Vrouw kan lid worden van SGP

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:Ongebreideld vertrouwen mag niet van je. Maar ongefundeerd be- en veroordelen dat is geen enkel probleem? Ik vind het eigenlijk behoorlijk heftig wat Spruyt hier de SGP en het RD verwijt. Daar mag wel eens bewijs voor komen. En jij mag dat ook leveren want jij huilt mee met de wolven in het bos.

De SGP zal moeten buigen of barsten. Ik vind het een gezichtsverlies als men nu ineens zegt dat ze altijd een verkeerde uitleg van de Bijbel hebben gegeven betreffende vrouwen in de politiek. De andere partijen en alle andere opposanten zijn er dan als de kippen bij om de SGP te vragen hoe het zit met hun interpretatie van de teksten die over homofilie gaan. En over de schepping in 6 dagen. Want uiteindelijk is dat ook maar een interpretatie. Vele christenen interpreteren die teksten toch wat makkelijker, in hun richting. Daarom vind ik dat je op dit punt niet kunt schuiven.

Maar misschien is er door juristen een ontsnappingsweg te verzinnen à la kliksafe.
gezichtsverlies is volgens mij een vereiste om christen te zijn.
Juristen en zijweggetjes passen al helemaal niet in een eerlijk christenleven.
Maar goed ,zoals ik al eerder zei, politiek is heersen in en met de overste dezer wereld over stoffelijke zaken...en zoals de vrouw onder de man staat, zo staat de man onder Christus, wie op Hem vertrouwt heeft helemaal geen rechters nodig, en maakt zich al helemaal niet druk om gezichtsverlies.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Erasmiaan »

Met gezichtsverlies bedoel ik, dat men eerst de ander probeerde te overtuigen dat het Bijbelse standpunten betrof, welke dus niet aan verandering onderhevig zijn, en dat je daar nu op terug komt. Dat maakt je standpunten niet echt sterker.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23848
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Met gezichtsverlies bedoel ik, dat men eerst de ander probeerde te overtuigen dat het Bijbelse standpunten betrof, welke dus niet aan verandering onderhevig zijn, en dat je daar nu op terug komt. Dat maakt je standpunten niet echt sterker.
Je moet ook niet zoveel standpunten Bijbels noemen om je woorden kracht bij te zetten.
Dat zie je nu.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door eilander »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Met gezichtsverlies bedoel ik, dat men eerst de ander probeerde te overtuigen dat het Bijbelse standpunten betrof, welke dus niet aan verandering onderhevig zijn, en dat je daar nu op terug komt. Dat maakt je standpunten niet echt sterker.
Je moet ook niet zoveel standpunten Bijbels noemen om je woorden kracht bij te zetten.
Dat zie je nu.
Volstrekt oneens. Het standpunt over de deelname van de vrouw in de politiek is niet alleen maar Bijbels genoemd, maar het is in de brochure van 6 jaar geleden met Bijbelse gegevens onderbouwd.
Niemand (of je nu het huidige standpunt wel of niet wil aanpassen) kan om deze Bijbelse gegevens heen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:Met gezichtsverlies bedoel ik, dat men eerst de ander probeerde te overtuigen dat het Bijbelse standpunten betrof, welke dus niet aan verandering onderhevig zijn, en dat je daar nu op terug komt. Dat maakt je standpunten niet echt sterker.
Je moet ook niet zoveel standpunten Bijbels noemen om je woorden kracht bij te zetten.
Dat zie je nu.
Volstrekt oneens. Het standpunt over de deelname van de vrouw in de politiek is niet alleen maar Bijbels genoemd, maar het is in de brochure van 6 jaar geleden met Bijbelse gegevens onderbouwd.
Niemand (of je nu het huidige standpunt wel of niet wil aanpassen) kan om deze Bijbelse gegevens heen.
Toch vind ik het wel een lastig punt. In Canada meen ik zijn er vrouwen uit onze gezindte die politiek bedrijven en daar in het geheel niet moeilijk over doen.
Zo is ook het vrouwenkiesrecht nog steeds een punt, als ik bijv. In het Spoor lees. Daar zit ook een Bijbelse gedachtegang achter die door veel SGP-ers inmiddels is losgelaten.
Ik vind het wel vreselijk moeilijk. Nu is de brochure verschenen en daarin is een hele goede Bijbelse uiteenzetting te lezen over wat de SGP drijft om dit stanpunt op Bijbelse gronden in te nemen. Daar moeten we dan ook vanaf blijven. Het zou absoluut verkeerd zijn om hiervan af te wijken. Want dan komen andere zaken de we nu Bijbels gefundeerd vinden op de tocht. En dat is toch wel een heel gevaarlijke ontwikkeling. Al is deze ontwikkeling in onze gezindte al jaren aan de gang. Zaken (kleding, haardracht, zondagsbesteding) die vroeger onder ons volkomen zekerheid hadden zijn nu ook allemaal discutabel geworden. Wat dacht je van predikanten die het hele land door rijden op zondag. Het is niet alleen de schuld van de Clara's dat dit de SGP overkomt, ook van binnenuit wordt er geschoven. En dat is misschien nog wel veel ingewikkelder.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
eilander schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:Met gezichtsverlies bedoel ik, dat men eerst de ander probeerde te overtuigen dat het Bijbelse standpunten betrof, welke dus niet aan verandering onderhevig zijn, en dat je daar nu op terug komt. Dat maakt je standpunten niet echt sterker.
Je moet ook niet zoveel standpunten Bijbels noemen om je woorden kracht bij te zetten.
Dat zie je nu.
Volstrekt oneens. Het standpunt over de deelname van de vrouw in de politiek is niet alleen maar Bijbels genoemd, maar het is in de brochure van 6 jaar geleden met Bijbelse gegevens onderbouwd.
Niemand (of je nu het huidige standpunt wel of niet wil aanpassen) kan om deze Bijbelse gegevens heen.
Toch vind ik het wel een lastig punt. In Canada meen ik zijn er vrouwen uit onze gezindte die politiek bedrijven en daar in het geheel niet moeilijk over doen.
Zo is ook het vrouwenkiesrecht nog steeds een punt, als ik bijv. In het Spoor lees. Daar zit ook een Bijbelse gedachtegang achter die door veel SGP-ers inmiddels is losgelaten.
Ik vind het wel vreselijk moeilijk. Nu is de brochure verschenen en daarin is een hele goede Bijbelse uiteenzetting te lezen over wat de SGP drijft om dit stanpunt op Bijbelse gronden in te nemen. Daar moeten we dan ook vanaf blijven. Het zou absoluut verkeerd zijn om hiervan af te wijken. Want dan komen andere zaken de we nu Bijbels gefundeerd vinden op de tocht. En dat is toch wel een heel gevaarlijke ontwikkeling. Al is deze ontwikkeling in onze gezindte al jaren aan de gang. Zaken (kleding, haardracht, zondagsbesteding) die vroeger onder ons volkomen zekerheid hadden zijn nu ook allemaal discutabel geworden. Wat dacht je van predikanten die het hele land door rijden op zondag. Het is niet alleen de schuld van de Clara's dat dit de SGP overkomt, ook van binnenuit wordt er geschoven. En dat is misschien nog wel veel ingewikkelder.
Ik denk dat Refo wel een punt heeft. Soms laten we ons verleiden tot een stellige verwijzing naar Gods Woord om zaken goed of af te keuren.
Dat panelen verschuiven is niet nieuw. We moeten leren dat er zaken zijn die niet zo expliciet Bijbels te beargumenteren zijn.
In het verleden hebben we al tal van voorbeelden gehad waar later anders over gedacht werd.
Dan noem ik alleen maar:
- de waterleiding
- de vleeskleurige panty
- de radio
- de oorbeldragende voorganger (W. Floor)
- Vaccinatie
- de pruikdragende predikanten
- fietsen op zondag
- de trein of vliegtuig
etc, etc.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Simon »

“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door eilander »

Wilhelm schreef: Ik denk dat Refo wel een punt heeft. Soms laten we ons verleiden tot een stellige verwijzing naar Gods Woord om zaken goed of af te keuren.
Dat panelen verschuiven is niet nieuw. We moeten leren dat er zaken zijn die niet zo expliciet Bijbels te beargumenteren zijn.
In het verleden hebben we al tal van voorbeelden gehad waar later anders over gedacht werd.
Dan noem ik alleen maar:
- de waterleiding
- de vleeskleurige panty
- de radio
- de oorbeldragende voorganger (W. Floor)
- Vaccinatie
- de pruikdragende predikanten
- fietsen op zondag
- de trein of vliegtuig
etc, etc.
Ik zie in deze stelling ook een groot gevaar. Want er is namelijk verschil in argumentatie. Ook in onze tijd kom je wel tegen dat iemand zegt dat iets tegen Gods Woord is. Als je dan vraagt waar dat precies op gebaseerd is, wordt het soms stil. (Vaak snap je wel dat er een achterliggende gedachte is, b.v. eerbare kleding. Maar concreet staat er niet in de Bijbel dat dit wel mag en dat niet meer).

In dit concrete geval gaat het echter om een duidelijke, uitvoerige en expliciete onderbouwing. Om die onderbouwing na een aantal jaren af te doen als: "sommige zaken zijn nu eenmaal niet direct in de Bijbel te vinden", vind ik niet kunnen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Wilhelm schreef: Ik denk dat Refo wel een punt heeft. Soms laten we ons verleiden tot een stellige verwijzing naar Gods Woord om zaken goed of af te keuren.
Dat panelen verschuiven is niet nieuw. We moeten leren dat er zaken zijn die niet zo expliciet Bijbels te beargumenteren zijn.
In het verleden hebben we al tal van voorbeelden gehad waar later anders over gedacht werd.
Dan noem ik alleen maar:
- de waterleiding
- de vleeskleurige panty
- de radio
- de oorbeldragende voorganger (W. Floor)
- Vaccinatie
- de pruikdragende predikanten
- fietsen op zondag
- de trein of vliegtuig
etc, etc.
Ik zie in deze stelling ook een groot gevaar. Want er is namelijk verschil in argumentatie. Ook in onze tijd kom je wel tegen dat iemand zegt dat iets tegen Gods Woord is. Als je dan vraagt waar dat precies op gebaseerd is, wordt het soms stil. (Vaak snap je wel dat er een achterliggende gedachte is, b.v. eerbare kleding. Maar concreet staat er niet in de Bijbel dat dit wel mag en dat niet meer).

In dit concrete geval gaat het echter om een duidelijke, uitvoerige en expliciete onderbouwing. Om die onderbouwing na een aantal jaren af te doen als: "sommige zaken zijn nu eenmaal niet direct in de Bijbel te vinden", vind ik niet kunnen.
Eens, natuurlijk zijn er zaken die met de traditie met een kleine t te maken hebben, daar moeten we ook voorzichtig mee zijn. De SGP heeft inderdaad een duidelijke, uitvoerige en expliciete onderbouwing gegeven. Het gevaar van bovengenoemde stelling is dat alles onder tafel geveegd kan worden en zo blijft er niets over. Eerbiedig buigen voor de Schrift bewaart voor deze stelling. Zijn we dat niet kwijtgeraakt in onze gezindte?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Simon »

eilander schreef:
Wilhelm schreef: Ik denk dat Refo wel een punt heeft. Soms laten we ons verleiden tot een stellige verwijzing naar Gods Woord om zaken goed of af te keuren.
Dat panelen verschuiven is niet nieuw. We moeten leren dat er zaken zijn die niet zo expliciet Bijbels te beargumenteren zijn.
In het verleden hebben we al tal van voorbeelden gehad waar later anders over gedacht werd.
Dan noem ik alleen maar:
- de waterleiding
- de vleeskleurige panty
- de radio
- de oorbeldragende voorganger (W. Floor)
- Vaccinatie
- de pruikdragende predikanten
- fietsen op zondag
- de trein of vliegtuig
etc, etc.
Ik zie in deze stelling ook een groot gevaar. Want er is namelijk verschil in argumentatie. Ook in onze tijd kom je wel tegen dat iemand zegt dat iets tegen Gods Woord is. Als je dan vraagt waar dat precies op gebaseerd is, wordt het soms stil. (Vaak snap je wel dat er een achterliggende gedachte is, b.v. eerbare kleding. Maar concreet staat er niet in de Bijbel dat dit wel mag en dat niet meer).

In dit concrete geval gaat het echter om een duidelijke, uitvoerige en expliciete onderbouwing. Om die onderbouwing na een aantal jaren af te doen als: "sommige zaken zijn nu eenmaal niet direct in de Bijbel te vinden", vind ik niet kunnen.
Dingen die niet in de Bijbel staan, zijn dan menselijke tradities, die we niet boven de Schrift mogen verheffen.
Zo staat er volgens mij dat het gewaad van de vrouw bescheiden, ingetogen, bezonnen moet zijn, ipv ''eerbaar''. Dit laatste woord komt in de grondtekst niet voor.
1 Tim 2:9
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:
Wilhelm schreef: Ik denk dat Refo wel een punt heeft. Soms laten we ons verleiden tot een stellige verwijzing naar Gods Woord om zaken goed of af te keuren.
Dat panelen verschuiven is niet nieuw. We moeten leren dat er zaken zijn die niet zo expliciet Bijbels te beargumenteren zijn.
In het verleden hebben we al tal van voorbeelden gehad waar later anders over gedacht werd.
Dan noem ik alleen maar:
- de waterleiding
- de vleeskleurige panty
- de radio
- de oorbeldragende voorganger (W. Floor)
- Vaccinatie
- de pruikdragende predikanten
- fietsen op zondag
- de trein of vliegtuig
etc, etc.
Ik zie in deze stelling ook een groot gevaar. Want er is namelijk verschil in argumentatie. Ook in onze tijd kom je wel tegen dat iemand zegt dat iets tegen Gods Woord is. Als je dan vraagt waar dat precies op gebaseerd is, wordt het soms stil. (Vaak snap je wel dat er een achterliggende gedachte is, b.v. eerbare kleding. Maar concreet staat er niet in de Bijbel dat dit wel mag en dat niet meer).

In dit concrete geval gaat het echter om een duidelijke, uitvoerige en expliciete onderbouwing. Om die onderbouwing na een aantal jaren af te doen als: "sommige zaken zijn nu eenmaal niet direct in de Bijbel te vinden", vind ik niet kunnen.
Ik begrijp je standpunt vanuit jouw oogpunt. Maar vergeet niet dat er in de tijd dat de SGP met deze onderbouwing kwam, er velen in de partij waren die daar anders over dachten. Heel veel SGP leden hebben om de vrede wil hun standpunt niet doorgezet en geaccepteerd dat het vrouwenstandpunt op deze wijze beargumenteerd werd.
En nog, ook voor mij, is het vrouwenstandpunt een middelmatige zaak. Als de regering ons niet zou dwingen om het vrouwenstandpunt te wijzigen, dan zou ik er op dit moment echt nog niet op hebben zitten wachten om weer een hele discussie te voeren over dit punt. Maar zoals Tiberius ook zegt. De zaken staan er nu anders voor. Als we niet luisteren naar onze overheid gaan we in tegen het vijfde gebod. Dat is heel wat en mag alleen als men tegen Gods Woord in, ons zaken oplegt. Daarom is het nu het moment om de interne discussie te voeren en het vrouwenstandpunt weer tegen het licht te houden.
En zeker, dan is het goed om de brochure te bespreken. Maar dan zal blijken dat veel leden het toen ook al niet eens waren met de stellige onderbouwing die gegeven werd.
Daarnaast is het goed om te beseffen hoe het verder in de praktijk gesteld is als het gaat om het vrouwenstandpunt. Waarom zo'n punt voor een kamerlid terwijl er in de gezindte totaal geen moeite lijkt te zijn met een bejaardenhuis- of school directrice? En hoe leeft dit standpunt bij andere christenen in de wereld? Ook dat is een punt waar we van leren kunnen. Laten we als christenen uit het meest geseculariseerde land van de wereled maar eens te raden gaan bij onze broeders en zusters in andere landen waar men meestal op een andere wijze met het vrouwenstandpunt omgaat.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door DDD »

Ik vind het commentaar van Spruyt onterecht. Hij zou er als conservatief blij mee moeten zijn dat er leiding wordt gegeven aan de achterban van de SGP. Niet als aan onmondige kinderen, maar wel beargumenteerd en de goede richting uit. Het commentaar in het RD vond ik weldadig relativerend.

Natuurlijk zijn er allerlei principes aangevoerd om het SGP-standpunt te bevestigen, maar daarom hoeft het nog niet het juiste standpunt te zijn. Spruyt weet heel goed dat de meerderheid van de stemmende achterban het nooit met deze lijn eens is geweest. En dat terwijl er ook een voortdurende uitstroom is naar CDA en ChristenUnie, hoewel dat laatste inmiddels wat bijdraait.

Op een gegeven moment moet het eens klaar zijn met de onevenredig grote invloed van een klein aantal zeer conservatieven binnen de SGP, zou ik zeggen.
wesha
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2012, 22:11

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door wesha »

DDD schreef:Ik vind het commentaar van Spruyt onterecht. Hij zou er als conservatief blij mee moeten zijn dat er leiding wordt gegeven aan de achterban van de SGP. Niet als aan onmondige kinderen, maar wel beargumenteerd en de goede richting uit. Het commentaar in het RD vond ik weldadig relativerend.

Natuurlijk zijn er allerlei principes aangevoerd om het SGP-standpunt te bevestigen, maar daarom hoeft het nog niet het juiste standpunt te zijn. Spruyt weet heel goed dat de meerderheid van de stemmende achterban het nooit met deze lijn eens is geweest. En dat terwijl er ook een voortdurende uitstroom is naar CDA en ChristenUnie, hoewel dat laatste inmiddels wat bijdraait.

Op een gegeven moment moet het eens klaar zijn met de onevenredig grote invloed van een klein aantal zeer conservatieven binnen de SGP, zou ik zeggen.
Voor zowel voor als tegenstanders van het actief/passief meedoen van vrouwen in de politiek, zouden deze ontwikkelingen zorgen moeten baren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door eilander »

DDD schreef: Op een gegeven moment moet het eens klaar zijn met de onevenredig grote invloed van een klein aantal zeer conservatieven binnen de SGP, zou ik zeggen.
Is dit een terechte opmerking? Ik vind van niet. De statutenwijzigingen worden toch op een democratische manier geregeld? In iedere kiesvereniging worden deze behandeld, waarna afgevaardigden op pad gaan met dit mandaat.

Als het waar is wat Wilhelm zegt (dat heel veel leden het niet met dit standpunt eens waren, maar om de lieve vrede wil zich erbij neergelegd hebben), dan vraag ik me ook af waarom dat is gebeurd? Doen alleen de "conservatieven" hun mond open op de kiesvereniging?

Hoe dan ook: laat ieder SGP-lid hierin zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn standpunt verdedigen waar het hoort: nl. op een vergadering van de plaatselijke kiesvereniging. Doe je dat niet, dan zou ik haast zeggen: dan heb je ook geen recht van spreken.

Ik ben benieuwd hoe de discussie binnen de partij nu weer gaat verlopen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Ik ben benieuwd hoe de discussie binnen de partij nu weer gaat verlopen.
Yep, ik ook, want 1e half jaar van 2013 moet de kogel door de kerk, dacht ik.
In feite zal het toch wachten zijn op een advies of richting van het hoofdbestuur en dan zullen er kiesverenigingen zijn die dat advies volgen en er zullen er zijn die er tegenin gaan.

Best weer eens zin om dan naar de jaarvergadering te gaan ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie