Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Moderamen schreef:
helma schreef: Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt
helma schreef:Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging.
Zomaar een vraag (puur vanuit interesse hoor): voel je jezelf dan wel thuis onder reformatorische prediking? Daar gaat het immers in 99% van de preken ook alleen om het tot geloof komen, en komen praktische levenslessen nauwelijks - of slechts kortaf - aan bod.
Ik voel me prima thuis onder de Reformatorische prediking waar ik nu onder verkeer.
Maar af en toe vind ik het heilzaam om iets te luisteren van bijv. Jef de Vriese. En dat noem ik geen preek. Ik vind het niet terecht om een preek/preken te vergelijken met een lezing. Een lezing is meestal een thema wat uitgediept wordt.

Er komen bij Heartcry thema's aan bod die ik belangrijk vind voor het dagelijks leven. En die dichtbij gebracht worden. Het radicale leven van een christen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mara »

helma schreef:Inmiddels is het allemaal aardig off-topic...

Ik ben al een aantal jaar niet meer betrokken bij Jijdaar dus ik weet niet hoe het momenteel is. Maar ik zou mijn kinderen liever naar Heartcry sturen dan naar Jijdaar. Bij Heartcry merk ik meer een verlangen om dichtbij het Woord te leven.
Ik ben eigenlijk blij dat mijn kinderen daar geen interesse in tonen. Ik begreep van ds. de Boer dat er uit zijn kerk ook veel jongeren naar een dergelijke avond gaan en dat het behoorlijk verwarring sticht.
Luther schreef:Het feit dat vele jongeren die intensief naar HeartCry gaan, anders zijn gaan denken over de kinderdoop, het verbond, de prediking, etc. en neerkijken op Gos kinderen die maar last blijven houden van de 'oude mens' geeft mij grote zorgen over deze stichting.
En dat kan haaks staan op de prediking. De (in ons geval CGK) prediking wordt bekritiseerd, predikanten hebben het denk ik niet gemakkelijk tijdens de catechisatie. Natuurlijk is het stellen van kritische vragen nuttig, maar je kunt daarin ook te ver gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Misschien had ik het woord 'sturen' niet moeten gebruiken. Want ik stuur ze er niet heen; maar het lijkt hier of Jijdaar 'beter' is dan Heartcry. Dat is mijn ervaring niet. Ik zou ze liever naar Heartcry zien gaan. Ik zie daar een minder oppervlakkig geloof.
En overigens had ik mijn jong-volwassen kinderen op het oog. Die kunnen af en toe wel een scheut Heartcry gebruiken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mara »

helma schreef:Misschien had ik het woord 'sturen' niet moeten gebruiken. Want ik stuur ze er niet heen; maar het lijkt hier of Jijdaar 'beter' is dan Heartcry. Dat is mijn ervaring niet. Ik zou ze liever naar Heartcry zien gaan. Ik zie daar een minder oppervlakkig geloof.
En overigens had ik mijn jong-volwassen kinderen op het oog. Die kunnen af en toe wel een scheut Heartcry gebruiken.
Zo had ik het ook niet opgevat hoor. Jonge mensen laten zich niet zo maar sturen. ;)
Maar ik bedoelde meer dat ik wel blij ben dat ze er niet heen willen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Zomaar een vraag (puur vanuit interesse hoor): voel je jezelf dan wel thuis onder reformatorische prediking? Daar gaat het immers in 99% van de preken ook alleen om het tot geloof komen, en komen praktische levenslessen nauwelijks - of slechts kortaf - aan bod.
Dit is een beeld dat ik niet herken, hoor. Wil je op deze manier inderdaad het geheel van reformatorische prediking duiden?!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij
.

Dat heb ik nooit heb gehoord bij Heartcry. Juist de zonden worden scherp en concreet aangewezen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Terri »

helma schreef:
De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij
.

Dat heb ik nooit heb gehoord bij Heartcry. Juist de zonden worden scherp en concreet aangewezen.
Ik ook niet, ik snap de aversie dan ook niet, of het moet zijn dat je constant uit je 'comfort-zone' wordt getrokken.
Zo maar mee deinen in het kerkelijke schip en afwachten wanneer 'het' gebeurd, inderdaad dan moet je daar niet wezen, want je wordt behoorlijk onrustig gemaakt.
Wel is de boodschap van Gods genade rijk aanwezig en worden de 'ophouders' ontmaskerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Terri schreef:
helma schreef:
De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij
.

Dat heb ik nooit heb gehoord bij Heartcry. Juist de zonden worden scherp en concreet aangewezen.
Ik ook niet, ik snap de aversie dan ook niet, of het moet zijn dat je constant uit je 'comfort-zone' wordt getrokken.
Zo maar mee deinen in het kerkelijke schip en afwachten wanneer 'het' gebeurd, inderdaad dan moet je daar niet wezen, want je wordt behoorlijk onrustig gemaakt.
Wel is de boodschap van Gods genade rijk aanwezig en worden de 'ophouders' ontmaskerd.
Er zullen zeker wel goede dingen zijn. De kritiek gaat over het overwinningsleven: dat een christen als hij op z'n plaats is niet Romeinen 7 (ik ellendig mens...) tot zijn belijdenis heeft, maar de zonden in Christus' kracht kan overwinnen.
En ook gaat de kritiek over het arminianisme, door alle nadruk die er ligt op de verantwoordelijkheid van de mens.
En voorts over het bekritiseren van de kerken waar de jongeren uit komen, door op zondag conferenties te organiseren.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Vraag het mij echt af................................Dan zou hij toch nooit al die baptisten in Doorn hebben uitgenodigd?
Welke baptisten zijn er in Doorn geweest?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Het was begin jaren 70, (òf 1971, òf 1972),
want in 1973 vertrok ds. Mijnders geheel onverwacht naar Ridderkerk.
Ds. J. Mijnders preekte in de oudejaarsdienst in Rijssen.
Als tekst had hij:
Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? (Job 13:9a)
Een preek die ik niet snel vergeet.

Tot mijn verrassing vond ik een preek van ds. J. Catsburg uit 1970,
over dezelfde tekst.
Een ernstige bezinnende preek uit 1970, en heel actueel.
link:
http://www.prekensite.nl/preken-detail/332
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Het was november 1972.
Ik weet het nog als de dag van gisteren.
13 november.

Mijn moeder lag ernstig ziek in het ziekenhuis.
Mijn vader kwam thuis van zijn werk.
We aten ons avondmaal.
Mijn vader was ongerust.
Het huis bewoog.
Bang dat het huis het zou begeven.

Een nieuw huis,
maar door omstandigheden
mochten er vooreerst geen bovenkamers gebouwd worden,
zodat het dak geen vastheid had.
Het is goed gegaan.

Mijn vader probeerde na de maaltijd een hoofdstuk uit de Bijbel te lezen.
Hij moest halverwege stoppen.
Hij kon met zijn stem niet meer boven de storm uitkomen.
Na 1972 heb ik nooit weer zo'n storm meegemaakt.

Ds. G. Schipaanboord hield naar aanleiding van deze storm een preek
"om te gedenken". Hij memoreert de windhoos die het dorp Tricht trof.
En meer.
Een ernstige preek, die ons terugleidt naar de ontzagwekkende storm van
13 november 1972.
De preek over
PSALM 104:3
Die Zijn opperzalen zoldert in de wateren, Die van de wolken Zijn wagen maakt, Die op de vleugelen des winds wandelt.
n.a.v zware storm 13 November 1972

https://www.youtube.com/watch?v=iPf-Dezmjv4

Laten we niet vergeten. Hij is en blijft Dezelfde, de Almachtige.
Laten we stil zijn.

's HEEREN stem ontbloot het woud;
Maar hij, die op God vertrouwt,
Buigt zich veilig, Hem ter eer,
Juichend in Zijn tempel neer.
't Is de HEER', Wiens wenk de stromen,
In hun woede kon betomen;
Die, in macht nooit af te meten,
Eeuwig is ten troon gezeten.


Over deze storm:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Storm_van ... ember_1972
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
helma schreef:Inmiddels is het allemaal aardig off-topic...

Ik ben al een aantal jaar niet meer betrokken bij Jijdaar dus ik weet niet hoe het momenteel is. Maar ik zou mijn kinderen liever naar Heartcry sturen dan naar Jijdaar. Bij Heartcry merk ik meer een verlangen om dichtbij het Woord te leven. Als je bekeerd wordt gaat dat zichtbaar worden in je leven. Dat miste ik een beetje bij de mensen achter Jijdaar. En daar wordt Bij Heartcry wel ruim aandacht aan besteed. Sprekers als Paul Washer en Jef de Vriese zijn bijbelgetrouwe sprekers waar je veel van kan leren. Ook van Etienne Maritz en François Carr heb ik veel geleerd.
Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt (en dan idd een grote rol toebedeeld aan eigen keuze)
Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging. En dan wellicht weleens een te grote rol van jezelf; maar dat is per spreker verschillend. Iemand als Zac Poonen gaat daar veel en veel te ver in.
Ik zou mijn kinderen zowel niet sturen naar JijDaar als naar HeartCry.
JijDaar is wat minder systematisch, maar HeartCry weekt jongeren los van de kerk waar ze vandaan komen. Inderdaad komt het leven van een christen in de heiligmaking veel ter sprake. Helaas gaat dat geregeld gepaard met het gevoelen dat de rechtvaardiging, de bekering, het arme zondaar-zijn en blijven als een gepasseerd station wordt gezien. Heiligmaking wordt dan al snel een nieuwe 'wet'. Ontdekkende vragen rond het fundament van ons leven, worden niet meer gesteld.
Het feit dat vele jongeren die intensief naar HeartCry gaan, anders zijn gaan denken over de kinderdoop, het verbond, de prediking, etc. en neerkijken op Gos kinderen die maar last blijven houden van de 'oude mens' geeft mij grote zorgen over deze stichting.

Als ik het goed zie, is de omslag bij de organisatoren van HeartCry naar buiten gekomen met de uitgave van het boek Rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter. In dit boek betoogt Leiter dat er in Romeinen 7:14-25 sprake is van een onbekeerd mens, iemand die nog in het rijk van het vlees is. Leiter maakt een radicaal onderscheid tussen vlees en Geest, hoewel hij de aanwezigheid van zonde in het leven van een christen erkent. De uiteindelijke, maar in dit leven nog niet volledige werkelijkheid van een christen is dat hij tot in zijn diepste wezen een nieuwe persoon geworden is. Vlees is voor Leiter het onverloste, fysieke lichaam, de plaats waar de zonde zich nog steeds probeert te laten gelden. Leiter schreef dit boek om ‘raad te geven aan onstandvastige christenen’, aldus de stichting HeartCry.
In deze lijn wil HeartCry staan. Daaraan is de boodschap van het overwinningsleven toegevoegd, met name door de publicaties en lezingen van de Zuid-Afrikaanse ds. Etienne Maritz. Directeur van de stichting HeartCry, Arjan Baan, bevestigde in een interview dat het in Romeinen 6 niet gaat om de rechtvaardigmaking, maar om de heiligmaking. Het zou gaan om de geloofswerkelijkheid van de nieuwe identiteit in Christus; de oude mens is dood en gekruisigd; de christen is de nieuwe mens, maar woont nog in een sterfelijk lichaam. Daarom moet een christen, aldus Leiter, het gebod van Paulus volgen om de leden van het lichaam die op de aarde zijn, te doden. Het gaat dan om een geestelijke strijd tegen concrete zonden; dat kan alleen in de kracht van de Geest.

De theoloog Oepke Noordmans heeft zich in zijn boekje 'Psychologie en Evangelie' ook over deze materie uitgesproken. Zonde beperkt zich bij Noordmans niet tot de dingen die we doen, maar duidt vooral op een diep ingevreten bestaanswijze; het is de geestelijke dood die in onze leden leeft. Juist op Golgotha wordt de ernst van wat zonde is, voor ogen gesteld. De gedachte dat wij moeten strijden tegen enkele zondige daden, doet volstrekt tekort aan de macht van de zonde die in ons woont. Vlees blijft vlees, ook in Romeinen 7 en 8. Vandaar Noordmans’ nadruk op Luthers en Kohlbrugges boetestrijd. Het gaat daarom niet aan om zelf maar aan de slag te gaan als vernieuwd mens. Het is de Geest Die dagelijks doet roepen om verlossing uit ‘het lichaam van deze dood’ en de zondaar op Christus werpt, om uit Zijn kruisverdiensten te leven als gerechtvaardigde.
Elke ontmoeting met de dood in ons vlees kan alleen maar leiden tot de uitroep: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam van deze dood.’ De Geest brengt echter verder, namelijk bij het kruis en de opstanding van Jezus Christus: ‘Ik dank God door Jezus Christus.’ Noordmans merkt terecht in een tussenzinnetje op, dat zij die het eerste niet meer (willen) zeggen, zich als ‘bekeerde mensen meestal te geestelijk’ voelen. Noordmans legt hier een pijnpunt bloot, dat heden in de kerken, maar in het bijzonder in kringen rond de stichting HeartCry veel gehoord wordt. De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij. Een toenemende roep om groeigroepen en scholing in discipelschap is veelal het gevolg. Het programmatische van dergelijke groeigroepen en discipelschapcursussen staat in schril contrast met de zwarte tekening die Noordmans geeft van de blijvende werkelijkheid in Paulus' leven, namelijk de dubbelheid Farizeër-tollenaar die hij tot zijn laatste snik bleef.
Luther ik heb twee kinderen die van het geloof af gegaan zijn. Ik zou de Heere danken als zij naar een van de stichtingen gaan zouden. Begrijp je dat? Nu gaan ze steeds verder bij de Heere vandaan. We hebben echt nog wel eens gesprekken over de Heere, maar in de loop der jaren merk je echt dat dat steeds minder aanslaat en dat ze steeds meer de houding van iedereen vrijlaten in zijn of haar overtuiging krijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Luther schreef:
helma schreef:Inmiddels is het allemaal aardig off-topic...

Ik ben al een aantal jaar niet meer betrokken bij Jijdaar dus ik weet niet hoe het momenteel is. Maar ik zou mijn kinderen liever naar Heartcry sturen dan naar Jijdaar. Bij Heartcry merk ik meer een verlangen om dichtbij het Woord te leven. Als je bekeerd wordt gaat dat zichtbaar worden in je leven. Dat miste ik een beetje bij de mensen achter Jijdaar. En daar wordt Bij Heartcry wel ruim aandacht aan besteed. Sprekers als Paul Washer en Jef de Vriese zijn bijbelgetrouwe sprekers waar je veel van kan leren. Ook van Etienne Maritz en François Carr heb ik veel geleerd.
Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt (en dan idd een grote rol toebedeeld aan eigen keuze)
Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging. En dan wellicht weleens een te grote rol van jezelf; maar dat is per spreker verschillend. Iemand als Zac Poonen gaat daar veel en veel te ver in.
Ik zou mijn kinderen zowel niet sturen naar JijDaar als naar HeartCry.
JijDaar is wat minder systematisch, maar HeartCry weekt jongeren los van de kerk waar ze vandaan komen. Inderdaad komt het leven van een christen in de heiligmaking veel ter sprake. Helaas gaat dat geregeld gepaard met het gevoelen dat de rechtvaardiging, de bekering, het arme zondaar-zijn en blijven als een gepasseerd station wordt gezien. Heiligmaking wordt dan al snel een nieuwe 'wet'. Ontdekkende vragen rond het fundament van ons leven, worden niet meer gesteld.
Het feit dat vele jongeren die intensief naar HeartCry gaan, anders zijn gaan denken over de kinderdoop, het verbond, de prediking, etc. en neerkijken op Gos kinderen die maar last blijven houden van de 'oude mens' geeft mij grote zorgen over deze stichting.

Als ik het goed zie, is de omslag bij de organisatoren van HeartCry naar buiten gekomen met de uitgave van het boek Rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter. In dit boek betoogt Leiter dat er in Romeinen 7:14-25 sprake is van een onbekeerd mens, iemand die nog in het rijk van het vlees is. Leiter maakt een radicaal onderscheid tussen vlees en Geest, hoewel hij de aanwezigheid van zonde in het leven van een christen erkent. De uiteindelijke, maar in dit leven nog niet volledige werkelijkheid van een christen is dat hij tot in zijn diepste wezen een nieuwe persoon geworden is. Vlees is voor Leiter het onverloste, fysieke lichaam, de plaats waar de zonde zich nog steeds probeert te laten gelden. Leiter schreef dit boek om ‘raad te geven aan onstandvastige christenen’, aldus de stichting HeartCry.
In deze lijn wil HeartCry staan. Daaraan is de boodschap van het overwinningsleven toegevoegd, met name door de publicaties en lezingen van de Zuid-Afrikaanse ds. Etienne Maritz. Directeur van de stichting HeartCry, Arjan Baan, bevestigde in een interview dat het in Romeinen 6 niet gaat om de rechtvaardigmaking, maar om de heiligmaking. Het zou gaan om de geloofswerkelijkheid van de nieuwe identiteit in Christus; de oude mens is dood en gekruisigd; de christen is de nieuwe mens, maar woont nog in een sterfelijk lichaam. Daarom moet een christen, aldus Leiter, het gebod van Paulus volgen om de leden van het lichaam die op de aarde zijn, te doden. Het gaat dan om een geestelijke strijd tegen concrete zonden; dat kan alleen in de kracht van de Geest.

De theoloog Oepke Noordmans heeft zich in zijn boekje 'Psychologie en Evangelie' ook over deze materie uitgesproken. Zonde beperkt zich bij Noordmans niet tot de dingen die we doen, maar duidt vooral op een diep ingevreten bestaanswijze; het is de geestelijke dood die in onze leden leeft. Juist op Golgotha wordt de ernst van wat zonde is, voor ogen gesteld. De gedachte dat wij moeten strijden tegen enkele zondige daden, doet volstrekt tekort aan de macht van de zonde die in ons woont. Vlees blijft vlees, ook in Romeinen 7 en 8. Vandaar Noordmans’ nadruk op Luthers en Kohlbrugges boetestrijd. Het gaat daarom niet aan om zelf maar aan de slag te gaan als vernieuwd mens. Het is de Geest Die dagelijks doet roepen om verlossing uit ‘het lichaam van deze dood’ en de zondaar op Christus werpt, om uit Zijn kruisverdiensten te leven als gerechtvaardigde.
Elke ontmoeting met de dood in ons vlees kan alleen maar leiden tot de uitroep: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam van deze dood.’ De Geest brengt echter verder, namelijk bij het kruis en de opstanding van Jezus Christus: ‘Ik dank God door Jezus Christus.’ Noordmans merkt terecht in een tussenzinnetje op, dat zij die het eerste niet meer (willen) zeggen, zich als ‘bekeerde mensen meestal te geestelijk’ voelen. Noordmans legt hier een pijnpunt bloot, dat heden in de kerken, maar in het bijzonder in kringen rond de stichting HeartCry veel gehoord wordt. De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij. Een toenemende roep om groeigroepen en scholing in discipelschap is veelal het gevolg. Het programmatische van dergelijke groeigroepen en discipelschapcursussen staat in schril contrast met de zwarte tekening die Noordmans geeft van de blijvende werkelijkheid in Paulus' leven, namelijk de dubbelheid Farizeër-tollenaar die hij tot zijn laatste snik bleef.
Luther ik heb twee kinderen die van het geloof af gegaan zijn. Ik zou de Heere danken als zij naar een van de stichtingen gaan zouden. Begrijp je dat? Nu gaan ze steeds verder bij de Heere vandaan. We hebben echt nog wel eens gesprekken over de Heere, maar in de loop der jaren merk je echt dat dat steeds minder aanslaat en dat ze steeds meer de houding van iedereen vrijlaten in zijn of haar overtuiging krijgen.
Zo denk ik er ook over, kwamen ze daar maar.....
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Dodo »

Terri schreef:
samanthi schreef: Luther ik heb twee kinderen die van het geloof af gegaan zijn. Ik zou de Heere danken als zij naar een van de stichtingen gaan zouden. Begrijp je dat? Nu gaan ze steeds verder bij de Heere vandaan. We hebben echt nog wel eens gesprekken over de Heere, maar in de loop der jaren merk je echt dat dat steeds minder aanslaat en dat ze steeds meer de houding van iedereen vrijlaten in zijn of haar overtuiging krijgen.
Zo denk ik er ook over, kwamen ze daar maar.....
Ik ook.
Plaats reactie