Online spel Tanki-online

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Online spel Tanki-online

Bericht door Luther »

Mijn kinderen vragen steeds of ze de online-game Tanki-online mogen spelen. Tot nu toe heb ik dat steeds met veel scepsis benaderd. In het spel bestuur je een tank of een vlammenwerper, waarmee je andere deelnemers moet bestoken. (De andere deelnemers zijn ook ingelogd.)
Probleem is dat vrijwel alle medeleerlingen van de klas (Reformatorische basisschool) dit spel ook spelen. Dat levert een extra druk op, die ik wel kan weerstaan, maar die voor de kids onuitstaanbaar is.

Mijn argumenten (je schiet anderen dood, je maakt van oorlog een spel, kijk naar Syrië, etc.) maakten maar weinig indruk. Tegenargumenten waren: Je ziet geen mannetje zitten; je rijdt alleen heen en weer en schiet, en daar krijg je punten mee, waardoor je rang hoger wordt en je meer wapentuig kunt kopen; het is geen oorlogsterrein maar oefenterrein (niet in een stad). Ook: op school vinden ze het gek dat wij dat niet mogen, etc.

Ze hebben zojuist het spel gespeeld onder mijn toeziend oog. Mijn argumenten zijn niet veranderd. Hun argumenten ook niet en die snap ik evenzeer. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
- Ben ik te streng?
- Hoe hebben jullie de afweging gemaakt voor dit of andere games?
- Hebben jullie een (meer) verantwoord alternatief?

Zie: www.tankionline.com
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door ZWP »

Lastig... je ziet inderdaad geen personen (dat scheelt vind ik), en 'oorlogje spelen' is van alle tijden, toch? Daarnaast heb ik vroeger ook veel computerspelletjes gespeeld, en met mij is niet mis. :P
Aan de andere kant is het 'dood en verderf'...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Mara »

Ik heb de link even aangeklikt en brrrr, het ziet er behoorlijk realistisch uit.
Wordt dit ook door meisjes gespeeld Luther?
Ik me voorstellen dat jij heel erg aarzelt om toestemming te geven.
Dit spel is dan misschien redelijk onschuldig, omdat er geen mensen worden doodgeschoten, maar het kan wel dat dit een opstap is tot.
Want dit spel wordt dan op den duur saai en voorspelbaar.
Het argument: iedereen mag het, is altijd een valkuil voor ouders.
Iedereen mag het en jouw kind zou, als enige, niet mogen.
Maar als alle ouders zo redeneren...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door helma »

Ik keek even en gelijk had ik er een paar achter me: hè, mama speelt tanki-online!!
Haha.
Ik had er nog nooit van gehoord; maar ze zeiden hier dat inderdaad iedereen op school het speelt; vanaf groep 6 en hoger. Ze gaven aan dat het heel erg verslavend is. (dat is wel een sterk argument om het niet te doen. Waar ben je mee bezig...is het verantwoorde tijdsbesteding)

Lastig....het scheelt wel dat je geen mensen schiet. Dat zou voor mij echt een grens zijn.
Ik vind zelf oorlog ook geen spelletje; maar ja, stratego doen we hier ook en Risk ook..

Het argument dat iedereen het mag, moet nooit doorslaggevend zijn, hoe lastig dat ook is. Ze zullen wel vaker 'alleen' staan. Dat is ook iets wat je moet leren.

Over het algemeen hebben geweldspellen (die nogal realistisch zijn) ook wel gevolgen voor de manier waarop met elkaar wordt omgegaan. Kan je nog terugdraaien op het moment dat je merkt dat er agressiever gereageerd wordt? (dat merkte ik hier wel nadat ze zulk soort spellen deden). Misschien kan je daar in elk geval een afspraak over maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik vind zelf oorlog ook geen spelletje; maar ja, stratego doen we hier ook en Risk ook..
Dat vind ik toch anders Helma, want dat zijn gewoon pionnetjes op een bord.
Maar het zijn niet mijn favoriete spellen.
Je had een tijd geleden ook de Kolonisten van Catan, waar hele groepen aan verslaafd waren.
Is dat ook niet in dat genre?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Hendrien »

Mijn jongens spelen het al jaren en ik heb er geen problemen mee. Ik vind het niet echt een oorlogsspel. Ze rijden wel in tanks, maar het is meer een soort wedstrijd. Mijn zoons zijn er ook niet aan verslaafd; soms spelen ze het ook veel minder. Ze vinden het ook heel leuk om met een vriend of neef-die gewoon thuis speelt- samen in een zgn. battle te rijden.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Cremar »

Ik heb nog wel een account bij tankionline. Misschien verstandig om het zelf te bekijken/ervaren?

Hier heb je gebruikersnaam en wachtwoord. Je kunt zo inloggen. Ik hoop dat je een beetje voorkennis hebt van games :langue

Username: Cremar
Password: wachtwoord

Succes!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Bonny »

Ik speel zelf goalunited.org, maar dat is meer een sportmanagementspel.
The Groom's still waiting at the altar
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Cremar »

Bonny schreef:Ik speel zelf goalunited.org, maar dat is meer een sportmanagementspel.
Hmm, ken ik niet. Tankionline speelde ik enkele jaren geleden.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door gertje »

Nee je bent niet te streng(vind ik), hier mogen ze zulke spellen ook niet spelen om dezelfde reden als jij benoemd.
Tja en te kijken naar wat er onder de refojeugd gespeeld wordt en wat mag heb ik al verleerd, verbaas me hier nl nog iedere keer over wat er allemaal is toegestaan ..
En daarbij zullen er ook wel meerdere ouders zijn die dit niet toestaan, kinderen zijn er altijd goed in om te zeggen: iedereen mag het , behalve ik..
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Curatorium »

Laat je ze buiten ook geen soldaatje spelen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Dodo »

Ik kan me de aversie wel voorstellen. Al die tanks die in veel vlammen opgaan, het is wel heel realistisch. Aan de andere kant: voor zover ik het heb gezien komen er geen personen in voor, tanks spelen tegen tanks en het is strategie en slimheid. Maar op het gezicht vind ik het ook niks.

Mijn praktisch advies voor Luther zou zijn om een paar ouders op te bellen waarvan hij vermoedt dat ze er ook bezwaar tegen hebben. Om eens te peilen hoeveel kinderen dit spel nu echt spelen. En misschien eens een praatje met de leerkracht. Het gaat toch over basisschoolkinderen?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Floppy »

Eens een keer een ander onderwerp, leuk!

Wij hadden deze discussie een jaar geleden ongeveer.
Wij hanteren de grens dat er geen mensen (of poppetjes, of het realistisch is doet er niet zoveel toe) pijn mag worden gedaan. Volgens die regel is Tanki online OK.
Een bezwaar is het online karakter van het spel, op een keer had een klasgenoot rare dingen zitten roepen in de chatbox. Dat aspect vinden we niet zo prettig. Nu is veel van wat er wordt gezegd niet-Nederlands (op het moment dat ik keek, vooral Russisch...).

Opvallend vind ik het feit dat, toen ik de spelletjesleeftijd had, dit soort discussies niet werd gevoerd. Poppetjes voortijdig aan hun einde laten komen was geen enkel probleem. Paratrooper anyone? (http://theodor.lauppert.ws/games/ptrooper.htm)
Dus ja, de nieuwe generatie is strenger geworden dan hun ouders :)

Het argument dat ze het op school gek vinden wat je doet zou ik met een enorme korrel zout nemen. Wij lezen de HSV thuis en dat vinden ze op school ook gek.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door freek »

Floppy schreef: Opvallend vind ik het feit dat, toen ik de spelletjesleeftijd had, dit soort discussies niet werd gevoerd. Poppetjes voortijdig aan hun einde laten komen was geen enkel probleem. Paratrooper anyone? (http://theodor.lauppert.ws/games/ptrooper.htm)
Dus ja, de nieuwe generatie is strenger geworden dan hun ouders :)
Grappig, dat herken ik wel. Verschil met veel spelletjes van zo'n 10-15 jaar terug is wel dat die poppetjes veel minder realistisch waren. Weet niet of dat een principieel verschil is, maar voor de beleving maakt het verschil, denk ik.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Online spel Tanki-online

Bericht door Zita »

freek schreef:
Floppy schreef: Opvallend vind ik het feit dat, toen ik de spelletjesleeftijd had, dit soort discussies niet werd gevoerd. Poppetjes voortijdig aan hun einde laten komen was geen enkel probleem. Paratrooper anyone? (http://theodor.lauppert.ws/games/ptrooper.htm)
Dus ja, de nieuwe generatie is strenger geworden dan hun ouders :)
Grappig, dat herken ik wel. Verschil met veel spelletjes van zo'n 10-15 jaar terug is wel dat die poppetjes veel minder realistisch waren. Weet niet of dat een principieel verschil is, maar voor de beleving maakt het verschil, denk ik.
Ik kan mij het spelletje Keen herinneren. Da's wel van 20 jaar geleden. Ik zou het mijn kinderen niet laten spelen, vanwege de manier waarop met de dood omgegaan werd. Nu scheelt het in de afweging wel dat mijn ouders in die tijd geen benul hadden van de werking van een computer.
Plaats reactie