Orgelmuziek in de eredienst

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik ben vroeger regelmatig op de Psalmzangdag, toen steevast met Peter Eilander, geweest. Die gebruikte altijd het vermaledijde toontje vooraf, misschien dat het begin daardoor niet vlot gaat. Maar gezongen wordt er wel!
Bij sommige heel strakke begeleiding is het technisch allemaal prima, maar wordt er minder gezongen.
Ik ben 2x bij een samenzangmiddag geweest van Minne Veldman in de bovenkerk in Kampen. Alhoewel deze organist in een andere hoek zit als mijn eerdere voorbeeld, de voorspelen waren strak (meestal :) in z'n enthousiasme ging het soms wel eens minder strak), geen toontje vooraf en er werd ontzettend goed gezongen. (Ritmisch).
Tip, schaf 2 cd's aan.
http://www.minneveldman.nl/webwinkel/cd ... pen-detail
http://www.minneveldman.nl/webwinkel/cd ... n-3-detail

Deel 2 is niet zo mooi omdat er veel minder mensen waren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Ik ben vroeger regelmatig op de Psalmzangdag, toen steevast met Peter Eilander, geweest. Die gebruikte altijd het vermaledijde toontje vooraf, misschien dat het begin daardoor niet vlot gaat. Maar gezongen wordt er wel!
Bij sommige heel strakke begeleiding is het technisch allemaal prima, maar wordt er minder gezongen.
Hm, tja, wat is "minder gezongen"? Minder hard gebruld?
Ik heb liever wat minder decibels en een ordelijke samenzang dan rommelige inzet en het dak eraf.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Ik ben vroeger regelmatig op de Psalmzangdag, toen steevast met Peter Eilander, geweest. Die gebruikte altijd het vermaledijde toontje vooraf, misschien dat het begin daardoor niet vlot gaat. Maar gezongen wordt er wel!
Bij sommige heel strakke begeleiding is het technisch allemaal prima, maar wordt er minder gezongen.
Hm, tja, wat is "minder gezongen"? Minder hard gebruld?
Ik heb liever wat minder decibels en een ordelijke samenzang dan rommelige inzet en het dak eraf.
Minder decibels gaat vanzelf als de kerk nog niet halfvol zit. Daar had Peter Eilander geen last van in elk geval.
En ja, brullen is wel een punt ja, hoewel ik het toch wel fijn vind als mensen tegen me zeggen dat ze 'goed' kunnen zingen als ik op het orgel zit.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door GJdeBruijn »

eilander schreef:Ik ben vroeger regelmatig op de Psalmzangdag, toen steevast met Peter Eilander, geweest. Die gebruikte altijd het vermaledijde toontje vooraf, misschien dat het begin daardoor niet vlot gaat. Maar gezongen wordt er wel!
Bij sommige heel strakke begeleiding is het technisch allemaal prima, maar wordt er minder gezongen.
Ik vind dat hier een onterechte tegenstelling wordt neergezet tussen 'goed zingen' en 'technisch allemaal prima'.
Je wisselt het begrip smaak hier in voor het begrip kwaliteit. Dat zijn 2 afzonderlijke zaken. Subjectief vs objectief.
'technisch prima' heeft niets te maken met smaak maar met artistieke en muzikale ambachtelijkheid.
Het goed zingen gaat prima samen met vakkundig orgelspel.
Beter zelfs. :huhu
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Het maakt me niet zoveel uit hoe je het noemt, misschien heb je wel gelijk. Maar hoort bij 'vakkundig orgelspel' niet dat iemand ook vakkundig samenzang kan begeleiden? Ik maak nog wel eens mee dat iemand echt kwalitatief hoogstaand orgelspel levert, maar waar het in de samenzang misgaat (vaak teveel zelf tempo bepalen). En andersom bestaat dus ook. Dat was wat ik wilde zeggen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Het maakt me niet zoveel uit hoe je het noemt, misschien heb je wel gelijk. Maar hoort bij 'vakkundig orgelspel' niet dat iemand ook vakkundig samenzang kan begeleiden? Ik maak nog wel eens mee dat iemand echt kwalitatief hoogstaand orgelspel levert, maar waar het in de samenzang misgaat (vaak teveel zelf tempo bepalen). En andersom bestaat dus ook. Dat was wat ik wilde zeggen.
Dan was je formulering niet duidelijk.
Natuurlijk heb je gelijk: het komt voor dat iemand geweldig literatuur kan spelen, maar onmiskenbaar geen feeling heeft voor het begeleiden van de gemeentezang. Het is echt een andere tak van sport.
Maar je kunt zeker wel een gemeente goed laten zingen én ordelijk orgelspel leveren. Gelukkig is het niet zo dat er alleen goed gezongen kan worden bij orgelspel dat begint met een toontje vooraf en waarvan de tonen met stroop aan elkaar zijn geplakt of juist met geweld uit de toetsen worden geramd.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Eens, met de kanttekening dat het in onze gemeente echt geen fluit uitmaakt of je wel of geen toontje vooraf laat horen. Maar dat zou ook te maken kunnen hebben met de andere factoren die ejvl heeft genoemd.
Carsten
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Carsten »

Bij begeleiden gewoon strak in de maat spelen, net zoals bij minimal style.
En niets toontjes en pauzes enzo...

Maar moeten alle stijlen van orgelspel in de eredienst kunnen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Carsten schreef:Bij begeleiden gewoon strak in de maat spelen, net zoals bij minimal style.
En niets toontjes en pauzes enzo...
Dat zou bij ons de snelste manier zijn om de samenzang totaal in het honderd te laten lopen.
Ik begrijp wel dat er na een goede instructie meer te doen zou zijn, maar ook dat zit er bij ons niet in.
En ondanks dat houd ik vol dat er bij ons redelijk goed gezongen wordt :)
Carsten schreef:Maar moeten alle stijlen van orgelspel in de eredienst kunnen?
Nee, niet alles is gepast in de eredienst. Het is geen concert.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Herman »

In de koraalboeken staan hier en daar voorspelen in de stijl van een 17e eeuwse dans. Dat vind ik niet echt passen bij een boetpsalm, zeker als een voorspel vrolijker klinkt dat de tekst.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ZWP »

@Hendrikus
Heb je een link naar een dienst die jij begeleidt op t orgel? :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:In de koraalboeken staan hier en daar voorspelen in de stijl van een 17e eeuwse dans. Dat vind ik niet echt passen bij een boetpsalm, zeker als een voorspel vrolijker klinkt dat de tekst.
Noem eens een voorbeeld?
Overigens zijn er ook droevige of statige dansen, zoals de Sarabande of de Loure. Dansen zijn niet altijd hupfaldera. Maar dat terzijde. Voorbeeld, Herman?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Carsten schreef:Bij begeleiden gewoon strak in de maat spelen, net zoals bij minimal style.
En niets toontjes en pauzes enzo...
Dat zou bij ons de snelste manier zijn om de samenzang totaal in het honderd te laten lopen.
Ik begrijp wel dat er na een goede instructie meer te doen zou zijn, maar ook dat zit er bij ons niet in.
En ondanks dat houd ik vol dat er bij ons redelijk goed gezongen wordt :)
Carsten schreef:Maar moeten alle stijlen van orgelspel in de eredienst kunnen?
Nee, niet alles is gepast in de eredienst. Het is geen concert.
Ik vind het echt razend irritant als de organist halverwege de zin een extra halve noot toevoegt of anderszins niet telt of kan tellen. Met een dubbele pauze kan ik leven, maar steeds wachten op de gemeente is heel lastig zingen. Speel dan gewoon wat langzamer, hoewel dat anderen weer zal irriteren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:In de koraalboeken staan hier en daar voorspelen in de stijl van een 17e eeuwse dans. Dat vind ik niet echt passen bij een boetpsalm, zeker als een voorspel vrolijker klinkt dat de tekst.
Noem eens een voorbeeld?
Overigens zijn er ook droevige of statige dansen, zoals de Sarabande of de Loure. Dansen zijn niet altijd hupfaldera. Maar dat terzijde. Voorbeeld, Herman?
Psalm 143 van Gert-Jan den Butter is een voorbeeld. Dat is een sarabande. Het probleem daarmee is dat je die in romantische uitvoering ook vrolijk kan spelen.
Verder zit ik te denken aan 51 (of 69) van Marco den Toom. Dat heb ik ook heel anders horen uitvoeren, dan dat ik denk dat hoort. Maar daar weet ik (nu) niet precies of de vorm een dans is.

Verder kan ik geen concrete voorbeelden noemen. In mijn herinnering heb ik wel eens collega-organisten iets horen spelen, waarbij ik van mijn bank viel van verbazing. (Richting de categorie Strauss-walsen, draaiorgel)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Herman schreef: Verder kan ik geen concrete voorbeelden noemen. In mijn herinnering heb ik wel eens collega-organisten iets horen spelen, waarbij ik van mijn bank viel van verbazing. (Richting de categorie Strauss-walsen, draaiorgel)
1 voorspel voor een hele psalm is ook lastig. Neem 103. In het koraalboek van WHZ staat een vrij vrolijk voorspel, prima geschikt voor vers 1, en meerderen, maar niet voor vers 8. In dat geval kan er beter een voorspel gebruikt worden die specifiek voor vers 8 geschreven is. En die zijn er genoeg.
Overigens maak ik ook wel eens mars-achtige voorspelen. Bijvoorbeeld een gedeelte uit de fanfare van Lemmens bij psalm 68 of 150, of iets vergelijkbaars bij psalm 98:3, trompetten en bazuingeklank.
Plaats reactie