Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreiging?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door refo »

Je moet ook niet te snel het idee hebben dat het opgedrongen wordt. Als iets handig gevonden wordt wordt het snel door de gebruiker omarmd (pin-betalingen) en zo niet (chip-pas) dan wordt het gewoon genegeerd.
Zo las ik dat die 'bril' met oogknipperen bestuurd gaat worden. Ik geloof niet dat dat kan werken. Bij emoties of vermoeidheid wordt dat een bende.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

jan34willem schreef:
Luther schreef:
jan34willem schreef:Wat is de "verbijsterende verborgen agenda" van Google? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Wat die Google-brillen allemaal niet koppelen en waar de prvicay is gebleven, en verder nog: de mens wordt een onderdeel van de ontwikkeling dat we een medewerker van een machine worden.
Lees dit en kijk het bijbehorende filmpje (als je geen Kliksafe hebt).
http://degidsfm.vara.nl/diginieuws-deta ... 2a7bebb77a
Zoals Auto al opmerkte, zijn de meeste functies van de Google-bril nu al mogelijk met de huidige generatie tablets en smart phones. Het nieuwe van de Google-bril is de interface (hoe je het ding bedient): geen toetsenbord meer maar spraak, en een klein doorzichtig beeldschermpje voor je oog. De laatste tien, twintig is hard gewerkt aan automatische spraakherkenning. Voor apparaten waarbij het gebruik van een toetsenbord onhandig is, is spraak een goede interface. Hier is weinig "verbijsterend" of "verborgen" aan.
OK, helder, maar zie mijn reactie op je volgende alinea.
[quote="jan34willem]Ik deel je zorg over de privacy van de informatie die Google verzamelt (en daarom gebruik ik eigenlijk alleen maar Google's zoekpagina, zonder in te loggen), maar ook deze ontwikkeling is al langer gaande en nauwelijks "verborgen" te noemen. Google verdient geld met het aanbieden van informatie. Hoe beter Google z'n gebruikers kent, des te gerichter kunnen ze informatie aanbieden, en zo verdienen ze nog meer geld.[/quote]Nou, dan zal het aan mij liggen. Ik heb geen tablet of smartphone en de nieuwe interface via Google Glass liet mij i.i.g. zien hoe ver we 'heen' zijn. Misschien had ik deze post dan een jaar geleden moeten plaatsen.

Het punt dat ik aan de orde wilde stellen, ligt vooral op het vlak dat je zelf ook al noemt: de zorgen rond de privacy van de info die Google verzamelt. Misschien ben ik grenzeloos naïef, maar ik kreeg dit pas goed door toen ik me vorige week verdiepte in Google Glass en de mogelijkheden die de smartphones nu al hebben. Het is voor mij in elk geval een reden om net als jij Google alleen nog te gebruiken als zoekmachine, en af en toe voor maps en translate.
jan34willem schreef:En medewerkers van machines zijn we al sinds de industriele revolutie. Ik neem aan dat jij ook wel eens een automobiel bedient? Dat is van het zelfde laken een pak.
Ik ben het met je eens dat we technologische ontwikkelingen kritisch moeten volgen, maar zo "verbijsterend" en "verborgen" is het allemaal niet.
Nee, er is een groot verschil tussen het besturen van een auto en vastgeklit raken in een onnavolgbaar woud van digitale koppelingen, waarbij het i.i.g. voor mij niet meer duidelijk wie welke info van mij heeft of weet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Fjodor »

Volgens mij voegt zo'n bril niet veel toe ten opzichte van een smartphone, als ik die artikelen zo even lees. Ik denk dan ook niet dat het een erg groot succes gaat worden. En ik geloof ook niet dat veel mensen die geen bril nodig hebben toch met zo'n ding gaan lopen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door henriët »

Fjodor schreef:Volgens mij voegt zo'n bril niet veel toe ten opzichte van een smartphone, als ik die artikelen zo even lees. Ik denk dan ook niet dat het een erg groot succes gaat worden. En ik geloof ook niet dat veel mensen die geen bril nodig hebben toch met zo'n ding gaan lopen.
:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Volgens mij voegt zo'n bril niet veel toe ten opzichte van een smartphone, als ik die artikelen zo even lees. Ik denk dan ook niet dat het een erg groot succes gaat worden. En ik geloof ook niet dat veel mensen die geen bril nodig hebben toch met zo'n ding gaan lopen.
Precies dezelfde argumenten wisselde men bij de start van mobiele telefoons: http://www.youtube.com/watch?v=1nCP8sSQIyc

Overigens gelden de argumenten voor het niet hebben van een mobiel wat mij betreft nog steeds.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Auto »

Hebben de heren zich al opgegeven voor deze conferentie?

http://www.mediawijzer.nl/nieuws.php?ID=350
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Wittewrongel »

Fjodor schreef:Volgens mij voegt zo'n bril niet veel toe ten opzichte van een smartphone, als ik die artikelen zo even lees. Ik denk dan ook niet dat het een erg groot succes gaat worden. En ik geloof ook niet dat veel mensen die geen bril nodig hebben toch met zo'n ding gaan lopen.
Als het toegestaan zou worden in Nederland dan heeft het zijn meerwaarde voor sommige beroepen(medische). voor het gewone dagelijks leven zouden we nu nog nee kunnen zeggen. Maar vergeet dan ook niet dat ze op dit moment nog in ontwikkeling zijn.

Wat nog persoonlijker kan worden is de : Zoek op Google op "'Google ontwikkelt eigen smartwatch'" hierbij komen ze nog dichter bij de privacy van je eigen persoon.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Panny »

Tja, niemand weet wat Google precies met data van gebruikers doet.
Ik denk gebruiken voor eigen doeleinden (gebruikers persoonlijke advertenties en informatie kunnen tonen).
De Amerikaanse veiligheidsdienst zal er ook wel bij kunnen.
Maar de kans dat andere partijen bij de data kunnen lijkt me niet zo groot.

Theoretische mogelijkheden:
- Heb je een google Android telefoon of straks een google glass bril en GPS staat aan dan zou doorgestuurd kunnen worden naar Google waar je geweest ben. Bijvoorbeeld naar een dierentuin, een brillenzaak, gegeten bij de MC Donald... Google zou deze gegevens dan kunnen gebruiken om advertenties te kunnen aanbieden die aansluiten op de behoefte van de gebruiker.
- Heb je een Google Glass bril op dan kan deze dmv gezichtsherkenning gezichten koppelen aan profielen van Google+.
Je kunt dan zo zien wie tegenover je staat met info en posten van hem/haar op google+
Data kan doorgestuurd worden naar Google waarbij Google dus ook vervolgens weet van deze andere mensen waar ze geweest zijn.
....

Lijkt mij dat Google wel erg voorzichtig is met privacy zaken. Anders kunnen ze best problemen krijgen met privacy organisaties (die in de EU nog strenger zijn dan in de VS).
Beveiligingsexperts kunnen bijvoorbeeld wel onderscheppen welke data er vanaf een Android apparaat verstuurd wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of het hier in dit topic past.
Maar ik zie op het forum regelmatig dat er 'verborgen lezers' bezig zijn.
Een ervan heb ik eerder gemeld, de Majestic-12 [bot]

Mijn vraag is eigenlijk waar dienen deze "bot's" voor?
Als ik deze site bekijk lijkt het me dat ze info verzamelen.
Waarvoor? Waartoe? Ik weet dat mijn Engels niet optimaal is,
vandaar dat ik wellicht iets niet goed begrijp.
http://www.majestic12.co.uk/projects/ds ... j12bot.php

Met mijn excuses voor mijn gezonde portie wantrouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Afgewezen schreef:Maar als er zo'n bot op RF verschijnt, is er dan iemand concreet aan het kijken of niet? Of is het dan gewoon een van de sites die je ter keuze krijgt aangeboden als je googelt?
Wikipedia:
Een bot (komt van robot) is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren. In dat programma wordt de nodige kunstmatige intelligentie geschreven, zodat die bot zijn taak autonoom kan uitvoeren.

De term wordt met name gebruikt voor activiteiten die vaak door mensen worden gedaan, zoals een spel spelen, een webpagina raadplegen, chatten, of een bewerking doen op Wikipedia.

Zo worden bots vaak gebruikt om zaken te doen die bijna onmogelijk zijn voor mensen, omdat ze te veel werk en tijd vergen of omdat een mens niet foutloos werkt, oftewel om virtuele tegenpersonen te creëren.
Er is dan een bot aan het kijken. Die stopt al de woorden (behalve de het en een enzo) in een database met als link de postings die hij afloopt.

In die database staan dus woorden met een verwijzing naar een webpagina. Die webpagina's zijn dus lijdelijk. In werkelijkheid is het wel wat complexer, maar zo is de hoofdregel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
Afgewezen schreef:Maar als er zo'n bot op RF verschijnt, is er dan iemand concreet aan het kijken of niet? Of is het dan gewoon een van de sites die je ter keuze krijgt aangeboden als je googelt?
Wikipedia:
Een bot (komt van robot) is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren. In dat programma wordt de nodige kunstmatige intelligentie geschreven, zodat die bot zijn taak autonoom kan uitvoeren.

De term wordt met name gebruikt voor activiteiten die vaak door mensen worden gedaan, zoals een spel spelen, een webpagina raadplegen, chatten, of een bewerking doen op Wikipedia.

Zo worden bots vaak gebruikt om zaken te doen die bijna onmogelijk zijn voor mensen, omdat ze te veel werk en tijd vergen of omdat een mens niet foutloos werkt, oftewel om virtuele tegenpersonen te creëren.
Er is dan een bot aan het kijken. Die stopt al de woorden (behalve de het en een enzo) in een database met als link de postings die hij afloopt.

In die database staan dus woorden met een verwijzing naar een webpagina. Die webpagina's zijn dus lijdelijk. In werkelijkheid is het wel wat complexer, maar zo is de hoofdregel.
Ik snap niets van deze uitleg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Tiberius »

Het zijn computerprogramma's die continu automatisch een soort van concordantie maken van internetfora.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Het zijn computerprogramma's die continu automatisch een soort van concordantie maken van internetfora.
Maar deze vallen toch niet onder 'geregistreerde bezoekers'?
Je kunt het zo instellen dat medeforummers niet zien dat je online bent.
Toch meldt de statistiek: 3 geregistreerde gebruikers en zoveel gasten.
Of zijn deze drie geregistreerde gebruikers die aangevinkt hebben verborgen
te willen zijn?
Dan moeten er -naar mijn idee- steeds 2 personen van deze mogelijkheid
gebruik maken, mijzelf meegeteld.
Het getal van het aantal gasten klopt, en het getal van geregistreerde
gebruikers klop alleen als ik deze "bot's" meetel, of (zoals aangeven), de
verborgen forummers zijn totaal onzichtbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Het zijn computerprogramma's die continu automatisch een soort van concordantie maken van internetfora.
Maar deze vallen toch niet onder 'geregistreerde bezoekers'?
Je kunt het zo instellen dat medeforummers niet zien dat je online bent.
Toch meldt de statistiek: 3 geregistreerde gebruikers en zoveel gasten.
Of zijn deze drie geregistreerde gebruikers die aangevinkt hebben verborgen
te willen zijn?
Dan moeten er -naar mijn idee- steeds 2 personen van deze mogelijkheid
gebruik maken, mijzelf meegeteld.
Het getal van het aantal gasten klopt, en het getal van geregistreerde
gebruikers klop alleen als ik deze "bot's" meetel, of (zoals aangeven), de
verborgen forummers zijn totaal onzichtbaar.
Ze weten meer van je dan je denkt.
Zodra je je icoontje aangeklikt hebt om internet op te gaan, gaan de spreekwoordelijke raderen draaien.
En een gewone forummer kan niet zien wie er allemaal ingelogd staan, maar de mods toch wel?
Een beheerder kan toch IP adressen zien?
Dus kunnen ze ook zien of je netjes thuis zit, of in de bieb bijv. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Mister »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Het zijn computerprogramma's die continu automatisch een soort van concordantie maken van internetfora.
Maar deze vallen toch niet onder 'geregistreerde bezoekers'?
Je kunt het zo instellen dat medeforummers niet zien dat je online bent.
Toch meldt de statistiek: 3 geregistreerde gebruikers en zoveel gasten.
Of zijn deze drie geregistreerde gebruikers die aangevinkt hebben verborgen
te willen zijn?
Dan moeten er -naar mijn idee- steeds 2 personen van deze mogelijkheid
gebruik maken, mijzelf meegeteld.
Het getal van het aantal gasten klopt, en het getal van geregistreerde
gebruikers klop alleen als ik deze "bot's" meetel, of (zoals aangeven), de
verborgen forummers zijn totaal onzichtbaar.
Ze weten meer van je dan je denkt.
Zodra je je icoontje aangeklikt hebt om internet op te gaan, gaan de spreekwoordelijke raderen draaien.
En een gewone forummer kan niet zien wie er allemaal ingelogd staan, maar de mods toch wel?
Een beheerder kan toch IP adressen zien?
Dus kunnen ze ook zien of je netjes thuis zit, of in de bieb bijv. :)
Inderdaad. :)
Plaats reactie