Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

Nee DDD, het ging in dit topic om de vraag of je inderdaad als christen(politicus) volgens het principe van geven en nemen moet werken.
Zelf gaf Ambtenaar het voorbeeld 'wij een kerk, zij een theater'. Dus over dat beginsel moeten wij het hebben.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door DDD »

O, maar ik wil zelf ook een theater. Dus dat is dan een discussie waar ik niet zoveel over kan zeggen. Als het om een bordeel zou gaan, zou ik tegenstemmen, voor zover de wet daarvoor ruimte laat. En anders een stemverklaring afleggen.

Ooit ben ik (als gemeenteraadslid) wel eens in die situatie geweest, maar ik kan me niet precies herinneren welke van deze opties wij toen kozen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: De vraag is dus: als een meerderheid dit wil, of een grote minderheid, waarom niet doen? Zelf mag je toch ook een kerk bouwen?
Prima, doen. Ik vind dat wat anders dan de uitspraak dat je als christen-politicus het welzijn van de hele samenleving dient en daarom niet kunt instemmen met bijv. de bouw van een theater, of iets soortgelijks. Een bordeel is van andere orde, omdat dit naast buitenechtelijk geslachtsverkeer ook andere problemen met zich meebrengt, zoals de openbare orde, vrouwenhandel, etc.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

Het valt nog niet mee om het met jullie over principes te hebben.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Maanenschijn »

Het is soms lastig. Ik mag zelf fractievoorzitter zijn van de SGP in onze gemeente. De SGP is de grootste partij. Het is belangrijk dat je in de politiek over de 'gunfactor' beschikt. Vaak, als je de grootste bent, ben je geneigd je invloed (laat ik hier geen macht gebruiken) te laten gelden. Maar, om het in een raad en samenleving werkbaar en leefbaar te houden moet je de ander wat gunnen.

De andere kant: Als we vinden dat het houden van Gods geboden goed is voor alle mensen (lees: de samenleving), is dat ons richtsnoer.
Er zijn veel dingen te beslissen die voor meerdere doeleinden geschikt zijn. Goede en minder goede. Het is voor mij wel degelijk een afweging of bijvoorbeeld een theater bijdraagt aan het welzijn van de samenleving in Bijbelse zin. En ik meen, als ik overwegend moet constateren dat een dergelijk bouwsel dat vooral niet is, zal ik dat met een tegenstem of stemverklaring kenbaar maken.

Maar, het blijft lastig. In onze gemeente is de SGP (met natuurlijk wat vermanende woorden) niet tegen zaterdagvoetbal. Wel zondagvoetbal.
In ons coalitieakkoord hebben we afgesproken dat we de principiële zaken (geen zondagopening winkels, evenementen, sport etc.) 'bevriezen'. Zoals het aan het begin van de raadsperiode was, zo laten we het.

Het is een beetje: of je bent er als getuigenispartij, maar dan sta je (vaak) buiten het machtscentrum en invloed, of je bent praktisch betrokken en wend je invloed aan om erger te voorkomen. Ik kies voor het laatste, hoewel mijn hart soms meer uitgaat naar het eerste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door DDD »

@Eilander:

Nou, dat is de vraag. Door de keuze voor een bordeel wordt de discussie in een zeker opzicht wel helderder, maar ook minder boeiend, vind ik. In ieder geval is het respect voor de democratie voor mij ook een belangrijk principe, dat rechtstreeks voortvloeit uit de integriteit van ieder mens.

Ik ben het met Ambtenaar eens dat een christen altijd bereid moet zijn zoveel mogelijk toe te geven, als daarmee de vrede van de stad wordt gediend. Maar in de politiek mag je natuurlijk staan voor je eigen ideeën. Dat is het hele concept van de democratie. Iets anders is, of het niet ontzettend dom en kortzichtig is in bepaalde regio's te gaan wonen en dan daar de samenleving in de beleving van de autochtone inwoners te ontwrichten. Dat lijkt me geen christelijk principe, al nodigt D66 er met de voortdurende nadruk op het afschaffen van het leerlingenvervoer wel toe uit.

Ik ben geen voorstander van sociale segregatie. Het ontwricht de maatschappij. Waar precies de grens ligt, weet ik niet. Als het zwembad van oudsher op zondag dicht was, kan ik me voorstellen dat je dat graag zo houdt. Net als de winkels dicht op zondag. Dat zijn dingen die tegenwoordig ook al veel ergernis kunnen geven.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Het valt nog niet mee om het met jullie over principes te hebben.
Dat klopt. Dat komt omdat je bij veel keuzes niet direct uit de Bijbel kunt putten, maar je moet baseren op een interpretatie of de traditie.

In de Bijbel lees ik nergens iets afkeurends over theater, terwijl dit voor veel mensen in de reformatorische gezindte wel een no-go area lijkt te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Het valt nog niet mee om het met jullie over principes te hebben.
Dat klopt. Dat komt omdat je bij veel keuzes niet direct uit de Bijbel kunt putten, maar je moet baseren op een interpretatie of de traditie.

In de Bijbel lees ik nergens iets afkeurends over theater, terwijl dit voor veel mensen in de reformatorische gezindte wel een no-go area lijkt te zijn.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel alleen dat jij alleen maar op voorbeelden inzoomt en niet over het principe daarachter praat. Ik bedoelde geen uitspraak te doen over je principiële gehalte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:

Nou, dat is de vraag. Door de keuze voor een bordeel wordt de discussie in een zeker opzicht wel helderder, maar ook minder boeiend, vind ik. In ieder geval is het respect voor de democratie voor mij ook een belangrijk principe, dat rechtstreeks voortvloeit uit de integriteit van ieder mens.

Ik ben het met Ambtenaar eens dat een christen altijd bereid moet zijn zoveel mogelijk toe te geven, als daarmee de vrede van de stad wordt gediend. Maar in de politiek mag je natuurlijk staan voor je eigen ideeën. Dat is het hele concept van de democratie. Iets anders is, of het niet ontzettend dom en kortzichtig is in bepaalde regio's te gaan wonen en dan daar de samenleving in de beleving van de autochtone inwoners te ontwrichten. Dat lijkt me geen christelijk principe, al nodigt D66 er met de voortdurende nadruk op het afschaffen van het leerlingenvervoer wel toe uit.

Ik ben geen voorstander van sociale segregatie. Het ontwricht de maatschappij. Waar precies de grens ligt, weet ik niet. Als het zwembad van oudsher op zondag dicht was, kan ik me voorstellen dat je dat graag zo houdt. Net als de winkels dicht op zondag. Dat zijn dingen die tegenwoordig ook al veel ergernis kunnen geven.
Dit is de manier waarop ik de discussie wilde, inderdaad.
Ik vind het lastig om nu precies te peilen wat je wil: zoveel mogelijk toegeven versus staan voor je eigen ideeën - ik kom er niet uit.
De pijn zit 'm inderdaad in dat soort gevallen als je in de laatste alinea noemt: je eigen achterban maakt veelvuldig gebruik van het zwembad. Een groot deel van de bevolking wil dat het ook op zondag open gaat: ieder mag toch doen waar hij zelf zin in heeft? Jij naar de kerk, ik naar het zwembad.
Of: jij naar de kerk, ik naar de winkel.
Ik zou er als SGP-er niet voor kunnen zijn. Tegelijk geeft Maanenschijn vanuit de praktijk natuurlijk de dilemma's aan; maar die ken je zelf, en ik ook uit de praktijk. Het zijn hele lastige dingen, die ik hier vanaf mijn bureautje niet wil versimpelen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door DDD »

Ik wil het allebei. Ik wil dat christenen in de samenleving en in de politiek assertief zijn en niet over zich heen laten lopen. En ik wil dat ze ook de vrucht van de Geest vertonen. Ik denk dat dat ook echt kan. Over de concrete uitwerking kun je dan verschillen van inzicht hebben. Het herhaaldelijk terugkerend gedoe in Zeeland rondom theaters is ook heus niet alleen de christenen te verwijten. Ik ken ook de interviews van programmamakers die graag zoveel mogelijk christenen tegen de schenen schoppen.

Maar het uitgangspunt van christenpolitici en alle andere christenen moet zijn dat je anderen zo min mogelijk ergernis geeft. Als dat echt het uitgangspunt is, dan krijg je heus niet snel ruzie, al ben je nog zo rechtlijnig van karakter.

En ik vind het daarbij het goed recht als een christen bepleit dat het zwembad op zondag dicht is, omdat er anders mensen voor moeten werken op zondag, bijvoorbeeld. Of gewoon omdat je op zondag niet buiten gezinsverband moet zwemmen, om welke reden dan ook. Maar je moet wel tijd en wijze weten en mensen niet onnodig storen. Ik zou er zelf overigens geen punt van maken.

Het samenklonteren van christenen vind ik een veel zorgelijker punt. Dat is echt een bedreiging voor de maatschappelijke orde, op de zeer lange termijn, vrees ik.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef: Het samenklonteren van christenen vind ik een veel zorgelijker punt. Dat is echt een bedreiging voor de maatschappelijke orde, op de zeer lange termijn, vrees ik.
Het is volgens mij ook tegen de bijbelse opdracht om als een zoutend zout te zijn. Dat heeft in zich dat het door heel de samenleving is gemengd. Je terugtrekken is zeker niet goed.

De meest waardevolle gesprekken heb ik bij de borrel na een raadsvergadering. Daar kun je vaak individueel uitleggen wat de beweegredenen zijn om zus of zo te doen. Dan kweek je ook begrip voor je standpunten.

De beeldvorming in de buitenwereld is een heel stuk lastiger. Het lukt vaak niet om daar te komen tot het uitleggen van de beweegredenen. Vooral ook om dat veel pers dat niet de moeite waarde vind om te vermelden. Communicatie met de 'boze buitenwereld' is iets wat het reformatorisch volksdeel lastig vind. Vooral omdat we vaak geneigd zijn termen te gebruiken die in de 'wereld' minder gewend zijn, soms omdat we in een verdedigende rol zitten.

Ik kan me vinden in de stelling dat we als christenen geen ergernis en aanstoot moeten verwekken. Daaruit blijkt ook het gebod: de naaste liefhebben als ons zelf. Maar aan de andere kant mogen we ook grenzen trekken. Voor mij gaan die niet terug op wat we vanuit de traditie hebben meegekregen. Ik streef er naar om de 10 geboden en de praktische invulling daarvan van Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde als toetssteen te gebruiken. WWJD, what would Jezus do.

Overigens, om even bij de titel van dit topic te blijven een korte anekdote: Ik was jaren terug bij een evangelisatiebijeenkomst in een Oekrainse stad. Het koor van de plaatselijk baptistengemeente zong, er was entourage en er was een spreker. Een onvergetelijke preek had deze predikant, waar zonde en genade duidelijk in doorklonk. De locatie: het plaatselijk theater. Daar werd het theater een kerk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef: Het samenklonteren van christenen vind ik een veel zorgelijker punt. Dat is echt een bedreiging voor de maatschappelijke orde, op de zeer lange termijn, vrees ik.
Het is volgens mij ook tegen de bijbelse opdracht om als een zoutend zout te zijn. Dat heeft in zich dat het door heel de samenleving is gemengd. Je terugtrekken is zeker niet goed.

De meest waardevolle gesprekken heb ik bij de borrel na een raadsvergadering. Daar kun je vaak individueel uitleggen wat de beweegredenen zijn om zus of zo te doen. Dan kweek je ook begrip voor je standpunten.

De beeldvorming in de buitenwereld is een heel stuk lastiger. Het lukt vaak niet om daar te komen tot het uitleggen van de beweegredenen. Vooral ook om dat veel pers dat niet de moeite waarde vind om te vermelden. Communicatie met de 'boze buitenwereld' is iets wat het reformatorisch volksdeel lastig vind. Vooral omdat we vaak geneigd zijn termen te gebruiken die in de 'wereld' minder gewend zijn, soms omdat we in een verdedigende rol zitten.

Ik kan me vinden in de stelling dat we als christenen geen ergernis en aanstoot moeten verwekken. Daaruit blijkt ook het gebod: de naaste liefhebben als ons zelf. Maar aan de andere kant mogen we ook grenzen trekken. Voor mij gaan die niet terug op wat we vanuit de traditie hebben meegekregen. Ik streef er naar om de 10 geboden en de praktische invulling daarvan van Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde als toetssteen te gebruiken. WWJD, what would Jezus do.

Overigens, om even bij de titel van dit topic te blijven een korte anekdote: Ik was jaren terug bij een evangelisatiebijeenkomst in een Oekrainse stad. Het koor van de plaatselijk baptistengemeente zong, er was entourage en er was een spreker. Een onvergetelijke preek had deze predikant, waar zonde en genade duidelijk in doorklonk. De locatie: het plaatselijk theater. Daar werd het theater een kerk.
In Renswoude is er ook zoiets.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

DDD schreef: Het samenklonteren van christenen vind ik een veel zorgelijker punt. Dat is echt een bedreiging voor de maatschappelijke orde, op de zeer lange termijn, vrees ik.
Dat is nogal wat. Kun je dit eens uitleggen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door DDD »

Als je nu al ziet hoe relatief gesloten gemeenschappen als in Staphorst bijvoorbeeld worden bekeken, en ook hoe men in zulke groepen aankijkt tegen buitenlanders of gewoon de Amsterdamse grachtengordel. Andersom is het overigens net zo goed een probleem. Ik vind segregatie van bevolkingsgroepen, of die nu autochtoon of allochtoon zijn, een bedreiging van de samenleving. Een samenleving is gebaat bij verwevenheid en onderling respect.

Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat denominatief leerlingenvervoer blijft bestaan.

@Maanenschijn:
Ik ben het daar grotendeels wel mee eens. Ik denk ook dat informele contacten daarvoor heel belangrijk zijn. En natuurlijk het breed participeren in de maatschappelijke orde.

Elspeet kwam onlangs in het nieuws omdat de christenen daar vanaf de zijlijn commentaar leverden op de Oranjefeesten. Ik heb het met verbijstering gezien, ook omdat ik in eerste instantie niet begreep dat de betrokkenen ook zelf waren aangeschreven. Maar dan nog. Laat die kerkenraden liever bij zichzelf te rade gaan waarom er kennelijk zo weinig gemeenteleden in de dorpsverenigingen participeren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wel een kerk, geen theater? (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:Ik was jaren terug bij een evangelisatiebijeenkomst in een Oekrainse stad. Het koor van de plaatselijk baptistengemeente zong, er was entourage en er was een spreker. Een onvergetelijke preek had deze predikant, waar zonde en genade duidelijk in doorklonk. De locatie: het plaatselijk theater. Daar werd het theater een kerk.
Ik kampeerde als jong meisje op een camping en naast de camping was een grote tent neergezet waar van alles in gebeurde als het regende. Op een avond was er een evangelist uitgenodigd. Omdat er niets anders te doen was, ben ik maar gaan zitten, er waren maar weinig mensen. Maar ik heb die preek nog steeds in mijn hart!
Mijn pa reisde niet op zondag en ik ging doordeweeks vaak met hem naar kerkdiensten. Die waren er toen nog te kust en te keur.
We hebben gezeten in klaslokalen, boerenschuren, een kantoor van een notaris, een huiskamer, een garage....
Als kind moest ik dan soms op een kistje zitten.
De mensen zaten vaak op klapstoelen, 2 uren lang, maar ze deden het. En reden honderden kilometers op een avond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie