Christelijke liederen op de basisschool

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Nasrani »

Hier op de reformatorische basisschool psalmen en gezangen.
Wel heel breed; op de kleuterschool oa het gezang Onze Vader van Marcel Zimmer.
Al scheelt het wel per leerkracht.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Moderamen »

Zeer weinig liederen, vaak ook liederen (denk van ds. Meeuse of de JBGG bundel?) die berijmt zijn op psalmmelodieën. Niets mis mee, maar wel erg saai.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Mannetje »

Hier :( :
Bijna alles begeleid met youtube...
Van alles en nog wat, Sela, Trinity, ook Elly en Rikkert en Zimmer, voor zover ik weet.
Ook een lied "Adir" van een Joods jongenskoor/band. We hadden er nooit van gehoord, maar toch maar eens geluisterd.
Heel erg veel in het Engels, onze kinderen weten echt niet wat er gezongen wordt. Of het mooi is hangt af van hoe het klinkt (daar zit wat in als je de tekst al helemaal niet volgt) en het hangt af van de achtergronden die bij het youtubefilmpje gezet zijn...

Sommige leerkrachten leggen grenzen aan (een zingt er hoofdzakelijk psalmen, gelukkig!), maar bij anderen wordt aangezet wat de kinderen vragen. Ook een liedje over hoe Mozes door de rode zee gaat...

Inhoudelijk vind ik het verdrietig.
Muzikaal gezien ook. Zingen is iets moois om met elkaar te doen, maar nu doe je het niet meer samen, maar onder leiding van YT. Ook vraag ik mij af wat dit doet met de liefde voor muziekinstrumenten en zelf muziek maken.

Maar ik begrijp dat dit voor een christelijke school op reformatorische grondslag een uitzondering is en dat dit dus op veel andere scholen gelukkig niet gebeurt. Nu nog bedenken wat we met deze wetenschap gaan doen.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik wil even opmerken dat een derde van de psalmen die wij zingen door remonstranten op rijm gezet zijn.
Dat is echt terug te zien.
Dat is me bekend, voornamelijk die van het Genootschap Laus Deo, Salus Populo.
Een derde, dat is wel weer wat overdreven. Met name van Lucretia van Merken (de dichteres van 't Hijgend hert) is bekend dat zij remonstrants was.
Sommige psalmen uit 1773 bevatten uitdrukkingen die aan het verlichtingsdenken zijn ontsproten (deugd, opperheer, volzalig wezen etc.) maar dat is niet hetzelfde als remonstrantisme
De berijming van 1968 ligt in 't algemeen dichter bij de Bijbel dan die van 1773, dus aandringen op het vasthouden aan de 'oude berijming' alsof die zuiverder zou zijn, is onhoudbaar. Dan wil je bij het oude blijven omdat het oud is, omdat je tegen vernieuwing bent, maar inhoudelijk kun je dat niet staven.
https://www.rd.nl/kerk-religie/psalmen- ... p-1.123265
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie