Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Da Capo »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Er zijn gelukkig nog uitzonderingen die het Woord nog bewaard hebben. En daar doel ik ook op, deze mensen zouden deze film nooit kunnen goedkeuren.
Kijk, daar gaan we weer. Keur je deze film wél goed, dan heb je dus het Woord niet bewaard. Het vonnis is weer geveld. :modo
Triest, dieptriest, dit soort uitlatingen.
Inderdaad, te triest voor woorden. En het erge is, er is een lachende derde in dit soort ongezouten discussies, namelijk een die z'n kop vermorzeld is... En die is het om even of we het hebben of filmpjes of dia's of wat dan ook wel of niet mogen.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Da Capo »

-DIA- schreef:Afgaande op de opmerkingen op de opmerkingen van verschillene REFO-FORUM
leden zou ik denken dat het lijkt of het oordeel der
verhardin is ingetreden.
Ook denk ik aan 'de grote afval' die ons is voorzegd.
En dat een 'geest van dwaling' is gezonden (tot een verschrikkelijk) oordeel, dat we de leugen zullen geloven
boven de Waarheid.
Ook dat we kittelachtig zijn, en ons leraren opgaderen naar
ons eigen goeddunken. Laten we toch waken, althans
proberen dit te doen. Opdat ons de dag van Christus niet
zou overkomen terwijl wij slapende strijden over alllerei bijkomstigheden.
En hetgeen ik nog eens wil zeggen, dat geld ook mij:
Waakt!

De HEERE komt! Maranatha!
Vraagje Dia, ken jij Jezus? Heb je Hem lief?
Indien niet, stop eens met je reacties (het is alleen positief voor je posting-tellertje). En besteed je tijd eerst aan de redding van je ziel.
Indien wel (wat ik werkelijk hoop), breng eens een goed gerucht van Hem voort. Die mis ik echt.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door boontje »

Dag allemaal,
Van de discussie hierboven snap ik niet veel. Hoe kun je nu een oordeel hebben over een gemeente die je alleen van horen zeggen kent, en waar je nog nooit een dienst hebt bijgewoond, en waar je niet of nauwelijks mensen kent?
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand zeker wist dat mijn kerk niet deugde. Hoe kwam hij aan die wetenschap? Hij had eens van iemand anders, die onze dominee ook niet persoonlijk kende en hem nooit had horen preken, gehoord dat bepaalde opvattingen van hem niet zouden deugen.... Toch was dat loutere gerucht voor hem reden om maar naar een andere kerk te gaan! Tsja....

Leuk filmpje trouwens, jammer alleen dat de gemeente zelf eigenlijk niet in beeld komt. Het zijn twee personen die in een leeg kerkgebouw er heel interessant en goed over vertellen. Maar bij een 'portret van een gemeente' denk ik toch aan iets anders.
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Zucht »

Da Capo schreef: Vraagje Dia, ken jij Jezus? Heb je Hem lief?
Indien niet, stop eens met je reacties (het is alleen positief voor je posting-tellertje). En besteed je tijd eerst aan de redding van je ziel.
Indien wel (wat ik werkelijk hoop), breng eens een goed gerucht van Hem voort. Die mis ik echt.
Da Capo, volgens de meeste mensen hier kan DIA geen positieve reacties geven. Op werkelijk alles wat hij zegt wordt hij direct aangevalllen. Ik denk dat je deze vraag beter aan jezelf kunt stellen. We zullen de rollen eens omdraaien.
Indien niet, stop eens met je reacties (het is alleen positief voor je posting-tellertje). En besteed je tijd eerst aan de redding van je ziel.
Indien wel (wat ik werkelijk hoop), breng eens een goed gerucht van Hem voort. Die mis ik echt.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer, mensen.
Wanneer je iets over de geestelijke staat van een van je medeforummers wil weten, kan je dat het beste via PB doen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door caprice »

-DIA- schreef:http://www.youtube.com/watch?v=leem66clmTs

Kijk, zomaar een willekeurig filmpje: Deze stond bovenaan.
Wat verkondigt hij?
Een puur remonstrantse preek!
Moeten we die waarderen op REFO-forum?
Wat een droevige vertoning.
Die man is toch wel een stuk eenzijdiger dan waar ze Dr. C. Steenblok van beschuldigden.
DDD schreef:Maar of iemand de gereformeerde leer verkondigt is wel belangrijk, maar niet beslissend voor de eeuwigheid.
Heb je wel eens wat in Gods Woord gelezen wat daar geschreven wordt over de valse leraars?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Jazeker heb ik dat:

[bijbel]1 Kor 3[/bijbel]:

4 Want als iemand zegt: Ik ben van Paulus, en een ander: Ik van Apollos, bent u dan niet vleselijk?

5 Wie is Paulus dan, en wie is Apollos, anders dan dienaren, door wie u tot geloof gekomen bent, en dat zoals de Heere aan ieder van hen gegeven heeft?

6 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God heeft laten groeien.

7 Dus is dan noch hij die plant iets, noch hij die begiet, maar God, Die laat groeien.

8 En hij die plant en hij die begiet, zijn één, maar ieder zal zijn eigen loon ontvangen overeenkomstig zijn eigen inspanning.

9 Want Gods medearbeiders zijn wíj. Gods akker en Gods bouwwerk bent ú.

Christus het enige fundament

10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt.

11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.

12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,

13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.

14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.

15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Julian Brasser »

-DIA- schreef:Afgaande op de opmerkingen op de opmerkingen van verschillene REFO-FORUM
leden zou ik denken dat het lijkt of het oordeel der
verhardin is ingetreden.
Ook denk ik aan 'de grote afval' die ons is voorzegd.
En dat een 'geest van dwaling' is gezonden (tot een verschrikkelijk) oordeel, dat we de leugen zullen geloven
boven de Waarheid.
Ook dat we kittelachtig zijn, en ons leraren opgaderen naar
ons eigen goeddunken. Laten we toch waken, althans
proberen dit te doen. Opdat ons de dag van Christus niet
zou overkomen terwijl wij slapende strijden over alllerei bijkomstigheden.
En hetgeen ik nog eens wil zeggen, dat geld ook mij:
Waakt!

De HEERE komt! Maranatha!
De vraag is: wie verzamelen zich leraars naar hun eigen goeddunken? De mensen die zich tien keer hebben afgesplitst en als zodanig tot het daarvan in trance zijn toe, bevindelijk-gereformeerd zijn gebleven? Tuurlijk is de bevindelijk-gereformeerde prediking een goede prediking, je hoort er veel over de werken des Heiligen Geestes, maar let er wel op dat daarmee Koren én kaf bevredigd worden. Het Koren denkt: "dit is de zuivere waarheid! zo heb ik het beleefd!" en het kaf denkt: "ik ga eens proberen om intens mijn zonden te beleven, zodat Jezus Christus in mij verheerlijkt wordt".
Wie is er kittelachtig? Niet degenen die zeggen dat je in Jezus Christus moet geloven, biddend tot God moet zien op Zijn verzoenend bloed, waar gerechtigheid, vrede en liefde elkaar kussen, ontvankelijk moet zijn voor de Heilige Geest, en de liefde die daarin resulteert moet overbrengen op andere mensen, zodat zij ook zullen gaan geloven. Dát zegt de wereldwijde kerk, en let daarop. Een tip om wat milder over deze zaken te denken: http://bit.ly/YcFc5X
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
-DIA- schreef:Afgaande op de opmerkingen op de opmerkingen van verschillene REFO-FORUM
leden zou ik denken dat het lijkt of het oordeel der
verhardin is ingetreden.
Ook denk ik aan 'de grote afval' die ons is voorzegd.
En dat een 'geest van dwaling' is gezonden (tot een verschrikkelijk) oordeel, dat we de leugen zullen geloven
boven de Waarheid.
Ook dat we kittelachtig zijn, en ons leraren opgaderen naar
ons eigen goeddunken. Laten we toch waken, althans
proberen dit te doen. Opdat ons de dag van Christus niet
zou overkomen terwijl wij slapende strijden over alllerei bijkomstigheden.
En hetgeen ik nog eens wil zeggen, dat geld ook mij:
Waakt!

De HEERE komt! Maranatha!
De vraag is: wie verzamelen zich leraars naar hun eigen goeddunken? De mensen die zich tien keer hebben afgesplitst en als zodanig tot het daarvan in trance zijn toe, bevindelijk-gereformeerd zijn gebleven? Tuurlijk is de bevindelijk-gereformeerde prediking een goede prediking, je hoort er veel over de werken des Heiligen Geestes, maar let er wel op dat daarmee Koren én kaf bevredigd worden. Het Koren denkt: "dit is de zuivere waarheid! zo heb ik het beleefd!" en het kaf denkt: "ik ga eens proberen om intens mijn zonden te beleven, zodat Jezus Christus in mij verheerlijkt wordt".
Wie is er kittelachtig? Niet degenen die zeggen dat je in Jezus Christus moet geloven, biddend tot God moet zien op Zijn verzoenend bloed, waar gerechtigheid, vrede en liefde elkaar kussen, ontvankelijk moet zijn voor de Heilige Geest, en de liefde die daarin resulteert moet overbrengen op andere mensen, zodat zij ook zullen gaan geloven. Dát zegt de wereldwijde kerk, en let daarop. Een tip om wat milder over deze zaken te denken: http://bit.ly/YcFc5X
Beste Julian Brasser,
Als ons genade bewezen is, dan zijn wij ook zachtmoedig, zachtmoedig in ons oordeel. Wat zachtmoedigheid in ons oordeel is, weten wij niet, want wij zijn de hardheid zelf, tegenover onszelf, tegenover God en tegenover de naaste.
Maar als ons genade bewezen is, dan kunnen wij niet hard zijn in ons oordeel. Dan is er liefde, liefde Gods, maar ook liefde des naasten! Men kan dan een ander begrijpen en men gevoelt dat er in de gehele wereld geen zonde is waar men zichzelf niet aan schuldig gemaakt heeft.
We kunnen genade alleen maar toeschrijven aan Gods goedheid,
want men weet dit: Liet God ons één ogenblik los,
en gaf Hij ons één ogenblik over aan onszelf,
dan zou het met ons voor eeuwig afgelopen zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,
Als ons genade bewezen is, dan zijn wij ook zachtmoedig, zachtmoedig in ons oordeel. Wat zachtmoedigheid in ons oordeel is, weten wij niet, want wij zijn de hardheid zelf, tegenover onszelf, tegenover God en tegenover de naaste.
Maar als ons genade bewezen is, dan kunnen wij niet hard zijn in ons oordeel. Dan is er liefde, liefde Gods, maar ook liefde des naasten! Men kan dan een ander begrijpen en men gevoelt dat er in de gehele wereld geen zonde is waar men zichzelf niet aan schuldig gemaakt heeft.
We kunnen genade alleen maar toeschrijven aan Gods goedheid,
want men weet dit: Liet God ons één ogenblik los,
en gaf Hij ons één ogenblik over aan onszelf,
dan zou het met ons voor eeuwig afgelopen zijn.
Zo is het, én zo wordt het door de Zijnen beleefd. Ter aanvulling Johannes 16 vers 7 t/m 11: Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Plaats reactie