Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door TAF »

Ik heb alweer jaren geen televisie (de meningen daarover zijn verdeeld waarom dat wel of niet mag, ik verlang er gewoon geen)

Maar toen ik recent met mensen sprak over spelletjes op de computer, kreeg ik daarover toch ietwat afkeurende blikken, als zijnde dat past niet in een Godsvruchtig leven.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en mee leven.

Over films op de computer was men over het algemeen een stuk milder, maar is dat feitelijk niet al het doorbreken van het geen tv gebod? en hoe stel je dan vooraf vast welke films ok zijn en welke niet.. en welke selectiecriteria zou je dan moeten aanhouden?

Dezelfde vraag geld natuurlijk naar uitzendinggemist, hoevelen van ons hebben braaf geen tv maar zitten wel de laatste aflevering van de rijdende rechter, boer zoekt vrouw of een ander dergelijk programma op te zoeken?
Mag dat zomaar, of moet je eigenlijk jezelf diciplineren en dwingen in het geheel geen bewegende beelden te kijken?

In dat laatste geval, hoe dienen wij dan om te gaan met youtube.. waar naast mooie christenlijke liederen, vooral heel veel onzinnige en vaak grove filmpjes staan.

benieuwd hoe jullie over al deze dingen denken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Hendrikus »

TAF schreef: Over films op de computer was men over het algemeen een stuk milder, maar is dat feitelijk niet al het doorbreken van het geen tv gebod?
Geen tv gebod? Waar staat dat dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Bonny »

Als toneelspel gezien wordt als een inbreuk op het 9de gebod (Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.) en de inhoud van bepaalde programma's wordt getoetst aan de overige 9 van de Tien Geboden, dan kom je al een heel eind. :)
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Hendrikus »

In de fabel van Jotham (Richteren 9) kunnen de bomen praten. Dat zou je ook toneel kunnen noemen, want bomen kunnen niet praten.
Met zo'n simpele redenatie kom je niet weg, Bonny.
Bonny schreef:Als toneelspel gezien wordt als een inbreuk op het 9de gebod (Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.) en de inhoud van bepaalde programma's wordt getoetst aan de overige 9 van de Tien Geboden, dan kom je al een heel eind. :)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef:In de fabel van Jotham (Richteren 9) kunnen de bomen praten. Dat zou je ook toneel kunnen noemen, want bomen kunnen niet praten.
Met zo'n simpele redenatie kom je niet weg, Bonny.
Ezechiel moest ook 'soldaatje' spelen (ezech 4).
Jezus deed ook alsof in Lukas 24: 19,28

Toneel ansich lijkt me niet echt een probleem, wel waarom je het doet, en ook wat je dan speelt.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Simon »

TAF schreef:Ik heb alweer jaren geen televisie (de meningen daarover zijn verdeeld waarom dat wel of niet mag, ik verlang er gewoon geen)

Maar toen ik recent met mensen sprak over spelletjes op de computer, kreeg ik daarover toch ietwat afkeurende blikken, als zijnde dat past niet in een Godsvruchtig leven.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en mee leven.

Over films op de computer was men over het algemeen een stuk milder, maar is dat feitelijk niet al het doorbreken van het geen tv gebod? en hoe stel je dan vooraf vast welke films ok zijn en welke niet.. en welke selectiecriteria zou je dan moeten aanhouden?

Dezelfde vraag geld natuurlijk naar uitzendinggemist, hoevelen van ons hebben braaf geen tv maar zitten wel de laatste aflevering van de rijdende rechter, boer zoekt vrouw of een ander dergelijk programma op te zoeken?
Mag dat zomaar, of moet je eigenlijk jezelf diciplineren en dwingen in het geheel geen bewegende beelden te kijken?

In dat laatste geval, hoe dienen wij dan om te gaan met youtube.. waar naast mooie christenlijke liederen, vooral heel veel onzinnige en vaak grove filmpjes staan.

benieuwd hoe jullie over al deze dingen denken.
Onderzoekt alles, behoudt het goede.
Dus bij een ''onrein'' filmpje, treedt de hersenfilter op en via een zenuwsignaal in de arm naar de muis ga je dan naar het verdwijn knopje.
Simpel, geen drama van maken.
@hendrikus: Als de predikant Jotham's metafoor misschien niet kan vergeestelijken of exegeteren, is het zeker nog geen fabel.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Hendrikus »

Simon schreef: @hendrikus: Als de predikant Jotham's metafoor misschien niet kan vergeestelijken of exegeteren, is het zeker nog geen fabel.
Die geschiedenis staat algemeen bekend als de fabel van Jotham, of je dat nou leuk vindt of niet.

https://www.google.nl/#hl=nl&safe=activ ... 64&bih=880
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door jakobmarin »

Simon schreef:@hendrikus: Als de predikant Jotham's metafoor misschien niet kan vergeestelijken of exegeteren, is het zeker nog geen fabel.
fa·bel de; v(m) -s, -en 1 kort moraliserend met dieren of zaken als handelende personen 2 verzinsel

Volgens de Van Dale is de rede van Jotam in beide betekenissen een fabel.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door TAF »

Simon schreef:
TAF schreef:Ik heb alweer jaren geen televisie (de meningen daarover zijn verdeeld waarom dat wel of niet mag, ik verlang er gewoon geen)

Maar toen ik recent met mensen sprak over spelletjes op de computer, kreeg ik daarover toch ietwat afkeurende blikken, als zijnde dat past niet in een Godsvruchtig leven.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en mee leven.

Over films op de computer was men over het algemeen een stuk milder, maar is dat feitelijk niet al het doorbreken van het geen tv gebod? en hoe stel je dan vooraf vast welke films ok zijn en welke niet.. en welke selectiecriteria zou je dan moeten aanhouden?

Dezelfde vraag geld natuurlijk naar uitzendinggemist, hoevelen van ons hebben braaf geen tv maar zitten wel de laatste aflevering van de rijdende rechter, boer zoekt vrouw of een ander dergelijk programma op te zoeken?
Mag dat zomaar, of moet je eigenlijk jezelf diciplineren en dwingen in het geheel geen bewegende beelden te kijken?

In dat laatste geval, hoe dienen wij dan om te gaan met youtube.. waar naast mooie christenlijke liederen, vooral heel veel onzinnige en vaak grove filmpjes staan.

benieuwd hoe jullie over al deze dingen denken.
Onderzoekt alles, behoudt het goede.
Dus bij een ''onrein'' filmpje, treedt de hersenfilter op en via een zenuwsignaal in de arm naar de muis ga je dan naar het verdwijn knopje.
Simpel, geen drama van maken.
@hendrikus: Als de predikant Jotham's metafoor misschien niet kan vergeestelijken of exegeteren, is het zeker nog geen fabel.
Dan zit je dus al naar de troep te kijken.
ik heb liever bij voormaat selectiecriterie waarop je vooraf al kan selecteren en zaken wel of niet wegsmijten (en dat ook min of meer als geldenlijke lijn voor allen aan te kunnen houden... ipv elk zelf maar wat te laten rommelen)
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door TAF »

nog steeds geen bevredigend antwoord gehoord;)

-> eigenlijk wacht ik op iets in de richting van "computergames mag je nooit spelen, tijdsverkwisting, en zeker niet als er iets van deze elementen inzit, mag je ze niet spelen :
-magie
-onbijbelse sexualiteit/relaties
-occultisme
-bedachte vreemde goden/werelden/scheppingsverhalen
-geweld
etc...
(maak lijst met bijbels onderbouwde selectieprocedures af)

Muziek : Geen niet-gewijde muziek luisteren, simpel.

Youtube : er zit een 18+ gedeelte op met rede, blijf daar weg, luister er allee christenlijke muziek en kijk er verder geen filmpjes, hoe lollige sommige ook zijn, blijf daar gewoon weg.

uitzending gemist : we hebben geen tv met rede, gewoon niet kijken.

Films : niet downloaden, niet kijken ook niet in de bios, alleen evangelisatiefilms op dvd/cd verspreid mogen onder hoge uitzondering bekeken worden.

iets in die trand... maar dan met bijbelse onderbouwing en iets fijnmazigerige regelgeving;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Hendrikus »

raak niet, smaak niet, roer niet aan - allemaal mensenwerk....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Gian »

TAF schreef:nog steeds geen bevredigend antwoord gehoord;)

-> eigenlijk wacht ik op iets in de richting van "computergames mag je nooit spelen, tijdsverkwisting, en zeker niet als er iets van deze elementen inzit, mag je ze niet spelen :
-magie
-onbijbelse sexualiteit/relaties
-occultisme
-bedachte vreemde goden/werelden/scheppingsverhalen
-geweld
etc...
(maak lijst met bijbels onderbouwde selectieprocedures af)

Muziek : Geen niet-gewijde muziek luisteren, simpel.

Youtube : er zit een 18+ gedeelte op met rede, blijf daar weg, luister er allee christenlijke muziek en kijk er verder geen filmpjes, hoe lollige sommige ook zijn, blijf daar gewoon weg.

uitzending gemist : we hebben geen tv met rede, gewoon niet kijken.

Films : niet downloaden, niet kijken ook niet in de bios, alleen evangelisatiefilms op dvd/cd verspreid mogen onder hoge uitzondering bekeken worden.

iets in die trand... maar dan met bijbelse onderbouwing en iets fijnmazigerige regelgeving;)
'Mag niet' bestaat niet meer voor mij. Er is wel veel wat ik niet wil.
Als je het leven van God in je draagt wil je vooral heel veel niet meer. Dat is het werk van de Geest waarnaar we dienen te wandelen. Gal.5
Dat is genoeg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door Simon »

TAF schreef:
Simon schreef:
TAF schreef:Ik heb alweer jaren geen televisie (de meningen daarover zijn verdeeld waarom dat wel of niet mag, ik verlang er gewoon geen)

Maar toen ik recent met mensen sprak over spelletjes op de computer, kreeg ik daarover toch ietwat afkeurende blikken, als zijnde dat past niet in een Godsvruchtig leven.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en mee leven.

Over films op de computer was men over het algemeen een stuk milder, maar is dat feitelijk niet al het doorbreken van het geen tv gebod? en hoe stel je dan vooraf vast welke films ok zijn en welke niet.. en welke selectiecriteria zou je dan moeten aanhouden?

Dezelfde vraag geld natuurlijk naar uitzendinggemist, hoevelen van ons hebben braaf geen tv maar zitten wel de laatste aflevering van de rijdende rechter, boer zoekt vrouw of een ander dergelijk programma op te zoeken?
Mag dat zomaar, of moet je eigenlijk jezelf diciplineren en dwingen in het geheel geen bewegende beelden te kijken?

In dat laatste geval, hoe dienen wij dan om te gaan met youtube.. waar naast mooie christenlijke liederen, vooral heel veel onzinnige en vaak grove filmpjes staan.

benieuwd hoe jullie over al deze dingen denken.
Onderzoekt alles, behoudt het goede.
Dus bij een ''onrein'' filmpje, treedt de hersenfilter op en via een zenuwsignaal in de arm naar de muis ga je dan naar het verdwijn knopje.
Simpel, geen drama van maken.
@hendrikus: Als de predikant Jotham's metafoor misschien niet kan vergeestelijken of exegeteren, is het zeker nog geen fabel.
Dan zit je dus al naar de troep te kijken.
nee ik kijk niet naar dat soort troep.
geweld, aanstootgevende beelden, gaat allemaal met een klik weg.
En als het toevallig een seconde te lang aan zóu staan, is dat nog geen zonde.
Dat wordt het pas, wanneer je er deel van uit gaat maken en er van geniet, al dan niet stiekum.
Maar wie tot geloof is gekomen, wijkt van zulke zaken, en heeft geen zin meer om ernaar te kijken.Ben het dan ook helemaal eens met Gian's uiteenzetting.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door TAF »

Heldere en duidelijke regels (die ook in de toekomst naar derden te verdedigen zijn) zijn toch te verkiezen.
iedereen maar een beetje zelf zijn grenzen gaan vastsstellen, dat kan niet he, er moet wel orde zijn:)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Computerspellen, Uitzendinggemist & Films op de PC

Bericht door parsifal »

TAF schreef:Heldere en duidelijke regels (die ook in de toekomst naar derden te verdedigen zijn) zijn toch te verkiezen.
iedereen maar een beetje zelf zijn grenzen gaan vastsstellen, dat kan niet he, er moet wel orde zijn:)
sprak de grootinquisiteur tot de Heere

(zie Dostojevski's verhaal in De broers Karamazov, niet dat het een argument is, maar de gelijkenis was te groot om er niet naar te verwijzen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie