Preken beluisteren op internet

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Het ging hier over één persoon. Daar gaat dit artikel niet over. Los daarvan vind ik het commentaar op Jijdaar niet steekhoudend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Volgens mij niet. Hij heeft een aantal keer heel duidelijk de aanwezigen aangespoord om bijvoorbeeld in de zomervakantie de DL in zijn geheel te bestuderen. Zoals hij dat zelf ook doet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Volgens mij niet. Hij heeft een aantal keer heel duidelijk de aanwezigen aangespoord om bijvoorbeeld in de zomervakantie de DL in zijn geheel te bestuderen. Zoals hij dat zelf ook doet.
Vraag het mij echt af................................Dan zou hij toch nooit al die baptisten in Doorn hebben uitgenodigd?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Nasrani schreef: Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Volgens mij niet. Hij heeft een aantal keer heel duidelijk de aanwezigen aangespoord om bijvoorbeeld in de zomervakantie de DL in zijn geheel te bestuderen. Zoals hij dat zelf ook doet.
Vraag het mij echt af................................Dan zou hij toch nooit al die baptisten in Doorn hebben uitgenodigd?
Je iets afvragen is nooit voldoende reden om kwaad over een ander te spreken.

En bovendien is het een onzin-argument. Waarom zou je geen baptist uitnodigen in de kerk? Dat kan in de GG toch ook prima voor een gemeente-avond. Het is maar waar het over gaat en wat het doel is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Volgens mij niet. Hij heeft een aantal keer heel duidelijk de aanwezigen aangespoord om bijvoorbeeld in de zomervakantie de DL in zijn geheel te bestuderen. Zoals hij dat zelf ook doet.
Vraag het mij echt af................................Dan zou hij toch nooit al die baptisten in Doorn hebben uitgenodigd?
Je iets afvragen is nooit voldoende reden om kwaad over een ander te spreken.

En bovendien is het een onzin-argument. Waarom zou je geen baptist uitnodigen in de kerk? Dat kan in de GG toch ook prima voor een gemeente-avond. Het is maar waar het over gaat en wat het doel is.
Een beetje onzinnige opmerking maar dat zul je zelf ook wel vinden. Als je onze “refo” jeugd wil onderwijzen en je vindt de DL zo belangrijk laat je ze dan onderwijzen door sprekers die niets hebben met de 3FvE?

Dat doet “Jij daar” met regelmaat.

Mijn opmerking over dhr de Jong was geen kwaadspreken maar een feitelijke constatering .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

De vraag was of iemand de DL onderschreef. Niet of hij het belangrijk vond de jeugd daarin te onderwijzen. Ik onderschrijf de DL ook, maar ik kan me heel wat belangrijker onderwerpen voorstellen op de catechisatie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:De vraag was of iemand de DL onderschreef. Niet of hij het belangrijk vond de jeugd daarin te onderwijzen. Ik onderschrijf de DL ook, maar ik kan me heel wat belangrijker onderwerpen voorstellen op de catechisatie.

Tsja.......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Is HeartCry hetzelfde als Jijdaar? Volgens mij klopt dit helemaal niet, huisman.
Misschien even de moeite nemen om het hele artikel te lezen?
Dit artikel ken ik wel, deze dominee ken ik ook vrij redelijk ;)
Als ik de Jijdaar-avonden bekijk, zie ik toch een verschil met sprekers bij HeartCry. Dat zegt ds. Lohuis zelf ook overigens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:De vraag was of iemand de DL onderschreef. Niet of hij het belangrijk vond de jeugd daarin te onderwijzen. Ik onderschrijf de DL ook, maar ik kan me heel wat belangrijker onderwerpen voorstellen op de catechisatie.
Waarom een ranglijst in 'belangrijkheid'? Ik vind overigens de grondstukken van de leer, zoals verwoord in de belijdenisgeschriften, van wezenlijk belang.

Maar het is mijns inziens zeer gevaarlijk om op jongerenavonden, waar gesteld wordt dat jongeren naar iets op zoek zijn dat ze in hun eigen gemeente niet kunnen vinden, sprekers uit te nodigen die niet de volledige inhoud van onze belijdenisgeschriften uitdragen.
Dan kun je als je Koos heet, duizend keer zeggen dat je zelf de DL onderschrijft, maar de waarde daarvan is dan voor deze avonden en voor de jongeren 0,0.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Omdat het prima is als theologen en dominees zich zorgvuldig en evenwichtig uitdrukken, is het heel goed dat er documenten als de DL zijn. Maar voor de zaligheid zijn ze van nul en generlei waarde. Als een remonstrant zich van harte tot Jezus bekeert, dan is hij behouden. En als iemand die de DL van buiten kent zich niet bekeert, dan is hij dat niet.

Een patiënt hoeft geen medisch compendium te kennen en voor een christen is het niet nodig om een visie te hebben op allerlei theologische twistpunten, hoe belangrijk of interessant deze ook kunnen zijn.

Los daarvan zou ik het bepaald slecht vinden als een jeugdvereniging of jongerenactiviteit alleen mensen zou uitnodigen die de drie formulieren onderschrijven. Dat zou mijns inziens van een bijzonder beperkt blikveld getuigen. Dat is niet de manier om kinderen op te voeden. Het lijkt mij heel wat nuttiger om in gesprek te gaan met mensen met een (iets) andere visie. Gelukkig gebeurt dat ook. Zolang de leiding de geloofsleer maar kent in hart en hoofd, is dat alleen maar goed. En daar zit vaak het probleem. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Inmiddels is het allemaal aardig off-topic...

Ik ben al een aantal jaar niet meer betrokken bij Jijdaar dus ik weet niet hoe het momenteel is. Maar ik zou mijn kinderen liever naar Heartcry sturen dan naar Jijdaar. Bij Heartcry merk ik meer een verlangen om dichtbij het Woord te leven. Als je bekeerd wordt gaat dat zichtbaar worden in je leven. Dat miste ik een beetje bij de mensen achter Jijdaar. En daar wordt Bij Heartcry wel ruim aandacht aan besteed. Sprekers als Paul Washer en Jef de Vriese zijn bijbelgetrouwe sprekers waar je veel van kan leren. Ook van Etienne Maritz en François Carr heb ik veel geleerd.
Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt (en dan idd een grote rol toebedeeld aan eigen keuze)
Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging. En dan wellicht weleens een te grote rol van jezelf; maar dat is per spreker verschillend. Iemand als Zac Poonen gaat daar veel en veel te ver in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Omdat het prima is als theologen en dominees zich zorgvuldig en evenwichtig uitdrukken, is het heel goed dat er documenten als de DL zijn. Maar voor de zaligheid zijn ze van nul en generlei waarde. Als een remonstrant zich van harte tot Jezus bekeert, dan is hij behouden. En als iemand die de DL van buiten kent zich niet bekeert, dan is hij dat niet.

Een patiënt hoeft geen medisch compendium te kennen en voor een christen is het niet nodig om een visie te hebben op allerlei theologische twistpunten, hoe belangrijk of interessant deze ook kunnen zijn.

Los daarvan zou ik het bepaald slecht vinden als een jeugdvereniging of jongerenactiviteit alleen mensen zou uitnodigen die de drie formulieren onderschrijven. Dat zou mijns inziens van een bijzonder beperkt blikveld getuigen. Dat is niet de manier om kinderen op te voeden. Het lijkt mij heel wat nuttiger om in gesprek te gaan met mensen met een (iets) andere visie. Gelukkig gebeurt dat ook. Zolang de leiding de geloofsleer maar kent in hart en hoofd, is dat alleen maar goed. En daar zit vaak het probleem. Maar dat terzijde.
Ik ben het heel erg oneens hiermee. Voor theologen is het verbreden van je blikveld heel goed, voor zoekende jongeren funest.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Moderamen »

helma schreef: Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt
helma schreef:Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging.
Zomaar een vraag (puur vanuit interesse hoor): voel je jezelf dan wel thuis onder reformatorische prediking? Daar gaat het immers in 99% van de preken ook alleen om het tot geloof komen, en komen praktische levenslessen nauwelijks - of slechts kortaf - aan bod.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Dat is wel een wat eenzijdig beeld van 'de reformatorische prediking', mijns inziens. Het verschilt erg per predikant, maar je kunt dit toch zo niet stellen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Luther »

helma schreef:Inmiddels is het allemaal aardig off-topic...

Ik ben al een aantal jaar niet meer betrokken bij Jijdaar dus ik weet niet hoe het momenteel is. Maar ik zou mijn kinderen liever naar Heartcry sturen dan naar Jijdaar. Bij Heartcry merk ik meer een verlangen om dichtbij het Woord te leven. Als je bekeerd wordt gaat dat zichtbaar worden in je leven. Dat miste ik een beetje bij de mensen achter Jijdaar. En daar wordt Bij Heartcry wel ruim aandacht aan besteed. Sprekers als Paul Washer en Jef de Vriese zijn bijbelgetrouwe sprekers waar je veel van kan leren. Ook van Etienne Maritz en François Carr heb ik veel geleerd.
Jijdaar gaat meer over hoe je tot geloof komt (en dan idd een grote rol toebedeeld aan eigen keuze)
Bij Heartcry gaat het meer over het leven van een gelovige in de levensheiliging. En dan wellicht weleens een te grote rol van jezelf; maar dat is per spreker verschillend. Iemand als Zac Poonen gaat daar veel en veel te ver in.
Ik zou mijn kinderen zowel niet sturen naar JijDaar als naar HeartCry.
JijDaar is wat minder systematisch, maar HeartCry weekt jongeren los van de kerk waar ze vandaan komen. Inderdaad komt het leven van een christen in de heiligmaking veel ter sprake. Helaas gaat dat geregeld gepaard met het gevoelen dat de rechtvaardiging, de bekering, het arme zondaar-zijn en blijven als een gepasseerd station wordt gezien. Heiligmaking wordt dan al snel een nieuwe 'wet'. Ontdekkende vragen rond het fundament van ons leven, worden niet meer gesteld.
Het feit dat vele jongeren die intensief naar HeartCry gaan, anders zijn gaan denken over de kinderdoop, het verbond, de prediking, etc. en neerkijken op Gos kinderen die maar last blijven houden van de 'oude mens' geeft mij grote zorgen over deze stichting.

Als ik het goed zie, is de omslag bij de organisatoren van HeartCry naar buiten gekomen met de uitgave van het boek Rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter. In dit boek betoogt Leiter dat er in Romeinen 7:14-25 sprake is van een onbekeerd mens, iemand die nog in het rijk van het vlees is. Leiter maakt een radicaal onderscheid tussen vlees en Geest, hoewel hij de aanwezigheid van zonde in het leven van een christen erkent. De uiteindelijke, maar in dit leven nog niet volledige werkelijkheid van een christen is dat hij tot in zijn diepste wezen een nieuwe persoon geworden is. Vlees is voor Leiter het onverloste, fysieke lichaam, de plaats waar de zonde zich nog steeds probeert te laten gelden. Leiter schreef dit boek om ‘raad te geven aan onstandvastige christenen’, aldus de stichting HeartCry.
In deze lijn wil HeartCry staan. Daaraan is de boodschap van het overwinningsleven toegevoegd, met name door de publicaties en lezingen van de Zuid-Afrikaanse ds. Etienne Maritz. Directeur van de stichting HeartCry, Arjan Baan, bevestigde in een interview dat het in Romeinen 6 niet gaat om de rechtvaardigmaking, maar om de heiligmaking. Het zou gaan om de geloofswerkelijkheid van de nieuwe identiteit in Christus; de oude mens is dood en gekruisigd; de christen is de nieuwe mens, maar woont nog in een sterfelijk lichaam. Daarom moet een christen, aldus Leiter, het gebod van Paulus volgen om de leden van het lichaam die op de aarde zijn, te doden. Het gaat dan om een geestelijke strijd tegen concrete zonden; dat kan alleen in de kracht van de Geest.

De theoloog Oepke Noordmans heeft zich in zijn boekje 'Psychologie en Evangelie' ook over deze materie uitgesproken. Zonde beperkt zich bij Noordmans niet tot de dingen die we doen, maar duidt vooral op een diep ingevreten bestaanswijze; het is de geestelijke dood die in onze leden leeft. Juist op Golgotha wordt de ernst van wat zonde is, voor ogen gesteld. De gedachte dat wij moeten strijden tegen enkele zondige daden, doet volstrekt tekort aan de macht van de zonde die in ons woont. Vlees blijft vlees, ook in Romeinen 7 en 8. Vandaar Noordmans’ nadruk op Luthers en Kohlbrugges boetestrijd. Het gaat daarom niet aan om zelf maar aan de slag te gaan als vernieuwd mens. Het is de Geest Die dagelijks doet roepen om verlossing uit ‘het lichaam van deze dood’ en de zondaar op Christus werpt, om uit Zijn kruisverdiensten te leven als gerechtvaardigde.
Elke ontmoeting met de dood in ons vlees kan alleen maar leiden tot de uitroep: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam van deze dood.’ De Geest brengt echter verder, namelijk bij het kruis en de opstanding van Jezus Christus: ‘Ik dank God door Jezus Christus.’ Noordmans merkt terecht in een tussenzinnetje op, dat zij die het eerste niet meer (willen) zeggen, zich als ‘bekeerde mensen meestal te geestelijk’ voelen. Noordmans legt hier een pijnpunt bloot, dat heden in de kerken, maar in het bijzonder in kringen rond de stichting HeartCry veel gehoord wordt. De christen leeft immers in Christus en is het stadium van strijd met het zondige vlees voorbij. Een toenemende roep om groeigroepen en scholing in discipelschap is veelal het gevolg. Het programmatische van dergelijke groeigroepen en discipelschapcursussen staat in schril contrast met de zwarte tekening die Noordmans geeft van de blijvende werkelijkheid in Paulus' leven, namelijk de dubbelheid Farizeër-tollenaar die hij tot zijn laatste snik bleef.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie