo'n heel gek idee zijn.
Ja, lastig is dat. M.n. in Leviticus zijn veel wetten beschreven die ook nu nog doeltreffend zouden zijn en waarvan ook door de wetenschap de meerwaarde bewijzen schijnt. Niet alles lijkt meer haalbaar in deze tijd...

Ben zelf momenteel het boek van Ben Hobrink aan het lezen. Hij beschrijft bijv. waarom de besnijdenis heel specifiek op de 8ste dag moest plaats vinden.
Ik had eens met iemand een discusiie over de burgerlijke wetten. Er zijn veel wetten over hygiëne, voedsel, het dagelijkse leven, die uiteraard gelezen moeten worden in de context van toen. Met zo'n groep mensen door een woestijn heen heeft wat regels nodig. Echter zijn deze wetten wel door God zelf gegeven. En als ik ze dan zo doorlees verbaas ik me er steeds over. God gaf de mens de handleiding van zichzelf. Wat ze konden (in plaats van 'mochten') eten, hoe ze gezond konden blijven, hoe ze voor de dieren moesten zorgen, etc.

Dat alles niet haalbaar lijkt in deze tijd vind ik niet zo verbazend. We leven in een zondige wereld en de tekenen van het einde der tijden zijn steeds duidelijker zichtbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Landbouw

Bericht door Ambtenaar »

edele strijdster schreef: Ben zelf momenteel het boek van Ben Hobrink aan het lezen. Hij beschrijft bijv. waarom de besnijdenis heel specifiek op de 8ste dag moest plaats vinden.
Ik weet niet of je iemand die overschrijft zonder bronvermelding heel serieus moet nemen. Daarnaast is er ook behoorlijke inhoudelijke kritiek op zijn werk geleverd.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Landbouw

Bericht door edele strijdster »

Ambtenaar schreef: Ik weet niet of je iemand die overschrijft zonder bronvermelding heel serieus moet nemen. Daarnaast is er ook behoorlijke inhoudelijke kritiek op zijn werk geleverd.
In de uitgave die ik hier heb staan wel degelijk bronvermeldingen.
Tja, en wat die inhoudelijke kritiek betreft, naar mijn idee is er op ieder werk wel inhoudelijk kritiek te bedenken. 't Is toch maar net vanuit welke wetenschappelijke- mens-, of wereldvisie je dit bekijkt?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Plaats reactie