De vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Jij adviseert lauwheid dus?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Geduld »

De minister heeft wel een punt als ze zegt dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school, ook zij die een andere geaardheid hebben. Ik heb geen idee wat de inhoud van zo'n lespakket is, maar ik kan me zo voorstellen dat de inhoud van die van het COC heel anders zal zijn dan die van Contrario. De doelstelling: pesten en discriminatie tegen gaan lijkt me zeer goed.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Geduld schreef:De minister heeft wel een punt als ze zegt dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school, ook zij die een andere geaardheid hebben. Ik heb geen idee wat de inhoud van zo'n lespakket is, maar ik kan me zo voorstellen dat de inhoud van die van het COC heel anders zal zijn dan die van Contrario. De doelstelling: pesten en discriminatie tegen gaan lijkt me zeer goed.
Mij ook! Maar dan ook de kinderen die er anders uitzien, medicatie moeten gebruiken (soms worden kinderen gepest vanwege hun astmapuffer) of om allerlei andere, soms duistere reden, gepest worden.
Dit voelt voor mij als positief discrimineren. We moeten iedereen accepteren die seksueel anders geaard is. Dat moet inderdaad, maar als mens, maar toch niet die "geaardheid"? Wat is het volgende, dat een jongen als meisje verkleed mag komen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Simon »

Mara schreef:Lees net dit bericht, ik weet niet of het in het juiste topic staat, anders verplaatst de mod het maar:

Ruim 250 basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hebben zich aangemeld voor een proef met voorlichting over seksuele diversiteit. Met het experiment wil het ministerie van Onderwijs een veilig en tolerant schoolklimaat scheppen voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) jongeren.

Het aantal scholen dat zich heeft aangemeld is groter dan de 140 beschikbare plaatsen, liet het ministerie zaterdag weten. Komende weken wordt gekeken welke scholen voldoen aan de voorwaarden. Het departement heeft voor de komende 2 jaar een potje van 1,26 miljoen euro beschikbaar.

De geselecteerde scholen gaan aan de slag met een aantal methoden van bijvoorbeeld het COC, de gereformeerde vereniging voor homo's en lesbiennes Contrario en de GGD om zelf te ondervinden welke aanpak het meest geschikt is. Er kunnen onder meer rollenspellen worden gehouden om daarmee pesten en discriminatie tegen te gaan. Ook kan in vertrouwenspersonen worden voorzien.

Volgens verantwoordelijk minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) verdient iedereen op school een veilige plek. 'Een school is een samenleving in het klein en bij uitstek een plek waar jongeren leren respect te hebben voor elkaars verschillen in religie, afkomst en seksuele voorkeur. Het is aan scholen zelf om te kijken welke aanpak het beste past bij hun school en hun leerlingen, zodat straks ook andere scholen daar hun voordeel mee kunnen doen', aldus de minister.

Een onderzoeksbureau gaat de effecten van de projecten meten.

bron: AD.nl

Hoe verontrustend is dit?
Dat kinderen door dit extra onderwijs de school als een wat veiligere plek kunnen zien, of dat ouders zelf nu misschien de seksuele voorlichting mogen gaan doen, ipv de leraar?
het enige waar ik moeite mee heb, is de benaming ''sexuele voorkeur''.
Alsof de geaardheid een keuze is.
Misschien moet de regering zelf nog eens in de schoolbank, of de journalist die het (hopelijk) verkeerd heeft begrepen of opgeschreven.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Geduld schreef:De minister heeft wel een punt als ze zegt dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school, ook zij die een andere geaardheid hebben. Ik heb geen idee wat de inhoud van zo'n lespakket is, maar ik kan me zo voorstellen dat de inhoud van die van het COC heel anders zal zijn dan die van Contrario. De doelstelling: pesten en discriminatie tegen gaan lijkt me zeer goed.
Mij ook! Maar dan ook de kinderen die er anders uitzien, medicatie moeten gebruiken (soms worden kinderen gepest vanwege hun astmapuffer) of om allerlei andere, soms duistere reden, gepest worden.
Dit voelt voor mij als positief discrimineren. We moeten iedereen accepteren die seksueel anders geaard is. Dat moet inderdaad, maar als mens, maar toch niet die "geaardheid"? Wat is het volgende, dat een jongen als meisje verkleed mag komen?
Alsof ieder kind wat net achter zijn afwijkende geaardheid is gekomen en daar beslist moeite mee zal hebben, gelijk als travestiet over straat wil....je hebt erg ver uitschietende fantasieen, Mara.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Geduld schreef:De minister heeft wel een punt als ze zegt dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school, ook zij die een andere geaardheid hebben. Ik heb geen idee wat de inhoud van zo'n lespakket is, maar ik kan me zo voorstellen dat de inhoud van die van het COC heel anders zal zijn dan die van Contrario. De doelstelling: pesten en discriminatie tegen gaan lijkt me zeer goed.
Mij ook! Maar dan ook de kinderen die er anders uitzien, medicatie moeten gebruiken (soms worden kinderen gepest vanwege hun astmapuffer) of om allerlei andere, soms duistere reden, gepest worden.
Dit voelt voor mij als positief discrimineren. We moeten iedereen accepteren die seksueel anders geaard is. Dat moet inderdaad, maar als mens, maar toch niet die "geaardheid"? Wat is het volgende, dat een jongen als meisje verkleed mag komen?
Alsof ieder kind wat net achter zijn afwijkende geaardheid is gekomen en daar beslist moeite mee zal hebben, gelijk als travestiet over straat wil....je hebt erg ver uitschietende fantasieen, Mara.
Ach ja.... intussen kleuren de Amsterdamse grachten roze en stromen er honderdduizenden mensen naar de hoofdstad.....
Sorry, mijn fantasie slaat weer eens op hol. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
Geduld schreef:De minister heeft wel een punt als ze zegt dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school, ook zij die een andere geaardheid hebben. Ik heb geen idee wat de inhoud van zo'n lespakket is, maar ik kan me zo voorstellen dat de inhoud van die van het COC heel anders zal zijn dan die van Contrario. De doelstelling: pesten en discriminatie tegen gaan lijkt me zeer goed.
Mij ook! Maar dan ook de kinderen die er anders uitzien, medicatie moeten gebruiken (soms worden kinderen gepest vanwege hun astmapuffer) of om allerlei andere, soms duistere reden, gepest worden.
Dit voelt voor mij als positief discrimineren. We moeten iedereen accepteren die seksueel anders geaard is. Dat moet inderdaad, maar als mens, maar toch niet die "geaardheid"? Wat is het volgende, dat een jongen als meisje verkleed mag komen?
Alsof ieder kind wat net achter zijn afwijkende geaardheid is gekomen en daar beslist moeite mee zal hebben, gelijk als travestiet over straat wil....je hebt erg ver uitschietende fantasieen, Mara.
Ach ja.... intussen kleuren de Amsterdamse grachten roze en stromen er honderdduizenden mensen naar de hoofdstad.....
Sorry, mijn fantasie slaat weer eens op hol. :ouin
Inderdaad, tijdens het carnaval, waarbij net zo veel dwaasheid en goddeloosheid wordt ten toon gespreid, zie ik zelden commentaar.
Er zijn trouwens ook ontzettend veel homo's die walgen van die botenparade.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Chrisje72 »

Homo's worden in elkaar geslagen of stelselmatig genegeerd vanwege hun geaardheid. Ook door volwassenen. Zulk gedrag heb ik niet gehoord over astmapuffers. Het is goed om kinderen bij te brengen respect te hebben voor mensen die anders zijn. Daar kunnen ze hun hele leven profijt van hebben In het verleden was dat 'buitenlanders', nu is het homo's, een volgende keer is het weer een ander thema.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Homo's worden in elkaar geslagen of stelselmatig genegeerd vanwege hun geaardheid. Ook door volwassenen. Zulk gedrag heb ik niet gehoord over astmapuffers. Het is goed om kinderen bij te brengen respect te hebben voor mensen die anders zijn. Daar kunnen ze hun hele leven profijt van hebben In het verleden was dat 'buitenlanders', nu is het homo's, een volgende keer is het weer een ander thema.
Nee? Er zijn kinderen die hun inhalatie alleen op het toilet durven te nemen.
Mijn zoon is in elkaar getimmerd om heel andere reden. En soms is er helemaal geen reden.
Natuurlijk is het niet goed om de homofiele medemens in elkaar te slaan of te negeren, dat geldt trouwens voor alle mensen die mogelijk afwijken van hetgeen wij als normaal beschouwen. Maar dat is het vaak niet en het gaat mij niet om het thema an sich, maar om de insteek daarvan.
Wanneer het COC dit onder de hoede neemt, krijgen de kinderen vast te horen dat het geheel normaal is en dat is niet helemaal zoals de Bijbel ons leert toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb het juist niet over kinderen. Kinderen worden om van alles en nog wat gepest. Maar ik heb het nu over volwassenen die gepest worden.
En als ik het artikel goed begrijp is het niet alleen het COC maar ook juist een gereformeerde stichting?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Ik heb het juist niet over kinderen. Kinderen worden om van alles en nog wat gepest. Maar ik heb het nu over volwassenen die gepest worden.
En als ik het artikel goed begrijp is het niet alleen het COC maar ook juist een gereformeerde stichting?
Ja dat wel. Maar is dit niet gewoon een taak van het onderwijzend personeel? In bepaalde lessen makkelijk in te bouwen.
Ook op het voortgezet onderwijs was dit in lesmateriaal verpakt, de reformatorische he!
Soms denken mensen dat het daar doodgezwegen wordt. Of dat men op een reform. school onder een steen leeft.
Ik ben huiverig voor bemoeienissen van "stichtingen".
Het kan soms goed zijn hoor, bijv. in geval van voorlichting over drugs, dan maakt het meer indruk als de jongelui een ex verslaafde zijn verhaal hoort doen. Dat is beter dan het zwaaiende vingertje van de meester: niet doen kinderen! Dat zet weinig zoden aan de dijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Chrisje72 »

De lespakketten worden verzorgd door.... het zijn nog steeds de leraren zelf die ermee werken en ze naar behoefte aanpassen. Er staat niet ineens iemand van het COC voor de klas hoor, tenzij de leraar hem /haar zelf uitnodigt.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Chrisje72 schreef:Ik heb het juist niet over kinderen. Kinderen worden om van alles en nog wat gepest. Maar ik heb het nu over volwassenen die gepest worden.
En als ik het artikel goed begrijp is het niet alleen het COC maar ook juist een gereformeerde stichting?
Ja dat wel. Maar is dit niet gewoon een taak van het onderwijzend personeel?
NEE !!

Het is de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden in liefde, verdraagzaamheid en tucht, de leraar leert waar de Sinaii ligt en hoeveel 2+10 is.
Juist omdat vele ouders het allemaal maar aan de school overlaten, die emotioneel echter geen band heeft met die kinderen, moet nu een of andere stichting de gevallen steken maar oprapen?
Triest.
Een ouder hoort zijn kind bij te brengen dat iedereen evenveel respect verdiend, zeker wanneer het gaat oim iets waarmee een kind geboren wordt, of dat nu rood haar, asthma, of een gebrek aan bepaalde hormonen, is.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

De beste stuurlui staan aan wal :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Simon schreef:
Mara schreef:
Chrisje72 schreef:Ik heb het juist niet over kinderen. Kinderen worden om van alles en nog wat gepest. Maar ik heb het nu over volwassenen die gepest worden.
En als ik het artikel goed begrijp is het niet alleen het COC maar ook juist een gereformeerde stichting?
Ja dat wel. Maar is dit niet gewoon een taak van het onderwijzend personeel?
NEE !!

Het is de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden in liefde, verdraagzaamheid en tucht, de leraar leert waar de Sinaii ligt en hoeveel 2+10 is.
Juist omdat vele ouders het allemaal maar aan de school overlaten, die emotioneel echter geen band heeft met die kinderen, moet nu een of andere stichting de gevallen steken maar oprapen?
Triest.
Een ouder hoort zijn kind bij te brengen dat iedereen evenveel respect verdiend, zeker wanneer het gaat oim iets waarmee een kind geboren wordt, of dat nu rood haar, asthma, of een gebrek aan bepaalde hormonen, is.
Je hebt gelijk. Alleen moeten de ouders van nu werken om geld te verdienen voor de boot, het tweede huis en de vriede vakantie van dit jaar.
Als ouders hun plichten zouden verstaan, dan zou het onderwijzend personeel het een stuk minder zwaar hebben. In onderwijzen zit weliswaar altijd wel een stukje opvoeden, maar eigenlijk is het toch heel wat anders.
Nu moet je eerst de leerlingen leren dat ze naar een leerkracht moeten luisteren en dan pas kan je beginnen met lesgeven :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie