Vrouw kan lid worden van SGP

Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door dré »

Vrouw kan lid worden van SGP


Rapport: Regeren voorbehouden aan man

DEN HAAG - Vrouwen kunnen, als het aan het hoofdbestuur van de SGP ligt, straks volwaardig lid worden van de partij. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld toe kunnen treden tot het bestuur van een kiesvereniging. Ze kunnen echter niet gekozen worden in Kamers, raden of Staten.

Dat staat in een rapport dat het partijbestuur vrijdag naar buiten heeft gebracht. Het rapport ”Man en vrouw schiep Hij hen” is voorbereid door een vijftal theologen uit de achterban van de SGP en nagezien door juristen.

Na een uitvoerige bespreking van oudtestamentische en nieuwtestamentische gegevens over de man-vrouw-verhouding, concludeert het hoofdbestuur dat het regeerambt, dat wordt uitgeoefend in het publieke domein, op Bijbelse gronden alleen aan de man toekomt. Vrouwen kunnen daarom voor de SGP nooit wethouder, gedeputeerde, minister of volksvertegenwoordiger worden.

„De Bijbel verzet zich echter niet tegen participatie van vrouwen binnen privaatrechtelijke organisaties, zoals bijvoorbeeld de SGP”, schrijft het hoofdbestuur. Het stelt daarom een wijziging van artikel 4 van de statuten voor. Nu staat daar nog: „Leden van de partij zijn mannen die de grondslag en doelstelling van de partij onderschrijven.” Het hoofdbestuur stelt voor het woord ”mannen” te vervangen door ”personen.”

De SGP is niet bang dat vrouwen, door lid te worden van de partij, uiteindelijk toch zullen doordringen in gemeenteraden, Provinciale Staten of de Tweede Kamer. In het beginselprogramma van de partij blijft namelijk staan dat het „strijdt met de roeping van de vrouw” als zij „zitting neemt in politieke organen, hetzij vertegenwoordigende, hetzij bestuurlijke.” Elke vrouw die lid wordt van de partij onderschrijft automatisch het beginselprogramma.

Het hoofdbestuur beseft dat het tien jaar geleden een andere lading gaf aan het lid zijn van een politieke partij. Toen stelde de SGP nog dat vrouwen niet volwaardig lid konden worden omdat een politieke partij, hoewel een privaatrechtelijke organisatie, toch een duidelijke binding heeft met het publieke domein. Nu benadrukt het hoofdbestuur dat de binding met het publieke domein „pas concreet gestalte krijgt nadat kandidaten vanuit de partij zitting nemen in een vertegenwoordigend orgaan.”

Als vrouwen volwaardig lid kunnen worden van de partij, heeft dat tot gevolg dat zij ook gekozen kunnen worden in het bestuur van een kiesvereniging. Ook kunnen zij afgevaardigd worden naar de landelijke partijdag. Wel tekent het hoofdbestuur daarbij aan dat de „leidende taak van voorzitter zich moeilijk laat verenigen met de Bijbelse visie op de man-vrouw-verhouding.” Een vrouw moet ook niet voorgaan in gebed wanneer er mannen beschikbaar zijn, stelt het rapport.

Verder wijst het hoofdbestuur erop dat kiesverenigingen niet verplicht worden vrouwen toe te laten als lid. Als een meerderheid van een kiesvereniging ertegen is, kan zij vrouwen blijven weren.

Kiesverenigingen die zich wel openstellen, zijn, aldus het rapport, vrij om vrouwen al dan niet in het bestuur te kiezen of af te vaardigen naar een landelijke vergadering. „Gerekend wordt op wederzijds respect en invoelingsvermogen bij het bepalen van de samenstelling van een afvaardiging naar hogere vergaderingen.”

Op een speciale huishoudelijke vergadering, gepland op 24 juni, kunnen de kiesverenigingen zich uitspreken over het voorstel van het hoofdbestuur. Omdat het een statutenwijziging betreft, is er een tweederde meerderheid nodig om het voorstel aanvaard te krijgen.

Kiesverenigingen kunnen zich de komende twee maanden over het voorstel buigen om hun standpunt te bepalen. Hoofdbestuursleden zijn bereid het rapport ter plaatse te komen toelichten. Ook komt er een telefoonnummer voor vragen over het voorstel.

Op de huishoudelijke vergadering van 24 juni wordt van de afgevaardigden ook een oordeel gevraagd over een nieuwe regeling voor samenwerking met de ChristenUnie. Het hoofdbestuur van de SGP wil de besluitvorming over samenwerking, ook als er door toedoen van de ChristenUnie vrouwen op de gezamenlijke lijst staan, neerleggen bij de plaatselijke kiesverenigingen. Het partijbestuur zal niet weigeren een gezamenlijke lijst goed te keuren „als de plaatselijke SGP redenen van gewichtige aard heeft om met die lijst akkoord te gaan.”

In een speciaal nummer van de Banier, dat vrijdag of zaterdag bij de leden in de bus valt, tonen Kamerlid Van der Staaij, senator Holdijk, oud-europarlementariër Van der Waal en oud-partijleider Van Rossum zich voorstander van de voorgetelde wijziging. Zij doen een klemmend beroep op de partij om hiermee akkoord te gaan.

Dat doet ook partijleider Van der Vlies. Hij wijst erop dat het een „afgewogen voorstel” is waar het hoofdbestuur lang over heeft nagedacht. „Het vindt steun in onze beginselen en in wat de Heilige Schrift over de positie van de vrouw zegt, terwijl de tijdsomstandigheden op een verantwoorde wijze zijn meegewogen. Daarom roep ik iedereen op het voorstel een eerlijke kans te geven. Misschien is iemands eerste impuls: dit is het niet. Maar lees het voorstel nu eens zorgvuldig. Ik ben ervan overtuigd dat velen dan zullen zeggen: dit is een verantwoorde uiteenzetting waarbij de we de oude palen niet terugzetten en waarmee we de eenheid van de partij dienen.”

Van der Vlies heeft die boodschap donderdagavond ook meegegeven aan de besturen van de kiesverenigingen. Die waren in Amersfoort bijeen geroepen om van het hoofdbestuur uitleg te krijgen over het gepresenteerde voorstel.
dré
--------

Credo in unum Deo
Leonius

Bericht door Leonius »

Het zat er in hè? Hoe moeten we deze move echter noemen: voortschrijdend inzicht, juridische haarkloverij of een knieval voor het vonnis inzake SGP-CWI?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tja, de rechterflank zal nu wel haar achterbasn gaan mobiliseren om per kiesvereniging de boel te blokkeren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Leonius schreef:Het zat er in hè? Hoe moeten we deze move echter noemen: voortschrijdend inzicht, juridische haarkloverij of een knieval voor het vonnis inzake SGP-CWI?
Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg een keer toe te geven dat je fout zat.

150 jaar geleden was elke christen er nog van overtuigd dat slavernij Bijbels gefundeerd was. Inclusief veel zwarten. Nu is dat getal niet zo groot meer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Helaas,

Het enige wat ik erover wil zeggen is dit.

Dit voorstel komt voort uit de gedachte:

Eenheid boven beginsel !!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oude Paden schreef:Helaas,

Het enige wat ik erover wil zeggen is dit.

Dit voorstel komt voort uit de gedachte:

Eenheid boven beginsel !!
Ach, ook oude paden kunnen doodlopen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Leve de vooruitgang. Toch ben ik kritisch. Op basis waarvan baseerd men:
1. Dat een vrouw niet regeren mag (er waren in het OT profetessen, en een richteres)
2. Waarom mag het in het bestuur zitten van een kiesvereniging wel? Dat is toch ook leiding geven, en als zodanig regeren?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:Helaas,

Het enige wat ik erover wil zeggen is dit.

Dit voorstel komt voort uit de gedachte:

Eenheid boven beginsel !!
Het discussieert altijd lastig als opponenten direct de intentie van de ander weten te noemen en vervolgens veroordelen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

memento schreef:Leve de vooruitgang. Toch ben ik kritisch. Op basis waarvan baseerd men:
1. Dat een vrouw niet regeren mag (er waren in het OT profetessen, en een richteres)
2. Waarom mag het in het bestuur zitten van een kiesvereniging wel? Dat is toch ook leiding geven, en als zodanig regeren?
Volledig mee eens. In Genesis 1 staat expliciet dat man en vrouw samen de aarde regeren.

aangepast: De Schriftplaats is niet Gen. 2 maar 1. En daarvan nader vers 27 en 28.
Laatst gewijzigd door Unionist op 21 apr 2006, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:
Leonius schreef:Het zat er in hè? Hoe moeten we deze move echter noemen: voortschrijdend inzicht, juridische haarkloverij of een knieval voor het vonnis inzake SGP-CWI?
Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg een keer toe te geven dat je fout zat.

150 jaar geleden was elke christen er nog van overtuigd dat slavernij Bijbels gefundeerd was. Inclusief veel zwarten. Nu is dat getal niet zo groot meer.
Je bent wel op dreef hè met je voorbeelden. Dat over die snelheidslimiet was ook al zo'n "goed" beeld.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Zal ik daar maar niet op in gaan?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik denk een knieval voor het voortschrijdend inzicht van vele leden.... ;)

't Is nu wachten op de 'SGP (i.h.v.)'
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

memento schreef:Leve de vooruitgang. Toch ben ik kritisch. Op basis waarvan baseerd men:
1. Dat een vrouw niet regeren mag (er waren in het OT profetessen, en een richteres)
2. Waarom mag het in het bestuur zitten van een kiesvereniging wel? Dat is toch ook leiding geven, en als zodanig regeren?
Dit analiseer je haarscherp.

Dit vindt ik ook het kwakkelende van dit voorstel.
Wel of niet.
Geen halve of kwart vrouwen!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:
Leonius schreef:Het zat er in hè? Hoe moeten we deze move echter noemen: voortschrijdend inzicht, juridische haarkloverij of een knieval voor het vonnis inzake SGP-CWI?
Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg een keer toe te geven dat je fout zat.

150 jaar geleden was elke christen er nog van overtuigd dat slavernij Bijbels gefundeerd was. Inclusief veel zwarten. Nu is dat getal niet zo groot meer.
Je bent wel op dreef hè met je voorbeelden. Dat over die snelheidslimiet was ook al zo'n "goed" beeld.
Wat is er mis met het voorbeeld van de slavernij? (Wat mij betreft overigens een van de zwarte bladzijden van Christelijke daden in de geschiedenis, tesamen met zaken als de kruistochten.)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Beter ten halve gekeerd....
Plaats reactie