Politiek leiderschap

Hoe rechts ben ik?

1) PVV met Wilders als leider
4
9%
2) TON met Mevr. Verdonk als redder
1
2%
3) De heer M. Rutte als liberaal
0
Geen stemmen
4) De heer B. van der Vlies als bijbelgetrouwe
33
72%
5) De heer Slob als compromis sluiter
4
9%
6) De heer Pechtold als ultieme liberaal
4
9%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Politiek leiderschap

Bericht door freek »

Luther schreef:
freek schreef:
Gian schreef:
freek schreef: En die mensen van In het Spoor zijn niet conservatief, maar extremistisch.
Info?

Nooit van gehoord..
Kun je je onbegrip even verhelderen? Moet ik je soms een paar afleveringen van 'In het Spoor' toesturen. Da's andere kost dan de Bengelbij van Lucado hoor :humhihi
Hoewel... het sticht beide niet echt...
Idd, je kunt beter 'De vrijheid van een christen' lezen, eerwaarde!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Politiek leiderschap

Bericht door Gian »

De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.

:fi
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Politiek leiderschap

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.

:fi
ach... kinderen van 4 worden wel door de bengelbij gesticht. En wie niet wordt als een kind (van 4) ;) ::salut
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Politiek leiderschap

Bericht door jvdg »

Mede door mijn schuld, zijn we weer aardig off-topic geraakt.

On-topic maar weer.

Het politiek leiderschap heeft door de crisis, vooral deze week, een nieuwe dimensie gekregen.
De media staan bol van de analyses, waarbij de heer Wilders weer behoorlijk de aandacht heeft weten te trekken.
Voor het overige vond ik dat het politiek leiderschap van de coalitie werd opgelegd aan de oppositie, welke alleen maar kritiek kon uitoefenen, zonder ook maar iets (mss. in de marge) te bereiken of invloed op te hebben.

Ja, dan wordt politiek leiderschap héél moeilijk.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Politiek leiderschap

Bericht door freek »

Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.

:fi
Ik kan me niet herinneren dat ik afgeef op een kinderboekje van Lucaco.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Politiek leiderschap

Bericht door helma »

Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.

:fi

probeer de vrijheid van een christenmens eens voor te lezen aan je zoontje :tilt

vooral de prentenboeken van de nerflanders van Lucado vind ik voor kinderen erg goed
wijze lessen (die je soms als voorlezende moeder ook in je zak kunt steken...)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Politiek leiderschap

Bericht door raka »

BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Politiek leiderschap

Bericht door jvdg »

raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
:quoi
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Politiek leiderschap

Bericht door freek »

raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Politiek leiderschap

Bericht door raka »

freek schreef:
raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.
Misschien wordt het tijd dat je zelf een mening gaat vormen, in plaats te denken wat BJS zou zeggen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Politiek leiderschap

Bericht door freek »

raka schreef:
freek schreef:
raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.
Misschien wordt het tijd dat je zelf een mening gaat vormen, in plaats te denken wat BJS zou zeggen.
:humhihi :humhihi :humhihi :nananere
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Politiek leiderschap

Bericht door Hendrikus »

Met het commentaar in het RD van gisteren ben ik het van harte eens.
RD commentaar schreef:Leiders en dienaars
01-04-2009 11:44 | Hoofdredactioneel commentaar

Het boegbeeld van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, P. Jongeling, werd honderd jaar geleden geboren. Hoewel zijn biograaf Veenhof hem typeert als iemand die in eigen kring opmerkelijk snel vergeten is, krijgt hij vandaag toch aandacht met een congres en de presentatie van een lijvige biografie. Het is de vraag waardoor Jongeling zo snel vergeten is. Is het omdat de vrijgemaakte politicus en schrijver zich, zoals Veenhof het uitdrukt, nu ongetwijfeld meer thuis zou voelen bij de SGP en het Reformatorisch Dagblad dan bij de ChristenUnie en het Nederlands Dagblad? Of is het belang van deze leider altijd overschat?

Jongeling leefde in een tijd dat elke kerkelijke denominatie haar eigen leider kende. Wat hij betekende binnen de vrijgemaakte kerken, dat belang had ds. G. Boer binnen hervormd-gereformeerde kring, ds. G. H. Kersten voor de Gereformeerde Gemeenten en prof. G. Wisse voor de christelijke gereformeerden. Of, iets later, ds. Joh. van der Poel voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het waren samenbindende figuren, die gezag hadden en met gezag spraken; een voorbeeldfunctie vervulden en daarmee van onschatbare waarde waren voor hun kring in die tijd.

Dergelijke identificatiefiguren ontbreken in deze tijd. Het is de vraag of de behoefte aan dergelijke leidende figuren nu even groot is als toen. De tijd is anders, de mensen zijn anders. De groep die zich nu als gereformeerde gezindte profileert, was vijftig jaar geleden over het algemeen sociaal­economisch –en dus maatschappelijk– van ‘lagere’ stand: arbeiders, kleine middenstanders, bewoners van volksbuurten in grote steden als Rotterdam en dorpsbewoners op de Veluwe, in Zeeland en de Alblasserwaard.

De tijden en de mensen veranderden. De organisatiegraad van de gereformeerde gezindte is inmiddels hoog, er zijn identiteitsgebonden instellingen, de kinderen krijgen een goede, vaak zelfs hoge opleiding. De arbeids­moraal ligt hoog en er zijn verhoudingsgewijs veel succesvolle zakenmensen onder traditionele christenen, zo constateerde vorige week de theo­loog Maarten Wisse op zijn ­weblog. Van brave, onderdanige, matig betaalde werknemers of kleine ondernemers zijn orthodoxe christenen niet zelden uitgegroeid tot zelfbewuste leiders van grote ondernemingen, of hoog opgeleide, zelfstandig denkende intellectuelen.

In hun dagelijkse omgeving typeren de werkverhoudingen zich door de stijl van ”coachend leiderschap”; leiding geef je door te stimuleren en te faciliteren en is gericht op het ontwikkelen van medewerkers naar grotere zelfstandigheid. Een leider staat niet meer boven de mensen, maar is een van hen, heeft een voornaam.

Tegelijk is de kerkelijke omgeving nog steeds die van vijftig jaar geleden, gebaseerd op een traditionele gezagsstructuur waarin de stem van de predikant domineert. Er is een kloof aan het groeien tussen die twee denkwerelden. Het negeren van dit probleem zal de kerkverlating verder stimuleren. Zeker is dat de kerk in de eerste plaats behoefte heeft aan dienaars, zowel binnen als buiten de ambten. Bij die gestalte lost het leidersprobleem zich vanzelf op.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Politiek leiderschap

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:Met het commentaar in het RD van gisteren ben ik het van harte eens.
RD commentaar schreef:Leiders en dienaars
01-04-2009 11:44 | Hoofdredactioneel commentaar

Het boegbeeld van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, P. Jongeling, werd honderd jaar geleden geboren. Hoewel zijn biograaf Veenhof hem typeert als iemand die in eigen kring opmerkelijk snel vergeten is, krijgt hij vandaag toch aandacht met een congres en de presentatie van een lijvige biografie. Het is de vraag waardoor Jongeling zo snel vergeten is. Is het omdat de vrijgemaakte politicus en schrijver zich, zoals Veenhof het uitdrukt, nu ongetwijfeld meer thuis zou voelen bij de SGP en het Reformatorisch Dagblad dan bij de ChristenUnie en het Nederlands Dagblad? Of is het belang van deze leider altijd overschat?

Jongeling leefde in een tijd dat elke kerkelijke denominatie haar eigen leider kende. Wat hij betekende binnen de vrijgemaakte kerken, dat belang had ds. G. Boer binnen hervormd-gereformeerde kring, ds. G. H. Kersten voor de Gereformeerde Gemeenten en prof. G. Wisse voor de christelijke gereformeerden. Of, iets later, ds. Joh. van der Poel voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het waren samenbindende figuren, die gezag hadden en met gezag spraken; een voorbeeldfunctie vervulden en daarmee van onschatbare waarde waren voor hun kring in die tijd.

Dergelijke identificatiefiguren ontbreken in deze tijd. Het is de vraag of de behoefte aan dergelijke leidende figuren nu even groot is als toen. De tijd is anders, de mensen zijn anders. De groep die zich nu als gereformeerde gezindte profileert, was vijftig jaar geleden over het algemeen sociaal­economisch –en dus maatschappelijk– van ‘lagere’ stand: arbeiders, kleine middenstanders, bewoners van volksbuurten in grote steden als Rotterdam en dorpsbewoners op de Veluwe, in Zeeland en de Alblasserwaard.

De tijden en de mensen veranderden. De organisatiegraad van de gereformeerde gezindte is inmiddels hoog, er zijn identiteitsgebonden instellingen, de kinderen krijgen een goede, vaak zelfs hoge opleiding. De arbeids­moraal ligt hoog en er zijn verhoudingsgewijs veel succesvolle zakenmensen onder traditionele christenen, zo constateerde vorige week de theo­loog Maarten Wisse op zijn ­weblog. Van brave, onderdanige, matig betaalde werknemers of kleine ondernemers zijn orthodoxe christenen niet zelden uitgegroeid tot zelfbewuste leiders van grote ondernemingen, of hoog opgeleide, zelfstandig denkende intellectuelen.

In hun dagelijkse omgeving typeren de werkverhoudingen zich door de stijl van ”coachend leiderschap”; leiding geef je door te stimuleren en te faciliteren en is gericht op het ontwikkelen van medewerkers naar grotere zelfstandigheid. Een leider staat niet meer boven de mensen, maar is een van hen, heeft een voornaam.

Tegelijk is de kerkelijke omgeving nog steeds die van vijftig jaar geleden, gebaseerd op een traditionele gezagsstructuur waarin de stem van de predikant domineert. Er is een kloof aan het groeien tussen die twee denkwerelden. Het negeren van dit probleem zal de kerkverlating verder stimuleren. Zeker is dat de kerk in de eerste plaats behoefte heeft aan dienaars, zowel binnen als buiten de ambten. Bij die gestalte lost het leidersprobleem zich vanzelf op.
Ja kan ik me ook in vinden. Die legendarische figuren, ja die mis ik wel. Ze waren in hun handelingen kort maar krachtig. Geen ellenlange vergaderingen, geen punten die blijven liggen omdat niemand hun handen eraan wilt branden, maar dat ondertussen wel uitgroeit tot een olievlek. Nee, als er beslissingen werden genomen dan deden ze het ook. En ze ontzagen ook niemand wetend dat ze handelden naar Gods Woord.
Nu proberen we zowel de geit als de kool te sparen wat een probleem geeft voor de volgende generatie die het dan mogen opknappen. (ik heb wel verschillende voorbeelden, die ik liever niet op het refoforum plaats).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Politiek leiderschap

Bericht door Jongere »

Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Politiek leiderschap

Bericht door albion »

Jongere schreef:Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
]Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel :)

't Is net wat refo ergens zei, je kan altijd wel met bijbelteksten aankomen (in mijn eigen woorden weergegeven) en er zijn er nog veel meer
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie