Vrouw kan lid worden van SGP

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door caprice »

refo schreef:Heeft de SGP 200.000 leden?
Nee, 30.000, maar we collecteren er dan ook een paar keer voor.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Simon »

caprice schreef:
-DIA- schreef:Maar het blijft niet bij de SGP... zo mogen we wel vrezen...

Als de kerkelijke ambten eens moeten worden opengezet voor vrouwen?

Er is meer gaande: denk aan het uitbannen van gewetensbezwaar wat Bijbels gegrond is.
Als men straks wetten uitvaardigd dat men de Europese of Nerderlandse wetten boven Gods Wet stelt...
Zou dat consequenties hebben voor degenen die met Luther moeten zeggen: Hier sta ik, ik kan niet anders?!
Dat bestaat (nog) niet. Van de kerkelijke ambten dient men af te blijven. Wie is er in ons land zo groots op de scheiding tussen kerk en staat??

Zoals te vernemen is, kan de SGP het intrekken van de partijsubsidie verwachten, of daarbovenop nog een boete.
Tsja , allemaal deel van de spelregels, he?
Wie geld krijgt, moet op de een of andere manier altijd ''tegugbetalen'', natuurlijk.
Niets is voor niets.
maar goed, ik ben tegen subsidies.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:Laten we niet overdrijven, zó heel erg principieel is het punt helemaal niet. In de eerste 78 jaren van het bestaan van de partij is er niets over in de statuten vermeld geweest. Ergens eind '80-er / begin 90-er jaren is er een discussie ontstaan die in 1996 leidde tot wijziging van de statuten. Vanaf dat moment konden vrouwen alleen nog maar buitengewoon lid worden, wat praktisch gesproken betekend dat ze donateur zijn. De discussie is daarna uiteraard niet opgehouden maar, zoals dat altijd gaat, steeds harder en "principiëler" geworden. We kunnen nu vaststellen dat degenen die toen intern in de partij hun zin hebben gekregen achteraf gezien het recht niet aan hun zijde hadden. Als we de statuten weer terugbrengen naar hoe op dit punt waren tot 1996 is het hele probleem van de baan. En al die hoogdravende buitengewoon principiële notities en andere schrijfsels zijn een goede les. We moeten ons met z'n allen niet teveel laten opnaaien maar met twee benen op de grond blijven staan.
Ik heb de eerste twee zinnen hier nog eens onderstreept: wat hier staat is niet steekhoudend. In de eerste 78 jaren van de SGP speelde het punt niet, er waren nl. toen geen vrouwen die binnen of buiten de partij op dat idee kwamen. Dan hoeft het dus ook niet vastgelegd te worden.

De gesuggereerde oplossing is dus echt te simpel. Natuurlijk zouden de statuten van vóór 1996 op papier voldoen, maar in de praktijk niet. Een aanzienlijk deel van de achterban (denk ik en hoop ik) zou niet akkoord gaan met het toelaten van vrouwen op de kieslijsten voor TK, EK, Prov.staten en gemeenteraden.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door jakobmarin »

Het is echt een kwestie van tijd en dan staat die vrouw op de SGP-lijst: zie ook standpunt meerderheid Jongeren SGP of bijv. de peiling op http://www.rd.nl:
Een meerderheid van de bezoekers van RD.nl vindt dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen.
54% procent (eind van de middag) van de 550 stemmers is het niet eens met de stelling dat de opstelling van de SGP op dit punt ongewijzigd moet blijven.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Mona Lisa »

eilander schreef:
Mona Lisa schreef:Laten we niet overdrijven, zó heel erg principieel is het punt helemaal niet. In de eerste 78 jaren van het bestaan van de partij is er niets over in de statuten vermeld geweest. Ergens eind '80-er / begin 90-er jaren is er een discussie ontstaan die in 1996 leidde tot wijziging van de statuten. Vanaf dat moment konden vrouwen alleen nog maar buitengewoon lid worden, wat praktisch gesproken betekend dat ze donateur zijn. De discussie is daarna uiteraard niet opgehouden maar, zoals dat altijd gaat, steeds harder en "principiëler" geworden. We kunnen nu vaststellen dat degenen die toen intern in de partij hun zin hebben gekregen achteraf gezien het recht niet aan hun zijde hadden. Als we de statuten weer terugbrengen naar hoe op dit punt waren tot 1996 is het hele probleem van de baan. En al die hoogdravende buitengewoon principiële notities en andere schrijfsels zijn een goede les. We moeten ons met z'n allen niet teveel laten opnaaien maar met twee benen op de grond blijven staan.
Ik heb de eerste twee zinnen hier nog eens onderstreept: wat hier staat is niet steekhoudend. In de eerste 78 jaren van de SGP speelde het punt niet, er waren nl. toen geen vrouwen die binnen of buiten de partij op dat idee kwamen. Dan hoeft het dus ook niet vastgelegd te worden.

De gesuggereerde oplossing is dus echt te simpel. Natuurlijk zouden de statuten van vóór 1996 op papier voldoen, maar in de praktijk niet. Een aanzienlijk deel van de achterban (denk ik en hoop ik) zou niet akkoord gaan met het toelaten van vrouwen op de kieslijsten voor TK, EK, Prov.staten en gemeenteraden.
Als het een principieel punt zou zijn, dan zou het dat altijd al geweest zijn. En niet pas in beeld komen als reactie op iets wat een aantal leden niet gewenst vonden. Principieel is volgens mij voor de SGP de verwijzing naar Bijbel en Drie Formulieren van Enigheid. De rest is daaraan ondergeschikt. En daardoor ook onderhevig aan interpretatie en discussie. Dat hebben we in de afgelopen tientallen jaren kunnen zien aan de discussie over de positie van de vrouw.

Ik zou zeggen, schrap dit gerust, en laat de interne partij-democratie haar werk doen. Als er vrouwen lid worden moeten ze eerst nog maar door de Kiesverenigingen op lijsten gezet worden. En vervolgens moet er dan nog op gestemd worden. Als die vrouw uiteindelijk op het regerings-pluche beland is er blijkbaar een meerderheid in de partij die hier voor is. Dat is in theorie mogelijk, want je kunt er verschillend over denken. Maar als jij gelijk hebt en een groot deel van de achterban is niet voor vrouwen in de Raad, Kamer, etc., dan komen ze daar ook niet. Zo werkt het het, althans, zo hoort het te werken. Duidelijker dan door stemming bij verkiezingen kun je dit niet krijgen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:Het is echt een kwestie van tijd en dan staat die vrouw op de SGP-lijst: zie ook standpunt meerderheid Jongeren SGP of bijv. de peiling op http://www.rd.nl:
Een meerderheid van de bezoekers van RD.nl vindt dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen.
54% procent (eind van de middag) van de 550 stemmers is het niet eens met de stelling dat de opstelling van de SGP op dit punt ongewijzigd moet blijven.
Tja, en als de helft+1 het vindt, dan moet het ook gebeuren....

Niet dus! Ik begin me er nu een beetje aan te ergeren, eerlijk gezegd. Door Erasmiaan en mij is al een aantal keren gevraagd naar de status van de brochure "Man en vrouw schiep Hij hen". Daarin is een schriftuurlijk standpunt neergelegd. Op basis van die brochure is destijds de laatste statutenwijziging voorgelegd.

We kunnen nu alléén maar ons standpunt wijzigen, als we óók iets over deze brochure zeggen. Het is toch ongelofelijk dat @jakobmarin alleen maar kan zeggen dat het een kwestie van tijd is en dat dan de partijdemocratie zijn werk zal doen. Notabene op basis van een peiling op de site van het RD. Kom nou!

Als SGP-kiesverenigingen moeten we ons hierover buigen en een goede discussie gaan voeren. Ongetwijfeld zal mij nu starheid etc. worden verweten. Maar ik ben vooral uit op een goede inhoudelijke discussie.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18711
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door helma »

Column: Clara en Debora
>> 16-10-2012 | 11:32 | Alice Middelkoop <<


Ergens in ons geliefde landje lopen enkele verlichte dames rond. Zij noemen zichzelf Clara’s. Van een instituut met een moeilijke naam.

Wij eenvoudige refodames denken dan eerst aan de buurvrouwen van Bertha bij boer Bart, maar dat is te simpel gedacht.

Echte Clara’s zijn van het Wichmann Instituut: een instelling die via proefprocessen meent ons –refo­dames– te moeten bevrijden van onze onderdrukkers. Die onderdrukkers zijn volgens hen onze geliefde huidige en toekomstige mannen. Want zij geven ons geen kans om verkozen te worden. Tot politicus. Politicus, wie wil dat nu zijn?

Wat de Clara’s niet weten is dat wij al lang en breed bevrijd zijn. Principes hebben heerlijke kanten.

Ergens vroeg in de ochtend sturen we onze mannen de deur uit. Zoentje erbij en ze gaan lekker in de file staan, verduren op hun werk allerlei ellende en komen ’s avonds uitgeput thuis. Ze brengen als compensatie voor hun zwoegen en afwezigheid de kinderen naar bed en spoeden zich naar een of andere vergadering om ons bestaan in stand te houden.

Ondertussen innen wij hun salaris en gaan dingen doen die we leuk vinden. Kinderen koesteren, kleren kopen, vriendinnen bezoeken en ga zo maar door. We geven die mannen af en toe wat zakcenten voor een nieuwe grasmaaier en aanverwante zaken. Maakt niet uit, als het maar netjes wordt.

En nu willen die Clara’s ons gaan ‘bevrijden’ en ons binnenvoeren in de moderne tijd. Moeten we ons ’s avonds in die politieke achterkamertjes begeven, dag en nacht in touw zijn voor verkiezingen, met oppas de dagen aan elkaar knopen en alles via internet bestellen omdat we geen tijd hebben om de stad in te gaan. Niet dus.

Het wordt tijd dat er onder ons wat Debora’s opstaan. Die onze Baraks aansporen om op te trekken naar Amsterdam om het hoofdkwartier van die Clara’s te belegeren en hun duidelijk te maken dat wij allang bevrijd zijn. En dat wij het prima vinden zo. Het is echt heerlijk om SGP-vrouw te zijn.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Het is echt een kwestie van tijd en dan staat die vrouw op de SGP-lijst: zie ook standpunt meerderheid Jongeren SGP of bijv. de peiling op http://www.rd.nl:
Een meerderheid van de bezoekers van RD.nl vindt dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen.
54% procent (eind van de middag) van de 550 stemmers is het niet eens met de stelling dat de opstelling van de SGP op dit punt ongewijzigd moet blijven.
Als ik het goed heb kun je de poll alleen invullen als je een facebook-account hebt? Ook al zoiets... straks verplichten ze je nog oom een facebook-account aan te maken... Op zo'n manier geeft een poll vanzelf een vertekend beeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Chrisje72 »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:Het is echt een kwestie van tijd en dan staat die vrouw op de SGP-lijst: zie ook standpunt meerderheid Jongeren SGP of bijv. de peiling op http://www.rd.nl:
Een meerderheid van de bezoekers van RD.nl vindt dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen.
54% procent (eind van de middag) van de 550 stemmers is het niet eens met de stelling dat de opstelling van de SGP op dit punt ongewijzigd moet blijven.
Als ik het goed heb kun je de poll alleen invullen als je een facebook-account hebt? Ook al zoiets... straks verplichten ze je nog oom een facebook-account aan te maken... Op zo'n manier geeft een poll vanzelf een vertekend beeld.
Nee hoor, je kan hem zo invullen.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door -DIA- »

Chrisje72 schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:Het is echt een kwestie van tijd en dan staat die vrouw op de SGP-lijst: zie ook standpunt meerderheid Jongeren SGP of bijv. de peiling op http://www.rd.nl:
Een meerderheid van de bezoekers van RD.nl vindt dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen.
54% procent (eind van de middag) van de 550 stemmers is het niet eens met de stelling dat de opstelling van de SGP op dit punt ongewijzigd moet blijven.
Als ik het goed heb kun je de poll alleen invullen als je een facebook-account hebt? Ook al zoiets... straks verplichten ze je nog oom een facebook-account aan te maken... Op zo'n manier geeft een poll vanzelf een vertekend beeld.
Nee hoor, je kan hem zo invullen.
Oh dan moet ik nog eens kijken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door edmund »

De G staat voor Gereformeerd. Het is te hopen dat men aan aan zijn beginsel(en) vasthoudt, dan zou de Heere nog wonderen kunnen doen.

Mijn gedachten gingen terug naar een verhaal wat ik eens gelezen had over man die in overtuiging liep (in de oorlog). Wellicht dat er zijn die dit verhaal wel kennen. Gisbertus van Koerten. Hij kwam op Soesterberg en moest daar op de zondag gaan werken. Dat weigerde hij. Hij zei "Nicht arbeiten". De dag des Heeren, de dag van God. De Heere gaf hem getrouwheid en gaf uitkomst!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door refo »

edmund schreef:De G staat voor Gereformeerd. Het is te hopen dat men aan aan zijn beginsel(en) vasthoudt, dan zou de Heere nog wonderen kunnen doen.

Mijn gedachten gingen terug naar een verhaal wat ik eens gelezen had over man die in overtuiging liep (in de oorlog). Wellicht dat er zijn die dit verhaal wel kennen. Gisbertus van Koerten. Hij kwam op Soesterberg en moest daar op de zondag gaan werken. Dat weigerde hij. Hij zei "Nicht arbeiten". De dag des Heeren, de dag van God. De Heere gaf hem getrouwheid en gaf uitkomst!
En welk van de 10 geboden is er nu in het geding?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Terri »

helma schreef:Column: Clara en Debora
>> 16-10-2012 | 11:32 | Alice Middelkoop <<


Ergens in ons geliefde landje lopen enkele verlichte dames rond. Zij noemen zichzelf Clara’s. Van een instituut met een moeilijke naam.

Wij eenvoudige refodames denken dan eerst aan de buurvrouwen van Bertha bij boer Bart, maar dat is te simpel gedacht.

Echte Clara’s zijn van het Wichmann Instituut: een instelling die via proefprocessen meent ons –refo­dames– te moeten bevrijden van onze onderdrukkers. Die onderdrukkers zijn volgens hen onze geliefde huidige en toekomstige mannen. Want zij geven ons geen kans om verkozen te worden. Tot politicus. Politicus, wie wil dat nu zijn?

Wat de Clara’s niet weten is dat wij al lang en breed bevrijd zijn. Principes hebben heerlijke kanten.

Ergens vroeg in de ochtend sturen we onze mannen de deur uit. Zoentje erbij en ze gaan lekker in de file staan, verduren op hun werk allerlei ellende en komen ’s avonds uitgeput thuis. Ze brengen als compensatie voor hun zwoegen en afwezigheid de kinderen naar bed en spoeden zich naar een of andere vergadering om ons bestaan in stand te houden.

Ondertussen innen wij hun salaris en gaan dingen doen die we leuk vinden. Kinderen koesteren, kleren kopen, vriendinnen bezoeken en ga zo maar door. We geven die mannen af en toe wat zakcenten voor een nieuwe grasmaaier en aanverwante zaken. Maakt niet uit, als het maar netjes wordt.

En nu willen die Clara’s ons gaan ‘bevrijden’ en ons binnenvoeren in de moderne tijd. Moeten we ons ’s avonds in die politieke achterkamertjes begeven, dag en nacht in touw zijn voor verkiezingen, met oppas de dagen aan elkaar knopen en alles via internet bestellen omdat we geen tijd hebben om de stad in te gaan. Niet dus.

Het wordt tijd dat er onder ons wat Debora’s opstaan. Die onze Baraks aansporen om op te trekken naar Amsterdam om het hoofdkwartier van die Clara’s te belegeren en hun duidelijk te maken dat wij allang bevrijd zijn. En dat wij het prima vinden zo. Het is echt heerlijk om SGP-vrouw te zijn.
Geweldig!
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Cantate »

Terri schreef:
helma schreef:Column: Clara en Debora
>> 16-10-2012 | 11:32 | Alice Middelkoop <<


Ergens in ons geliefde landje lopen enkele verlichte dames rond. Zij noemen zichzelf Clara’s. Van een instituut met een moeilijke naam.

Wij eenvoudige refodames denken dan eerst aan de buurvrouwen van Bertha bij boer Bart, maar dat is te simpel gedacht.

Echte Clara’s zijn van het Wichmann Instituut: een instelling die via proefprocessen meent ons –refo­dames– te moeten bevrijden van onze onderdrukkers. Die onderdrukkers zijn volgens hen onze geliefde huidige en toekomstige mannen. Want zij geven ons geen kans om verkozen te worden. Tot politicus. Politicus, wie wil dat nu zijn?

Wat de Clara’s niet weten is dat wij al lang en breed bevrijd zijn. Principes hebben heerlijke kanten.

Ergens vroeg in de ochtend sturen we onze mannen de deur uit. Zoentje erbij en ze gaan lekker in de file staan, verduren op hun werk allerlei ellende en komen ’s avonds uitgeput thuis. Ze brengen als compensatie voor hun zwoegen en afwezigheid de kinderen naar bed en spoeden zich naar een of andere vergadering om ons bestaan in stand te houden.

Ondertussen innen wij hun salaris en gaan dingen doen die we leuk vinden. Kinderen koesteren, kleren kopen, vriendinnen bezoeken en ga zo maar door. We geven die mannen af en toe wat zakcenten voor een nieuwe grasmaaier en aanverwante zaken. Maakt niet uit, als het maar netjes wordt.

En nu willen die Clara’s ons gaan ‘bevrijden’ en ons binnenvoeren in de moderne tijd. Moeten we ons ’s avonds in die politieke achterkamertjes begeven, dag en nacht in touw zijn voor verkiezingen, met oppas de dagen aan elkaar knopen en alles via internet bestellen omdat we geen tijd hebben om de stad in te gaan. Niet dus.

Het wordt tijd dat er onder ons wat Debora’s opstaan. Die onze Baraks aansporen om op te trekken naar Amsterdam om het hoofdkwartier van die Clara’s te belegeren en hun duidelijk te maken dat wij allang bevrijd zijn. En dat wij het prima vinden zo. Het is echt heerlijk om SGP-vrouw te zijn.
Geweldig!
Inderdaad geweldig flauw!
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door -DIA- »

Wat is in feite de diepste drijfveer van dit alles?
Oprechte bezorgdheid?
Of zou er iets anders op de achtergrond meespelen...

En als dat andere nu eens zo blijkt te zijn...
Moeten we ons dan laten chanteren door een groep antichristelijke mensen?
Waakt, en buigt niet, zou ik zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie