Gedichten

Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Gedichten

Bericht door Menheerse »

Ad Anker schreef:
Menheerse schreef:
Ad Anker schreef: ja, ik begrijp mensen uit Menheerse doorgaans. ;)

Ik snap wat je wil zeggen. In de psalmen wordt ook lustig geselecteerd in onze gezindte. Neem bijvoorbeeld psalm 21. Ik hoorde eens een preek over het tweede gedeelte van die psalm. Het eerste gedeelte wordt vaak gezongen, het tweede gedeelte nooit. Het is wel 1 psalm. Ik heb er moeite mee. Net zo als met de keuze van het Kerstencentrum.
We begrijpen elkaar Ad. En dat voor iemand uit Klein Parijs. ;)
Monster, je verdraait mijn woorden. Ik dacht serieus eerst dat ik het zelf verkeerd geschreven had.;)
Verdraaien Ad? Ik heb slechts 12 woorden weggelaten.
Vind je het heel erg dat ik het probleem echt niet zie? :haha
Een lastig volk
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gedichten

Bericht door Mannetje »

Aenvechtinge

Ick heb om u genaed' o grote God, gebeden,
Maer och! ghy hebtse my in mijnen druck ontseyt.
Ick heb geroepen om u milde goedicheyt,
Maer hebse niet gevoelt in mijn ellendicheden.

Ick heb om uwe liefd' geworstelt en gestreden
Maer hebbe te vergeefs daer lange na gebeyt.
Ick hebbe dick gesocht u mede-dogentheyt,
Maer en verneemse niet tot op den dach van heden.

Hoe licht cost u genae bekeren mijn gemoet.
U liefd' en goedicheyt my trecken tot het goed'.
U mede-dogentheyt vant quade my bevrijden.

Eylaes! wat seg'ick Heer! dewijl mijn herte tracht
Na uwe soeticheyt, so heeft daer in gewracht
U goetheyt, u genae, u liefd', u medelijden.

(Jacobus Revius)
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.

Verder kan ik nu veel meer zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedichten

Bericht door DDD »

Toch is het intrigerend. Onlangs las ik (ik denk in het RD of op dit forum) als ik mij niet vergis opvattingen van Witsius die sterk verbondsmatig waren, nog sterker dan die van de GKV. En dan nu dit citaat. Het blijft wonderbaarlijk hoe groot de verschillen van inzicht destijds waren, als je ziet over welke kleinigheden de bevindelijk gereformeerden nu onenigheid hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedichten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.
Zeker waar, daar zorgt de HEERE Zelf voor. Maar ik geloof toch dat God wonderlijk genoeg aan een zondaar die keuze niet vraagt.
De Heere Jezus vroeg: wat wilt gij dat Ik u doen zal? De blinde hoefde echt niet te zeggen: Och Heere, doe maar met Mij wat u goeddunkt, al zou ik naar de hel moeten, het is goed. Nee, hij mocht gewoon zijn nood bekend maken: "Heere, dat ik ziende mag worden!" Ook deze man is gered zonder enige krenking van Gods deugden.
Ik geloof juist dat dat één van de wonderen van het Evangelie is: dat God Zijn eer heeft verbonden aan het redden van afschuwelijke zondaren.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.
Zeker waar, daar zorgt de HEERE Zelf voor. Maar ik geloof toch dat God wonderlijk genoeg aan een zondaar die keuze niet vraagt.
De Heere Jezus vroeg: wat wilt gij dat Ik u doen zal? De blinde hoefde echt niet te zeggen: Och Heere, doe maar met Mij wat u goeddunkt, al zou ik naar de hel moeten, het is goed. Nee, hij mocht gewoon zijn nood bekend maken: "Heere, dat ik ziende mag worden!" Ook deze man is gered zonder enige krenking van Gods deugden.
Ik geloof juist dat dat één van de wonderen van het Evangelie is: dat God Zijn eer heeft verbonden aan het redden van afschuwelijke zondaren.
Uw voorstelling is anders. Ik geloof niet dat dit vergelijkbaar is. En zo'n redenatie geloof ik ook niet in.
Dat bestaat niet. Die man was een gekende van eeuwigheid. Dat geloof ik zeker.
Maar stel het gaat er om als je voor de keuze kwam. Dan kan en wil een mens die aan Gods zijde is gezet niet anders zeggen. Let wel, als je voor die keuze kwam, en God toe was gevallen in Zijn deugden, dan... Verder geloof ik dat ieder van God gekend eens op een punt zal komen om God recht en gerechtigheid toe te schrijven. Dat het van ´s mensen kant niet meer kan, maar ook van Gods kant niet. Waarom? De mens wil dan niet dat er ook maar iets van Gods deugden wordt gekrenkt, Dan is behouden worden van onze kant een onmogelijkheid, maar tevens een onmogelijkheid om verloren te gaan aan Gods kant. Waarom? Omdat God niet duldt dat die mens verloren gaat, maar Hij is wel een God van Recht en Genade: Die door de vlakke velden rijdt, Zijn Naam is HEERE der Heeren! Dat gaat het niet meer om eigen zaligheid maar om de eer van God. En zolang we daar niet van weten gaat het de mens om eigen behoud, als het er op aankomt. Ik kan het niet anders zien, dan dat het zo is.
Juist als een hel-waardige en niet anders meer verwacht dan Gods Rechtvaardige straf, dan wordt het zalig worden een wonder dat nooit te vatten is. Anders is het geen wonder, toch? Toen alle hoop mij gans ontviel en niemand zorgde voor mijn ziel.
Nu moet ik stoppen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gedichten

Bericht door Mistig »

Pas was er een predikant die de dienst afsloot met een zeer kort gedichtje.
Het gedicht is overbekend, maar een preek op zich.

Zoek Jezus veel;
zoek Jezus vroeg.
Wie Jezus vindt,
die heeft genoeg.

(Ledeboer)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.
Zeker waar, daar zorgt de HEERE Zelf voor. Maar ik geloof toch dat God wonderlijk genoeg aan een zondaar die keuze niet vraagt.
De Heere Jezus vroeg: wat wilt gij dat Ik u doen zal? De blinde hoefde echt niet te zeggen: Och Heere, doe maar met Mij wat u goeddunkt, al zou ik naar de hel moeten, het is goed. Nee, hij mocht gewoon zijn nood bekend maken: "Heere, dat ik ziende mag worden!" Ook deze man is gered zonder enige krenking van Gods deugden.
Ik geloof juist dat dat één van de wonderen van het Evangelie is: dat God Zijn eer heeft verbonden aan het redden van afschuwelijke zondaren.
Uw voorstelling is anders. Ik geloof niet dat dit vergelijkbaar is. En zo'n redenatie geloof ik ook niet in.
Dat bestaat niet. Die man was een gekende van eeuwigheid. Dat geloof ik zeker.
Maar stel het gaat er om als je voor de keuze kwam. Dan kan en wil een mens die aan Gods zijde is gezet niet anders zeggen. Let wel, als je voor die keuze kwam, en God toe was gevallen in Zijn deugden, dan... Verder geloof ik dat ieder van God gekend eens op een punt zal komen om God recht en gerechtigheid toe te schrijven. Dat het van ´s mensen kant niet meer kan, maar ook van Gods kant niet. Waarom? De mens wil dan niet dat er ook maar iets van Gods deugden wordt gekrenkt, Dan is behouden worden van onze kant een onmogelijkheid, maar tevens een onmogelijkheid om verloren te gaan aan Gods kant. Waarom? Omdat God niet duldt dat die mens verloren gaat, maar Hij is wel een God van Recht en Genade: Die door de vlakke velden rijdt, Zijn Naam is HEERE der Heeren! Dat gaat het niet meer om eigen zaligheid maar om de eer van God. En zolang we daar niet van weten gaat het de mens om eigen behoud, als het er op aankomt. Ik kan het niet anders zien, dan dat het zo is.
Juist als een hel-waardige en niet anders meer verwacht dan Gods Rechtvaardige straf, dan wordt het zalig worden een wonder dat nooit te vatten is. Anders is het geen wonder, toch? Toen alle hoop mij gans ontviel en niemand zorgde voor mijn ziel.
Nu moet ik stoppen.
Kunt u dit ondersteunen met Bijbelse argumenten?

Dat wij alles verzondigd hebben is waar. Dat het van onze kant niet meer kan, is waar. Maar op het moment dat een van God gekende gaat inzien, dat hij verloren ligt en het zelf niet meer kan, gaat hij smeken: "Heere, bekeer mij, zo zál ik bekeerd zijn." En ja, dan leert hij ook inzien dat het rechtvaardig zóu zijn dat hij voor eeuwig moet omkomen. Maar zo'n ziel zal nooit zeggen dat het van Gods kant onmogelijk is, want dan ligt het aan hemzelf. Juist door het bloed des kruises gaat zo'n ziel tot Hem bidden: "Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?" Hij bidt niet tot God: "Het kan niet meer Heere, want dan worden Uw deugden gekrenkt." Als er geleerd wordt dat het van Gods kant niet meer kan, druist dat dwars tegen Gods Evangeliebeloften in. Want Hij heeft geen lust in de dood der goddelozen, maar dáárin, dat zij zich bekeren van hun boze wegen. Een ziel in nood gaat nooit bidden dat hij het niet meer verwacht... Nee hij pleit juist op Gods beloften, zie Psalm 130! Daar staat absoluut niet in dat die ziel zucht: Heere, als het u wil is, gooi me maar in de hel. Dat staat nergens in de bijbel, dus is een onwaarheid. De mens wil inderdaad niets liever dan dat Gods recht voldaan wordt! Maar zo'n ziel in nood gaat dan juist leren inzien dat die Hemelse Advocaat dat recht heeft bepleit bij Zijn Vader en dat dat recht is voldaan! Dat er nog een middel is om die welverdiende straf te ontgaan.
De kloof tussen God en onze ziel is, van onze kant, voor eeuwig. Maar God heeft een weg over die kloof gelegd, door Zijn eigen Zoon te geven tot een rantsoen, een betaling, voor velen. Als zo'n ziel tot God zucht en Hij laat die ziel de weg over de kloof zien, en dát er nog een weg is, gaat zo'n ziel dan zeggen: "Als U een slagboom over die weg doet en ik niet over die kloof kan en eeuwig omkom, is het goed?" Nee, dan zou zo'n ziel Gods genade te kort doen. Want zo'n ziel leert dan in ware dankbaarheid dat Gods genade véél groter is dan dat hij had kúnnen bevatten. En in ware ootmoed mag zo'n ziel dan die weg ter ontkoming inslaan en aan het einde voor eeuwig Hem grootmaken. Daar is niets van de mens bij, maar Gods recht wordt tóch niet gekrenkt, omdat Hij Zelf betaald heeft.
In feite wordt, als er geleerd wordt dat het ook van Gods kant een onmogelijkheid moet worden, de diepte en rijkdom van Zijn Borgwerk en Zijn lijden en sterven ontkend. Hij is een Borg voor Zijn Sion! Dát gaan ze leren. Dat het rechtvaardig zou zijn geweest als ze voor eeuwig zouden omkomen, maar dat juist Hij dat niet heeft gewild omdat Hij die van eeuwigheid verkorenen bij Zich wil hebben (Johannes 17). Hoe zou Hij dan tot hen kunnen zeggen dat het van Zijn kant nog onmogelijk is, omdat Zijn recht en deugden anders gekrenkt worden? Dat recht is toch al voldaan?

Als we straks aan Gods rechterstoel staan, kunnen we toch ook niet zeggen: "Ik ben niet bekeerd, omdat anders Uw rechten en deugden gekrenkt zouden worden, en daarom moet ik naar de hel?" We krenken God juist als we ons níet bekeren!
Want anders steken we de schuld op God. Dát is een veroordeling!
Laten we toch tot onszelf inkeren en zien op die Overste Leidsman en Voleinder des geloofs: Jezus (Want Hij zál Zijn volk ZALIG maken van hun zonden)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Menheerse schreef:
Ad Anker schreef:
Menheerse schreef:
Ad Anker schreef: ja, ik begrijp mensen uit Menheerse doorgaans. ;)

Ik snap wat je wil zeggen. In de psalmen wordt ook lustig geselecteerd in onze gezindte. Neem bijvoorbeeld psalm 21. Ik hoorde eens een preek over het tweede gedeelte van die psalm. Het eerste gedeelte wordt vaak gezongen, het tweede gedeelte nooit. Het is wel 1 psalm. Ik heb er moeite mee. Net zo als met de keuze van het Kerstencentrum.
We begrijpen elkaar Ad. En dat voor iemand uit Klein Parijs. ;)
Monster, je verdraait mijn woorden. Ik dacht serieus eerst dat ik het zelf verkeerd geschreven had.;)
Verdraaien Ad? Ik heb slechts 12 woorden weggelaten.
Vind je het heel erg dat ik het probleem echt niet zie? :haha
Snap je nou Ad, dat het écht niet goed is als je uit zo'n gedicht, wat d.m.v. álle coupletten, iets zegt, de éne helft weglaat, er essentieel iets wezenlijks veranderd?
Dat blijkt wel uit het praktijkvoorbeeld wat Menheerse deed met jouw topic... Door het weglaten of verdraaien (de tweede helft van het ene couplet is vastgeplakt aan de eerste helft van het andere couplet)
Als ik dat nou doe met vers 5 en vers 4 van Psalm 42, dan klopt het toch ook niet meer en krijg je toch ook een hele andere betekenis?
Maar de HEER' zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied.
........................... eerste helft vers 5
'k Zucht, daar kolk en afgrond loeit,
Daar 't gedruis der waat'ren groeit,
Daar Uw golven, daar Uw baren
Mijn benauwde ziel vervaren.
....................... tweede helft vers 4
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gedichten

Bericht door Ad Anker »

Jantje, het is goed. Ik snap het wel en ik snap het niet. Ik vind het echter geen probleem.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Jantje, het is goed. Ik snap het wel. Ik vind het echt een probleem.
Oké, dat valt me mee...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gedichten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, het is goed. Ik snap het wel. Ik vind het echt een probleem.
Oké, dat valt me mee...
Kaap je nu het grapje van een ander? Flauw hoor.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gedichten

Bericht door Ad Anker »

Jantje zag eens pruimen hangen,
O! als eijeren zo groot.
't Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
Schoon zijn vader 't hem verbood.
Hier is, zei hij, noch mijn vader,
Noch de tuinman, die het ziet:
Aan een boom, zo vol geladen,
mist men vijf zes pruimen niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken: ik loop heen.
Zou ik, om een hand vol pruimen,
Ongehoorzaam wezen? Neen.
Voord ging Jantje: maar zijn vader,
Die hem stil beluisterd had,
Kwam hem in het loopen tegen,
Voor aan op het middelpad.
Kom mijn Jantje! zei de vader,
Kom mijn kleine hartedief!
Nu zal ik u pruimen plukken;
Nu heeft vader Jantje lief.
Daarop ging Papa aan 't schudden
Jantje raapte schielijk op;
Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen,
En liep heen op een galop.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gedichten

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.
Zeker waar, daar zorgt de HEERE Zelf voor. Maar ik geloof toch dat God wonderlijk genoeg aan een zondaar die keuze niet vraagt.
De Heere Jezus vroeg: wat wilt gij dat Ik u doen zal? De blinde hoefde echt niet te zeggen: Och Heere, doe maar met Mij wat u goeddunkt, al zou ik naar de hel moeten, het is goed. Nee, hij mocht gewoon zijn nood bekend maken: "Heere, dat ik ziende mag worden!" Ook deze man is gered zonder enige krenking van Gods deugden.
Ik geloof juist dat dat één van de wonderen van het Evangelie is: dat God Zijn eer heeft verbonden aan het redden van afschuwelijke zondaren.
Een mooi stukje van Petrus Immens over Gods deugden:

"Ja bedenkt eens, dat God in alles wat Hij doet de eer en glorie van Zijn deugden beoogt, en dat Hij dat ook van u vordert.

Nu worden die deugden Gods nooit luisterrijker ontdekt dan. in het zaligen van zondaren. Daar worden Zijn wijsheid, goedheid, genade, barmhartigheid, heiligheid, rechtvaardigheid, Zijn macht, waarheid en trouw in ten toon gespreid. Deze deugden nu wil God, dat u erkennen zult; en waardoor anders dan door u als ellendigen naar Hem in Christus te wenden, Die het afschijnsel is van Gods heerlijkheid? Door te tonen, dat u de weg van God goedkeurt en zegt: Heere, wilt u in zulke ellendigen te zaligen verheerlijkt worden? Zie, hier ben ik, word dan in mij verheerlijkt en grootgemaakt."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Johannes 3:16 schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Iets toevoegen: Wat ik, geloof ik, niet lees: Gods recht liever krijgen, dan eigen zaligheid.
Zou er zaligheid zijn als ook maar één van Gods deugden gekrenkt zou worden voor mijn zaligheid?
Nee toch? Dan was God opgehouden God te zijn.
Zeker waar, daar zorgt de HEERE Zelf voor. Maar ik geloof toch dat God wonderlijk genoeg aan een zondaar die keuze niet vraagt.
De Heere Jezus vroeg: wat wilt gij dat Ik u doen zal? De blinde hoefde echt niet te zeggen: Och Heere, doe maar met Mij wat u goeddunkt, al zou ik naar de hel moeten, het is goed. Nee, hij mocht gewoon zijn nood bekend maken: "Heere, dat ik ziende mag worden!" Ook deze man is gered zonder enige krenking van Gods deugden.
Ik geloof juist dat dat één van de wonderen van het Evangelie is: dat God Zijn eer heeft verbonden aan het redden van afschuwelijke zondaren.
Een mooi stukje van Petrus Immens over Gods deugden:

"Ja bedenkt eens, dat God in alles wat Hij doet de eer en glorie van Zijn deugden beoogt, en dat Hij dat ook van u vordert.

Nu worden die deugden Gods nooit luisterrijker ontdekt dan. in het zaligen van zondaren. Daar worden Zijn wijsheid, goedheid, genade, barmhartigheid, heiligheid, rechtvaardigheid, Zijn macht, waarheid en trouw in ten toon gespreid. Deze deugden nu wil God, dat u erkennen zult; en waardoor anders dan door u als ellendigen naar Hem in Christus te wenden, Die het afschijnsel is van Gods heerlijkheid? Door te tonen, dat u de weg van God goedkeurt en zegt: Heere, wilt u in zulke ellendigen te zaligen verheerlijkt worden? Zie, hier ben ik, word dan in mij verheerlijkt en grootgemaakt."
Inderdaad een mooi stukje!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie