Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Klavart »

ejvl schreef:
eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Een die het meeste improvisatievermogen heeft wat mij betreft. Prachtig.
Inderdaad knap gedaan! Alle vier de psalmen die er op staan zijn mooi! Ik ben benieuwd naar de rest.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Ik vind het niveau tussen improvisaties van hem nogal verschillen. Sommige zijn bijna stijlkopieën van bestaande werken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Ik vind het niveau tussen improvisaties van hem nogal verschillen. Sommige zijn bijna stijlkopieën van bestaande werken.
Ik vindt erg knap werk!
Als je Psalm 2 hoort beluister je zo 'het woeden der volken'.
Deze manier van weergeven in me niet geheel onbekend, of anderszins ook weer wel.
Bij Psalm 2 wordt de laatste jaren wel eens een voorspel gebruikt dat ik niet kan thuisbrengen,
maar dat ook nogal 'dreigend' klinkt. Het wordt hier de laatste jaren regelmatig gespeeld in de
diensten.. of ik dat nu echt mooi vind is een andere zaak. In ieder geval heeft de 'dreiging' in het
voorspel iets wat je hier ook hoort.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Ik vind het niveau tussen improvisaties van hem nogal verschillen. Sommige zijn bijna stijlkopieën van bestaande werken.
Ik vindt erg knap werk!
Als je Psalm 2 hoort beluister je zo 'het woeden der volken'.
Deze manier van weergeven in me niet geheel onbekend, of anderszins ook weer wel.
Bij Psalm 2 wordt de laatste jaren wel eens een voorspel gebruikt dat ik niet kan thuisbrengen,
maar dat ook nogal 'dreigend' klinkt. Het wordt hier de laatste jaren regelmatig gespeeld in de
diensten.. of ik dat nu echt mooi vind is een andere zaak. In ieder geval heeft de 'dreiging' in het
voorspel iets wat je hier ook hoort.
Als een zogenaamde improvisatie knap is terwijl het op een werk van bijv. Buxtehude (1637-1707) lijkt dan hebben wij een andere definitie van knap. Ik heb het nu niet specifiek over Psalm 2.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Ik vind het niveau tussen improvisaties van hem nogal verschillen. Sommige zijn bijna stijlkopieën van bestaande werken.
Dat klopt wel.
Hij is zelf ook van mening dat improviseren altijd te leren is, dat het niet specifiek een talent hoeft te zijn.
En inderdaad zijn de invloeden van bestaande werken veel van invloed bij zijn improvisaties, echter vind ik dat niet per definitie verkeerd. Ik denk dat je dit altijd hebt bij improvisaties. Iemand is altijd beïnvloed door "iets".
Wat ik bij hem knap vind is dat hij in verschillende stijlen kan improviseren, modern, klassiek, barok, romantisch. Vorig jaar tijdens de orgeltocht op stille zaterdag muziek uit de tijd van de renaissance op het koororgel van Culemborg (rond 1680), uit iets latere tijd op het Verhofstadorgel in Culemborg, en een totaal andere stijl op het orgel van de Sint Maartenskerk van Zaltbommel, wat natuurlijk een heel ander orgel is.
Zo gaf hij van de zomer tijdens een concert op een ander orgel een improvisatie op het volksliedje "op de grote stille heide" van ene Worp :slurp van bijna een half uur, en het heeft geen moment verveeld.
Op de cd van het Katharinen-orgel in Hamburg (die een 10 kreeg als recensie) een improvisatie koraal (an wasserflüssen babylon) in de stijl van Johann Adam Reincken, en over psalm 86 in Duitse barok stijl.
Dat vind ik kunnen improviseren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Dat iemand mooie muziek kan schrijven, vind ik overigens net zo knap.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Psalm 1, Sietze de Vries, allepsalmen.nl
Mooi! Wat een gave, als je zo kunt improviseren.
Ik vind het niveau tussen improvisaties van hem nogal verschillen. Sommige zijn bijna stijlkopieën van bestaande werken.
Dat klopt wel.
Hij is zelf ook van mening dat improviseren altijd te leren is, dat het niet specifiek een talent hoeft te zijn.
En inderdaad zijn de invloeden van bestaande werken veel van invloed bij zijn improvisaties, echter vind ik dat niet per definitie verkeerd. Ik denk dat je dit altijd hebt bij improvisaties. Iemand is altijd beïnvloed door "iets".
Wat ik bij hem knap vind is dat hij in verschillende stijlen kan improviseren, modern, klassiek, barok, romantisch.
Dat is ook zonder meer knap!
Maar ik vind die invloed van bestaande werken soms te groot !

Ik vind de improvisaties waar hij los komt van die werken/voorbeelden juist knap.
Weet in Groningen Martinikerk bespeelde hij het koororgel en dan Partita van Barok naar galant naar klassiek.
Dat vond ik knap.
Maar later op hoofdorgel leek het of hij een boek van J.S. Bach open had staan en vervolgens de melodie had gewijzigd.

Een uitgegeven werk van hem, weet niet meer welk koraal, was voor 90% de koraalfantasie van Buxtehude over Wie schön leuchtet der Morgenstern.

Ik geloof niet zo dat improviseren (geheel) te leren is, mijn naamgenoot de achterneef en vriend en tijdgenoot van Bach, Johann Gottfried Walther (1684-1748) kon niet improviseren dat gaf hij zelf toe.
-----------
Ik beluister nu Orgelwerken van JG Walther gespeeld door Wolfgang Stockmeier.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik geloof niet zo dat improviseren (geheel) te leren is, mijn naamgenoot de achterneef en vriend en tijdgenoot van Bach, Johann Gottfried Walther (1684-1748) kon niet improviseren dat gaf hij zelf toe.
Ik geloof er ook niet zoveel van, er zijn immers maar weinigen die dat echt kunnen.
Ja uit het hoofd wat spelen en zelf wat verzinnen kan ik ook wel. Maar dat zou ik geen improviseren willen noemen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik geloof niet zo dat improviseren (geheel) te leren is, mijn naamgenoot de achterneef en vriend en tijdgenoot van Bach, Johann Gottfried Walther (1684-1748) kon niet improviseren dat gaf hij zelf toe.
Ik geloof er ook niet zoveel van, er zijn immers maar weinigen die dat echt kunnen.
Ja uit het hoofd wat spelen en zelf wat verzinnen kan ik ook wel. Maar dat zou ik geen improviseren willen noemen.
Hier een stukje waarin hij dat uitlegt.
http://www.sietzedevries.nl/the-craft-o ... something/
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

Paganini, een stuk gespeeld op maar 1 vioolsnaar. Vergissing is uitgesloten als je de andere 3 snaren weghaalt...

https://www.youtube.com/watch?v=cJnh6RTm0HI

Ook erg leuk, concert van leerlingen van een vioolpedagoog.

https://www.youtube.com/watch?v=n-ykqFce8Ds
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orgelwerken van John E. West.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De fraaie (maar lang vergeten) symfonieën van Carl Czerny (1791 - 1857)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door samanthi »

processional Dick Sanderman

en nu Max Reger: Phantasie und Fuge über BACH
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.
Pas hebben we een deel van psalm 69 gezongen van Vivladi (Domine, ad adjuvandum me festina) Ik kende de man eigenlijk alleen van zijn vioolstukken, maar ook zijn geestelijke werken zijn prachtig. Wellicht ook door zijn achtergrond als priester.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie