Welke muziek beluister je nu?

Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Marco »

eilander schreef:
Marco schreef:Gisteravond naar concert van Sela geweest.
Mooi en indrukwekkend.
En... wat er gezongen is, ook Bijbels getoetst?
Als je Sela een beetje kent, hoef je die vraag niet te stellen.

Hier wordt de HEERE groot gemaakt, op alle manieren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Marco schreef:
eilander schreef:
Marco schreef:Gisteravond naar concert van Sela geweest.
Mooi en indrukwekkend.
En... wat er gezongen is, ook Bijbels getoetst?
Als je Sela een beetje kent, hoef je die vraag niet te stellen.

Hier wordt de HEERE groot gemaakt, op alle manieren.
Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hier ernstige zorgen over hebben, als het gaat over zowel inhoud/tekst als ook uitvoering?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

Ik houd helemaal niet van opwekkingsliederen, maar met sommige liederen raakt Kinga mij toch wel in het hart, omdat ik voel dat het oprecht is zoals zij haar geloof beleeft en dat uitdraagt met haar zang.
En dan kunnen we er misschien niet altijd onze reformatorische maatlat naast leggen.
Maar als ik de kritiekloze verering zie die bij sommige "refo-artiesten" aan de dag wordt gelegd, zou ik daar eerder mijn reserves bij hebben.
Terri schreef:Kinga schijnt steeds meer pijn te krijgen, maar mag ondanks haar ziekte, haar Heere en God groot maken.
Zij draagt haar ziekte op een bewonderenswaardige wijze.
Ik heb nog nooit een klacht van haar gelezen of gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Een reformatorische meetlat, of een Bijbelse norm?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Marco »

eilander schreef:Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hier ernstige zorgen over hebben, als het gaat over zowel inhoud/tekst als ook uitvoering?
Ja en nee.

Ja: het is voor sommigen waarschijnlijk niet wat ze gewend zijn.
Nee: in de inhoud/tekst staat pal overeind: niets van mezelf, alles van Christus. En wie dat gelooft, heeft alles in Christus.

De uitvoering kan niet 'je ding' zijn. Maar als een geloofsgetuigenis, ook al is die gebracht op een manier die niet 'je ding' is, zó duidelijk en helder verkondigd wordt.. Wie daarbij 'ernstige zorgen' heeft, moet zich inderdaad ernstige zorgen maken. Maar dan niet over Sela.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Moderamen »

Hoewel ik niet van beiden hou (en me waarschijnlijk helemaal kan vinden in de terughoudendheid van Eilander), wil ik er wel op wijzen dat er een verschil bestaat tussen Opwekking en Sela.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Een reformatorische meetlat, of een Bijbelse norm?
Dat is inderdaad een scherpe vraag.
eilander schreef:Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hier ernstige zorgen over hebben, als het gaat over zowel inhoud/tekst als ook uitvoering?
Zeker wel, ik maak me eveneens vaak zorgen over de inhoud van veel liederen, die OOK onze kerken stilaan insluipen.
(Ik heb de bundel Weerklank sinds deze week in huis)
Ik ga niet naar een concert van hen en heb ook geen behoefte aan een optreden tijdens een kerkdienst.
Maar eilander, in alle eerlijkheid,
Mara schreef:als ik de kritiekloze verering zie die bij sommige "refo-artiesten" aan de dag wordt gelegd, zou ik daar eerder mijn reserves bij hebben.
Kunnen die elke bijbelse toets doorstaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Marco schreef:
eilander schreef:Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hier ernstige zorgen over hebben, als het gaat over zowel inhoud/tekst als ook uitvoering?
Ja en nee.

Ja: het is voor sommigen waarschijnlijk niet wat ze gewend zijn.
Nee: in de inhoud/tekst staat pal overeind: niets van mezelf, alles van Christus. En wie dat gelooft, heeft alles in Christus.

De uitvoering kan niet 'je ding' zijn. Maar als een geloofsgetuigenis, ook al is die gebracht op een manier die niet 'je ding' is, zó duidelijk en helder verkondigd wordt.. Wie daarbij 'ernstige zorgen' heeft, moet zich inderdaad ernstige zorgen maken. Maar dan niet over Sela.
Dat vind ik iets te makkelijk. De uitvoering is wel degelijk van belang, en is zeker niet alleen maar 'nu ja, het is mijn smaak niet'. De uitvoering heeft niets met de eerbied te maken die nodig is om Gode lof te zingen, althans ik kan dat er niet in vinden. Het is een vermenging met wereldse uitvoeringen.

Inhoudelijk dan. Ook daarin ben je iets te makkelijk. Is 'niets van mezelf, alles van Christus' genoeg om bijbels te zijn? Waar lees ik iets dat recht doet aan het Bijbelse gegeven dat we van nature buiten Christus zijn? En dat er een wonder moet gebeuren om door genade toegebracht te worden? Er zijn zeker wel teksten waarin te vinden is dat het genadewerk van God uitgaat, maar het lijkt er erg op dat we dat allemaal zomaar kunnen zingen...

Nee, ik zou onmogelijk een zegen kunnen vragen voor ik zo'n concert bezoek. En ik hoop toch dat ik niet de enige ben hier op dit forum.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Mara schreef:Maar eilander, in alle eerlijkheid,
Mara schreef:als ik de kritiekloze verering zie die bij sommige "refo-artiesten" aan de dag wordt gelegd, zou ik daar eerder mijn reserves bij hebben.
Kunnen die elke bijbelse toets doorstaan?
Nee. Maar ik weet echt niet wat je daarmee wilt zeggen als het over Sela gaat.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Marco schreef:
eilander schreef:Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hier ernstige zorgen over hebben, als het gaat over zowel inhoud/tekst als ook uitvoering?
Ja en nee.

Ja: het is voor sommigen waarschijnlijk niet wat ze gewend zijn.
Nee: in de inhoud/tekst staat pal overeind: niets van mezelf, alles van Christus. En wie dat gelooft, heeft alles in Christus.

De uitvoering kan niet 'je ding' zijn. Maar als een geloofsgetuigenis, ook al is die gebracht op een manier die niet 'je ding' is, zó duidelijk en helder verkondigd wordt.. Wie daarbij 'ernstige zorgen' heeft, moet zich inderdaad ernstige zorgen maken. Maar dan niet over Sela.
Dat vind ik iets te makkelijk. De uitvoering is wel degelijk van belang, en is zeker niet alleen maar 'nu ja, het is mijn smaak niet'. De uitvoering heeft niets met de eerbied te maken die nodig is om Gode lof te zingen, althans ik kan dat er niet in vinden. Het is een vermenging met wereldse uitvoeringen.

Inhoudelijk dan. Ook daarin ben je iets te makkelijk. Is 'niets van mezelf, alles van Christus' genoeg om bijbels te zijn? Waar lees ik iets dat recht doet aan het Bijbelse gegeven dat we van nature buiten Christus zijn? En dat er een wonder moet gebeuren om door genade toegebracht te worden? Er zijn zeker wel teksten waarin te vinden is dat het genadewerk van God uitgaat, maar het lijkt er erg op dat we dat allemaal zomaar kunnen zingen...

Nee, ik zou onmogelijk een zegen kunnen vragen voor ik zo'n concert bezoek. En ik hoop toch dat ik niet de enige ben hier op dit forum.
Al was je de enige, dit is jouw mening, dat mag.
Alleen zou ik er niet van die geladen woorden aanhangen zoals;
'niets met eerbied te maken'
'onmogelijk een zegen vragen voor zo'n concert'
Vind ik best heel heftig.....
Soms heb ik ook een mening over het zingen in de kerk op hele noten, bijna schreeuwend met rode hoofden; 'maar de Heer zal uitkomst geven' , als je dan voorzichtig vraagt naar werkelijke beleving, staat de wagen ook stil.
Maar goed zo zie ik het :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Terri schreef:
eilander schreef:Dat vind ik iets te makkelijk. De uitvoering is wel degelijk van belang, en is zeker niet alleen maar 'nu ja, het is mijn smaak niet'. De uitvoering heeft niets met de eerbied te maken die nodig is om Gode lof te zingen, althans ik kan dat er niet in vinden. Het is een vermenging met wereldse uitvoeringen.

Inhoudelijk dan. Ook daarin ben je iets te makkelijk. Is 'niets van mezelf, alles van Christus' genoeg om bijbels te zijn? Waar lees ik iets dat recht doet aan het Bijbelse gegeven dat we van nature buiten Christus zijn? En dat er een wonder moet gebeuren om door genade toegebracht te worden? Er zijn zeker wel teksten waarin te vinden is dat het genadewerk van God uitgaat, maar het lijkt er erg op dat we dat allemaal zomaar kunnen zingen...

Nee, ik zou onmogelijk een zegen kunnen vragen voor ik zo'n concert bezoek. En ik hoop toch dat ik niet de enige ben hier op dit forum.
Al was je de enige, dit is jouw mening, dat mag.
Alleen zou ik er niet van die geladen woorden aanhangen zoals;
'niets met eerbied te maken'
'onmogelijk een zegen vragen voor zo'n concert'
Vind ik best heel heftig.....
Soms heb ik ook een mening over het zingen in de kerk op hele noten, bijna schreeuwend met rode hoofden; 'maar de Heer zal uitkomst geven' , als je dan voorzichtig vraagt naar werkelijke beleving, staat de wagen ook stil.
Maar goed zo zie ik het :)
Dat laatste is een terecht punt. Maar alweer: ik begrijp niet waarom je dit voorbeeld hier gebruikt.
Ik probeer overigens te vragen naar een Bijbelse toets bij de teksten van Sela. Dat zou dus niet met mijn of jouw mening te maken moeten hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Maar eilander, in alle eerlijkheid,
Mara schreef:als ik de kritiekloze verering zie die bij sommige "refo-artiesten" aan de dag wordt gelegd, zou ik daar eerder mijn reserves bij hebben.
Kunnen die elke bijbelse toets doorstaan?
Nee. Maar ik weet echt niet wat je daarmee wilt zeggen als het over Sela gaat.
Als iemand hier plaatst dat hij bij een concert van * vul hier maar een bekende naam in die adverteert in het RD * zie ik je die bedenking nooit maken nl.
Ik vind hem terecht hoor, zeker, maar dan moet je consequent zijn. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Maar eilander, in alle eerlijkheid,
Mara schreef:als ik de kritiekloze verering zie die bij sommige "refo-artiesten" aan de dag wordt gelegd, zou ik daar eerder mijn reserves bij hebben.
Kunnen die elke bijbelse toets doorstaan?
Nee. Maar ik weet echt niet wat je daarmee wilt zeggen als het over Sela gaat.
Als iemand hier plaatst dat hij bij een concert van * vul hier maar een bekende naam in die adverteert in het RD * zie ik je die bedenking nooit maken nl.
Ik vind hem terecht hoor, zeker, maar dan moet je consequent zijn. ;)
Zucht....
Dit soort opmerkingen leidt enorm af van een inhoudelijke bespreking. Het is ook een enorme dooddoener: ik mag alleen iets zeggen over drankmisbruik als ik ook iets zeg over drugsgebruik? Zucht nogmaals....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:Hoewel ik niet van beiden hou (en me waarschijnlijk helemaal kan vinden in de terughoudendheid van Eilander), wil ik er wel op wijzen dat er een verschil bestaat tussen Opwekking en Sela.
Laten we die nuance er absoluut wél inhouden!
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Zucht....
Dit soort opmerkingen leidt enorm af van een inhoudelijke bespreking. Het is ook een enorme dooddoener: ik mag alleen iets zeggen over drankmisbruik als ik ook iets zeg over drugsgebruik? Zucht nogmaals....
Flauw eilander.
Nu zucht ik.
Dit ging beide over muziek! De uitvoering ervan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie