Welke muziek beluister je nu?

mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door mulder »

JolandaOudshoorn schreef: Het ligt simpeler, gelukkig. De meeste gemeente die Weerklank gaan gebruiken, daarvan hebben de leden de berijming van 1773 standaard achter in hun Bijbel staan. Dus die is al op zak. Of in de tas. Er komt dus alleen een boekje erbij. Maar de tassen van tegenwoordig zijn groot genoeg.
Dus 1773 wordt zo wel langzaam uitgefaseerd, daar komt het wel op neer. vindt ik overigens prima en goed, maar men doet alsof Weerklank de problemen met alle boekjes en losse blaadjes oplost: dat is dus echt niet zo.
eilander schreef: Ik stel dan ook voor om het eigen geschrift Davids niet meer te zingen :)
Van de GBS: De heer L. M. P. Scholten, oud-directeur van de GBS, schreef daarover: “Het Eigen Geschrift Davids is […] beslist niet Gods Woord. Anderzijds is het wel zo, dat we er niets onzuivers in kunnen bespeuren, integendeel. Het doet ons treffend zien wat de apostel Paulus predikt: het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; en het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken; opdat geen vlees zou roemen voor Hem (1 Korinthiërs 1:27-29). Daarom verdient het Eigen Geschrift Davids toch een plaats in onze kerkboeken”

oftewel: dit is echt een hele slechte argumentatie die juist gebruikt kan worden voor schriftuurlijke Nieuw testamentische liederen (en die bestaan) maar denk niet dat de GBS daar voorstander van is. dan is het toch ontzettend vreemd dat juist de GBS het eigen geschrift Davids erin heeft gezet. Overigens geldt hetzelfde voor de morgen en avondzang. dit zijn gewoon gezangen....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door emigrant »

Gospel harmonica hymns op YouTube

Geestelijke liederen op mondharmonica. Ben zelf bezig Geneefse psalm melodiën erop te leren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Het ligt simpeler, gelukkig. De meeste gemeente die Weerklank gaan gebruiken, daarvan hebben de leden de berijming van 1773 standaard achter in hun Bijbel staan. Dus die is al op zak. Of in de tas. Er komt dus alleen een boekje erbij. Maar de tassen van tegenwoordig zijn groot genoeg.
Dus 1773 wordt zo wel langzaam uitgefaseerd, daar komt het wel op neer. vindt ik overigens prima en goed, maar men doet alsof Weerklank de problemen met alle boekjes en losse blaadjes oplost: dat is dus echt niet zo..
Problemen met blaadjes en boekjes zijn opgelost als een kerkenraad ervoor kiest om naast de psalmen van 1773 (die men, zoals Jolanda al aangaf, toch bij zich heeft in het bijbeltje met de SV of de HSV) gewoon Weerklank te gaan gebruiken.
En van langzaam uitfaseren van 1773 is ook geen sprake, tenzij je bedoelt dat mensen geen Bijbel meer bij zich hebben. Maar het wel of niet meebrengen van een Bijbel staat los van Weerklank.
Er wordt je niks afgenomen, je krijgt er alleen iets bij. En wie dat niet wil gebruiken, gebruikt het niet. Wie er al behoefte aan had, is hopelijk blij met deze handreiking.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Ik luister naar een gezang, vanuit de Schildkerk in Rijssen. Voor de dienst, een dominee betreed nu de kansel.
Aangezien mijn broer er nooit over praat wilde ik toch eens weer luisteren wat er in de Schildkerk wordt verkondigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik luister naar een gezang, vanuit de Schildkerk in Rijssen. Voor de dienst, een dominee betreed nu de kansel.
Aangezien mijn broer er nooit over praat wilde ik toch eens weer luisteren wat er in de Schildkerk wordt verkondigd.
DIA toch, een gezang beluisteren? Zou je dat nou wel doen?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik luister naar een gezang, vanuit de Schildkerk in Rijssen. Voor de dienst, een dominee betreed nu de kansel.
Aangezien mijn broer er nooit over praat wilde ik toch eens weer luisteren wat er in de Schildkerk wordt verkondigd.
DIA toch, een gezang beluisteren? Zou je dat nou wel doen?
Jawel, ik ken het toch niet... en ik heb het onderbroken toen ik het bericht las van het overlijden van ds. J. Goudriaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik luister naar een gezang, vanuit de Schildkerk in Rijssen. Voor de dienst, een dominee betreed nu de kansel.
Aangezien mijn broer er nooit over praat wilde ik toch eens weer luisteren wat er in de Schildkerk wordt verkondigd.
DIA toch, een gezang beluisteren? Zou je dat nou wel doen?
Jawel, ik ken het toch niet... en ik heb het onderbroken toen ik het bericht las van het overlijden van ds. J. Goudriaan.
Er zitten vaak heel mooie, bijbels verantwoorde gezangen tussen hoor DIA.
Hendrikus plaagt je maar een beetje. :)
Wat de toekomst brenge moge en Vaste rots van mijn behoud zijn prachtige gezangen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door emigrant »

Sigfrid Karg-Elert
Harmonium works.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

1 van de 1442 cantates van de (in zijn tijd zeer gewaardeerde) componist Christoph Graupner (1683 - 1760)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mannetje »

Ik ben bezig met de symfonieën van Mahler. Bevalt overwegend goed, tot nu toe. :)
-
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Martijn »

Hier staat de RO op dit moment aan. Gebeurt wel vaker.
Zojuist hoorde ik psalm 75 en zat wat mee te zingen, maar op m'n langzaamst was ik nog een stuk sneller dan de zangers. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] Worden samenzang cd's nog wel eens vertraagd?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Martijn schreef:Hier staat de RO op dit moment aan. Gebeurt wel vaker.
Zojuist hoorde ik psalm 75 en zat wat mee te zingen, maar op m'n langzaamst was ik nog een stuk sneller dan de zangers. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] Worden samenzang cd's nog wel eens vertraagd?
Op zich is er niets mis met langzaam zingen, waar ik mij alleen aan erger bij samenzang van bijvoorbeeld Heykoop of Nieuwkoop, er zit geen cadans in. Het voorspel wordt beëindigd, direct erna toontje vooraf en de mensen zetten 3-5 seconden later in. Net als tussen de regels, de organist zet direct een nieuwe regel in terwijl de zangers veel later komen.
Langzaam zingen vind ik best mooi, mits het orgel en de zangers in cadans zingen, zodra het orgel inzet, in de juiste cadans na het voorspel,, dus met rusten, wordt er direct gezongen, ook tussen de regels wordt er direct in de juiste cadans ingezet door zowel de organist als de zangers. Dan is het best mooi.
http://www.sietzedevries.nl/organist-in-de-praktijk/
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Deze vind ik erg mooi. Een psalmzangavond in Wouterswoude:
https://www.youtube.com/watch?v=eQvYsul ... ZtH5lTr1Do

DV a.s. zaterdag zal er bij ons ook weer een psalmzangavond worden gehouden.
Dus, liefhebbers, komt in groten getale naar dien groten kerk in Rijssen! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Deze vind ik erg mooi. Een psalmzangavond in Wouterswoude:
https://www.youtube.com/watch?v=eQvYsul ... ZtH5lTr1Do

DV a.s. zaterdag zal er bij ons ook weer een psalmzangavond worden gehouden.
Dus, liefhebbers, komt in groten getale naar dien groten kerk in Rijssen! :)
Dat is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Waarom zet de organist het koraal veel te vroeg in na het voorspel en tussen de regels door ook veel te vroeg zodat het orgel en de zangers niet gelijk opgaan? Toch een kleine moeite om dit synchroon in de maat te laten lopen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Deze vind ik erg mooi. Een psalmzangavond in Wouterswoude:
https://www.youtube.com/watch?v=eQvYsul ... ZtH5lTr1Do

DV a.s. zaterdag zal er bij ons ook weer een psalmzangavond worden gehouden.
Dus, liefhebbers, komt in groten getale naar dien groten kerk in Rijssen! :)
Dat is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Waarom zet de organist het koraal veel te vroeg in na het voorspel en tussen de regels door ook veel te vroeg zodat het orgel en de zangers niet gelijk opgaan? Toch een kleine moeite om dit synchroon in de maat te laten lopen?
Ik heb er persoonlijk weinig last van, moet ik eerlijk bekennen.
Als ik de zang zou begeleiden zou er nog wel meer commentaar komen.... denk ik.... vrees ik... geloof ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie