Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Laag schreef:Als we bedenken dat de preek, Gods woord is dat tot ons komt... Voor u kan het misschien niets te zeggen hebben, voor een ander kan het een woord tot bemoediging, ontdekking, enz zijn. Ik vind het verontrustend als er zo over een preek gesproken wordt. Meestal zit u niet alleen in de kerk, en anders zou u een eigen kerkje kunnen oprichten, met alleen korte, hapklare preken. Moet je vooraf wel even selecteren wie er in mogen.
Het is gewoon een feit dat de concentratieboog afneemt als een lezing, of preek, vrij lang duurt. En het is ook vrij moeilijk om bijvoorbeeld een uur te preken over een tekstgedeelte zonder in veelvuldige herhalingen te vallen.
Wie zei er dan dat preken makkelijk was? Met een goede voorbereiding en (in veel gevallen) een redelijk uitgebreide preekschets zou dit goed moeten kunnen.
En nu niet aankomen dat sommige/diverse/veel predikanten dat niet zouden kunnen, want daar gaat het hier niet over.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor degenen die meer willen zingen, willen die de dienst daar ook langer voor laten duren? Of moet dat meer zingen maar van de preektijd af?
Dat maakt mij niet uit, maar een preek die langer is dan een half uur, 35 minuten, is zelden optimaal. De meeste preken zijn mijns inziens veel te langdradig. Als je bedenkt wat iemand nu daadwerkelijk voor belangrijks gezegd heeft, dan kan het vaak in tien minuten.
De meeste preken van alle kerken of van jouw gemeente/kerk?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Laag schreef:Als we bedenken dat de preek, Gods woord is dat tot ons komt... Voor u kan het misschien niets te zeggen hebben, voor een ander kan het een woord tot bemoediging, ontdekking, enz zijn. Ik vind het verontrustend als er zo over een preek gesproken wordt. Meestal zit u niet alleen in de kerk, en anders zou u een eigen kerkje kunnen oprichten, met alleen korte, hapklare preken. Moet je vooraf wel even selecteren wie er in mogen.
Het is gewoon een feit dat de concentratieboog afneemt als een lezing, of preek, vrij lang duurt. En het is ook vrij moeilijk om bijvoorbeeld een uur te preken over een tekstgedeelte zonder in veelvuldige herhalingen te vallen.
Wie zei er dan dat preken makkelijk was? Met een goede voorbereiding en (in veel gevallen) een redelijk uitgebreide preekschets zou dit goed moeten kunnen.
En nu niet aankomen dat sommige/diverse/veel predikanten dat niet zouden kunnen, want daar gaat het hier niet over.
Ik ken wel predikanten die drie kwartier een preek kunnen houden zonder veelvuldig in herhaling te vallen hoor. :) En inderdaad is preken niet makkelijk, ik weet van zo'n predikant dat die 2 dagen bezig is om een preek te maken, inclusief woord voor woord vertaling uit de grondtekst, naslagwerk, commentaren en dergelijke.
Idealiter zou je een moment tussendoor van ontspanning moeten hebben, alleen kunnen we natuurlijk niet zeggen dat het zingen van een versje een moment van ontspanning is waardoor erna er weer volop geconcentreerd kan worden. Het zingen van een psalm is zoveel meer dan een momentje van ontspanning of ter verpozing. Maar om nu een pauze tijdens de preek in te lassen is ook weer zowat. :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Idealiter zou je een moment tussendoor van ontspanning moeten hebben, alleen kunnen we natuurlijk niet zeggen dat het zingen van een versje een moment van ontspanning is waardoor erna er weer volop geconcentreerd kan worden. Het zingen van een psalm is zoveel meer dan een momentje van ontspanning of ter verpozing. Maar om nu een pauze tijdens de preek in te lassen is ook weer zowat. :)
Zingen is niet minder, maar het onderbreken van de preek met iets anders dat waardevol is, kan voor de concentratie goed werken. Daar is toch niets mis mee?
Bij ons gebeurt het meestal niet, ik zou er wel voorstander van zijn.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Idealiter zou je een moment tussendoor van ontspanning moeten hebben, alleen kunnen we natuurlijk niet zeggen dat het zingen van een versje een moment van ontspanning is waardoor erna er weer volop geconcentreerd kan worden. Het zingen van een psalm is zoveel meer dan een momentje van ontspanning of ter verpozing. Maar om nu een pauze tijdens de preek in te lassen is ook weer zowat. :)
Zingen is niet minder, maar het onderbreken van de preek met iets anders dat waardevol is, kan voor de concentratie goed werken. Daar is toch niets mis mee?
Bij ons gebeurt het meestal niet, ik zou er wel voorstander van zijn.
Op zich niet, en ik zou er ook wel voorstander van zijn, maar als het maar niet een versje ter verpozing is, er moet dan wel duidelijk de focus op de psalm/lied gelegd worden, dat we niet zomaar zingen, dat het een diepe betekenis heeft en een wezenlijk onderdeel van de preek en het Woord is.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Jongere »

Wim Anker schreef:
Jongere schreef:Inderdaad is het mooi en belangrijk als preek en psalmen in elkaars verlengde liggen.
Tegelijk kun je zeggen: als sommige psalmen nooit gezongen worden omdat ze niet bij de preek passen, is de prediking blijkbaar te eenzijdig. Ook de onbekende psalmen zijn Gods Woord. Zorg dan maar dat van tijd tot tijd de preek bij de (onbekende) psalm past.
Relaxed. Sommige hoofdstukken uit de bijbel worden ook nooit gelezen in een kerkdienst. Blijkbaar zijn sommige hoofdstukken en sommige psalmen voor zeer incidentele gelegenheiden overgeleverd. Mischien bedoeld voor slechts 1 in de stad of dorp.
Dat vind ik een verbazende stelling. Ik houd me dan liever vast aan het principe van de Reformatie van het tota scriptura. De praktijk (namelijk dat sommige dingen niet gebeuren) mag daarbij niet leidend zijn. Calvijn preekte ook juist vanuit dit principe de hele Schrift door. Daar werden dus wél alle hoofdstukken gelezen. Overigens hoeft dat principe van mij ook weer niet zo rigoureus te worden doorgevoerd als toen.

Bovendien kan ik je redenering niet direct aan bepaalde psalmen verbinden (ik denk dan eerder aan geschiedenis), maar misschien heb jij voorbeelden van een psalm die we gesloten zouden kunnen laten in de eredienst omdat ze niet voor ons bedoeld zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Maar om nu een pauze tijdens de preek in te lassen is ook weer zowat. :)
Een ouderwetse preek is opgedeeld in 3 punten (dat lees ik vaak bij DIA nog terug)
Het was heel gebruikelijk dat op ong. 2/3 van de preek een Psalm werd gezongen en daarna kwam de toepassing van de preek.
Na het AMEN kwam meteen het eindgebed.
Tegenwoordig vlioeit dat naadloos over.
Na de preek wordt nu een Psalm gezongen, gedankt en weer gezongen.
En nu krijgt de preek meestal een thema.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Maar om nu een pauze tijdens de preek in te lassen is ook weer zowat. :)
Een ouderwetse preek is opgedeeld in 3 punten (dat lees ik vaak bij DIA nog terug)
Het was heel gebruikelijk dat op ong. 2/3 van de preek een Psalm werd gezongen en daarna kwam de toepassing van de preek.
Na het AMEN kwam meteen het eindgebed.
Tegenwoordig vlioeit dat naadloos over.
Na de preek wordt nu een Psalm gezongen, gedankt en weer gezongen.
En nu krijgt de preek meestal een thema.
Tja, wat is ouderwets? 10 jaar terug? 100 jaar terug? Tijdens de reformatie? Oudvaders? Daar zie je wel andere zaken dan een preek in 3 punten, met voorafspraak.
Overigens, ook in OGG preken heb ik weleens thema's gehoord en geen punten, en de OGG is over het algemeen redelijk ouderwets. :)
Ik ben niet tegen tussendoor een psalm zingen, maar wel voor het gevaar dat het een "versje ter verpozing" is, organist, zonder voor en naspel alsjeblieft (komt helaas nog steeds voor). Psalmen/liederen zingen is zeer belangrijk en essentieel, niet zomaar iets tussendoor.
Maar op zich is er natuurlijk niets mis mee om tussendoor te zingen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Tja, wat is ouderwets? 10 jaar terug? 100 jaar terug? Tijdens de reformatie? Oudvaders? Daar zie je wel andere zaken dan een preek in 3 punten, met voorafspraak.
Kom kom, ik loop nog niet met een stok hoor. :D
Ik heb het nu over tot ong 30 jaar geleden, toen was het standaard, maar nog steeds hebben we predikanten op de kansel die 3 puntspreken hebben ipv een thema. Alleen willen ze onze liturgie niet overhoop gooien en geven dan geen tussenzang op.
Ik beluisterde in het verleden ook vaak diensten met ds Vreugdenhil en daar werd zelfs 2 x een tussenzang gezongen!
ejvl schreef:Maar op zich is er natuurlijk niets mis mee om tussendoor te zingen.
Nee prima, en ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat het zomaar een versje is, het is altijd goed gekozen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Nee prima, en ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat het zomaar een versje is, het is altijd goed gekozen.
Nou ik wel, het is bijna tijd, oja we moeten nog zingen, even zingen nog gemeente, organist doe maar zonder voor en naspel.
Heb je daar als organist hard voor geoefend om een voorspel in te studeren, registratie klaargezet en dergelijke.
Maar goed, er zijn natuurlijk vele malen meer goede voorbeelden dan enkele incidentele gevallen waar het niet goed gaat, laten we maar van het positieve uitgaan. :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Mara schreef:Nee prima, en ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat het zomaar een versje is, het is altijd goed gekozen.
Nou ik wel, het is bijna tijd, oja we moeten nog zingen, even zingen nog gemeente, organist doe maar zonder voor en naspel.
Heb je daar als organist hard voor geoefend om een voorspel in te studeren, registratie klaargezet en dergelijke.
Maar goed, er zijn natuurlijk vele malen meer goede voorbeelden dan enkele incidentele gevallen waar het niet goed gaat, laten we maar van het positieve uitgaan. :)
Bij ons wordt het zingen aan het eind van de preek dan helemaal geschrapt, dat is nog erger zeker? (Dat vind ik als organist wel, maar dat mag niet bepalend zijn.)
Ook weer niet overdrijven hoor... Denk je dat in andere culturen (om jouw stokpaardje maar te gebruiken) alles zo strak en geregeld gaat als in onze kerkdiensten?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Bij ons wordt het zingen aan het eind van de preek dan helemaal geschrapt, dat is nog erger zeker? (Dat vind ik als organist wel, maar dat mag niet bepalend zijn.)
Mijn mening is ook niet bepalend, maar dat vind ik inderdaad een slechte zaak ja. In zo'n geval kun je beter de dienst 5 minuten langer laten duren en toch zingen.
Ook weer niet overdrijven hoor... Denk je dat in andere culturen (om jouw stokpaardje maar te gebruiken) alles zo strak en geregeld gaat als in onze kerkdiensten?
Vast niet, maar daar hebben ze dan ook vaak geen organist die soms uren studeert om een dienst goed te kunnen begeleiden. Overigens ben ik helemaal niet voor een strakke dienst hoor, de ene keer is het met een uur klaar, de volgende keer in 2 uur. Als een predikant uitgepraat is, niet gaan herhalen om de tijd vol te praten. Als hij nog e.a te zeggen heeft, gewoon doen.
Maar ik ben wel voorstander om de kerkelijke medewerkers zoals koster, organist, kerkenraad en dergelijke, hun taak te laten vervullen.
Stel je voor dat de parkeerwacht bijna aan het einde van de dienst alle pionnen al klaar heeft gezet en de uitgangen geregeld heeft, dat de predikant zegt, parkeerwacht, vandaag maar een keer andersom via een andere uitgang en andere volgorde.

Maar goed, zoals ik al zei, het zal vast in 99% goed gaan, dus ik moet ook niet zeuren om een paar incidenten.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

eilander schreef:
samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?
En natuurlijk, er zijn ook genoeg gezangen waar je geen bezwaar tegen kunt hebben. Maar alweer: waarom is daar behoefte aan, en is het geen signaal dat er meer aan de hand is?

Pas sprak ik een organist uit een GB-gemeente, waar één predikant altijd een lied laat zingen 'voor de jonge mensen onder ons'. Helaas is het daar zo vergrijsd dat er bijna nooit mensen van onder de twintig jaar aanwezig zijn. Je haalt ze echt niet terug door zo'n lied te laten zingen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Mee eens! Zelfs al zijn er jongeren...na een tijd went dat ook weer en willen ze meer. Je trekt alleen mensen door de dwaasheid van de prediking(staat in de Bijbel).
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

Johann Gottfried Walther schreef:Voor degenen die meer willen zingen, willen die de dienst daar ook langer voor laten duren? Of moet dat meer zingen maar van de preektijd af?
In het begin doen gemeentes het vaak voor de dienst en na. Maar later gaat het jammer genoeg van de preektijd af!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor degenen die meer willen zingen, willen die de dienst daar ook langer voor laten duren? Of moet dat meer zingen maar van de preektijd af?
In het begin doen gemeentes het vaak voor de dienst en na. Maar later gaat het jammer genoeg van de preektijd af!
Dit in mi onzin, misschien dat de dominee stopt als hij klaar is en niet in herhaling valt omdat ze nog gaan zingen, zo'n stelling is net zo generaliserend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie