Bijbel gedramatiseerd voorgelezen (Hollywood stijl)

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bijbel gedramatiseerd voorgelezen (Hollywood stijl)

Bericht door memento »

Bij de boeken die ik recentelijk besteld had bij een amerikaanse boekwinkel, was een promotie-cd gedaan van een nieuw project, waarin het Nieuwe Testament gedramatiseerd wordt voorgedragen door ruim 120 acteurs. De gebruikte vertaling is de New King James Version (NKJV). Er worden geen woorden weggelaten of toegevoegd.

http://www.thewordofpromise.com/downloa ... %20awe.mp3 voor een voorbeeld.

Persoonlijk vindt ik dit aan de ene kant wel mooi, aan de andere kant heb ik toch wel een btje moeite met de Hollywood-film achtige manier van vertellen (filmmuziek + zeer gedramatiseerde voordracht).

Wat vinden jullie van zo'n manier van de Schrift horen? Verantwoord of niet? Vind je t mooi, of juist afschuwelijk?
Laatst gewijzigd door memento op 15 nov 2007, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik ben heel bang dat die manier van voordragen dermate veel impact op de hoorder heeft dat er een ander beeld van de bijbelse inhoud bij die hoorder gaat ontstaan.

Of dit verantwoord is?
Ik denk het niet.

Het kan heel mooi zijn om te horen, maar worden de emoties niet teveel geprikkeld, zodanig dat "nuchterheid" gaat ontbreken?

Is het niet een vorm van bijbels toneelspel, waar we ons beter verre van kunnen houden?
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

jvdg schreef:Ik ben heel bang dat die manier van voordragen dermate veel impact op de hoorder heeft dat er een ander beeld van de bijbelse inhoud bij die hoorder gaat ontstaan.

Of dit verantwoord is?
Ik denk het niet.

Het kan heel mooi zijn om te horen, maar worden de emoties niet teveel geprikkeld, zodanig dat "nuchterheid" gaat ontbreken?

Is het niet een vorm van bijbels toneelspel, waar we ons beter verre van kunnen houden?
Kun je de eerste alinea uitleggen?
Ik vind het op zich goed. De bijbel is er ook om uitgesproken te worden en kan ook in stilte gelezen worden. Beide vormen zijn legitiem. Het is mooi om de personen die in de bijbel het woord voeren weer een stem te geven.

Wel lijkt me deze uitvoering wat 'kitscherig' met alle achtergrond geluiden.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Zosinus schreef:
jvdg schreef:Ik ben heel bang dat die manier van voordragen dermate veel impact op de hoorder heeft dat er een ander beeld van de bijbelse inhoud bij die hoorder gaat ontstaan.
Kun je de eerste alinea uitleggen?
Zosinus, mag ik het duidelijker maken aan de hand van een voorbeeld?

Mijn schoonzus vertelde dat ze een film over het leven van Petrus had gezien.
En wat ze concludeerde? : dat ze een heel ander beeld van Petrus had gekregen dan ze daarvoor had.
Ik weet heel wel dat een film heel wat meer impact heeft (kan hebben) dan het gesproken woord, maar het effect van een dramatische voordracht van een(overigens zuivere) bijbelse tekst kan en mag niet worden onderschat.
Van dit soort uitingen ben ik bijna net zo bang als bijv. films over het leven van Jezus.

Ik houd me bij "het eenvoudige Woord".
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Re: Bijbel gedramatiseerd voorgelezen (Hollywood stijl)

Bericht door Daphne »

memento schreef: Wat vinden jullie van zo'n manier van de Schrift horen? Verantwoord of niet? Vind je t mooi, of juist afschuwelijk?
Weetje Memento, wat er bij me boven komt?! (Ik heb het stukje in de link niet gehoord overigens!) Ik heb wel eens mensen uit 'Jullie kringen' horen bijbellezen. Dan denk ik wel eens... is dát nou wel verantwoord? Er wordt dan op een geheel andere toon gesproken dan 'anders'. Iets waar ík persoonlijk de kriebels van krijg als ik het hoor.

Is dit te vergelijken met jouw vraag Memento? Ik denk van wel ;)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbel gedramatiseerd voorgelezen (Hollywood stijl)

Bericht door jvdg »

Daphne schreef:
memento schreef: Wat vinden jullie van zo'n manier van de Schrift horen? Verantwoord of niet? Vind je t mooi, of juist afschuwelijk?
Weetje Memento, wat er bij me boven komt?! (Ik heb het stukje in de link niet gehoord overigens!) Ik heb wel eens mensen uit 'Jullie kringen' horen bijbellezen. Dan denk ik wel eens... is dát nou wel verantwoord? Er wordt dan op een geheel andere toon gesproken dan 'anders'. Iets waar ík persoonlijk de kriebels van krijg als ik het hoor.

Is dit te vergelijken met jouw vraag Memento? Ik denk van wel ;)
Naar mijn idee gebruik je nu karikaturen van mensen uit "die kringen".
Dat zijn uitzonderingen hoor, waar jij op doelt.

Ik denk niet dat memento dat bij zijn vraag insloot.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

@ Daphne,

Ik begrijp je volkomen. Soms vraag je een bewoner of hij wil beginnen voor het eten. Iemand die normaal heel gewoon spreekt. En die begint dan met: Ooooohw........om vervolgens de zin heel zacht te eindigen en dan weer hard en dan weer zacht. Ik hou daar ook niet van. Vraag me ook af of dat eerbiedig is....( soms heb ik dat trouwens ook als ik een leespreek hoor....)

Toch vraag ik me af jvdg: is ons beeld wel altijd correct wat wij van de Bijbel hebben?? En...je vraagt je af of wij niet nuchter moeten zijn, maar zijn wij soms niet TE nuchter? Ik zat nu een stukje te luisteren uit mattheüs 2, maar daar hoor je op de achtergrond moeders huilen waarvan Herodes de kinderen heeft vermoord. Dan vraag ik me af: Wij vinden het vaak ook maar "gewoon" wat in de Bijbel staat. Ow ja dat is toen gebeurt. Ow ja vreselijk. Maar het is gewoon nog erger dan vreselijk. Ik vind ik die context nuchter niet echt goed passen eerlijk gezegd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:Ik begrijp je volkomen. Soms vraag je een bewoner of hij wil beginnen voor het eten. Iemand die normaal heel gewoon spreekt. En die begint dan met: Ooooohw........om vervolgens de zin heel zacht te eindigen en dan weer hard en dan weer zacht. Ik hou daar ook niet van. Vraag me ook af of dat eerbiedig is....( soms heb ik dat trouwens ook als ik een leespreek hoor....)
Klopt.
Het is wel goed om daarbij wat clementie te hebben met oude mensen. Ze kúnnen soms niet (meer) anders. Ik weet van een oude GG-dominee die een vreselijke hekel heeft aan z'n preektoon. IRL praat hij inderdaad heel anders. Maar zodra hij op de kansel staat, is dat toontje er ook. Hij vindt dat heel erg, maar het lukt hem niet om het te veranderen.

Dat is een heel ander verhaal dan de ouderling die ik vroeger meemaakte. Doordeweeks was hij rad van tong, zakelijk allesbehalve zachtzinnig, maar als hij zondags een preek moest lezen... :oops: :? :roll: :(
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hihi, bij mij kwam ook een ander beeld naar voren van "gedramatiseerd" voorlezen.
En ja, ik denk ook wel eens dat we een te nuchteren kijk op de Bijbel hebben. Dat alles wat er beschreven wordt zo "normaal" voor ons is geworden. En dat we ook wel eens een verkeerd beeld ervan hebben. Een goed verhaal of film kan dan wel eens een ander, verrijkend licht werpen op deze zaak. Zo ben ik helemaal niet weg van "The passion" maar aan de andere kant, beseffen we ons nog wel wat het Jezus heeft gekost.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Over stemgebruik gesproken: opmerkelijk dat ook de woorden van Christus in de door Memento gelinkte demo (m.n. tweede en laatste tekst) met een "bewogen" stem worden uitgesproken waar menig bevindelijk prediker zich niet voor zou hoeven schamen.

Maar of dat nou echt nodig is? :?:
Hendrikus schreef: Ik weet van een oude GG-dominee die een vreselijke hekel heeft aan z'n preektoon. IRL praat hij inderdaad heel anders. Maar zodra hij op de kansel staat, is dat toontje er ook. Hij vindt dat heel erg, maar het lukt hem niet om het te veranderen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik weet niet wat er mis mee is. De inhoud is toch gewoon hetzelfde, er wordt niet met beelden wat duidelijk gemaakt (dus het is ook geen toneel). Er lijkt me niets mis mee, of je het prettig vindt of niet is wat anders... Maar als ik hoor op wat voor toon sommige predikanten uit de Bijbel lezen vind ik dit nog prettiger en vraag ik me ook af waarom dat dan geen probleem is en dit wel.

In beide gevallen wordt er op een bepaalde manier uit de Bijbel voorgelezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Zei iemand dan dat er wat mis mee was?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Over stemgebruik gesproken: opmerkelijk dat ook de woorden van Christus in de door Memento gelinkte demo (m.n. tweede en laatste tekst) met een "bewogen" stem worden uitgesproken waar menig bevindelijk prediker zich niet voor zou hoeven schamen.
Dit viel mij ook op ja. Ik had meer zo'n stem als die ze voor Paulus hebben gebruikt, verwacht. Krachtig en zelfverzekerd. De stem die nu gebruikt is klonk mij als timide, verdrietig en zwak in de oren.

Ik heb m trouwens in zn geheel even gedownload, en ik moet zeggen dat ze in de demo wel de meest aparte stukken gebruikt hebben. Het verhaal van Mattheus en Johannes, wat voor een groot gedeelte gelezen wordt door de verteller, was niet zo 'spectaculair' gedaan als de demo, maar juist heel prettig om naar te luisteren. Het idee van 'moet dit nu zo Hollywood-film-achtig' had ik daarbij veel minder dan bij de demo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Hihi, bij mij kwam ook een ander beeld naar voren van "gedramatiseerd" voorlezen.
En ja, ik denk ook wel eens dat we een te nuchteren kijk op de Bijbel hebben. Dat alles wat er beschreven wordt zo "normaal" voor ons is geworden. En dat we ook wel eens een verkeerd beeld ervan hebben. Een goed verhaal of film kan dan wel eens een ander, verrijkend licht werpen op deze zaak. Zo ben ik helemaal niet weg van "The passion" maar aan de andere kant, beseffen we ons nog wel wat het Jezus heeft gekost.
Het kruis is ook onze redding en daarom heel mooi, maar tegelijkertijd ook tot onze schande.... en totaal niet mooi omdat Hij daar voor onze zonden gestraft werd. Ik moet The Passion nog zien, maar ik weet wel dat ik het helemaal geen leuke film zal vinden.... en dat ik af en toe denk: Wil ik dit wel zien? Is al dat geweld en bloed nou echt nodig? Ja dus. Oh Heiland die om zondaars te bevrijden, zo zwaar moest lijden. Het is denk ik toch goed om te zien, ook al willen we het ongetwijfeld niet zien. Maar het is wel eens goed om een glimp te zien wat Hij allemaal moest doormaken.... omdat Hij ons niet verloren wil laten gaan. En dan nog maar alleen het fysieke lijden....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Ik luister wel eens naar bijbelgedeelten van deze website. Af en toe hoor je wel een achtegrond muziekje, maar verder geen drama oid.

Hier kun je per hoofdstuk ze luisteren.
Plaats reactie