Catalonië

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Catalonië

Bericht door Dodo »

Kan iemand mij uitleggen waarom de Spaanse regering er zo op tegen is dat Catalonië zich afscheidt en zelfstandig wordt? De regering gaat er echt ongelofelijk hard tegen in.
Op de radio hoorde ik de vergelijking met Friesland. Stel dat Friesland zich wilde afscheiden, zou Rutte 3 dan ook zulke heftige maatregelen nemen? Ik kan het me niet voorstellen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Catalonië

Bericht door emigrant »

allicht de angst voor Baskenland / ETA toestanden?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Catalonië

Bericht door parsifal »

Dodo schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom de Spaanse regering er zo op tegen is dat Catalonië zich afscheidt en zelfstandig wordt? De regering gaat er echt ongelofelijk hard tegen in.
Op de radio hoorde ik de vergelijking met Friesland. Stel dat Friesland zich wilde afscheiden, zou Rutte 3 dan ook zulke heftige maatregelen nemen? Ik kan het me niet voorstellen.
Ik weet niet hoe Rutte zou reageren. Maar besef wel dat Catalonie redelijk welvarend is ten opzichte van de rest van Spanje. Misschien is het meer te vergelijken met de oproep om Holland van de rest van Nederland af te scheiden. Verder is het niet zo heel duidelijk wat de bevolking van Catalonie wil. Bij het referendum was al vooraf duidelijk dat het niet erkend zou worden en daarom is het referendum waarschijnlijk geen representatieve steekproef. Er lijkt ook een groot deel van de bevolking van Catalonie te zijn dat graag bij Spanje blijft, geen Catalaans spreekt etc. Mensen voor wie de Spaanse regering nu opkomt.
Ik weet niet of de Spaanse regering goed handelt, maar het is ook weer niet zo dat hun handelen helemaal op niets gebaseerd is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catalonië

Bericht door -DIA- »

Als Catalonië zich afsplitst, wil het zeker wel de voordelen van de EU, en dat gaat zomaar niet. Zie ook de (wellicht) niet goed doordachte Brexit-perikelen. We zien meer gebieden in Europa die meer autonomie wensen. Blijven we dicht bij huis dan zien we dat al min of meer tussen Vlaanderen en Wallonië.
Wat betreft Friesland. Dat zal waarschijnlijk 'zwaar overdreven' zijn. Over het algemeen acht ik de Friezen nuchter genoeg om zich niet los te maken van Nederland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Catalonië

Bericht door Van Ewijk »

Ik zeg altijd wie gaan wil die mag.
Maar dan ook graag totale onafhankelijkheid en niet jarenlang aan een financieel infuus blijven hangen.
Als het aan mij lag hadden we onze overzeese koninkrijksdelen ook allang van de hand gedaan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie