Preken beluisteren en downloaden

Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Yesenaer »

Preken beluisteren en downloaden

Zo heet mijn titel:
De laatste tijd kom ik met de vraag over preken op website`s van gemeenten beluisteren
Dit kan niet overal, dit vind ik opzich ook wel jammer
Maar ik zag gisteren een website van G.G.W.... (er zijn er meer) daar mogen alleen gemeenteleden de preken beluisteren
Ik ben daar geen lid maar ik wil toch die preken beluisteren
Dit zou dan alleen gemeenteleden mogen en ik niet

Het wordt dan dus eigenlijk verboden om een preek van elders te beluisteren
Dat kan toch eigenlijk niet!!
Iedereen is toch vrij om een preek te beluisteren??
En WAAROM!! wordt dan dus verboden een preek te beluisteren
Op prekenweb etc. staan er honderden die mag je toch wel luisteren, Waarom die anderen niet??!!
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Geduld »

ik kan me zo voorstellen dat een ds. af en toe een preek heeft die echt specifiek voor zijn gemeente is, waar misschien ook zaken bij naam worden genoemd. Dan kan ik me indenken dat het beter is dat binnen de gemeente te houden.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Bert Mulder »

Geduld schreef:ik kan me zo voorstellen dat een ds. af en toe een preek heeft die echt specifiek voor zijn gemeente is, waar misschien ook zaken bij naam worden genoemd. Dan kan ik me indenken dat het beter is dat binnen de gemeente te houden.
Nee, dat is onbijbels. De kerkdeuren MOETEN ALTIJD voor een ieder openstaan, voor een ieder die door de Heere gemaand worden om daar binnen te gaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door helma »

Yesenaer schreef:Preken beluisteren en downloaden

Zo heet mijn titel:
De laatste tijd kom ik met de vraag over preken op website`s van gemeenten beluisteren
Dit kan niet overal, dit vind ik opzich ook wel jammer
Maar ik zag gisteren een website van G.G.W.... (er zijn er meer) daar mogen alleen gemeenteleden de preken beluisteren
Ik ben daar geen lid maar ik wil toch die preken beluisteren
Dit zou dan alleen gemeenteleden mogen en ik niet

Het wordt dan dus eigenlijk verboden om een preek van elders te beluisteren
Dat kan toch eigenlijk niet!!
Iedereen is toch vrij om een preek te beluisteren??
En WAAROM!! wordt dan dus verboden een preek te beluisteren
Op prekenweb etc. staan er honderden die mag je toch wel luisteren, Waarom die anderen niet??!!
ik heb daar net vanmorgen nog over nagedacht
ik heb vanmorgen zo'n verboden preek geluisterd door aan iemand het wachtwoord te vragen
Maar voelde me toch wat ongemakkelijk....is het niet 'illegaal' ??
(het was trouwens een preek die in iedereen zou aanraden te luisteren...)
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Geduld »

ik zeg niet dat het goed is, ik probeer me in te denken wat de reden zou kunnen zijn.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Yesenaer »

Bert Mulder schreef:
Geduld schreef:ik kan me zo voorstellen dat een ds. af en toe een preek heeft die echt specifiek voor zijn gemeente is, waar misschien ook zaken bij naam worden genoemd. Dan kan ik me indenken dat het beter is dat binnen de gemeente te houden.
Nee, dat is onbijbels. De kerkdeuren MOETEN ALTIJD voor een ieder openstaan, voor een ieder die door de Heere gemaand worden om daar binnen te gaan.
Juist Bert Mulder, Zo denk ik er ook over!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Ander »

Yesenaer schreef:
Bert Mulder schreef:
Geduld schreef:ik kan me zo voorstellen dat een ds. af en toe een preek heeft die echt specifiek voor zijn gemeente is, waar misschien ook zaken bij naam worden genoemd. Dan kan ik me indenken dat het beter is dat binnen de gemeente te houden.
Nee, dat is onbijbels. De kerkdeuren MOETEN ALTIJD voor een ieder openstaan, voor een ieder die door de Heere gemaand worden om daar binnen te gaan.
Juist Bert Mulder, Zo denk ik er ook over!
Dat laat onverlet dat je de preken niet voor jan en alleman beschikbaar stelt om ze nadien te luisteren. Dat is het probleem. Tijdens de dienst mag iedereen het horen (in de kerk, zoals Bert zegt, op internet zitten geen deuren) maar het later beluisteren van diensten is niet altijd wenselijk, volgens sommige predikanten. En dat kan ik begrijpen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Yesenaer schreef:
Bert Mulder schreef:
Geduld schreef:ik kan me zo voorstellen dat een ds. af en toe een preek heeft die echt specifiek voor zijn gemeente is, waar misschien ook zaken bij naam worden genoemd. Dan kan ik me indenken dat het beter is dat binnen de gemeente te houden.
Nee, dat is onbijbels. De kerkdeuren MOETEN ALTIJD voor een ieder openstaan, voor een ieder die door de Heere gemaand worden om daar binnen te gaan.
Juist Bert Mulder, Zo denk ik er ook over!
Dat laat onverlet dat je de preken niet voor jan en alleman beschikbaar stelt om ze nadien te luisteren. Dat is het probleem. Tijdens de dienst mag iedereen het horen (in de kerk, zoals Bert zegt, op internet zitten geen deuren) maar het later beluisteren van diensten is niet altijd wenselijk, volgens sommige predikanten. En dat kan ik begrijpen.
Om welke reden?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door GJdeBruijn »

Gods Woord is openbaar, maar niet alles wat in de samenkomst van de gemeente gesproken wordt is openbaar!
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Cees »

Mister schreef:
Ander schreef:
Yesenaer schreef:
Bert Mulder schreef:
Nee, dat is onbijbels. De kerkdeuren MOETEN ALTIJD voor een ieder openstaan, voor een ieder die door de Heere gemaand worden om daar binnen te gaan.
Juist Bert Mulder, Zo denk ik er ook over!
Dat laat onverlet dat je de preken niet voor jan en alleman beschikbaar stelt om ze nadien te luisteren. Dat is het probleem. Tijdens de dienst mag iedereen het horen (in de kerk, zoals Bert zegt, op internet zitten geen deuren) maar het later beluisteren van diensten is niet altijd wenselijk, volgens sommige predikanten. En dat kan ik begrijpen.
Om welke reden?
Misschien om de reden dat dezelfde situatie kan ontstaan zoals de publicatie van ds Vlietstra. In het verleden is er stuk van een preek van een PKN predikant geknipt en op een abnormale site geplaatst met telefoonnummer en emailadres van de predikant erbij. Je kan de gevolgen wel raden denk ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Mara »

Een kwestie, waar we het onlangs in familiekring over hadden. Als jullie een preek beluisteren, ga je daar dan echt voor zitten? Afgezonderd, hoofdtelefoon op bijv.
Ik hoor van sommigen dat ze luisteren tijdens een lange autorit.
Persoonlijk heb ik hier moeite mee, ben hier ook niet mee opgevoed. Als we vroeger een dienst gingen beluisteren (toen nog via band of cassette) gingen we daar voor zitten.
Als ik nu een dienst beluister, ga ik bij de computer zitten, soms met, soms zonder hoofdtelefoon. Het ligt er aan wanneer het is.
Maar ik lees wel eens dat mensen tijdens een strijk of afwas een preek opzetten.
Is dat eigenlijk wel eerbiedig, net zoals het autorijden? Zijn er redenen te bedenken waarom niet/wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door helma »

Mara schreef:Een kwestie, waar we het onlangs in familiekring over hadden. Als jullie een preek beluisteren, ga je daar dan echt voor zitten? Afgezonderd, hoofdtelefoon op bijv.
Ik hoor van sommigen dat ze luisteren tijdens een lange autorit.
Persoonlijk heb ik hier moeite mee, ben hier ook niet mee opgevoed. Als we vroeger een dienst gingen beluisteren (toen nog via band of cassette) gingen we daar voor zitten.
Als ik nu een dienst beluister, ga ik bij de computer zitten, soms met, soms zonder hoofdtelefoon. Het ligt er aan wanneer het is.
Maar ik lees wel eens dat mensen tijdens een strijk of afwas een preek opzetten.
Is dat eigenlijk wel eerbiedig, net zoals het autorijden? Zijn er redenen te bedenken waarom niet/wel?
in de kerk ga ik er voor zitten. Thuis is het extra en doe ik het onder werken door.
Waar kan ik mijn hoofd tijdens het werken beter mee vullen dan met een preek?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door jakobmarin »

helma schreef:Waar kan ik mijn hoofd tijdens het werken beter mee vullen dan met een preek?
eeehm, met je werk...? :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door caprice »

In de auto kun je er toch ook voor gaan zitten?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
helma schreef:Waar kan ik mijn hoofd tijdens het werken beter mee vullen dan met een preek?
eeehm, met je werk...? :huhu
Het ligt eraan welk werk dat is. Als je er niet echt je gedachten bij hoeft te hebben, maar op de automatische piloot werkt, kan ik me voorstellen dat je ondertussen een preek luistert.

Bij mij lukt dat eigenlijk alleen in de auto of tijdens een wandeling. Meestal luister ik dan alleen de preek, zonder de gebeden. Ik kan me voorstellen dat je daar wat moeite mee hebt.
Plaats reactie