Welke muziek beluister je nu? [7]

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Lassie »

Voor wie wel dan? :slurp
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door sirdanilot »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:En... wat zou het geachte forum zeggen als ik nu eens zou
zeggen:
"Ik luister naar de welluidende klanken van het Smurfenlied van
V. Abr.?"
of: "Het schone Bossche volksliedeke van Zoete lieve Gerritje?"

Welaan, we zullen het eens afwachten!
Dan zeg ik: Wie zal dat betalen, zoete lieve gerritje.....
En de smurfen?? Dat geloof ik niet, want wie gelooft er nu dat ze door een waterkraan kunnen? :nananere
Hèhè, eindelijk eens een 'niet nare' en een 'niet zure' reactie! Dit was namelijk testje... :)
Zolang het maar niet is als edik op salpeter ;)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als kijkt op het online psalmboek kun je kiezen uit 4 tempo's. De snelste versie vind ik zondermeer afraffelen. Daar wordt door het
tempo het mediteren onder het zingen je gewoon onthouden. Ik vind dat kortom oneerbiedig. Of Jean Calvin dat ooit gewild heeft (...) doet dan niet ter zake. Want daarin was ook Calvin dan maar een mens.
Het is heel simpel. Zingen is spreken op verhoogde toon. Niet op vertraagde toon.
Spreken doen we ook in een normaal tempo. Zingen om te mediteren? Dat is nogal dwaas: je zingt niet om je gedachten tijdens alle langgerekte tonen te laten afdwalen naar al dan niet stichtelijke onderwerpen. Je zingt de woorden die je zingt, en ondertussen mediteer je niet. Je mediteert toch ook niet terwijl je aan het praten bent? Mediteren doe je in stilte.
De snelste versie op Psalmboek.nl is nog steeds niet de snelheid die men in de tijd van Calvijn normaal vond. Dat jij dit oneerbiedig vindt, zegt alleen maar iets over jou en jouw referentiekaders, maar niet over de psalmen en hun zangtempo.
Een antwoord van een Rijssense predikant.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21455
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als kijkt op het online psalmboek kun je kiezen uit 4 tempo's. De snelste versie vind ik zondermeer afraffelen. Daar wordt door het
tempo het mediteren onder het zingen je gewoon onthouden. Ik vind dat kortom oneerbiedig. Of Jean Calvin dat ooit gewild heeft (...) doet dan niet ter zake. Want daarin was ook Calvin dan maar een mens.
Het is heel simpel. Zingen is spreken op verhoogde toon. Niet op vertraagde toon.
Spreken doen we ook in een normaal tempo. Zingen om te mediteren? Dat is nogal dwaas: je zingt niet om je gedachten tijdens alle langgerekte tonen te laten afdwalen naar al dan niet stichtelijke onderwerpen. Je zingt de woorden die je zingt, en ondertussen mediteer je niet. Je mediteert toch ook niet terwijl je aan het praten bent? Mediteren doe je in stilte.
De snelste versie op Psalmboek.nl is nog steeds niet de snelheid die men in de tijd van Calvijn normaal vond. Dat jij dit oneerbiedig vindt, zegt alleen maar iets over jou en jouw referentiekaders, maar niet over de psalmen en hun zangtempo.
Een antwoord van een Rijssense predikant.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21455
Maar dit Rijssense kerkgenootschap kan beslist niet model staan voor de Rijssense reformatorische kerken. Dit kerkverband heeft helaas stuk voor stuk en grondig alle contacten die er onderling tussen de plaatselijke reformatorische kerken waren afgebouwd. Helaas, maar ze hebben daar zelf voor gekozen.

Blijkbaar vinden ze de traditionele Rijssense reformatorische kerken te zwaar... In ieder geval na die tijd de kloof in rap tempo breder geworden tussen de afgescheiden kerken en de PKN. Van wederkeer horen we in elk geval nog niets.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door ejvl »

Wat vind je van het antwoord van deze predikant DIA?
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Wat vind je van het antwoord van deze predikant DIA?
Dat is de lezing van Hendrikus ook, maar verder heb ik dat nergens
wetenschappelijk-historisch kunnen staven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef: Maar dit Rijssense kerkgenootschap kan beslist niet model staan voor de Rijssense reformatorische kerken. Dit kerkverband heeft helaas stuk voor stuk en grondig alle contacten die er onderling tussen de plaatselijke reformatorische kerken waren afgebouwd. Helaas, maar ze hebben daar zelf voor gekozen.

Blijkbaar vinden ze de traditionele Rijssense reformatorische kerken te zwaar... In ieder geval na die tijd de kloof in rap tempo breder geworden tussen de afgescheiden kerken en de PKN. Van wederkeer horen we in elk geval nog niets.
Wat ik nu zeg is nogal off-topic natuurlijk, en ik ken de Rijssense situatie niet. Heeft de PKN-gemeente daar altijd zelf voor gekozen? Soms is, bijvoorbeeld in schoolbesturen, de PKN met harde hand aan de kant geschoven, terwijl daar niet altijd directe aanleiding voor was. Dat heeft op sommige plaatsen óók tot vervreemding geleid en dat is jammer.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Wat vind je van het antwoord van deze predikant DIA?
Dat is de lezing van Hendrikus ook, maar verder heb ik dat nergens
wetenschappelijk-historisch kunnen staven.
Het tegengestelde dan wel? Volgens mij staat er in de Bijbel nergens: Gij zult niet ritmisch zingen.
Ik vind het mooi hoe deze predikant geen oordeel velt over mensen die liever wel niet-ritmisch willen blijven zingen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Maar dit Rijssense kerkgenootschap kan beslist niet model staan voor de Rijssense reformatorische kerken. Dit kerkverband heeft helaas stuk voor stuk en grondig alle contacten die er onderling tussen de plaatselijke reformatorische kerken waren afgebouwd. Helaas, maar ze hebben daar zelf voor gekozen.

Blijkbaar vinden ze de traditionele Rijssense reformatorische kerken te zwaar... In ieder geval na die tijd de kloof in rap tempo breder geworden tussen de afgescheiden kerken en de PKN. Van wederkeer horen we in elk geval nog niets.
Wat ik nu zeg is nogal off-topic natuurlijk, en ik ken de Rijssense situatie niet. Heeft de PKN-gemeente daar altijd zelf voor gekozen? Soms is, bijvoorbeeld in schoolbesturen, de PKN met harde hand aan de kant geschoven, terwijl daar niet altijd directe aanleiding voor was. Dat heeft op sommige plaatsen óók tot vervreemding geleid en dat is jammer.
Het begon destijds, alweer een tijd geleden, toen er naast de SGP een nieuwe partij werd opgericht. De RPF. Dat betekende het begin van het einde van veel gezamenlijke diensten. Men vond dat men de mensen die voor de RPF kozen onrecht deed als men door zou gaan met het meedoen aan SGP-tijdredes. Gezamenlijke SEZ, GBS en Hervormingsdiensten werd ook niet meer aan meegedaan, zodat alle interkerkelijke diensten samen met de NHK en later de PKN verdwenen. Dit was inderdaad een eenzijdige terugtrekking van de PKN uit de samenwerking met de reformatorische kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Wat vind je van het antwoord van deze predikant DIA?
Dat is de lezing van Hendrikus ook, maar verder heb ik dat nergens
wetenschappelijk-historisch kunnen staven.
Ik heb al tig keer verwezen naar de dissertatie van dr. J. R. Luth.
Ga die dan eens lezen, dan heb je je wetenschappelijk-historisch bewijs.
http://www.marktplaats.nl/a/boeken/gods ... reten.html
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door refo »

Helikopters boven ons huis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door huisman »

refo schreef:Helikopters boven ons huis.
Sound of freedom :super (kon het even niet laten ondanks mijn RF vastentijd )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:Helikopters boven ons huis.
Sound of freedom :super (kon het even niet laten ondanks mijn RF vastentijd )
Bepaald niet. Het lijkt wel oorlog.
Zoveel soesa voor een paar mensen met een velletje over hun neus. En hun gezelschapsdames.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door henriët »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Helikopters boven ons huis.
Sound of freedom :super (kon het even niet laten ondanks mijn RF vastentijd )
Bepaald niet. Het lijkt wel oorlog.
Zoveel soesa voor een paar mensen met een velletje over hun neus. En hun gezelschapsdames.
Nou zeg...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Desiree »

Diezelfde helikopters heb ik ook gehoord. Met z'n tweeën toch? Ik vond ze wel leuk. Voor 'Bama' en van onze centjes. Ze hadden er lekker weer bij.. Jammer dat ik niet ff mocht instappen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gesloten