Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
ejvl schreef:Zou kunnen, ik "leen" hem even ;)
Ik leende eerder in dit topic ook al een tekstje van Hendrikus ;)
ik loop hier heel wat auteursrechten mis :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Springt op van vreugd, verheft Zijn lof,
Die, daar Hij woont in 't hemelhof
Een Vader is der wezen;
Die weduwen haar recht verschaft,
Die streng haar onderdrukkers straft,
En voor Zijn wraak doet vrezen;
Een God, die zet, uit mensenmin,
D' onvruchtbren in een huisgezin;
En, om Zijn macht te tonen,
Gevangnen uit de boeien redt;
Maar die verlaters van Zijn wet
Doet in het dorre wonen.

O God, toen Gij, met majesteit,
Uw Israel hebt uitgeleid,
En op Uw heil doen hopen;
Toen Gij langs Parans woesten grond
Hun voortoogt, schokte d' aard' in 't rond.
De hoge heemlen dropen;
De bergen rezen zelfs omhoog;
Men zag dit Sinai voor 't oog,
Van Isrels Koning beven.
Een milden regen zondt G', o Heer',
Op Uw bezwijkend, erfnis neer,
Om sterkt' aan haar te geven.

"Dan moogt g' in zegepraal uw voet,
Ja, uwer honden tong, in 't bloed
Van elken vijand steken."
O grote God, geduchte Heer',
Uw gangen, zo vol roem en eer,
Zijn aan Uw volk gebleken;
De gangen van mijn God en Vorst,
Wien, schoon Hij 's werelds rijkskroon torst,
Deez' woningen behaagden.
De zangrei trad den speelrei voor,
In 't midden ging het vrolijk koor
Der trommelende maagden.

Gij koninkrijken, zingt Gods lof;
Heft psalmen op naar 't hemelhof
Van ouds Zijn troon en woning;
Waar Hij, bekleed met eer en macht,
Zijn sterke stem verheft met kracht,
En heerst als Sions Koning.
Geeft sterkt' aan onzen God en Heer';
Hij heeft in Israel Zijn eer
En hoogheid willen tonen.
Erkent dien God; Hij is geducht;
Hij doet Zijn sterkte boven lucht
En boven wolken wonen.

Hoe groot, hoe vrees'lijk zijt G' alom,
Uit Uw verheven heiligdom,
Aanbidd'lijk Opperwezen!
't Is Isrels God, die krachten geeft,
Van Wien het volk zijn sterkte heeft:
Looft God; elk moet Hem vrezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Cremar »

http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=34

Dit is echt een handige site als je psalmen wilt zingen met begeleiding. Maar ik denk dat jullie deze al kennen :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door JolandaOudshoorn »

In de Waarheidsvriend (nr45) staat een goed artikel over psalmen in de eredienst.
Voor de traditionele psalmen, die gemeenten eeuwenlang hebben gezongen, lijkt het vijf voor twaalf. Lenen de Psalmen voor Nu zich voor gemeentezang? Hoe waarderen we dit vanuit calvijns of luthers perspectief?
Een van de interessante conclusies is dat het verdwijnen van de psalmen te wijten is aan liturgische verschraling. Hoe wordt daar door forumleden tegen aan gekeken?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Panny »

Of past de inhoud van de Psalmen niet meer bij een moderne geloofsbeleving?

Ik vind het mooi om de eeuwenoude Psalmen en gezangen te zingen omdat het vele generaties samenbind.
Gelovigen een paar honderd jaar geleden zongen precies hetzelfde.
Niet alleen de psalmen maar er zijn ook vele mooie gezangen. Of bijvoorbeeld de Engelse hymnes.

Wat ik wel weer bijzonder vind is dat er ook steeds meer initiatieven komen om de Psalmen meer te laten zingen in christelijke gemeenschappen waar ze niet echt gewend zijn de Psalmen te zingen. Juist omdat de Psalmen zo ontzettend rijke inhoud hebben.
Natuurlijk wel passend binnen de muziekcultuur.

In Australië is een christelijke band met de naam Sons of Korah. Tegenwoordig wereldwijd bekent.
De oprichters hebben gestudeerd op de Reformed Theological College in Australië.
Deze muziekgroep hebben alleen Psalmen in hun repertoire en de teksten staan dichtbij de onberijmde tekst.

Voorbeelden:
Psalm 63: https://www.youtube.com/watch?v=ojybwVrHTgc
Psalm 91: https://www.youtube.com/watch?v=iUZhTMZF_1I
Psalm 1: https://www.youtube.com/watch?v=1p1eX_pWPeY
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Marco »

O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

Marco schreef:Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Gelukkig maar ;)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Interessant vond ik de opmerking dat de muziek verschoof van een actieve deelname aan een passief luisteren. Ben benieuwd wat jij daarvan vind. En van het argument dat de psalmen van nu vanuit een andere gedachtegang gecomponeerd zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?
In een GKv. Maar waarom hoop je dat eigenlijk?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef:
Marco schreef:
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Interessant vond ik de opmerking dat de muziek verschoof van een actieve deelname aan een passief luisteren. Ben benieuwd wat jij daarvan vind. En van het argument dat de psalmen van nu vanuit een andere gedachtegang gecomponeerd zijn.
Van die gedachtegang ben ik me niet echt bewust. Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.

Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?
In een GKv. Maar waarom hoop je dat eigenlijk?
Ik kon me (nog) niet echt voorstellen dat zoiets plaats vond in de vanouds reformatorische kerken, en daaronder versta ik de 'bevindelijk gereformeerde' kerken, en niet de als vanouds bekend staande 'orthodox gereformeerde' kerken, en daaronder viel inderdaad ook de GKv. Deze kerken hebben in feite nooit iets gehad met bevinding, in tegenstelling met de niet meer bestaande Gereformeerde Kerken uit de Doleantie ontstaan. Die kerken werden, dan spreken wel van heel lang geleden, soms nog wel door bevindelijke predikers gediend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Marco schreef:Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).
Het is dus de vraag, hoe belangrijk je het vindt dat een kerklied kan worden gezongen door een flinke gemeente met orgelbegeleiding. Een lied op een zuiver bijbelse tekst, maar onzingbaar voor een gemeente en/of gedacht vanuit de setting van een praiseband als begeleiding: is dat een kerklied?

De Anglicaanse manier van psalmzingen hoort in Engeland helemaal in de liturgie thuis, maar is voorbehouden aan het koor. De gemeente zou die onberijmde psalmen niet kunnen zingen. Omdat ze daar helemaal ingebed zijn in een eeuwenlange traditie, is het zonder meer kerkmuziek. Maar het zijn geen gemeenteliederen, daar. In onze calvinistische traditie is het zingen echt iets van de gemeente. Een kerklied is m.i. dan ook pas een kerklied als het door de gemeente gezongen kan worden. Zodra je daar een leadzanger en een praiseband bij nodig hebt, past het niet binnen de definitie van kerklied zoals wij die gewoonlijk hanteren.
~~Soli Deo Gloria~~
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:
Marco schreef:Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).
Het is dus de vraag, hoe belangrijk je het vindt dat een kerklied kan worden gezongen door een flinke gemeente met orgelbegeleiding. Een lied op een zuiver bijbelse tekst, maar onzingbaar voor een gemeente en/of gedacht vanuit de setting van een praiseband als begeleiding: is dat een kerklied?

De Anglicaanse manier van psalmzingen hoort in Engeland helemaal in de liturgie thuis, maar is voorbehouden aan het koor. De gemeente zou die onberijmde psalmen niet kunnen zingen. Omdat ze daar helemaal ingebed zijn in een eeuwenlange traditie, is het zonder meer kerkmuziek. Maar het zijn geen gemeenteliederen, daar. In onze calvinistische traditie is het zingen echt iets van de gemeente. Een kerklied is m.i. dan ook pas een kerklied als het door de gemeente gezongen kan worden. Zodra je daar een leadzanger en een praiseband bij nodig hebt, past het niet binnen de definitie van kerklied zoals wij die gewoonlijk hanteren.
Ook zonder leadzanger kan je Psalmen voor Nu zingen. Ook met een grotere gemeente. Orgelbegeleiding zal wat lastiger worden. Maar die hoeft geen eis te zijn.
Plaats reactie