Gedichten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, het is goed. Ik snap het wel. Ik vind het echt een probleem.
Oké, dat valt me mee...
Kaap je nu het grapje van een ander? Flauw hoor.
Ad blijft volhouden dat het gerechtvaardigd is dat het Kerstencentrum het zó heeft veranderd. Terwijl de boodschap van het gedicht wézenlijk veranderd is!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gedichten

Bericht door Moderamen »

Mistig schreef:Pas was er een predikant die de dienst afsloot met een zeer kort gedichtje.
Het gedicht is overbekend, maar een preek op zich.

Zoek Jezus veel;
zoek Jezus vroeg.
Wie Jezus vindt,
die heeft genoeg.

(Ledeboer)
Soms hoor je zo'n rijmpje zó ontzettend vaak van de kansel dat het geen indruk meer maakt. Dan wordt het een cliché en verliest het de waarde. Dat is jammer, want het is inderdaad een preek op zich.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gedichten

Bericht door Mistig »

Moderamen schreef: Soms hoor je zo'n rijmpje zó ontzettend vaak van de kansel dat het geen indruk meer maakt. Dan wordt het een cliché en verliest het de waarde. Dat is jammer, want het is inderdaad een preek op zich.
Als je veertien jaar dezelfde predikant hebt gehoord die niet van gedichten hield, dan is het best te pruimen... ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Gedichten

Bericht door Protegé »

Es ist alles eitel

Du sihst / wohin du sihst nur Eitelkeit auff Erden.
Was dieser heute baut / reist jener morgen ein:
Wo itzund Städte stehn / wird eine Wiesen seyn /
Auff der ein Schäfers-Kind wird spielen mit den Herden.

Was itzund prächtig blüht / sol bald zutretten werden.
Was itzt so pocht vnd trotzt ist morgen Asch vnd Bein /
Nichts ist / das ewig sey / kein Ertz / kein Marmorstein.
Itzt lacht das Glück vns an / bald donnern die Beschwerden.

Der hohen Thaten Ruhm muß wie ein Traum vergehn.
Soll denn das Spiel der Zeit / der leichte Mensch bestehn?
Ach! was ist alles diß / was wir vor köstlich achten /

Als schlechte Nichtigkeit / als Schatten / Staub vnd Wind;
Als eine Wiesen-Blum / die man nicht wider find’t.
Noch wil was ewig ist kein einig Mensch betrachten!

Andreas Gryphius (1616-1646)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Menheerse schreef:
Ad Anker schreef:
Saambinder 17-08-2017 schreef:Over de uitdrukking waarover de vraagsteller tobt, is verschil van mening. Het was bijvoorbeeld de afgezette prediker Jean de Labedie die dit nadrukkelijk zo stelde. Predikers die ons lief zijn, zoals Thomas Hooker en Thomas Shepard gebruiken eveneens deze uitdrukking. Een tegengeluid geeft bijvoorbeeld de onder ons bekende prediker, Jacobus Koelman die het bovengenoemde boek van Hooker vertaalde. In de inleiding beveelt hij dit boek aan met één bezwaar! Hij wijst erop dat nergens in de Schrift grond is voor de gedachte dat het afzien van eigen zaligheid behaaglijk is voor God. Wat wel nodig is, is dat wij erkennen dat wij verdiend hebben verloren te gaan om zo tot Christus te vluchten. En we krijgen het recht van God lief. Terecht zou die ernst van het recht Gods ons moeten doen beven. Het was de Middelaar, Jezus Christus, Die in de hof van Gethsémané 'droevig en zeer beangst' werd. Het wraakzwaard van Gods recht bracht de Zaligmaker tot de bede: 'Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mijn voorbijgaan, doch niet gelijk ik wil, maar gelijk Gij wilt'
Met enige schroom zouden we de vraagsteller willen oproepen om maar niet te 'tobben' over deze uitdrukking die blijkbaar onder de knechten van de Heere verschillend 'valt'. Wel moeten we het onze lezers toeroepen: Láát u met God verzoenen! Want het zal wat zijn als we nooit geleerd hebben te buigen onder God. Kom valt de Heere te voet in het heden der genade. Ga, zoals de bevende Esther naar koning Ahasvéros ging. Ze had de wet tegen en ging op genade of ongenade. En toen viel genade vrij! Dan moet ons hoofd op het blok, ja eraf, want er is maar één Hoofd (Die aan de deugd van Gods rechtvaardigheid volkomen voldaan heeft). 'Want eeuwig bloeit de gloriekroon, op 't Hoofd van Davids grote Zoon'.
Dank je Ad, dat je het artikel hebt gevonden en overgetypt.
Voor de volledigheid hier ook nog de eerste paragraaf van het antwoord:
Gods recht liever dan eigen zaligheid?
Er zijn vanuit het bevindelijke leven van Gods kinderen verschillende uitdrukkingen ontstaan. Uitdrukkingen die soms heel raak typeren hoe de Heere werkt in het leven van Zijn kinderen. Sommige van die uitdrukkingen zijn rechtstreeks afgeleid van de Heilige Schrift. Anderen hebben hun herkomst uit de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis of de Dordtse Leerregels. En dan zijn er allerlei zinsneden in omloop van bekende, minder bekende of onbekende pelgrims op de weg naar Sion. Als we belijden te geloven dat de Heere mensen bekeert door Woord en Geest, zal het niemand verwonderen dat we persoonlijk zo graag uitdrukkingen horen heel dicht bij de Heilige Schrift! De drie Formulieren van Enigheid zijn zuiver Schriftuurlijk en de hieruit afgeleide zinsneden geven nooit reden tot vragen. Met de laatste categorie ligt dat soms anders. Hoeveel respect we ook hebben voor de kinderen des Heeren, hun uitdrukkingen moeten we altijd toetsen aan Schrift en belijdenis. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er uitdrukkingen zijn die we liever niet overnemen omdat ze op gespannen voet lijken te staan met de Heilige Schrift. Gelukkig hoeven we iemands genadestaat niet te beoordelen of veroordelen aan de hand van zijn of haar dogmatische inzichten en correcte verwoording. Maar we moeten wel staan naar duidelijk spreken, dicht bij Gods onfeilbaar Woord!
Twee kanttekeningen willen we daar nog bij maken. Allereerst: soms is een uitdrukking in een bepaald (tekst)verband wel te plaatsen. Maar als een uitdrukking losgemaakt wordt (uit een preek bijvoorbeeld) en een 'eigen leven gaat leiden', gaat het mis. Als tweede nog dit: juist bijna allergische reacties op 'wat minder gelukkige uitdrukkingen' zijn ook een signaal. Wil men met het aanwijzen van zo'n uitdrukking wellicht het 'hele Schriftuurlijk-bevindelijk spreken' bestrijden?... (zie post Ad Anker)
Hartelijk dank voor het posten van het stukje.
Ik vond het een erg helder en mooi antwoord van ds. Labee. Vandaar dat ik ook de vraag stelde over het gedicht, omdat dit volgens mij niet strookt met bovenstaand antwoord (zeker als je coupletten weglaat en de éne helft vastplakt aan de andere helft, zoals het Kersten Onderwijscentrum heeft gedaan; want dat doen we toch met bijbelverzen en Psalmen ook niet?)
In de Saambinder van vandaag staat opnieuw een stukje van ds. B. Labee over het onderwerp waar hier onlangs een discussie over was, n.a.v. het door Dia geplaatste gedicht waarvan ik vond dat dit niet Bijbels is.
De vraag luidt als volgt: Onlangs hoorde ik de uitdrukking dat een zondaar - bij de doorleving van zonde en schuld - 'gewillig gemaakt wordt om verloren te gaan'. Wilt u hier iets over schrijven?
Het heldere en Bijbelse antwoord van ds. B. Labee bevestigt mijn standpunt.

Er waren enkelen die zeiden dat de bovenstaande vraag met 'ja' moet worden beantwoord, maar ds. B. Labee schrijft heel helder en met Bijbelse argumenten dat deze vraag het Bijbelse spreken te buiten gaat en waarom dit zo is.

Alle mede-forummers van dit topic, roep ik van harte op om dit duidelijke artikel eens rustig te lezen. Het is de moeite waard!

Degenen die meen(d)en dat de uitdrukking: Een zondaar wordt - bij de doorleving van zonde en schuld - 'gewillig gemaakt om verloren te gaan'. bevestigend zou zijn, dwalen ernstig!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedichten

Bericht door eilander »

@Jantje, er zijn hier ook nog mensen die niet van de GG zijn en de Saambinder niet lezen ;)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gedichten

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:@Jantje, er zijn hier ook nog mensen die niet van de GG zijn en de Saambinder niet lezen ;)
Over een paar jaar kun je het teruglezen via digibron. ;)
-
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6454
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedichten

Bericht door Posthoorn »

:offtopic
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Misschien is er iemand die gelegenheid en genegenheid heeft om het artikel over te typen? Vanwege praktische redenen heb ik daar geen kans toe.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef::offtopic
O, misschien kan dit onderwerp dan afgesplitst worden naar een nieuw topic, waar er verder nagedacht kan worden over het artikel uit de Saambinder?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Lied 17:
Zielenvragen

´k Zal dan alleszins betuigen,
´k Wil mij onder U wel buigen.
Gij zijt Heerser, ik Uw knecht
die Gij onder hebt gelegd.
t Is wel hard; maar ´t is rechtvaardig:
Ik ben schand’, Gij eere waardig.
Zijt Gij met mijn doem gediend,
zoek Uw eer, Ik heb ’t verdiend.

‘t Zij hoe ‘t zij, mijn droeve ogen,
laat uw springbron nooit verdrogen.
houd, van schreien nimmer mat,
steeds mijn wang en leger nat.
Wakker nu, gewone klachten,
vergezelschapt hele nachten,
hele dagen, mijn getreur,
tot mijn hart aan stukken scheur’.

‘t Is nog altijd zoet te stenen,
‘t is nog zoet te liggen wenen,
zoetste Jezus, aan Uw schoot.
En aldaar zijn zielennood,
en aldaar zijn stoute zonden,
oorzaak van die hartenwonden,
uit te storten! ‘t Licht het hart
nog een weinig in zijn smart.
Vanavond gehoord in de inleiding die ds. v.B. hield voor de Vereniging Rondom het Woord.
Dat was hartentaal. Hopelijk zijn er die het verstaan.

Ook dit, meer aangehaald, het wordt weinig gehoord:
Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Lied 17:
Zielenvragen

´k Zal dan alleszins betuigen,
´k Wil mij onder U wel buigen.
Gij zijt Heerser, ik Uw knecht
die Gij onder hebt gelegd.
t Is wel hard; maar ´t is rechtvaardig:
Ik ben schand’, Gij eere waardig.
Zijt Gij met mijn doem gediend,
zoek Uw eer, Ik heb ’t verdiend.

‘t Zij hoe ‘t zij, mijn droeve ogen,
laat uw springbron nooit verdrogen.
houd, van schreien nimmer mat,
steeds mijn wang en leger nat.
Wakker nu, gewone klachten,
vergezelschapt hele nachten,
hele dagen, mijn getreur,
tot mijn hart aan stukken scheur’.

‘t Is nog altijd zoet te stenen,
‘t is nog zoet te liggen wenen,
zoetste Jezus, aan Uw schoot.
En aldaar zijn zielennood,
en aldaar zijn stoute zonden,
oorzaak van die hartenwonden,
uit te storten! ‘t Licht het hart
nog een weinig in zijn smart.
Vanavond gehoord in de inleiding die ds. v.B. hield voor de Vereniging Rondom het Woord.
Dat was hartentaal. Hopelijk zijn er die het verstaan.

Ook dit, meer aangehaald, het wordt weinig gehoord:
Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Het eerste gedicht, wat u al eerder aanhaalde, strookt niet met wat Gods Woord zegt. Lees in dit verband het antwoord van ds. B. Labee opn de vraag op de achterkant van 'de Saambinder' van gisteren, donderdag 21 september jongstleden. Een zondaar gaat - bij de doorleving van zonde en schuld wat die zondaar dan tot zielennood wordt - juist tot Hem zuchten en vluchten met de verzuchting én het grote geloofsvertrouwen van de Kananese vrouw dat ook de honden eten van de brokjes die er vallen van de tafel huns heren...! Dan gaat zo'n ziel roepen tot God: "Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?" Dat is héél wat anders als: "Als U het wil, laat me dan maar omkomen."

De uitdrukking: "Een zondaar wordt - bij de doorleving van zonde en schuld - 'gewillig gemaakt om verloren te gaan'." komt openbaar in het eerste gedicht en daarom is dit gedicht niet Bijbels...

Het tweede gedicht daarentegen is geheel anders van betekenis in vergelijking met het eerste gedicht en dus juist een tégenstelling van het eerste gedicht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedichten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Het eerste gedicht, wat u al eerder aanhaalde, strookt niet met wat Gods Woord zegt. Lees in dit verband het antwoord van ds. B. Labee opn de vraag op de achterkant van 'de Saambinder' van gisteren, donderdag 21 september jongstleden. Een zondaar gaat - bij de doorleving van zonde en schuld wat die zondaar dan tot zielennood wordt - juist tot Hem zuchten en vluchten met de verzuchting én het grote geloofsvertrouwen van de Kananese vrouw dat ook de honden eten van de brokjes die er vallen van de tafel huns heren...! Dan gaat zo'n ziel roepen tot God: "Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?" Dat is héél wat anders als: "Als U het wil, laat me dan maar omkomen."

De uitdrukking: "Een zondaar wordt - bij de doorleving van zonde en schuld - 'gewillig gemaakt om verloren te gaan'." komt openbaar in het eerste gedicht en daarom is dit gedicht niet Bijbels...

Het tweede gedicht daarentegen is geheel anders van betekenis in vergelijking met het eerste gedicht en dus juist een tégenstelling van het eerste gedicht.
Ik denk dat er een behoorlijke overeenkomst is tussen beide gedichten. Maar los daarvan: ik ben het wel eens met je kritische opmerkingen (ook ds. Koelman en anderen hebben gezegd dat deze gedachte niet Bijbels is), maar je moet daarin ook niet dóórslaan. Ik geloof niet dat je kunt spreken van een groot geloofsvertrouwen van de stokbewaarder, toen hij uitriep: "Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?"
En ik mis dan weer hierin dat een zondaar zeker wel zeggen zal dat de Heere rechtvaardig zou zijn als hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. 'Trap en mate' hiervan kunnen we wel aan de Heere overlaten: de ene zal hierin veel dieper moeten gaan dan de andere. Als het heel diep moet gaan, zou het ook nog wel kunnen dat iemand tot de hier gewraakte uitspraken komt.
Dat is wel iets anders dan dit als kenmerk van het ware te stellen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Kritiek komt hierop veelal als het er over gaar dat Sion door Recht verlost wordt. Ds. noemde dan ook dat juist hier de kritiek komt als men wel eens moet opmerken als men 'er buiten wordt gepreekt'. En ik geloof dat er echt mensen zijn die oprecht menen op de goede weg te zijn zonder het recht te kennen. Ik denk ook dat het genoegzaam bekend is dat juist hier een scheidslijn loopt. Immers dit wekt meest wrevel en kritiek op? Ds. Blok merkte dit in de GBS-samenkomst ook nog op. Volgens mij staat deze dienst nog online bij GGiN Gouda 'kerkdienst gemist'. Dit is de enige die daar geen 'slotje' heeft. Daarom kan ik daar ook naar verwijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gedichten

Bericht door CvdW »

Zou u twijfelmoedig vragen,
Wie u 't goede zal doen zien?
Ziel, geloof, en 't licht zal dagen,
Al de neev'len zullen vliên!
't Ongeloof, dat kluisters smeedt,
En uw Jezus’ bloed vertreedt,
Weert u van die liefdebronnen,
Waar uw heilstaat is begonnen.

't Ongeloof baart twijfelingen,
Donkerheid en bang verdriet;
Zorgen, angst en folteringen
Tonen u uw Jezus niet.
Ziel, ontsluit ter goeder uur
D' Evangelie voorraadschuur;
Neem daaruit die spijs ten leven,
Die u Jezus heeft gegeven.

Zit niet peinzend neergebogen,
Hebt u eens geloof gevoed?
Jezus zal uw tranen drogen,
Hij keurt soms ook doornen goed.
Ziet u op de hemelbaan
Nooit een geurig roosje staan?
Laat u dit geen twijf'ling baren;
Blijf op Jezus’ voetspoor staren.

Ziel, wilt u een God vereren,
Die aan zondaars Zich verpandt;
Die het met een eed wil zweren:
"Zondaars, 'k bied aan u Mijn hand"?
Spring dan op vol vreugd' en moed,
Vlucht naar Jezus’ offerbloed;
Drink daarvan met volle teugen,
Zo zult g' u in Hem verheugen.

Wilt u Jezus’ trouw verdenken,
Zijne liefde, wil en macht?
Dit zal steeds de invloed krenken,
Die Hij u heeft aangebracht.
Schoon uw oog geen lichtstraal ziet,
Twijf'ling baart u bang verdriet.
Waartoe dan zo neergebogen?
Jezus wil uw tranen drogenl

Kom, deez' volle bron van zegen,
Als Bethesda's waterbad,
Laat geen kranke ziel verlegen,
Maar ontspringt van 't edelst nat.
Vraag niet in vertwijfeling:
"Wie werpt - daar 'k geen kracht ontving
Mij in die genadestromen?"
Jezus Zelf wil tot u komen.

Ziel, klink al uw twijfelingen
Aan het kruis van Jezus vast.
Laat u door Zijn liefde dringen;
Kom tot Hem, vermoeid, belast.
Geef Hem dankend eer en lof,
Hef u op uit 't nietig stof.
Waarom zou u kwijnend sterven,
Daar u 't leven kunt verwerven?

Wilt u voor de hemel leven?
Volg dan Jezus’ zalig spoor.
Nooit moet u Hem tegenstreven,
Hij gaat u in alles voor.
Zweer Hem trouwl Hij zal in nood,
Zelfs bij 't naad'ren van de dood,
Tranen kussen van uw wangen
En u in Zijn schoot ontvangen.

In week van voorbereiding zijn de gedichten in het boek van ds. P. Immens zeer toepasselijk.
Plaats reactie