Mijn rechter buurman

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door JolandaOudshoorn »

WimA schreef:
Floppy schreef:Jammer, dan houdt het op; je kiest er voor om het aangesneden onderwerp te negeren omdat je het belangrijker vindt om over MoesTuins 'ligging' te discussieren; ik niet. Misschien kan je dit topic dan beter helemaal negeren lijkt me - waarom verspil je moeite om MoesTuin te bekritiseren?
Ik heb @moestuin een inhoudelijke vraag gesteld. Zo'n beetje de eerste inhoudelijke vraag van dit topic. Want aan algemeenheden hebben we niets. Ik ben benieuwd naar het antwoord. De reikwijdte van dit topic wordt verder m.i. misverstaan, op dit moment is mijn rechterbuurman @Floppy. Toen ik mij reactie typte richting @Moestuin was mijn rechterbuurman @Moestuin. @Dia schreef naar zijn rechterbuurman @Moestuin. @Moestuin gaf vervolgens zijn mening over zijn linkerbuurman @Dia die het 'waagde' zijn rechterbuurman aan te spreken. En visa versa

En ja, ik zal nooit zeggen dat er geen zaligheid te vinden is buiten de grondslag van dit forum. Maar ik beschouw degenen die buiten deze grondslag willen leven wel als automobilisten die rijden zonder gordel. Vandaar dat ik het zeer relevant vindt.
Het gedicht over de rechterbuurman maakt duidelijk dat deze man niet behouden was. Door mensen nu te noemen als rechterbuurman, geef je het oordeel dat deze mensen niet behouden zijn. Volgens mij veroordeel je die mensen dan. En dat is een kwalijke zaak. En iets heel anders dan een andere mening hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

Ik denk ook dat WimA het niet zo stellig zal hebben gemeend; dat kan ook niet omdat WimA niet weet in hoeverre ik de belijdenisgeschriften onderschrijf. Want los daarvan vond ik de manier waarop MoesTuin werd behandeld niet goed.
Laatst gewijzigd door Floppy op 26 nov 2013, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

Overigens is deze discussie wel inhoudelijk interessant, omdat ze nl. laat zien dat, wat betreft het vermanen van mensen, je zowel naar buiten de gemeente kan kijken als binnen in de gemeente. Kijk je binnen in de gemeente, dan is het doel om dwalingen buiten de deur te houden; kijk je buiten de gemeente, dan probeer je mensen bij Christus te brengen. (Uiteraard moeten ook mensen in de gemeente bij Christus worden gebracht, toch ligt er een ander accent).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door -DIA- »

Hoe....
lezen
wij
hier
de Dordtse Leerregels?

Zijn er nu al meer mensen wakker (ik wordt van deze berichten zelfs midden in de
nacht wakker) om te erkennen dat we hier voor een groot deel remonstrants
lijken te worden.

Lees een met aandacht de DL en de Heidelberger, en de NGB.
Dan is het toch zo klaar als wat? Ik bedoel dat de geachte heer Moestuin die
blijkbaar niet zo nauw neemt, en dat hij er ook nog velen meezuigt...
(Ik denk voor de geachte heer Moestuin, wellicht onbewust.)

Maar het gebeurt, en deze tendensen zien we overal in reformatorische kerken opkomen.
Noem het maar niet remonstrants, dat wil men liever niet horen, die zijn immers
door de synode 1618-19 veroordeeld?

Maar waar zijn we dan nu mee bezig? Dat is de bange vraag die in me opkomt.
Ik heb dit al zolang ik dit forum ken gezien, en ook gezegd, met alle consequenties
daaraan verbonden.

Moeten we dan niet heden kiezen: De remonstrant eruit? Of was de geachte
Bogerman te scherp? Je zou het denken als je dit leest.
Of moeten ervan uitgaan: Eenheid ten koste van alles? Van mensenzielen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Hoe....
lezen
wij
hier
de Dordtse Leerregels?
Maar DIA, je weet hoe vaak anderen jou hebben verweten je niet aan de DL te houden in dit soort discussies. Je zegt het wat dat betreft ook precies juist: Hoe lezen WIJ de DL? Ofwel, met welke dogmatiek als bril?

Verder kan je beter gaan slapen 's nachts.... heb ik ook gedaan, en het bevalt uitstekend. Er gebeuren ergere dingen in de wereld!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:@Dia schreef naar zijn rechterbuurman @Moestuin. @Moestuin gaf vervolgens zijn mening over zijn linkerbuurman @Dia die het 'waagde' zijn rechterbuurman aan te spreken.
Als je naar links kijkt, zie je rechts niets. :OO3
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door MoesTuin »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:Hoe....
lezen
wij
hier
de Dordtse Leerregels?
Maar DIA, je weet hoe vaak anderen jou hebben verweten je niet aan de DL te houden in dit soort discussies. Je zegt het wat dat betreft ook precies juist: Hoe lezen WIJ de DL? Ofwel, met welke dogmatiek als bril?

Verder kan je beter gaan slapen 's nachts.... heb ik ook gedaan, en het bevalt uitstekend. Er gebeuren ergere dingen in de wereld!
Wat is nu inderdaad belangrijker

Gods Woord, of de Dordtse Leerregels

Allebei uiteraard, maar wat stel je op nummer 1, als uitgangspunt voor je hele leven.

Het Woord van de Heere God, de Bijbel lijkt mij

In dit topic haal ik bijbelgedeeltes aan om te spreken en na te denken met elkaar over het onderwerp, maar het lijkt niet te willen....

Alles wordt erbij gehaald, afleidingsmanoevres, maar tot de kern van dit onderwerp komt het niet echt.

Is dat angst? durft men hier niet over te denken, praten, spreken?

Ik vraag me af waardoor dit komt?

Denkt men dat het geloof enkel is voor hen die samen komen in de kerken? (wat een groot goed is)

En dat de overige medemens bij voorbaat al maar verloren is?

Laat ik toch nog eens het bijbelgedeelte aanhalen, waarin zo duidelijk gesproken wordt bij dit onderwerp


Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen (1)

16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.

17 Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Nu lijkt het alsof Paulus heel sterk in zijn schoenen staat, maar niets is minder waar, meer met knikkende knieen ook

dat lezen we in de Korintiers brief 1 Kor 2

1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,

2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.

3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.

4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,

5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.



In Lukas 15 staat een mooi voorbeeld bij dit onderwerp

1 Al de tollenaars en de zondaars nu kwamen bij Hem om Hem te horen.

2 En de Farizeeën en de schriftgeleerden morden onder elkaar en zeiden: Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen.

3 En Hij sprak deze gelijkenis tot hen en zei:

4 Welk mens onder u die honderd schapen heeft en er één van verliest, verlaat niet de negenennegentig in de woestijn en gaat achter het verlorene aan, totdat hij het vindt?

5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol blijdschap op zijn schouders.

6 En als hij thuiskomt, roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.

7 Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben.




MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door parsifal »

Het is duidelijk dat Dia en Moestuin allebei een schrijfstijl hebben die niet uitnodigd tot lezen. De vele lege regels of "1 woord per regel" zijn niet erg aangenaam. Verder wordt me niet echt duidelijk wat nu precies het probleem van Dia met Moestuin in deze discussie is. Waar gaat Moestuin tegen de DL in?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

v.w.b.t. de duidelijkheid klopt het wel, het is moeizaam lezen.

Het is echter zeer vervelend op dit forum een gesprek te voeren met mensen die de 3 formulieren niet serieus willen nemen alhoewel - bij aanmelding - wel onderschreven.
De 3FvE is niet een stukje folklore wat in bepaalde kerken vanuit de historie nu eenmaal zo gedaan wordt, zoals b.v. klederdracht. Het is niet zo dat de belijdenissen in NL afhankelijk van de streek van elkaar kunnen verschillen en toch gelijkwaardig zijn zoals klederdracht verschilt op verschillende plaatsen.

Ik heb nog steeds de vraag aan @Moestuin open staan hoe hij hierin staat. Is die nu zo moeilijk te beantwoorden?
En zijn ontwijkende antwoord: Wat is nu belangrijker, de Schrift of de formulieren? heb ik reeds zo vaak gehoord - in real live en vanuit de geschiedenis - dat ik er - gelukkig - niet meer intrap. De reden is - bijna - altijd: Ketterijen bedektelijk legitimeren.
Laatst gewijzigd door WimA op 27 nov 2013, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

MoesTuin zou misschien iets kortere stukken kunnen posten voor de leesbaarheid.
Verder is het enige wat MoesTuin stelde, dat de DL onder de Schrift hoort te staan, zonder aan te geven dat de DL gebrekkig zouden zijn. En dat vinden we toch allemaal? Anders hoor je hier niet op het forum :nananere
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door MoesTuin »

Ik onderschrijf alle regels, maar de Bijbel is de belangrijkste regel die ik onderschrijf.

Voor de duidelijkheid, er is maar één Heere God, en 1 Bijbel......
Er zijn vele verschillende soorten kerken en gemeentes, opvattingen e.d.

Maar des te erger, er zijn vele mensen die ver afstaan van het Christelijke Geloof buiten de kerken en gemeentes om.

Er zijn ook vele mensen die meelezen op dit open forum

Bedenk dit wel bij alles wat hier geschreven wordt en in de omgang met de ander.

on topic hierbij

http://www.youtube.com/watch?v=EUqt0--_C8I

1
O zeg het allen, dat Hij leeft,
dat Hij verrezen is,
dat Hij te midden van ons leeft
en eeuwig bij ons is.
2
Verzonken in de diepe zee
is 't vrezen voor de dood,
en elk kan schouwen boven 't wee
der toekomst morgenrood.
3
Hij leeft en zal nabij ons zijn,
waar alles ons verlaat,
en zo zal deze dag ons zijn
een hemel-dageraad.


Ik zal proberen wat korter te zijn in reacties, maar ik wil zo graag vertellen en delen, ik spreek vanuit mijn hart (dat is iets anders dan gevoel weer voor aller goede orde. Hierbij heb ik ook nog wel enig verstand)

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Posthoorn »

Je zou om te beginnen een andere avatar kunnen nemen. :hum
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Dodo »

MoesTuin is niet verplicht zich hier te verantwoorden over wat hij vindt van de DL of andere belijdenisgeschriften. Als je in zijn schrijfsels dingen aantreft, zou je hem daarover kunnen bevragen, dat wel. Maar waarom dat steeds op zo'n eisende, beschuldigende manier moet ontgaat me. Ik mis nog wel eens de onderlinge liefde in postings.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

Goed idee, laten we het eens over het onderwerp hebben.

Ik moet zeggen dat ik het niet eenvoudig vind om mensen aan te spreken. Wat me trof was een stukje uit C.S. Lewis' werk, volgens mij Onversneden Christendom, waarin hij zei dat vroeger de mensen van zichzelf heel goed wisten dat ze zondig waren. Nu is dat veel minder zo, waardoor we - voordat we de blijde boodschap van het evangelie brengen - eerst moeten uitleggen dat ze zondig zijn. Als mensen een leuk gezin hebben, goed inkomen, goede gezondheid, etc, waarom zouden ze op zoek gaan naar God?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Maar waarom dat steeds op zo'n eisende, beschuldigende manier moet ontgaat me.
Moestuin is vrij opvallend aanwezig. Wanneer je dan afwijkt van de koers, valt het des te duidelijker op. Probleem is al trouwens eerder ter sprake geweest.
Plaats reactie