Orgelmuziek in de eredienst

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

@Paal:
Wat mij betreft is het een combinatie van alle.

@Maanenschijn:
Misschien dat een piano de gemeente wel zou dwingen om meer op een natuurlijk ritme te zingen, in plaats van er voortdurend achteraan te hobbelen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:
Het is niet alleen smaak, ook functionaliteit en zangkwaliteit van de aanwezigen. Ik mag graag achter de piano plaatsnemen, maar moet er niet aan denken onze gemeente (ondanks de beperkte te vullen m³) te begeleiden met de piano. Tempo en inzet lenen zich daar niet bepaald voor.
Bij ons wordt er vlot gezongen, dus met een piano gaat prima.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door BJD »

Ik overweeg een koraalboek aan te schaffen. Die van W.H. Zwart ken ik, prachtig. Nu zag ik dat Marco den Toom er ook 1 heeft uitgegeven. Iemand bekend mee?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Terri »

Bij ons blijft het worstelen met de inzet.
Een tijdje terug kreeg de organist even een 'spreekmoment' om de gemeente weer eens te activeren tot gelijke inzet.
Het gaat dan een poosje goed, maar het versloft snel weer.
Heeft vooral ook te maken met verschillende organisten, waarvan enkele het niet zo belangrijk vinden en de gemeente weer 'lui' wordt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:
Het is niet alleen smaak, ook functionaliteit en zangkwaliteit van de aanwezigen. Ik mag graag achter de piano plaatsnemen, maar moet er niet aan denken onze gemeente (ondanks de beperkte te vullen m³) te begeleiden met de piano. Tempo en inzet lenen zich daar niet bepaald voor.
Bij ons wordt er vlot gezongen, dus met een piano gaat prima.
Laten het wij hier en in de eredienst bij orgel houden zoals in de Reformatorische kerken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:
Het is niet alleen smaak, ook functionaliteit en zangkwaliteit van de aanwezigen. Ik mag graag achter de piano plaatsnemen, maar moet er niet aan denken onze gemeente (ondanks de beperkte te vullen m³) te begeleiden met de piano. Tempo en inzet lenen zich daar niet bepaald voor.
Bij ons wordt er vlot gezongen, dus met een piano gaat prima.
Laten het wij hier en in de eredienst bij orgel houden zoals in de Reformatorische kerken.
Of helemaal geen orgel zoals in sommige Schotse kerken nog gebruik is. Maar goed dan krijg je in mijn ogen keltisch geklaag :)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:Dank je, mooi om te horen! Over het algemeen krijg ik niet zoveel reacties, maar af en toe hoor je toch mensen die zeggen je orgelspel te waarderen - en dat is toch leuk. Van de collega's vraag ik altijd om wat meer feedback te geven, daar leer je van.
Ik denk dat de meeste kerkgangers het heel normaal vinden dat er gespeeld wordt. Ik ook en ik sta er eigenlijk veel te weinig bij stil dat het jullie ook voorbereiding vraagt en dus tijd kost! En hoe vaak is er geen kritiek.... Helaas.
Ik denk dat ook de muziek gebruikt wordt om mensen te bemoedigen of vertroosten in de kerk. Ik ervaar dat in ieder geval wel zo....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

BJD schreef:Ik overweeg een koraalboek aan te schaffen. Die van W.H. Zwart ken ik, prachtig. Nu zag ik dat Marco den Toom er ook 1 heeft uitgegeven. Iemand bekend mee?
Jazeker. Als je WHZ mooi vindt, is er bij Den Toom veel moois te vinden. Ik speel er graag uit.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
BJD schreef:Ik overweeg een koraalboek aan te schaffen. Die van W.H. Zwart ken ik, prachtig. Nu zag ik dat Marco den Toom er ook 1 heeft uitgegeven. Iemand bekend mee?
Jazeker. Als je WHZ mooi vindt, is er bij Den Toom veel moois te vinden. Ik speel er graag uit.
Het koraalboek van Martien van der Zwan is ook erg mooi.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef:
Laten het wij hier en in de eredienst bij orgel houden zoals in de Reformatorische kerken.
Stel je voor dat er bij gelegenheden op een duivels instrument wordt gespeeld, zoals de piano.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Laten het wij hier en in de eredienst bij orgel houden zoals in de Reformatorische kerken.
Stel je voor dat er bij gelegenheden op een duivels instrument wordt gespeeld, zoals de piano.
Oei, ik wist niet dat het een duivels instrument is; maar dan zeker niet gebruiken, nee.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Laten het wij hier en in de eredienst bij orgel houden zoals in de Reformatorische kerken.
Stel je voor dat er bij gelegenheden op een duivels instrument wordt gespeeld, zoals de piano.
Oei, ik wist niet dat het een duivels instrument is; maar dan zeker niet gebruiken, nee.
Afbeelding
Oeps, en toen bedoelden ze niet de piano....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Herman »

Klavart schreef:
eilander schreef:
BJD schreef:Ik overweeg een koraalboek aan te schaffen. Die van W.H. Zwart ken ik, prachtig. Nu zag ik dat Marco den Toom er ook 1 heeft uitgegeven. Iemand bekend mee?
Jazeker. Als je WHZ mooi vindt, is er bij Den Toom veel moois te vinden. Ik speel er graag uit.
Het koraalboek van Martien van der Zwan is ook erg mooi.
Klopt. In romantische hoek is Martien van der Zwan het meest aansprekend. En ook qua niveau beter behapbaar.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Terri schreef:Bij ons blijft het worstelen met de inzet.
Een tijdje terug kreeg de organist even een 'spreekmoment' om de gemeente weer eens te activeren tot gelijke inzet.
Het gaat dan een poosje goed, maar het versloft snel weer.
Heeft vooral ook te maken met verschillende organisten, waarvan enkele het niet zo belangrijk vinden en de gemeente weer 'lui' wordt.
Toch blijf ik erbij dat dit grotendeels aan de organist zelf ligt.
Als je een strak voorspel speelt in de juiste cadans en inzet in de juiste cadans, wordt er automatisch goed ingezet.
Wat er vaak gebeurd is dat het voorspel in een compleet ander tempo ligt dan de zang zelf, of dat de laatste paar noten van het voorspel ineens een stuk langzamer worden gespeeld, of er niet goed wordt geteld tussen voorspel en koraal, of dat het beruchte toontje vooraf wordt gebruikt.
Een typisch voorbeeld van een strak voorspel, juiste cadans, juiste inzet in een GG gemeente:
https://www.youtube.com/watch?v=wYbW5asm3Nk

Voorbeelden hoe het niet moet hoef je alleen maar te zoeken op Andre Nieuwkoop of Pieter Heykoop samenzang.

Los van het feit welke stijl je het meest aanspreekt, daar gaat het mij niet om, het gaat mij alleen om de cadans, ritme en inzet van het koraal welke bij de laatstgenoemde compleet onduidelijk is en bij eerstgenoemde zeer duidelijk is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Ik ben vroeger regelmatig op de Psalmzangdag, toen steevast met Peter Eilander, geweest. Die gebruikte altijd het vermaledijde toontje vooraf, misschien dat het begin daardoor niet vlot gaat. Maar gezongen wordt er wel!
Bij sommige heel strakke begeleiding is het technisch allemaal prima, maar wordt er minder gezongen.
Plaats reactie