Laptop/smartphone mee op vakantie?

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef: De discussie doet me een beetje denken aan de professor die thuis geen internet had. In veel sectoren kun je dan gewoon je werk niet meer doen. En ik vind het zelf ook wel prettig om even te weten dat alles goed gaat.
En dus kun je je werk nog niet loslaten.
Dat kan ik uitstekend. Dat kan ik zelfs op kantoor. Maar waarom zou ik dat doen? Als het mij niets oplevert en heel veel kost?

Ik doe mijn werk bovendien met veel plezier.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:@Lassie: Als de ZZP-er in het ziekenhuis komt, dan kan de klant toch ook op een andere wijze zijn probleem oplossen? En dat is nog veel onverwachter, soms.
Je kunt je vakantie plannen, je klanten laten weten wanneer je gesloten bent (dat zijn zoveel bedrijfjes, in vakantietijd), desnoods regel je iets met een concullega dat je elkaars noodgevallen opvangt.

Op het moment dat je van jezelf eist dat je bereikbaar bent, vind je jezelf onmisbaar. En dat neigt naar een stuk zelfoverschatting, of het is er zelfs een uiting van.
Dit is echt dom geklets.

Allereerst zijn er in mijn geval drie mensen in Nederland die grotendeels hetzelfde werk doen. En daarnaast nog wat mensen die delen van mijn werk doen. Die hebben allemaal ook genoeg te doen, maar voor ziekte heb ik vervanging geregeld. Anders dan voor arbeidsongeschiktheid, kun je je voor vakantievervanging niet verzekeren. Maar waarom zou ik zeg 6000 euro uitgeven aan vervanging terwijl ik ook gewoon zonder enige tegenzin (ik vind het heerlijk, en niet omdat ik onmisbaar wil zijn, maar gewoon omdat ik mijn werk leuk vind) zelf wat telefoontjes kan plegen en mailtjes kan sturen waar ik wel voor betaald word? En waar klanten ook veel meer tevreden mee zijn, want vervanging is toch eigenlijk een noodoplossing.

Bovendien: het lijkt er net op alsof het zo erg is het hele jaar door bereikbaar te zijn. Ik zou me er niet over verbazen als dat gezegd wordt door mensen die vijf(!) dagen in de week werken. Dat doe ik deze tijd ook, maar ik heb heel lang vier dagen per week gewerkt, en daarvoor drie en wil binnenkort naar drie tot vier dagen overstappen, als uitbreiding dat toestaat. Wat is er mis mee om 48 weken per jaar drie of vier dagen per week te werken en vier weken lang een uurtje per dag? Ik zie het probleem in het geheel niet.

Is er een sociale of christelijke norm waarom het verkeerd is om gewoon je werk te doen in de vakantie? Het is belachelijk om dat zelfoverschatting te noemen. Maar met zelfbewustheid en een dienstverlenende instelling is helemaal niets mis. Daar besta ik van.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mannetje »

Je mag van mij best de keuze maken om bereikbaar te zijn hoor, maar zeg niet dat het noodzakelijk is.
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Auto »

Mannetje schreef:Je mag van mij best de keuze maken om bereikbaar te zijn hoor, maar zeg niet dat het noodzakelijk is.
Dat kan jij niet beoordelen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Iedereen moet het helemaal zelf weten, wat hij doet op vakantie.
Maar mensen die per se bereikbaar 'moeten' zijn en zeggen dat ze niet even helemaal onbereikbaar 'kunnen' zijn, geloof ik niet.
Dat kan namelijk wel. Het heeft veel meer met 'willen' te maken.

En natuurlijk zijn wij ook bereikbaar in de vakantie, maar voor ons is vakantie nu juist dat we even rust hebben. Rust van alles wat ons het hele jaar bezig houdt. Ook dat je even niet ingewikkeld hoeft na te denken. Mijn ervaring is juist dat je er in de vakantie achter komt dat je weer veel te veel bent meegegaan in de sneltrein die 'leven in 2015' heet. Ik denk steeds vaker: Leefden we nog maar in 1990 bijv.... Wat was het leven toen nog overzichtelijk. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Auto »

Luther schreef:Iedereen moet het helemaal zelf weten, wat hij doet op vakantie.
Maar mensen die per se bereikbaar 'moeten' zijn en zeggen dat ze niet even helemaal onbereikbaar 'kunnen' zijn, geloof ik niet.
Dat kan namelijk wel. Het heeft veel meer met 'willen' te maken.
Je kan hoog en laag springen met een mening mbt de houding van anderen, maar je weet veel situaties niet. In mijn vakantie heb ik met een paar mensen gesproken en die zitten in situaties dan hebben jij en ik het nog makkelijk. En ja, die werd gebeld toen hij bij het zwembad zat en dat hij weg moest lopen. Maar zijn kinderen waren heel erg blij, papa was er tenminste bij, het had heel anders gekund.

En ja er waren mensen bij het zwembad, die ik hoorde zeggen 'belachelijk lig je bij het zwembad en dan ga je nog werken' en 'ik geloof het voor geen meter dat je bereikbaar moet zijn'. Mijn vader zei altijd, je hebt luxe paarden en je hebt werkpaarden en werkpaarden moeten soms harder en langer werken, het ligt er helemaal aan wat voor werk je te doen hebt. Inmiddels heb ik uit eigen bevinding, wel leren zwijgen en meer luisteren naar bijvoorbeeld kinderen.
Luther schreef: En natuurlijk zijn wij ook bereikbaar in de vakantie, maar voor ons is vakantie nu juist dat we even rust hebben. Rust van alles wat ons het hele jaar bezig houdt. Ook dat je even niet ingewikkeld hoeft na te denken. Mijn ervaring is juist dat je er in de vakantie achter komt dat je weer veel te veel bent meegegaan in de sneltrein die 'leven in 2015' heet. Ik denk steeds vaker: Leefden we nog maar in 1990 bijv.... Wat was het leven toen nog overzichtelijk. :)
Ben ik helemaal met je eens, maar sinds 1990 is er veel veranderd en dat heeft voor veel mensen extra consequenties dan anderen dat weer hebben.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door DDD »

Mijn hele bericht lijkt wel verdwenen. Er stond toch volgens mij niets tegen de forumregels in.

In aanvulling daarop: Als je vijf kinderen hebt, of nog meer, en een Mbo-opleiding of lager, dan mag je blij zijn dat je op vakantie kunt. En als je in de bouw werkt, mag je blij zijn als je werk hebt. Dan kun je makkelijk praten met een ambtenarenbaan.

Ik ben het helemaal eens met Auto.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mara »

Luther schreef: Mijn ervaring is juist dat je er in de vakantie achter komt dat je weer veel te veel bent meegegaan in de sneltrein die 'leven in 2015' heet. Ik denk steeds vaker: Leefden we nog maar in 1990 bijv.... Wat was het leven toen nog overzichtelijk. :)
Overzichtelijker wel ja. Maar wat was het irritant om in zo'n lange rij te moeten wachten bij de telefooncel in het vakantiepark.
Als we met zn allen teruggezet zouden worden in het tempo van pakweg 40 jaar geleden, zouden we ons waarschijnlijk allemaal zwaar gaan ergeren. Want we zijn wel gewend geraakt aan het hier en nu en wel meteen.
Als je een filmpje van het polygoonjournaal of een docu van een paar decennia geleden bekijkt, zie je dat de mensen veel minder gehaast en dus minder gestresst zijn.
Pech met de auto, pa loopt naar de dichtstbijzijnde praatpaal, moeder klapt de stoeltjes uit, gaat lekker zitten en de kinderen spelen in de grasberm. Vader komt terug en ze wachten een uur op de vrolijke meneer van de wegenwacht. Die duikt onder de motorkap en verhelpt al pratend en lachend het euvel. Ze zwaaien nog even hartelijk naar elkaar en de familie vervolgt hun weg, evenals de WW-meneer.
Niemand die tegen vader zei: ik kon je niet bereiken, waar bleef je nou zo lang?
Maar ja, dat is de prijs van de vooruitgang. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:Iedereen moet het helemaal zelf weten, wat hij doet op vakantie.
Maar mensen die per se bereikbaar 'moeten' zijn en zeggen dat ze niet even helemaal onbereikbaar 'kunnen' zijn, geloof ik niet.
Dat kan namelijk wel. Het heeft veel meer met 'willen' te maken.
Je kan hoog en laag springen met een mening mbt de houding van anderen, maar je weet veel situaties niet. In mijn vakantie heb ik met een paar mensen gesproken en die zitten in situaties dan hebben jij en ik het nog makkelijk. En ja, die werd gebeld toen hij bij het zwembad zat en dat hij weg moest lopen. Maar zijn kinderen waren heel erg blij, papa was er tenminste bij, het had heel anders gekund.

En ja er waren mensen bij het zwembad, die ik hoorde zeggen 'belachelijk lig je bij het zwembad en dan ga je nog werken' en 'ik geloof het voor geen meter dat je bereikbaar moet zijn'. Mijn vader zei altijd, je hebt luxe paarden en je hebt werkpaarden en werkpaarden moeten soms harder en langer werken, het ligt er helemaal aan wat voor werk je te doen hebt. Inmiddels heb ik uit eigen bevinding, wel leren zwijgen en meer luisteren naar bijvoorbeeld kinderen.
Je begrijpt mijn punt niet. Want ook bovengenoemde situatie is een kwestie van willen. Je wilt een bepaalde baan, je wilt bepaald werk. En inderdaad is het helaas tegenwoordig zo dat er banen zijn waarbij je eruit vliegt als je inderdaad jezelf even 2 weken afsluit, of dat je als zzp'er klanten verliest als je even 'niet thuis' geeft. Geeft alleen maar aan hoezeer onze maatschappij zichzelf afhankelijk heeft gemaakt van de 24-uurs-economie.
Overigens zijn het niet alleen mensen in de marktsector die hiermee te maken hebben...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef: Mijn ervaring is juist dat je er in de vakantie achter komt dat je weer veel te veel bent meegegaan in de sneltrein die 'leven in 2015' heet. Ik denk steeds vaker: Leefden we nog maar in 1990 bijv.... Wat was het leven toen nog overzichtelijk. :)
Overzichtelijker wel ja. Maar wat was het irritant om in zo'n lange rij te moeten wachten bij de telefooncel in het vakantiepark.
Als we met zn allen teruggezet zouden worden in het tempo van pakweg 40 jaar geleden, zouden we ons waarschijnlijk allemaal zwaar gaan ergeren. Want we zijn wel gewend geraakt aan het hier en nu en wel meteen.
Als je een filmpje van het polygoonjournaal of een docu van een paar decennia geleden bekijkt, zie je dat de mensen veel minder gehaast en dus minder gestresst zijn.
Pech met de auto, pa loopt naar de dichtstbijzijnde praatpaal, moeder klapt de stoeltjes uit, gaat lekker zitten en de kinderen spelen in de grasberm. Vader komt terug en ze wachten een uur op de vrolijke meneer van de wegenwacht. Die duikt onder de motorkap en verhelpt al pratend en lachend het euvel. Ze zwaaien nog even hartelijk naar elkaar en de familie vervolgt hun weg, evenals de WW-meneer.
Niemand die tegen vader zei: ik kon je niet bereiken, waar bleef je nou zo lang?
Maar ja, dat is de prijs van de vooruitgang. ;)
Je schetst een prachtige plaatje. Heerlijk was dat!
Overigens heb ik die laatste zin nog nooit tegen me horen zeggen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mara »

Luther schreef:Je schetst een prachtige plaatje. Heerlijk was dat!
Overigens heb ik die laatste zin nog nooit tegen me horen zeggen...
Het is heel vermakelijk om die oude filmpjes terug te zien (op MAX of best 24).
Toen we nog geen mobieltjes hadden, en iemand bleef lang weg, dacht je: hij zal wel opgehouden zijn, of in de file staan, trein gemist hebben....
Nu denk je: maar hij belt niet.
Je verwacht dus dat je hoort waarom iemand later komt en als dat niet gebeurt, raak je ongerust.
Mijn man had het deze week toevallig over de "kermit". Als hij toen onderweg ging, droeg hij een "pieper". Bij een speciale zendmast kon hij daar dan mee bellen. Dat was al een hele vooruitgang.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Greenpoin ... onnetwerk)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mister schreef:
Luther schreef:Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zeggen dat ze vakantie hebben, en toch allerlei dingen meenemen, die vooral rustverstorend zijn, zoals laptops, smartphones met internet, e.d.
De smartphone gaat gewoon mee. Des avonds een kort bericht naar de familie. Verder staat ie uit, of kijk ik hoogstens naar de weersverwachting. Tablet gaat mee. Des zondags luisteren we mee naar de eigen gemeente. Verder heb ik hem 1x gebruikt in de vakantie.
In de vakantie zit ik liever buiten, onderneem dingen, lees boeken, voer goede gesprekken.
Waarom zou je met je eigen gemeente meeluisteren?
In elk land zijn plaatselijke kerken. Wij gaan bewust naar dergelijke diensten toe. Paar redenen: we maken deel uit van een wereldkerk, ook deze mensen steunen, onze kids leren dat niet alleen in Nederland kerken zijn, etc.

Berichten naar familie doen we niet: geen bericht, goed bericht.
Omdat we dat prettig vinden, aangezien er in de omgeving geen kerkdienst is (uitgezonderd roomse).
En met 'geen bericht, goed bericht' heb wij al narigheid genoeg beleefd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Zita »

Ik maak - als ik met vakantie ga - meestal trektochten in landen waar niet op iedere straathoek wifi is. Telefoon gaat wel mee. Geen idee wat ik onderweg met een laptop zou moeten, en hoe ik die mee zou moeten nemen. Bovendien is er maar zeer beperkt oplaadcapaciteit. In de bushbush zijn niet zoveel stopcontacten. Ofwel: af en toe een smsje om te laten weten dat alles oké is, en dat is het. Maar met mijn werk kan dat tamelijk eenvoudig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Mister schreef:Omdat we dat prettig vinden, aangezien er in de omgeving geen kerkdienst is (uitgezonderd roomse).
Ik heb één keer met kinderen naar een CD zitten luisteren. Althans.... de CD stond aan. Dat nooit meer! Volgens mij is er in elk land wel een protestantse dienst. (Of je gaat naar een heel fout land...:) )
Mister schreef:En met 'geen bericht, goed bericht' heb wij al narigheid genoeg beleefd.
Oh... ik zit me echt af te vragen hoe dat zou kunnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Toen we nog geen mobieltjes hadden, en iemand bleef lang weg, dacht je: hij zal wel opgehouden zijn, of in de file staan, trein gemist hebben....
Precies! En dat wil ik graag zo houden. Van mij weten ze: als hij er niet is, zal hij in de file staan, onverwachts nog wat anders aan het doen zijn, etc.
Mara schreef:Nu denk je: maar hij belt niet.
Nu denken ze hooguit: Z'n batterij is weer eens leeg, z'n telefoon ligt gewoon thuis, o.i.d. ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie