Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?
En natuurlijk, er zijn ook genoeg gezangen waar je geen bezwaar tegen kunt hebben. Maar alweer: waarom is daar behoefte aan, en is het geen signaal dat er meer aan de hand is?

Pas sprak ik een organist uit een GB-gemeente, waar één predikant altijd een lied laat zingen 'voor de jonge mensen onder ons'. Helaas is het daar zo vergrijsd dat er bijna nooit mensen van onder de twintig jaar aanwezig zijn. Je haalt ze echt niet terug door zo'n lied te laten zingen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Weerklank zelf verwoordt het op een mooie manier waarom gezangen gezongen worden in de eredienst.
http://www.weerklank.nl/zingen-gezangen ... twoording/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?
En natuurlijk, er zijn ook genoeg gezangen waar je geen bezwaar tegen kunt hebben. Maar alweer: waarom is daar behoefte aan, en is het geen signaal dat er meer aan de hand is?

Pas sprak ik een organist uit een GB-gemeente, waar één predikant altijd een lied laat zingen 'voor de jonge mensen onder ons'. Helaas is het daar zo vergrijsd dat er bijna nooit mensen van onder de twintig jaar aanwezig zijn. Je haalt ze echt niet terug door zo'n lied te laten zingen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Weerklank zelf verwoordt het op een mooie manier waarom gezangen gezongen worden in de eredienst.
http://www.weerklank.nl/zingen-gezangen ... twoording/
Vind je? Ik lees het als PR voor deze bundel zonder ook maar één argument wat hout snijdt.

Maar ik ben een tegenstander van het vrije lied in de eredienst en jij een voorstander en dat kleurt zo'n artikel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Weerklank zelf verwoordt het op een mooie manier waarom gezangen gezongen worden in de eredienst.
http://www.weerklank.nl/zingen-gezangen ... twoording/
Is dit ook jouw mening hierover?
Ik word van deze tekst nog niet zo blij. Er wordt gesuggereerd dat we in de psalmen alleen kunnen zingen van de hoop op Gods beloften, maar dat gezangen spreken over de vervulling ervan.
Maar goed, ik zou tegen een aantal gezangen geen bezwaren hebben ware het niet dat het een signaal is van bredere ontwikkelingen die ik niet toejuich, en dat ik de bundel Weerklank te breed vindt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Jongere »

In de huidige kerkelijke praktijk (waar ik zelf deel van uitmaak dan) is het niet goed om voor gezangen in de eredienst te pleiten. Terecht wordt opgemerkt dat we met het boek van de Psalmen goud in handen hebben. Ik ben echter wel een voorstander van Bijbelse gezangen, (juist!) ook in de eredienst. Het zou mij veel waard zijn als de Naam van Christus en de volheid van Zijn werk ook in het kerklied zou klinken. En ja, ik weet dat Christus ook in de psalmen te vinden is. We hebben de discussie regelmatig gevoerd hier op RF.

De impasse waarin wij terecht komen in deze discussie was in de vroege kerk nog niet aanwezig. Daar kon men vanuit de rijkdom van het evangelie in praktijk brengen om de Heere "een nieuw lied" te zingen. Gelukkig mag ik regelmatig mijn hart "terugvinden" in de psalmen, werkelijke weerklank. Toch zie ik ook uit naar het moment waarop we zonder de bijbehorende gevoeligheden voluit Bijbelse lofzangen op de Naam van Christus mogen zingen.

Hieronder twee (delen uit) liederen die hoogstwaarschijnlijk in de vroegste gemeenten gezongen zijn. Men zong vrijuit over het gekomen heil in Christus. Dat is alle lofzang waard.
Die in de gestaltenis Gods zijnde,
geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
Maar heeft Zichzelven vernietigd,
de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende,
en is den mensen gelijk geworden;

En in gedaante gevonden als een mens,
heeft Hij Zichzelven vernederd,
gehoorzaam geworden zijnde tot den dood,
ja, den dood des kruises.

Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd,
en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen,
die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij,
tot heerlijkheid Gods des Vaders.
En buiten allen twijfel,
de verborgenheid der godzaligheid is groot;

God is geopenbaard in het vlees,
is gerechtvaardigd in den Geest,
is gezien van de engelen,
is gepredikt onder de heidenen,
is geloofd in de wereld,
is opgenomen in heerlijkheid.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Weerklank zelf verwoordt het op een mooie manier waarom gezangen gezongen worden in de eredienst.
http://www.weerklank.nl/zingen-gezangen ... twoording/
Is dit ook jouw mening hierover?
Ik word van deze tekst nog niet zo blij. Er wordt gesuggereerd dat we in de psalmen alleen kunnen zingen van de hoop op Gods beloften, maar dat gezangen spreken over de vervulling ervan.
Maar goed, ik zou tegen een aantal gezangen geen bezwaren hebben ware het niet dat het een signaal is van bredere ontwikkelingen die ik niet toejuich, en dat ik de bundel Weerklank te breed vindt.
Dat alleen gezangen zouden spreken over de vervulling van de beloften lees ik er niet zo in terug, maar als dat al bedoeld zou worden, wat ik niet verwacht, zou ik het daarmee natuurlijk oneens zijn. Met het verlangen die er kan zijn om de NT heilsfeiten te bezingen, kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Zelf ben ik een liefhebber van het zingen/spelen van gezangen. Of dit in de eredienst ook moet, ben ik terughoudend in. Zelf zou ik er geen bezwaar tegen hebben, maar als dit scheuring of grote beroering teweeg zou brengen, al dan niet terecht, en ik denk niet terecht, dan zeker niet invoeren, dat is het niet waard.
Als dit al ergens ingevoerd zou worden, zou hier een informatieavond voor georganiseerd moeten worden met gedegen voorlichting zoals @Hendrikus al eerder schreef denk ik.

Of Weerklank te breed is durf ik nog niet te zeggen om de eenvoudige reden dat ik nog niet alles gelezen en gezien heb.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?
En natuurlijk, er zijn ook genoeg gezangen waar je geen bezwaar tegen kunt hebben. Maar alweer: waarom is daar behoefte aan, en is het geen signaal dat er meer aan de hand is?

.
Bijna altijd heeft het te maken met verschuivingen in de prediking naar links. Niet altijd maar wel vaak.
Vroeger kon Bijbelse prediking ook samen gaan met gezangen neem bijv. bij Kohlbrugge in Elberfeld.

En ja er zijn heel wat Bijbelse gezangen. Maar er zijn ook gezangen die een verkeerde indruk geven of gericht zijn op (middeleeuwse) mystiek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor: Heeft iemand een idee waarom de Lofzangen Israëls van Jacob Groenewegen tegenwoordig niet meer zo in de belangstelling lijken te staan?
http://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz01 ... 1_0004.php
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

huisman schreef: Waarom er veel vrees is om andere liederen in de eredienst te zingen dan de Psalmen maakt de praktijk wel duidelijk. Een dominee uit het midden van de CGK zei het jaren gelden al: Met het vrije lied zingen wij de ketterijen de kerk in.
Dat geldt voor meer zaken dan alleen de liederen. De predikanten van rechts zeggen het al niet meer zo scherp als vóór de jaren 90.
Als wij een ander lied zingen zie ik de meeste gastpredikanten toch voluit meezingen. Ze kennen dus veelal wel die liederen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Vind je? Ik lees het als PR voor deze bundel zonder ook maar één argument wat hout snijdt.
Ik vind het bezingen van NT heilsfeiten wel degelijk een argument wat hout snijdt. In de psalmen wordt ook gesproken over deze beloften, in de gezangen gaat het meestal op deze NT heilsfeiten en is dit kernachtiger. De eerste alinea vind ik mooi verwoordt.
Maar ik ben een tegenstander van het vrije lied in de eredienst en jij een voorstander en dat kleurt zo'n artikel.
Ik ben niet perse een voorstander, zie mijn reactie aan @eilander.
Maar als er al gezangen gezongen moeten worden, zou ik zeker pleiten voor weerklank in plaats van bijvoorbeeld het complete liedboek. (Gebaseerd op voor zover ik Weerklank nu ken)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?
En natuurlijk, er zijn ook genoeg gezangen waar je geen bezwaar tegen kunt hebben. Maar alweer: waarom is daar behoefte aan, en is het geen signaal dat er meer aan de hand is?

.
Bijna altijd heeft het te maken met verschuivingen in de prediking naar links. Niet altijd maar wel vaak.
Vroeger kon Bijbelse prediking ook samen gaan met gezangen neem bijv. bij Kohlbrugge in Elberfeld.

En ja er zijn heel wat Bijbelse gezangen. Maar er zijn ook gezangen die een verkeerde indruk geven of gericht zijn op (middeleeuwse) mystiek.
Weet ik dat wel hoor, maar ik doel op ere zij God op 1e kerstdag dat is in sommige gemeente echt niet mogelijk terwijl de tekst letterlijk uit de Bijbel komt terwijl er in de berijming die de meesten van ons zingen heel vrij is vertaald en er bovendien veel tijdgeest in zit. Ik begrijp de overweging om geen gezangen te zingen in de eredienst, dat bespaart heel veel haarkloverij, waarom het ene lied wel en het andere niet ed. Maar om gezangen en op muziek gezette Bijbelteksten af te branden en wel berijmde psalmen zingen, is met twee maten meten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Even tussendoor: Heeft iemand een idee waarom de Lofzangen Israëls van Jacob Groenewegen tegenwoordig niet meer zo in de belangstelling lijken te staan?
http://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz01 ... 1_0004.php
Laat ik drie dingen noemen:
1 Het zijn gezelschapsliederen. Het gaat nu over liederen die je zingt tijdens de eredienst, niet over gezelschappen.
2 De melodieën zijn niet bekend. Dan zingt wat lastig.
3 De taal is verouderd (en ook wel sterk in de ik-vorm, maar dat is eigen aan gezelschapsliederen)

Ik bewoon hier geen paleysen,
Maar een hutje en wiens zin,
Is om met my mee te reysen,
Komt ’er vry maar binnen in:
En ik derf vrymoedig zegge,
Dat ik alles hier bezit,
Kunt gy ’t wereldling uytlegge,
Denkt gy niet wat taal is dit.


Wat voor taal is dit? Die vraag zal de lezer anno 2017 inderdaad stellen.
Daarom dus. Hoe rijk van inhoud sommige van die liederen ook zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Even tussendoor: Heeft iemand een idee waarom de Lofzangen Israëls van Jacob Groenewegen tegenwoordig niet meer zo in de belangstelling lijken te staan?
http://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz01 ... 1_0004.php
Laat ik drie dingen noemen:
1 Het zijn gezelschapsliederen. Het gaat nu over liederen die je zingt tijdens de eredienst, niet over gezelschappen.
2 De melodieën zijn niet bekend. Dan zingt wat lastig.
3 De taal is verouderd (en ook wel sterk in de ik-vorm, maar dat is eigen aan gezelschapsliederen)

Ik bewoon hier geen paleysen,
Maar een hutje en wiens zin,
Is om met my mee te reysen,
Komt ’er vry maar binnen in:
En ik derf vrymoedig zegge,
Dat ik alles hier bezit,
Kunt gy ’t wereldling uytlegge,
Denkt gy niet wat taal is dit.


Wat voor taal is dit? Die vraag zal de lezer anno 2017 inderdaad stellen.
Daarom dus. Hoe rijk van inhoud sommige van die liederen ook zijn.
Ik bewoon hier geen paleizen,
Maar een flatje en wiens zin,
Is om met mij mee te reizen,
Komt er vrij maar binnen in:
En ik durf vrijmoedig zeggen,
Dat ik alles hier bezit,
Kunt gij ’t wereldling uitleggen,
Denkt gij niet wat taal is dit.

Weet gij ’t niet? Ik zal ‘u zeggen
Ik wil graarne 't u uitleggen
’t Is de taal bij ons voorheen
't is Oud-Neêrlands, heel gemeen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door refo »

Ik zag pas een exemplaar op een boekverkoping. Iemand geïnteresseerd?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

Afgelopen zondag was ik in een gemeente waar het Onze Vader werd gezongen.
Wat een ingewikkelde melodie is dat zeg.
De gemeente had er duidelijk ook nog moeite mee.
Ik zou aan de componist willen vragen: waarom?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Afgelopen zondag was ik in een gemeente waar het Onze Vader werd gezongen.
Wat een ingewikkelde melodie is dat zeg.
De gemeente had er duidelijk ook nog moeite mee.
Ik zou aan de componist willen vragen: waarom?
Ik vind het juist een vrij eenvoudige melodie, redelijk voorspelbaar.
https://soundcloud.com/stichting-weerkl ... -sanderman
Plaats reactie