Social media fear

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
Zet mij, en anderen, 's.v.p. niet aan tot het gewennen aan de zondige televisie.

Hoe ben je serieus te nemen in je (extreme) afwijzing van sommige sociale media om vervolgens het medium waar de duivel zijn grootste successen mee haalt te adviseren?
Dan moet je mijn postings niet lezen, Wim. Dat is ontzettend slecht voor je!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Social media fear

Bericht door FlyingEagle »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
Zet mij, en anderen, 's.v.p. niet aan tot het gewennen aan de zondige televisie.

Hoe ben je serieus te nemen in je (extreme) afwijzing van sommige sociale media om vervolgens het medium waar de duivel zijn grootste successen mee haalt te adviseren?
Als je dit gepost had in de 20e eeuw dan had ik je nog een beetje kunnen volgen. Volgens mij maak jij nu actief gebruik van een medium waar de duivel in de 21e eeuw zijn successen mee boekt.

In bovengenoemde uitzending wordt gewoon duidelijk uitgelegd hoe het zit met privacy i.c.m. Facebook en nee daarvoor hoeft je geen tv voor aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Hier nog een overzichtje voor jou, Luther, en andere mensen die denken dat ze in hun eentje op FB zitten: http://mashable.com/2015/01/28/facebook ... ings-2014/
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Hier nog een overzichtje voor jou, Luther, en andere mensen die denken dat ze in hun eentje op FB zitten: http://mashable.com/2015/01/28/facebook ... ings-2014/
Nee, nu zit je nog lang niet in je eentje. Ik constateer wel dat een jaar of twee terug zo'n 90% van de onderbouw havo en vwo een Facebook-account had. Een jaar geleden was dat al behoorlijk teruggelopen. Peiling van onlangs: nog geen 20%. Op een gegeven moment worden kleintjes groot....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Hier nog een overzichtje voor jou, Luther, en andere mensen die denken dat ze in hun eentje op FB zitten: http://mashable.com/2015/01/28/facebook ... ings-2014/
Nee, nu zit je nog lang niet in je eentje. Ik constateer wel dat een jaar of twee terug zo'n 90% van de onderbouw havo en vwo een Facebook-account had. Een jaar geleden was dat al behoorlijk teruggelopen. Peiling van onlangs: nog geen 20%. Op een gegeven moment worden kleintjes groot....
En dan gaan ze Facebook At Work gebruiken. :)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Social media fear

Bericht door Floppy »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
Zet mij, en anderen, 's.v.p. niet aan tot het gewennen aan de zondige televisie.

Hoe ben je serieus te nemen in je (extreme) afwijzing van sommige sociale media om vervolgens het medium waar de duivel zijn grootste successen mee haalt te adviseren?
"zondige televisie"
Je hele statement klinkt mij in de oren alsof je iemand klakkeloos napraat die dit 30 jaar geleden al zei; maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat je doorgaans genoeg zelfstandigheid laat zien in je denken.
De indruk wordt gewekt dat de duivel zich al jaren heeft teruggetrokken in zijn fort te Hilversum, vanwaar hij NL bestookt met "zondige televisie". Gelukkig hebben we geen TV, en kan de duivel ons niet bereiken. Maar tegenwoordig bezoedelt hij het verder zo reine internet met sneaky linkjes naar Radar, die door onwetenden als Luther als ware het snoepgoed op refoforum worden uitgedeeld. Maar wee degene die op zo'n link klikt! Zijn zuivere leven is dan ineens voorbij.

Ik denk dat je de duivel zwaar verkeerd inschat, die zal inmiddels ook wel op het internet zitten, op facebook en Twitter, en ik acht het niet waarschijnlijk dat de tv zijn hoofdproject is op dit moment.

Ter nuance merk ik op dat ik het ook regelmatig met je eens ben wat betreft social media. Misschien ben ik daarom wel zo verbaasd over dit statement.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Hier nog een overzichtje voor jou, Luther, en andere mensen die denken dat ze in hun eentje op FB zitten: http://mashable.com/2015/01/28/facebook ... ings-2014/
Nee, nu zit je nog lang niet in je eentje. Ik constateer wel dat een jaar of twee terug zo'n 90% van de onderbouw havo en vwo een Facebook-account had. Een jaar geleden was dat al behoorlijk teruggelopen. Peiling van onlangs: nog geen 20%. Op een gegeven moment worden kleintjes groot....
En dan gaan ze Facebook At Work gebruiken. :)
Vraag ik me af. Het is toch vaak opgaan, blinken en verzinken met dit soort zaken. Dus er zal zeker wat anders gebeuren.
Overigens: wat vind jij van de nieuwe privacy-statements van Facebook (die niet geheel nieuw waren, maar nu wel actief gebruikt gaan worden)?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Social media fear

Bericht door Mara »

Floppy schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
Zet mij, en anderen, 's.v.p. niet aan tot het gewennen aan de zondige televisie.

Hoe ben je serieus te nemen in je (extreme) afwijzing van sommige sociale media om vervolgens het medium waar de duivel zijn grootste successen mee haalt te adviseren?
"zondige televisie"
Je hele statement klinkt mij in de oren alsof je iemand klakkeloos napraat die dit 30 jaar geleden al zei; maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat je doorgaans genoeg zelfstandigheid laat zien in je denken.
De indruk wordt gewekt dat de duivel zich al jaren heeft teruggetrokken in zijn fort te Hilversum, vanwaar hij NL bestookt met "zondige televisie". Gelukkig hebben we geen TV, en kan de duivel ons niet bereiken. Maar tegenwoordig bezoedelt hij het verder zo reine internet met sneaky linkjes naar Radar, die door onwetenden als Luther als ware het snoepgoed op refoforum worden uitgedeeld. Maar wee degene die op zo'n link klikt! Zijn zuivere leven is dan ineens voorbij.

Ik denk dat je de duivel zwaar verkeerd inschat, die zal inmiddels ook wel op het internet zitten, op facebook en Twitter, en ik acht het niet waarschijnlijk dat de tv zijn hoofdproject is op dit moment.

Ter nuance merk ik op dat ik het ook regelmatig met je eens ben wat betreft social media. Misschien ben ik daarom wel zo verbaasd over dit statement.
Mensen die een tv-fobie hebben, zitten vaak ongebreideld op hun laptop uitzending gemist te kijken.
Maar dat heet dan selectief kijken. ;)
En dan is men - voor de ander - even vergeten dat dit met een "gewone" televisie ook zo gaat.
Je zet m aan als je iets wilt zien en je zet m weer uit als het programma voorbij is.
Het is net een computer. :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Social media fear

Bericht door Floppy »

Mara schreef: Mensen die een tv-fobie hebben, zitten vaak ongebreideld op hun laptop uitzending gemist te kijken.
Maar dat heet dan selectief kijken. ;)
En dan is men - voor de ander - even vergeten dat dit met een "gewone" televisie ook zo gaat.
Je zet m aan als je iets wilt zien en je zet m weer uit als het programma voorbij is.
Het is net een computer. :OO3
Gezien de reactie van Wim Anker denk ik niet dat hij Uitzending Gemist zal kijken op zijn laptop.
Het is echter maar de vraag of datgene wat er op TV verschijnt zoveel erger is dan wat er op Internet staat. Een vraag die ik wel zou durven beantwoorden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Social media fear

Bericht door Mara »

Floppy schreef:
Mara schreef: Mensen die een tv-fobie hebben, zitten vaak ongebreideld op hun laptop uitzending gemist te kijken.
Maar dat heet dan selectief kijken. ;)
En dan is men - voor de ander - even vergeten dat dit met een "gewone" televisie ook zo gaat.
Je zet m aan als je iets wilt zien en je zet m weer uit als het programma voorbij is.
Het is net een computer. :OO3
Gezien de reactie van Wim Anker denk ik niet dat hij Uitzending Gemist zal kijken op zijn laptop.
Het is echter maar de vraag of datgene wat er op TV verschijnt zoveel erger is dan wat er op Internet staat. Een vraag die ik wel zou durven beantwoorden.
Mijn reactie was algemeen. Het is wat ik hoor.
Of alles op tv wel of niet erger is dan op internet, weet ik niet, daar is nooit echt onderzoek naar gedaan.
Feit is wel dat je op tv moet wachten op een tijdstip van uitzending (al is on demand kijken in opkomst) en bepaalde programma's die niet voor kinderen geschikt zijn, worden in nachtelijke uren uitgezonden.
Maar op internet kun je er 24 uur per dag bij! Overal, je hoeft er niet eens voor thuis te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Vraag ik me af. Het is toch vaak opgaan, blinken en verzinken met dit soort zaken. Dus er zal zeker wat anders gebeuren.
Overigens: wat vind jij van de nieuwe privacy-statements van Facebook (die niet geheel nieuw waren, maar nu wel actief gebruikt gaan worden)?
Ik denk dat ze daarmee hun eigen graf graven, om het zo maar eens uit te drukken.

Maar het gaat mij niet zozeer om Facebook op zichzelf, maar om social media als fenomeen, waarvan Facebook m.i. slechts een tijdelijke verschijningsvorm is.
Je ziet, dat mensen e-mail-moe worden, vanwege diens inefficiency. Sommige managers zijn 30 tot 60% van de hun werkdag kwijt met afhandelen van e-mail. Er zijn managers die hun mail nauwelijks meer serieus afhandelen vanwege de enorme hoeveelheid die ze krijgen.

Daarom verwacht ik, dat social media e-mail op redelijk korte termijn e-mail gaat vervangen. Je ziet dat in het bedrijfsleven al op komen: er wordt meer en meer gebruik gemaakt van social media, zoals Yammer, Slack en inderdaad ook Facebook. Die werken veel efficiënter dan e-mail. Je kan dan namelijk zelf je werkdag weer plannen, omdat je zelf beslist wanneer je je met welk project bezig houdt.

Ik verwijs naar initiatieven als we-quit-mail, etc.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Social media fear

Bericht door Pimpelmees »

Wij hebben 5 jaar geleden de televisie weggedaan. En daar ben ik nog steeds blij mee. Wij kijken nog wel eens tv-programma's via uitzending gemist maar het is zoooooooveel minder dan toen we een televisie hadden. Vroeger keek ik alles (sport, dramaseries, commerciële zenders, etc.) gewoon omdat de tv nu eenmaal aan stond of omdat je m zo makkelijk aan zette, nu op de laptop af en toe een journaal of een docu. Vaak nog maar één programma per week. Het scheelt bakken met tijd. Het heeft voor ons gezin dus goed uitgepakt om de tv weg te doen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Vraag ik me af. Het is toch vaak opgaan, blinken en verzinken met dit soort zaken. Dus er zal zeker wat anders gebeuren.
Overigens: wat vind jij van de nieuwe privacy-statements van Facebook (die niet geheel nieuw waren, maar nu wel actief gebruikt gaan worden)?
Ik denk dat ze daarmee hun eigen graf graven, om het zo maar eens uit te drukken.

Maar het gaat mij niet zozeer om Facebook op zichzelf, maar om social media als fenomeen, waarvan Facebook m.i. slechts een tijdelijke verschijningsvorm is.
Je ziet, dat mensen e-mail-moe worden, vanwege diens inefficiency. Sommige managers zijn 30 tot 60% van de hun werkdag kwijt met afhandelen van e-mail. Er zijn managers die hun mail nauwelijks meer serieus afhandelen vanwege de enorme hoeveelheid die ze krijgen.

Daarom verwacht ik, dat social media e-mail op redelijk korte termijn e-mail gaat vervangen. Je ziet dat in het bedrijfsleven al op komen: er wordt meer en meer gebruik gemaakt van social media, zoals Yammer, Slack en inderdaad ook Facebook. Die werken veel efficiënter dan e-mail. Je kan dan namelijk zelf je werkdag weer plannen, omdat je zelf beslist wanneer je je met welk project bezig houdt.

Ik verwijs naar initiatieven als we-quit-mail, etc.
De berichtgeving daarover had ik ook gelezen. Ik merk ook dat mailtjes lang niet meer zo snel beantwoord worden als voorheen.
Kun je uitleggen wat Yammer, Slack en het initiatief we-quit-mail inhouden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Social media fear

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Ik ben het grotendeels met Henriet eens.
Voor mij zijn sociale media interessant en belangrijk om twee redenen

1. Informatievoorziening
Doordat ik mensen volg (vnl. op twitter) met soortgelijke achtergrond en/of interesse, fungeren sociale media als een soort filter op de dagelijkse nieuws- en berichtenstroom. Tussendoor lees ik er ook genoeg onzin, gein en ongein. Beetje zoals ik dat zelfs op refoforum kan lezen.

2. Verbreding en verdieping van contacten
Via sociale media leerde ik veel nieuwe mensen kennen; dankzij de mogelijkheid om ook persoonlijk direct contact met elkaar te hebben, kunnen de contacten zich verdiepen. Het zijn contacten die ook een rol krijgen in je dagelijkse leven (wat sommigen het 'echte leven' noemen).
Daarnaast leverde FB mij ook leuke oppervlakkige contacten op, vergelijkbaar met het praatje op straat of in de kerkhal - welke we ook gewoon in ere houden natuurlijk. Daarnaast heb ik weer contact met neven en nichten met wie ik voor het tijdperk sociale media nauwelijks contact had en kon hebben. Face to face kun je gewoonweg niet alle contacten bijhouden, mail is daarvoor ook niet het meest geschikte medium. Kortom, leve Facebook.

Aangezien refoforum ook een sociaal medium is, kan ik niet begrijpen dat huisman zonder blosjes op z'n wangen FB affakkelt, spreekt over tijdverspilling en de typering 'roes' bijvalt, maar vervolgens wel ruim 8000 postings op z'n naam heeft staan. :oO
Enkele opmerkingen aangaande de Sociale Media van een buitenstaander, die toch wel eens wat opvangt
en overdenkt. In hoeverre zijn we een buitenstaander, kun je je ook afvragen.

Ik geloof:

a. dat de sociale media, voor zover ik die ken, niet de kennis bevorderen van een werkelijk en
realistisch doorgronden van het nieuws en actuele gebeurtenissen in deze wereld.

b. Hetzelfde zien we ook via een medium als televisie. Het Journaal waaruit velen het nieuws vernemen
is een zeer eenzijdig en geeft vertekend beeld van de werkelijkheid. Dit geldt trouwens ook de
seculiere Classic Media als Newspapers and Magazines.

c. Wat voor Facebook geldt, dat zal zeker ook voor een forum als dit kunnen gelden. Het neemt tijd in
beslag die wij in feite ontvangen hebben om die nuttig te besteden: Namelijk om onze ziel als een buit
weg te dragen uit het slagveld van deze wereld.

Ik geloof daarom ook, listig als de duivel is, dat hij er alle baat bij heeft om ons bezig te houden, en dan
kan dat ook op een godsdienstige manier.
Opgemerkt zij ook, dat onze tijd beslist niet alleen door moderne media enz. in beslag wordt genomen.
Wat dat betreft leven we in een tijd met zoveel prikkels die je van je levensdoel afhouden.

d. Sociale media hebben, zoals meermalen gebleken, een enorme impact op de samenleving. En dat niet
ten goede. Denk ook aan allerlei hypes, even bepaald iets alles, de waan van de dag, en we vragen ons
in feite niet eens af of het echt belangrijk is, en of we er nut mee kunnen doen voor onze ziel.

Ik geloof dat ik zelf nauwelijks de sociale media ken, zeker niet intensief gebruik. Ooit heb ik een MSN-
account gehad, destijds wel handig voor mijn werk. Maar echte contacten leverde dat toch niet op.
Verder heb ik een Facebook-account die ik zo eens per maand, of in die orde van grootte, doorneem,
maar enkel om het nieuws op mijn oude vakgebied. Voor zover ik weet heb ik alles op Facebook op slot,
maar blijkbaar ben ik toch te vinden, getuige de vele mails die ik ontvang: "Je hebt meer vrienden op
Facebook dan je denkt". Velen ken ik persoonlijk, hoewel meest oppervlakkig, velen lijken me te kennen,
waarvan ik geen idee heb wie ze zijn. Ik negeer al deze mails want ik wens er geen sociaal medium van te
maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Kun je uitleggen wat Yammer, Slack en het initiatief we-quit-mail inhouden?
Yammer en slack zijn een soort twitter voor bedrijven. Maar omdat je met groepen resp. kanalen werkt, houdt je de communicatie gescheiden.

Maar het gaat meer om de procedure en dat doet een initiatief als we-quit-mail.

Stel je werkt in een team van 5 man aan een project.
Eén man stelt een projectdocument op, dit moet door de andere 4 gereviewd worden. Nr 1 mailt dat naar zijn collega's. Collega 2 t/m collega 4 passen dit aan. Er ontstaat nu heel wat verkeer van aangepaste versies. Je kan dat zelf denk ik wel invullen.

Met Slack zet nr. 1 het document gewoon ergens op het netwerk neer, zet een berichtje in het betreffende kanaal, bv. #project "Document xxx is in concept gereed; willen jullie je wijzigingen er vóór 15 februari in zetten?"
Op 15 februari staat het document gereed, en kan nr. 1 ermee aan de slag.

Voordeel is, dat je voor jezelf kan plannen: vanmorgen werk ik aan project 1, vanmiddag aan project 2. Alle correspondentie over project 1 staat in het juiste kanaal, dus je kan het in één oogopslag bijlezen. Terwijl bij e-mail wordt je elke keer gestoord als er iemand zijn mening over dat project wil ventileren.
Plaats reactie