De overspelige vrouw!

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door huisman »

Ik hoop dat iedereen het prachtige gedicht van Gerrit Achterberg kent over deze vrouw. Zo niet tolle lege
En Jezus schreef in 't zand


Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef, Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.

De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.

Zondig niet meer, zei Hij, ik oordeel niet.
Ga heen en luister naar het lied.

En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos

waarmee zij heen ging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door alias »

Jongere schreef:
alias schreef:
Jongere schreef:
alias schreef:Bij deze zondares is geen ene zonde vergeven.
Lees ook de kanttekeningen aub en het voorwoord bij hoofdstuk 8, waar geschreven staat: "Doch Hij maakt hen in hun voornemen beschaamd, schrijvende op de aarde, en laat de vrouw met een vermaning gaan."

Leg er niets in wat er niet in hoort!
Zie hoe voorzichtig wij moeten zijn!
Dat klinkt wel mooi, maar je eerste zin kun je om deze redenen evenmin hard maken.
@allen hier die maar wat gevoeligheden opwerpen dan nog 1 keer:
Waar staat in de Schrift geschreven dat haar zonden vergeven zijn?
Geef daar eens antwoord op!
Ik zeg niets over gevoeligheden.
Ik zeg dat je óók niet hard kunt maken wat jij zegt. Wil je daar op reageren?
Het is een beetje typisch als je jezelf schuldig maakt aan wat je anderen verwijt namelijk.
Ik beroep mij op wat de kanttekenaren ons hebben nagelaten waar zij schrijven dat Christus haar niet vrijspreekt!
Welk onderwijs jullie daar uit ontvangen weet ik niet, maar bij mij is dat gelijk aan dat zij van geen schuldvergeving weet.
Zij wordt vermaand om niet meer te zondigen, en dat het een vermaning aan haar is om zich te bekeren.
Of zij dat gedaan heeft wordt ons niet beschreven, behoort ook niet tot onze vrijheden om dat toe te passen.

Wat Jongere er verder typisch aan vindt laat ik aan hem.

Waar het mij om gaat is duidelijk. ::bye

Gedicht van Gerrit Achterberg heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Laatst gewijzigd door alias op 03 jan 2013, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door Afgewezen »

alias schreef:Gedicht van Gerrit heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Geknikkerd met 'Gerrit'?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
alias schreef:Gedicht van Gerrit heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Geknikkerd met 'Gerrit'?
alias is duidelijk geen poëet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
alias schreef:Gedicht van Gerrit heb ik ook mijn vraagtekens bij.
Geknikkerd met 'Gerrit'?
alias is duidelijk geen poëet
Dat is het niet. Maar veel mensen hebben tegenwoordig de irritante gewoonte om schrijvers en dichters uitsluitend bij hun voornaam te noemen. Ik snap niet zo goed waarom dat moet. :hum
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door alias »

huisman schreef:Ik hoop dat iedereen het prachtige gedicht van Gerrit Achterberg kent over deze vrouw. Zo niet tolle lege
En Jezus schreef in 't zand


Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef, Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.


Jezus was vergeten wat Hij in het zand schreef?

'Maar Jezus nederbukkende, schreef met de vinger 6in de aarde.'
Wat Hij nu geschreven heeft, wordt niet uitgedrukt. Kantt.:6Sommigen menen dat Hij geschreven heeft hetzelfde dat Hij hun daarna aanzeide.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door DDD »

@ Alias:

Waaruit we dan maar kunnen concluderen dat je je aan precies dezelfde beperktheid van blik schuldig maakt. Ik mag toch hopen dat je in ieder geval er nog mee kunt instemmen dat Matthew Henry er anders over dacht. Maar nog beter zou zijn als je zelf wat beter zou lezen. Want je maakt drama's waar ze er niet zijn. En als het over dit soort tere dingen gaat is dat bepaald geen deugd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door Jongere »

alias schreef:Ik beroep mij op wat de kanttekenaren ons hebben nagelaten waar zij schrijven dat Christus haar niet vrijspreekt!
Welk onderwijs jullie daar uit ontvangen weet ik niet, maar bij mij is dat gelijk aan dat zij van geen schuldvergeving weet.
Welk onderwijs ik ontvang uit de kanttekening?

"Christus veroordeelt haar niet, en spreekt haar ook niet vrij, overmits Zijn ambt niet was een burgerlijk vonnis over misdadigen uit te spreken, maar als een Leraar de zondaren tot bekering te brengen."

Vooral dat je verder door moet lezen dan alleen wat jij had onderstreept. Er staat direct achter: overmits. De opmerking van de kanttekenaren gaat dus over het burgerlijk vonnis (dat werd Hem ook gevraagd door de Schriftgeleerden). De kanttekenaren zeggen terecht dat Jezus daar geen uitspraak over doet.
Het is juist niet de bedoeling als het hier over vrijspraak gaat, om te denken aan de vrijspraak van zonden, dan begrijp je de kanttekening niet.

Of de vrouw haar zonden vergeven zijn, kunnen we niet lezen in de Schrift. Dus óók niet dat het niet zo zou zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door huisman »

alias schreef:
huisman schreef:Ik hoop dat iedereen het prachtige gedicht van Gerrit Achterberg kent over deze vrouw. Zo niet tolle lege
En Jezus schreef in 't zand


Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef, Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.


Jezus was vergeten wat Hij in het zand schreef?

'Maar Jezus nederbukkende, schreef met de vinger 6in de aarde.'
Wat Hij nu geschreven heeft, wordt niet uitgedrukt. Kantt.:6Sommigen menen dat Hij geschreven heeft hetzelfde dat Hij hun daarna aanzeide.
Een gedicht (zeker van het niveau van Gerrit Achterberg) is geen tekstverklaring, geen exegese . Deze post is dan ook vrij onzinnig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door Bert Mulder »

Jezus zei eerst, dat degene die zonder zonde was, eerst een steen moest gooien.

Toen begon Hij te schrijven.

Toen liepen ze allen weg.

Uitleg die ik wel gehoord heb, die zeer mogelijk lijkt, is dat Hij hun zonden in het zand schreef... en dat ze daarom weggingen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door alias »

huisman schreef:
alias schreef:
huisman schreef:Ik hoop dat iedereen het prachtige gedicht van Gerrit Achterberg kent over deze vrouw. Zo niet tolle lege
En Jezus schreef in 't zand


Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef, Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.


Jezus was vergeten wat Hij in het zand schreef?

'Maar Jezus nederbukkende, schreef met de vinger 6in de aarde.'
Wat Hij nu geschreven heeft, wordt niet uitgedrukt. Kantt.:6Sommigen menen dat Hij geschreven heeft hetzelfde dat Hij hun daarna aanzeide.
Een gedicht (zeker van het niveau van Gerrit Achterberg) is geen tekstverklaring, geen exegese . Deze post is dan ook vrij onzinnig.
Ben ik helemaal met je eens dat het een vrij onzinnige post is.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door alias »

Jongere schreef:
alias schreef:Ik beroep mij op wat de kanttekenaren ons hebben nagelaten waar zij schrijven dat Christus haar niet vrijspreekt!
Welk onderwijs jullie daar uit ontvangen weet ik niet, maar bij mij is dat gelijk aan dat zij van geen schuldvergeving weet.
Welk onderwijs ik ontvang uit de kanttekening?

"Christus veroordeelt haar niet, en spreekt haar ook niet vrij, overmits Zijn ambt niet was een burgerlijk vonnis over misdadigen uit te spreken, maar als een Leraar de zondaren tot bekering te brengen."

Vooral dat je verder door moet lezen dan alleen wat jij had onderstreept. Er staat direct achter: overmits. De opmerking van de kanttekenaren gaat dus over het burgerlijk vonnis (dat werd Hem ook gevraagd door de Schriftgeleerden). De kanttekenaren zeggen terecht dat Jezus daar geen uitspraak over doet.
Het is juist niet de bedoeling als het hier over vrijspraak gaat, om te denken aan de vrijspraak van zonden, dan begrijp je de kanttekening niet.

Of de vrouw haar zonden vergeven zijn, kunnen we niet lezen in de Schrift. Dus óók niet dat het niet zo zou zijn.
@Jongere. Heb je mijn eerste post hier eigenlijk wel gelezen?
Aan je antwoord te zien niet!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door Jongere »

alias schreef:@Jongere. Heb je mijn eerste post hier eigenlijk wel gelezen?
Aan je antwoord te zien niet!
Ik heb deze zin van je gelezen
alias schreef:Bij deze zondares is geen ene zonde vergeven.
en daar reageer ik op.

In een paar (volgens mij) heel duidelijke posts, waar je ook nog inhoudelijk op mag reageren als je dat wilt.
Ik begrijp wel dat jij stelt dat we hier niet lezen dat de vrouw haar zonden vergeven zijn, maar ik stel dat je evenmin het tegenovergestelde mag zeggen. En dat doe jij wel in het citaat waar ik op reageer.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De overspelige vrouw!

Bericht door freek »

Alias, kun je ook normale gesprekken voeren?
Plaats reactie