Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat
deel 1 verscheen in 1970
Mara schreef:Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
Dan moeten we 't er wel over eens zien te worden wat goede muziek is. En dat lijkt me nog niet zo simpel :sweat
Alles wordt nieuw moet beslist ouder zijn dan 1970.
Het rode en groene bundeltje moet ouder zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Mara »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat
deel 1 verscheen in 1970
Mara schreef:Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
Dan moeten we 't er wel over eens zien te worden wat goede muziek is. En dat lijkt me nog niet zo simpel :sweat
Alles wordt nieuw moet beslist ouder zijn dan 1970.
Het rode en groene bundeltje moet ouder zijn.
Ja zie je, ik dacht het toch ook, kan het tot nu toe niet vinden op internet.
Volgens mij zongen we op de middelbare geen liederen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door helma »

wij hadden een meester die zelf Bijbelliederen maakte op bekende wijzen.

Jezus voer met Zijn dicip'len
op de Galilese zee
en een grote schare vrienden
reisden over land ook mee
want zij zagen zoveel wond'ren
die Hij aan hun zieken deed.
En de schare zei verwonderd:
Deez' is waarlijk de Profeet!

(enz. ; op de wijs van 'wat de toekomst')

ik ken ze bijna allemaal nog uit mijn hoofd.
O.a. de fabel van Jotham.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Niet altijd stond erbij op het een psalm of gezang was. Als er eens b.v. 210 stond
brandden de vragen los: Is het een psalm of gezang? Blijkbaar was het de grote
massa toen al ontgaan dat er slechts 150 psalmen waren...
In het nieuwe Liedboek beginnen de gezangen bij nummer 151. Ze hebben naar je geluisterd ;)
Nooit meer twijfel of het nou een psalm is of een gezang, de eerste 150 nummers zijn psalmen en daarna volgen de gezangen.
Met andere woorden: De nivellering heeft hier ernstig toegeslagen. Alsof er geen groot
onderscheid is tussen een psalm en een menselijk lied.
Een berijmde psalm is net zo menselijk als een schriftuurlijk gezang. De dichter, het rijm en het metrum zitten er altijd tussen.
Je schetst een tegenstelling die er niet is, of die in elk geval bij lange niet zo groot is als je 't nu doet voorkomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door refo »

Deze verscheen in 1966:

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Niet altijd stond erbij op het een psalm of gezang was. Als er eens b.v. 210 stond
brandden de vragen los: Is het een psalm of gezang? Blijkbaar was het de grote
massa toen al ontgaan dat er slechts 150 psalmen waren...
In het nieuwe Liedboek beginnen de gezangen bij nummer 151. Ze hebben naar je geluisterd ;)
Nooit meer twijfel of het nou een psalm is of een gezang, de eerste 150 nummers zijn psalmen en daarna volgen de gezangen.
Met andere woorden: De nivellering heeft hier ernstig toegeslagen. Alsof er geen groot
onderscheid is tussen een psalm en een menselijk lied.
Een berijmde psalm is net zo menselijk als een schriftuurlijk gezang. De dichter, het rijm en het metrum zitten er altijd tussen.
Je schetst een tegenstelling die er niet is, of die in elk geval bij lange niet zo groot is als je 't nu doet voorkomen.
Dat neemt het grote verschil tussen psalmen en gezangen niet weg.
Psalmen zijn geen bedenksel van mensengeest, maar zijn wat oorsprong van de
tekst betreft geïnspireerd door de H. Geest. We dienen toch de historiciteit niet
uit het oog te verliezen als het om zo'n wezenlijke zaak gaat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Dat neemt het grote verschil tussen psalmen en gezangen niet weg.
Psalmen zijn geen bedenksel van mensengeest, maar zijn wat oorsprong van de
tekst betreft geïnspireerd door de H. Geest. We dienen toch de historiciteit niet
uit het oog te verliezen als het om zo'n wezenlijke zaak gaat?
Met wel rekening houdend dat de dichters van 1773 een enorme vrijheid hebben genomen, dingen hebben toegevoegd die gewoon niet kloppen.
Soms wel tot 70% van een psalm dingen toegevoegd (liederen Hamaaloth), dat is zeker menselijks!
Als we de onberijmde psalmen in het Hebreeuws gaan zingen ben ik het met je eens, die zijn inderdaad geïnspireerd door de H. Geest.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dat neemt het grote verschil tussen psalmen en gezangen niet weg.
Psalmen zijn geen bedenksel van mensengeest, maar zijn wat oorsprong van de
tekst betreft geïnspireerd door de H. Geest. We dienen toch de historiciteit niet
uit het oog te verliezen als het om zo'n wezenlijke zaak gaat?
Je onderschat de rol en inbreng van de berijmers, DIA.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Zita »

Het lied 'Create in me a clean heart' is meer direct geïnspireerd dan welke berijmde psalm ook.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Dat neemt het grote verschil tussen psalmen en gezangen niet weg.
Psalmen zijn geen bedenksel van mensengeest, maar zijn wat oorsprong van de
tekst betreft geïnspireerd door de H. Geest. We dienen toch de historiciteit niet
uit het oog te verliezen als het om zo'n wezenlijke zaak gaat?
Met wel rekening houdend dat de dichters van 1773 een enorme vrijheid hebben genomen, dingen hebben toegevoegd die gewoon niet kloppen.
Soms wel tot 70% van een psalm dingen toegevoegd (liederen Hamaaloth), dat is zeker menselijks!
Als we de onberijmde psalmen in het Hebreeuws gaan zingen ben ik het met je eens, die zijn inderdaad geïnspireerd door de H. Geest.
Ik had het hier een keer met de dominee over, en ik noemde ook die 70% toegevoegd, maar dat kon hij eigenlijk niet geloven. Ik weet eigenlijk zeker dat ik het een keer in het RD heb gelezen, dus ik ben nu wel benieuwd waar jij dit cijfer vandaan hebt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Ik had het hier een keer met de dominee over, en ik noemde ook die 70% toegevoegd, maar dat kon hij eigenlijk niet geloven. Ik weet eigenlijk zeker dat ik het een keer in het RD heb gelezen, dus ik ben nu wel benieuwd waar jij dit cijfer vandaan hebt.
Via Arie Loonstra die onderzoek heeft gedaan:
http://www.musicapsaltaria.nl/psa1773.htm
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Eppo Gremdaat »

Leuk, al die reacties. We zijn onze schooltijd nog niet vergeten, dat merk ik.
We gaan weer terug naar de Julianaschool in Rotterdam-Hillegersberg......
In onze schooltijd zongen we hoofdzakelijk dus uit de bundel 1938 maar ook uit de bundel van Joh. de Heer.
In de 6e klas (bij Kramer dus) zongen we veelal liederen met een 'mars'achtige melodie, bijv; 'Wat vlied' of bezwijk'. 'Door de nacht van smart en zorgen', en..... met de ramen (naar de straatkant) open zodat iedereen horen kon dat we een christelijle school waren. Maar helaas (voor Kramer) de ramen gingen gelijk dicht.
Elke morgen (van dinsdag tot zaterdag) was er de dagopening, stukje uit de Bijbel lezen en een lied zingen en daarna het gebed. Meester Jansen (5e klas): "aan het begin van deze dag komen wij voor uw Heilig Aangezicht om u te vragen of gij ons deze dag bij het leren wilt helpen en...... bla,bla,bla' . Op een gegeven moment zaten we allemaal hardop mee te bidden. En 's middags om 4uur was het: 'aan het eind van deze dag'..... en nu alles in de verleden tijd.... Jansen vond het overigens practig, dat meebidden.
's Maandagsmorgens kwamen alle klassen aanvang schooltijd bij elkaar in de gymzaal waar alleen de mannelijke onderwijzers de weekopening verrichtten met meestal Mnr. Beintema aan het orgel (hij kon ook voortreffelijk spelen en begeleiden op het hamonium(soms op de piano). Voor de eerste en tweede klassertes duurde het - vooral als Kramer de beurt had - wel erg lang. (Hij schreeuwde nogal) en sommigen gingen aan de hand van de juffrouw huilend de gymzaal uit.
In zijn bijbellessen in de 6e klas tekende hij een lange lijn met aan het begin een S(chepping) en aan het eind een H(emel) of H(el).
Vlak daarvoor een dikke verticale streep en daar dik geschreven EN HIER IN DEZE TIJD LEVEN WIJ!!!
Je begrjpt wel dat we dan zaten te sidderen en beven in onze bank.
't Zal ongeveer in de 4e klas geweest zijn dat Kramer een tijd lang niet op school kwam. Ziek, werd er gezegd. Dus in alle klassen veel bidden voor de 'gezondheid' van Kramer. En....veel fruit meenemen. Nee, we mochten niet zelf naar de Rozenlaan (iedereen wist waar hij woonde) want hij lag in het 'ziekenhuis'. Om beurten namen de onderwijzers en onderwijzeressen zijn taken waar totdat er opeens een nieuwe onderwijzeres was, mevrouw Goedhals (echt een schat). Er werd al gefluisterd dat zij de opvolgster zou worden van Kramer, maar dat was fantasie. Toch is ze lang aan de school verbonden geweest (in mijn ULO-tijd (ULO was naast de Lagere School) was ze er nog steeds.
Maar wat was er toch eigenlijk met Kramer? Ziek of...... Veel verhalen deden de ronde. Zelfs dat hij in de gevangenis beland zou zijn en het woord 'politiek' (we verstonden 'politie", wisten wij veel....) viel van tijd tot tijd.
Pas later, toen ik al lang van school was en mijn eerste baantje had, hoorde ik een en ander. Kramer was in de oorlog lid van de NSB!!
Dat verklaarde dus zijn dictatoriaal optreden, zijn 'mars'-achtige geestelijke liedjes die we moesten zingen, zijn 'donder'preken in de klas, het regelmatige bezoek van dominee en onderwijsman(Stadhuis) en meer zaken.
Ook zijn gedrag rond schooltijd: buiten opstellen en klas voor klas naar binnen...nee, niet lopend maar onder zijn vingerklikkend geluid marcherend. En oh, wat had de buurt een hekel aan die man. Vandaar dat tijdens zijn zanguurtjes met de klas de ramen dicht gingen.
Of ik aan mijn schooltijd een trauma heb overgehouden? Misschien wel dat ik tijdens een Evangelisatiecampagne in Belgie veel uit de Johan de Heer bundel heb laten zingen.....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat, dus inderdaad:
Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, Komt laat ons vrolijk zingen (canon?), en het lied van Zachëus.
Er was een oudere leraar die ons ook "tranentrekkers" leerde, "het broekje van Jantje", of "alle weken eenmaal, moet ik in het bad".
Niet christelijk, maar wel leerzaam volgens hem, want het ging over andere mensen en de moeilijkheden die zij ondervonden. :hum
Het 'broekje van Jantje' heb ik van mijn moeder geleerd. Ik word er nog steeds naar van.
Maar goed, school dus.
Op de kleuterschool (een neutrale) leerde ik o.a. 'Schip moet zeilen, scheepje gaat aan wal', en 'Mariska is een danseres', en met Kerstfeest natuurlijk 'O dennenboom, o dennenboom'.

Toen 1e klas. Een nogal 'verlichte' lagere school, die overigens niet meer bestaat. Zelfs het gebouw is weg. Daar leerde ik versjes als 'In het begin lag de aarde verloren'. Als ik dat hoor of zing, krijg ik weer dat gevoel dat bij díé tijd en díé school hoorde.

Vanaf 2e klas kwam ik op een school, waar psalmen geleerd werden. Maar waar ik ook veel gezangen en 'wereldlijke' liedjes heb geleerd. Ik heb twee jaar lang een muzikale meester met een gitaar gehad, geweldig was dat. In de 6e klas hadden we een meester die met één vinger harmonium speelde. Maar muziek kregen we van de gitaarmeester, dus het kwam wel goed. ;)

Verleden tijden...
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat, dus inderdaad:
Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, Komt laat ons vrolijk zingen (canon?), en het lied van Zachëus.
Er was een oudere leraar die ons ook "tranentrekkers" leerde, "het broekje van Jantje", of "alle weken eenmaal, moet ik in het bad".
Niet christelijk, maar wel leerzaam volgens hem, want het ging over andere mensen en de moeilijkheden die zij ondervonden. :hum
Het 'broekje van Jantje' heb ik van mijn moeder geleerd. Ik word er nog steeds naar van.
Maar goed, school dus.
Op de kleuterschool (een neutrale) leerde ik o.a. 'Schip moet zeilen, scheepje gaat aan wal', en 'Mariska is een danseres', en met Kerstfeest natuurlijk 'O dennenboom, o dennenboom'.

Toen 1e klas. Een nogal 'verlichte' lagere school, die overigens niet meer bestaat. Zelfs het gebouw is weg. Daar leerde ik versjes als 'In het begin lag de aarde verloren'. Als ik dat hoor of zing, krijg ik weer dat gevoel dat bij díé tijd en díé school hoorde.

Vanaf 2e klas kwam ik op een school, waar psalmen geleerd werden. Maar waar ik ook veel gezangen en 'wereldlijke' liedjes heb geleerd. Ik heb twee jaar lang een muzikale meester met een gitaar gehad, geweldig was dat. In de 6e klas hadden we een meester die met één vinger harmonium speelde. Maar muziek kregen we van de gitaarmeester, dus het kwam wel goed. ;)

Verleden tijden...
Wij hadden een juffrouw die ons soms verraste, of althans dat was haar bedoeling.
Dan deed ze soms wat geheimzinnig, maar meestal zat er achter dat ze ons dan even
later meenam daar de hal van de school. Daar stond een oud harmonium.
Juffrouw nam plaats op een kruk en de verassing was dat we met orgelbegeleiding
mochten zingen. Juf speelde cijferaccoorden van Joh. de Heer. Maar dat vonden we
als kind niet zo'n handicap....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Bonny »

refo schreef:Deze verscheen in 1966:

Afbeelding
*Feest der herkenning*

Die werd midden jaren tachtig ook nog gebruikt. :)
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie