Muziek Zingen en Geloof

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Muziek Zingen en Geloof

Bericht door MoesTuin »

Welke plaats heeft Muziek in het / jou geloofsleven / jou kerkelijk gemeente.
Is muziek / zingen onmisbaar in het / jou geloofsleven?

(instrumentaal, luisteren naar muziek, zelf maken of zingen van muziek enz....)

*Gaarne geen You Tube linken, gezien de forumregels*
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door ejvl »

Muziek is voor mij de zon die schijnt op een bevroren hart...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door SecorDabar »

Een gezegde: Niet de muziek om de kunst, maar om de gunst.

Muziek waar het niet gaat om de kunstigheid van de musici.
Muziek om en door de gunst van God.

Het geloof wordt gewerkt en gesterkt door de Heilige Geest, de Trooster,
door het geopende hart, zoals bij Lydia de purperverkoopster, voor het Woord des Heeren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

Ik heb elders wat citaten geschreven over het zingen van W. à Brakel. Ik kan het zo niet terugvinden,
maar die zegt wel kernachtige zaken hierover.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Hendrikus »

SecorDabar schreef:Een gezegde: Niet de muziek om de kunst, maar om de gunst.

Muziek waar het niet gaat om de kunstigheid van de musici.
Muziek om en door de gunst van God.
Jammer genoeg wordt zo'n uitdrukking nogal eens misbruikt om allerlei gerommel goed te praten.
Zeker als het gaat om de eredienst, is het onze plicht om te streven naar kwaliteit.
Onze God troont op de lofzangen van Israel, zegt Psalm 22.
Zouden we Hem dan niet de beste troon bieden die we kunnen maken? Of is een zonder enige kennis van zaken slordig in elkaar gefrutseld gammel krukje ook wel goed? Het gaat immers om de gunst....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Desiree »

Het zorgt altijd voor emotie. Verlangen, heimwee, vreugde, verdriet, herinneringen, geluk, romantiek maar ook gebed, en antwoorden van God.

Ik hou enorm van muziek. Ik verlang soms erg naar een orgelconcert (waar niet veel van komt) maar kan ook genieten van de kritische vragen van Keith Green, of om mijn naaste te zien (door de ogen van de Heere Jezus) Gerald Troost.

Zondag werd er heel mooi op het orgel gespeeld in de kerk, het duurt altijd zo kort...

Soms krijg ik weleens tips van refoforummers ;) die ik zeker opvolg!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door JolandaOudshoorn »

Desiree schreef:Het zorgt altijd voor emotie. Verlangen, heimwee, vreugde, verdriet, herinneringen, geluk, romantiek maar ook gebed, en antwoorden van God.

Ik hou enorm van muziek. Ik verlang soms erg naar een orgelconcert (waar niet veel van komt) maar kan ook genieten van de kritische vragen van Keith Green, of om mijn naaste te zien (door de ogen van de Heere Jezus) Gerald Troost.

Zondag werd er heel mooi op het orgel gespeeld in de kerk, het duurt altijd zo kort...

Soms krijg ik weleens tips van refoforummers ;) die ik zeker opvolg!
Zaterdag 1 maart is er een mooi orgel-samenzangconcert in Epe
Vrijdag 11 april een passie-paas concert in Streefkerk
Zaterdag 12 april een uitvoering van het oratorium "Van Liefde Ongekend" in Ameide, die wordt herhaald op zaterdag 19 april in Bergschenhoek.

Ik heb het geluk dat ik zelf wat muziek kan spelen en dat mijn kinderen ook muzikaal zijn. Mijn zoon speelt keyboard (orgel en piano), mijn oudste dochter gitaar en mijn jongste speelt haar eerste noten op de blokfluit. Niets is leuker om samen te spelen en te zingen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door MarthaMartha »

MoesTuin schreef:Welke plaats heeft Muziek in het / jou geloofsleven / jou kerkelijk gemeente.
Is muziek / zingen onmisbaar in het / jou geloofsleven?

(instrumentaal, luisteren naar muziek, zelf maken of zingen van muziek enz....)

*Gaarne geen You Tube linken, gezien de forumregels*
Ik zing de hele dag wilde ik schrijven, maar dat is praktisch gezien natuurlijk onmogelijk, toch zing ik een groot deel van de dag. Kleine demo, bijna drie jaar, zing ook heel graag, hij kent al heel wat liedjes.

Natuurlijk zingen we op dit moment krokus-bolletje enzo, maar hij zingt buiten tijdens een wandeling als hij een bloemetje ziet ook gewoon luid en duidelijk: "bloempje bloempje, hoe kom je aan die geur?" en ik doe mee... En staat er eens een cd-tje op, niet heel vaak, en zit er een béétje ritme in, dan wil hij dansen, dus dan dansen we samen door de kamer op "ik vermag alle dingen" enzo.... En een volgend moment zingen we psalmen en staat hij naast de kinderstoel met zijn handjes zegenend op het hoofd van zusje "dat 's Heeren zegen op u daal" te zingen. Heerlijk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:
SecorDabar schreef:Een gezegde: Niet de muziek om de kunst, maar om de gunst.

Muziek waar het niet gaat om de kunstigheid van de musici.
Muziek om en door de gunst van God.
Jammer genoeg wordt zo'n uitdrukking nogal eens misbruikt om allerlei gerommel goed te praten.
Zeker als het gaat om de eredienst, is het onze plicht om te streven naar kwaliteit.
Onze God troont op de lofzangen van Israel, zegt Psalm 22.
Zouden we Hem dan niet de beste troon bieden die we kunnen maken? Of is een zonder enige kennis van zaken slordig in elkaar gefrutseld gammel krukje ook wel goed? Het gaat immers om de gunst....
Bij het blad van de VOGG kreeg ik enkele jaren geleden een CD met daarop opnamen van samenzang van de landelijke orgel- en samenzangdagen (http://www.dmp-records.nl/dvh140134.jpg).
Ik schat in dat Hendrikus dit zal waarderen als kwaliteitsmuziek. Het komt natuurlijk omdat ik geen verstand heb van (dergelijke) muziek, maar bij mij rijzen de haren me te berge als ik dit hoor. Als dit zo gespeeld gaat worden in onze gemeente(n) weet ik zeker dat velen dit niet kunnen waarderen. Waarom dan toch koste wat kost dit doordrukken, omdat het nou eenmaal volgens de regels van de kunst is? Die regels zijn toch ook maar een keer door iemand bedacht?
Lees ook nog het artikel over het 'onaangenaam orgelspel' dat de voorzitter van de VOGG onlangs bepleitte als reactie op het 'aangenaam orgelspel', zoals door Pieter Heykoop werd verwoord (http://www.refdag.nl/muziek/voorzitter_ ... l_1_807713). Ik vraag me af of daardoor de eredienst wordt bevordert of niet, hoe kunstig het ook moge zijn. De meeste kerkgangers zullen deze muziek niet vatten en zich er eerder aan ergeren dan dat ze het kunnen waarderen (natuurlijk, omdat ze er geen verstand van hebben!). Maar welk doel heb je dan bereikt?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door ejvl »

Toch geldt dit ook voor een preek.
Deze is ook niet altijd aangenaam of strelend voor het gehoor.
Zo ook het orgelspel, ook niet altijd aangenaam of strelend voor het gehoor, het woedend heidendom (voorbeeld krantenartikel) is toch wel wat anders als psalm 23 bijvoorbeeld.

De predikant heeft ook stem wisselingen als het goed is, de ene keer vol vuur met harde stem, de andere keer zacht fluisterend of juist ontroerd.
Zo ook de organist en de muziek.

Als iemand psalm 150 speelt met plakkende septiemakkoorden met enkel een 8vt register vind ik dit verschrikkelijk, dat doet geen recht aan de psalm!
Hetzelfde als je psalm 51 in een Martin Mans hoempa hoempa stijl gaat spelen, ook verschrikkelijk. Psalm 51 is juist geschikt voor een sombere muziekstijl, waar inderdaad ook een dissonant in past.

Zelfs Jan Zwart wist dit, zie de sombere psalmbewerking over psalm 103:8 bijvoorbeeld, ik denk dat ook de kwaliteitsmusici dit een goede bewerking vinden. (Hendrikus?)

Muziek kent heel veel stijlen, zie het als verschillende kleuren, sommigen houden niet van bruin, anderen niet van zwart en dergelijke.
De orgelmuziek in een eredienst is meer dan alleen eenvoudige begeleiding, het moet ook recht doen aan de inhoud van de psalm en prediking.

Als mensen maar 1 stijl mooi vinden en kunnen waarderen (1 kleur) ligt er een taak voor organist en kerkenraad om de basis principes van muziek uit te leggen, iedereen tevreden stellen kan niet, maar begrip en wardering kan wel natuurlijk!

Over het algemeen vinden mensen een predikant met een monotome vlakke preekstem ook minder fijn, zo ook een organist.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
SecorDabar schreef:Een gezegde: Niet de muziek om de kunst, maar om de gunst.

Muziek waar het niet gaat om de kunstigheid van de musici.
Muziek om en door de gunst van God.
Jammer genoeg wordt zo'n uitdrukking nogal eens misbruikt om allerlei gerommel goed te praten.
Zeker als het gaat om de eredienst, is het onze plicht om te streven naar kwaliteit.
Onze God troont op de lofzangen van Israel, zegt Psalm 22.
Zouden we Hem dan niet de beste troon bieden die we kunnen maken? Of is een zonder enige kennis van zaken slordig in elkaar gefrutseld gammel krukje ook wel goed? Het gaat immers om de gunst....
Tja... zo lijkt het of we de Heere nog wat kunnen geven... Of Hij iets van ons van node had...
Ons zingen is niet tot de eer van God, tenzij...
Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien,
en vrezen, en op den HEERE vertrouwen.

Dan is het zeker niet om de kunst. Voorbeeld: Er was eens een oude vrouw, die niet kon zingen.
Een mens naast haar in de kerk wilde haar het zwijgen wel opleggen. Maar die oude vrouw getuigde:
God geeft een ieder zijn stem, zowel de welluidende nachtegaal als een krassende kraai.
Zie, dat bedoel ik, niet wat onze oren streelt en wat wij kunst noemen.

Een psalm. Zingt den HEERE een nieuw lied;
want Hij heeft wonderen gedaan;
Zijn rechterhand, en de arm Zijner heiligheid,
heeft Hem heil gegeven.
De HEERE heeft Zijn heil bekend gemaakt;
Hij heeft Zijn gerechtigheid geopenbaard voor de ogen der heidenen.
Hij is gedachtig geweest Zijner goedertierenheid,
en Zijner waarheid aan het huis Israëls;
en al de einden der aarde hebben gezien het heil onzes Gods.

Juicht den HEERE, gij ganse aarde!
roept uit van vreugde, en zingt vrolijk, en psalmzingt.
Psalmzingt den HEERE met de harp,
met de harp en met de stem des gezangs,
Met trompetten en bazuinengeklank;
juicht voor het aangezicht des Konings, des HEEREN.
De zee bruise met haar volheid,
de wereld met degenen, die daarin wonen.
Dat de rivieren met de handen klappen,
dat tegelijk de gebergten vreugde bedrijven,
Voor het aangezicht des HEEREN,
want Hij komt, om de aarde te richten;
Hij zal de wereld richten in gerechtigheid,
en de volken in alle rechtmatigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Desiree »

ejvl schreef:Toch geldt dit ook voor een preek.
Deze is ook niet altijd aangenaam of strelend voor het gehoor.
Zo ook het orgelspel, ook niet altijd aangenaam of strelend voor het gehoor, het woedend heidendom (voorbeeld krantenartikel) is toch wel wat anders als psalm 23 bijvoorbeeld.

De predikant heeft ook stem wisselingen als het goed is, de ene keer vol vuur met harde stem, de andere keer zacht fluisterend of juist ontroerd.
Zo ook de organist en de muziek.

Als iemand psalm 150 speelt met plakkende septiemakkoorden met enkel een 8vt register vind ik dit verschrikkelijk, dat doet geen recht aan de psalm!
Hetzelfde als je psalm 51 in een Martin Mans hoempa hoempa stijl gaat spelen, ook verschrikkelijk. Psalm 51 is juist geschikt voor een sombere muziekstijl, waar inderdaad ook een dissonant in past.

Zelfs Jan Zwart wist dit, zie de sombere psalmbewerking over psalm 103:8 bijvoorbeeld, ik denk dat ook de kwaliteitsmusici dit een goede bewerking vinden. (Hendrikus?)

Muziek kent heel veel stijlen, zie het als verschillende kleuren, sommigen houden niet van bruin, anderen niet van zwart en dergelijke.
De orgelmuziek in een eredienst is meer dan alleen eenvoudige begeleiding, het moet ook recht doen aan de inhoud van de psalm en prediking.

Als mensen maar 1 stijl mooi vinden en kunnen waarderen (1 kleur) ligt er een taak voor organist en kerkenraad om de basis principes van muziek uit te leggen, iedereen tevreden stellen kan niet, maar begrip en wardering kan wel natuurlijk!

Over het algemeen vinden mensen een predikant met een monotome vlakke preekstem ook minder fijn, zo ook een organist.
Mooie reactie.

Ik speel zelf ook dus ik weet wel een beetje wat van muziek af. Daarom vind ik het juist zo mooi als een organist goed kan spelen en dat ook mag. Maar als iemand van koor af moet omdat hij of zij niet kan zingen, vind ik niet liefdevol en dan ga je je doel weer voorbij. Of dat mensen zo knoerhart zingen in de kerk, ik vind dat gewoon lelijk.

In Gouda zat op een keer een 'zwerver' en ik vroeg (omdat ik alleen was) of hij nog een beetje genoten had. Zonder woorden 'schilderde' de organist het thema en ik hoopte dat die 'zwerver' ook íets meegekregen had. Na een beetje uitleg begreep hij inderdaad het hele orgelspel. Dan zit je samen nog even te genieten van de prachtavond. Nou, dan ben je echt een kunstenaar en geslaagd als je dat zo je boodschap kunt schilderen op het orgel. Goude avonden zijn dat.

Met een stel lui heb ik wel in een groep gezeten om muziek te maken voor anderen. We hadden nooit moeite met het repetoire hoewel we best verschillend dachten. We hielden altijd rekening met elkaar. Mooie herinneringen heb ik eraan.

Omdat ik niet zoveel in de gelegenheid ben om naar een concert te gaan, vind ik het heerlijk als ik zondag mag genieten van het orgelspel in de kerk. Bij ons mag veel en ik ben er dankbaar voor. Van mij mag de dienst wel een half uur langer duren vanwege de muziek.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:

Tja... zo lijkt het of we de Heere nog wat kunnen geven... Of Hij iets van ons van node had...
Ons zingen is niet tot de eer van God, tenzij...
DIA, wat vind jij van de oud testamentische tempeldienst dan, met 300 professionele muzikanten in de tjid van Salomo bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door refo »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:

Tja... zo lijkt het of we de Heere nog wat kunnen geven... Of Hij iets van ons van node had...
Ons zingen is niet tot de eer van God, tenzij...
DIA, wat vind jij van de oud testamentische tempeldienst dan, met 300 professionele muzikanten in de tjid van Salomo bijvoorbeeld?
Die daar dan nog wel een NIEUW lied zingen. En er de mensen oproepen om zelf ook een nieuw lied te zingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:

Tja... zo lijkt het of we de Heere nog wat kunnen geven... Of Hij iets van ons van node had...
Ons zingen is niet tot de eer van God, tenzij...
DIA, wat vind jij van de oud testamentische tempeldienst dan, met 300 professionele muzikanten in de tjid van Salomo bijvoorbeeld?
Die daar dan nog wel een NIEUW lied zingen. En er de mensen oproepen om zelf ook een nieuw lied te zingen.
Begrijpen jullie (ook hierboven) het écht niet? Is het misschien een zich, bewust of onbewust (subtiel) willen afzetten tegen
of een camoufleren van iets, door zo krampachtig en tegendraads te reageren? Of... ligt er misschien toch nog iets achter
dat jullie zo spreken...? Het zou zo niet vreemd zijn als dat laatste het geval zou zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie