Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

En dat betekent ook een ontstellend gebrek aan kennis over hoe God de regering van deze wereld bedoelt heeft.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

Mijn betoog wordt met veel versimpeling terzijde geschoven. Mijn argumentatie beperken tot "enkel haat en afschuw van de elite" is onterecht. Dat mag uiteraard maar dan is het SGP stemmen niet enkel symbolisch. Dan dient het ook als een legitimatie om zelf niet na te hoeven denken.
Kern van mijn argument is dat ik niet op een partij stem die - in al z'n goedwillende naïviteit - meehelpt de godsdienstvrijheid in dit land om zeep te helpen. Als dan een keizer nodig is om dat kwaad te weren dan stem ik daarop. Paulus beriep zich op Nero om recht. Zou hij daar veel verwachting van hebben gehad?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door BJD »

Ik rol soms van verbazing van m'n stoel in dit topic.. :D
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door helma »

Ik heb niet het idee dat Wilders doel is de godsdienstvrijheid veilig te stellen. Artikel 6 van de grondwet luidt: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" De PVV gebruikt m.i. de term 'Joods-Christelijke wortels' alleen om zich af te zetten tegen buitenlanders. Hij heeft zelf niks met de Bijbelse normen en waarden. De dingen die hij zegt (en hoe hij ze zegt) staan haaks op de weg die de Bijbel ons wijst. Ik heb niet de illusie dat we er qua godsdienstvrijheid zoveel beter op worden als Wilders het voor het zeggen krijgt. Het beroep van Paulus op de keizer vind ik niet hetzelfde als op de PVV stemmen ipv een christelijke partij. Ik snap eigenlijk de hele vergelijking niet. Op een anti-christelijke partij stemmen die dan meer in de melk te brokkelen krijgt en haar onbijbelse standpunten verder kan uitwerken in ons land...hoe zou daar zegen op te verwachten zijn.
Onze houding moet als een christen zijn (=als Christus). Wat het ons ook kan kosten. We moeten ons niet laten regeren door angst, maar doen wat we moeten doen en de uitkomst aan God overlaten. Onvrede zaaien, tot haat aansporen, het niet houden aan Gods geboden (zie post Huisman)... Daar moeten we ons van distantiëren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Mijn betoog wordt met veel versimpeling terzijde geschoven. Mijn argumentatie beperken tot "enkel haat en afschuw van de elite" is onterecht. Dat mag uiteraard maar dan is het SGP stemmen niet enkel symbolisch. Dan dient het ook als een legitimatie om zelf niet na te hoeven denken.
Kern van mijn argument is dat ik niet op een partij stem die - in al z'n goedwillende naïviteit - meehelpt de godsdienstvrijheid in dit land om zeep te helpen. Als dan een keizer nodig is om dat kwaad te weren dan stem ik daarop. Paulus beriep zich op Nero om recht. Zou hij daar veel verwachting van hebben gehad?
Hoe je met de Bijbel het kromme recht kunt (denken te) praten. :bobo
En bedenk maar: geen godsdienstvrijheid voor de islam betekent op den duur ook geen godsdienstvrijheid voor jou. Gaat in tegen wat Paulus zegt: dat we moeten bidden voor de overheid om een gerust en stil leven te kunnen leiden.
Gaat je echt niet lukken met Wilders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Mijn betoog wordt met veel versimpeling terzijde geschoven. Mijn argumentatie beperken tot "enkel haat en afschuw van de elite" is onterecht. Dat mag uiteraard maar dan is het SGP stemmen niet enkel symbolisch. Dan dient het ook als een legitimatie om zelf niet na te hoeven denken.
Kern van mijn argument is dat ik niet op een partij stem die - in al z'n goedwillende naïviteit - meehelpt de godsdienstvrijheid in dit land om zeep te helpen. Als dan een keizer nodig is om dat kwaad te weren dan stem ik daarop. Paulus beriep zich op Nero om recht. Zou hij daar veel verwachting van hebben gehad?
Jij gaat gemakshalve voorbij aan de 5 punten die ik noemde in mijn vorige post. Kun jij op een partij stemmen die actief zaken promoot die de HEERE een gruwel noemt en verbied?
PVV bestrijdt niet de Islam omdat ze de ware godsdienst wil bevorderen maar omdat ze de Islam ziet als gevaar voor hun hedonistische levenswijze.

Het beroep dat Paulus deed op de keizer/overheid heeft niets te maken met Wilders. Ook de Heere Jezus zei :geef de keizer wat van de keizer is. De les is dat wij geroepen worden om ook een goddeloze overheid te gehoorzamen.
(Romeinen 13).
De revolutionaire praat van Wilders (ook vandaag weer over de rechterlijke macht ) over onze overheid staat haaks op het christelijke gedachtengoed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

"Onvrede zaaien, tot haat aansporen, het niet houden aan Gods geboden (zie post Huisman)... Daar moeten we ons van distantiëren."
Helemaal eens hoor. Alleen hoe kan het dan dat de SGP bovenstaand gedrag wel gedoogd en deze partij wel als optie - de enige zelfs - wordt gezien? Hoe kan het dat, omwille van regeringsdeelname, een status quo van de kindermoord zou worden geaccepteerd door de SGP?

Ik kan ver meegaan met stellingname van @Huisman, @Helma, @Posthoorn en anderen. De klemmende, prangende vraag blijft bij mij wel dat de SGP zich er helemaal niet van distantieert. Zelfs zuur aanzien wordt minimaal gedaan.
En vooral daarom vind ik de reacties nogal hypocriet. Want let wel, niet de PVV heeft het homohuwelijk, de abortus etc. ingevoerd. Dat hebben de VVD (voorman is Rutte, juichend binnengehaald bij de SGP jongeren), D66, PvdA gedaan.

Ik bemerk - zeker op de manier zoals @Huisman het verwoord - een haat tegen de PVV die buitensporig is vergeleken met zijn afkeur van andere partijen. Die dezelfde goddeloosheid voorstaan en beoefenen.

ps @Helma: Wilders spoort zelfs volgens de rechter niet tot haat aan.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 dec 2016, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Mijn betoog wordt met veel versimpeling terzijde geschoven. Mijn argumentatie beperken tot "enkel haat en afschuw van de elite" is onterecht. Dat mag uiteraard maar dan is het SGP stemmen niet enkel symbolisch. Dan dient het ook als een legitimatie om zelf niet na te hoeven denken.
Kern van mijn argument is dat ik niet op een partij stem die - in al z'n goedwillende naïviteit - meehelpt de godsdienstvrijheid in dit land om zeep te helpen. Als dan een keizer nodig is om dat kwaad te weren dan stem ik daarop. Paulus beriep zich op Nero om recht. Zou hij daar veel verwachting van hebben gehad?
Jij gaat gemakshalve voorbij aan de 5 punten die ik noemde in mijn vorige post. Kun jij op een partij stemmen die actief zaken promoot die de HEERE een gruwel noemt en verbied?
Nee. Zie ook de vorige post.
huisman schreef:PVV bestrijdt niet de Islam omdat ze de ware godsdienst wil bevorderen maar omdat ze de Islam ziet als gevaar voor hun hedonistische levenswijze.
Dat begrijp ik ook wel :bobo
huisman schreef:Het beroep dat Paulus deed op de keizer/overheid heeft niets te maken met Wilders. Ook de Heere Jezus zei :geef de keizer wat van de keizer is. De les is dat wij geroepen worden om ook een goddeloze overheid te gehoorzamen.
(Romeinen 13).
De revolutionaire praat van Wilders (ook vandaag weer over de rechterlijke macht ) over onze overheid staat haaks op het christelijke gedachtengoed.
Ik gehoorzaam de goddeloze overheid toch door te stemmen straks? En Wilders heeft uiteraard groot gelijk dat hij zo ageert tegen de uitspraak. De bijbel zegt nergens dat het niet is toegestaan om de overheid op haar fouten te wijzen en Wilders is een gekozen vertegenwoordiger in het parlement die m.i. juist hiervoor is aangenomen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Curatorium »

Wim Anker schreef:Dat hebben de VVD (voorman is Rutte, juichend binnengehaald bij de SGP jongeren), D66, PvdA gedaan.
Dit heb je nu al een aantal keer benoemd en dit getuigt toch wel van behoorlijke vooringenomenheid. Op de SGP jongerendag is het de bedoeling dat er altijd iemand komt spreken/aanwezig is van buiten de christelijke politiek. Die krijgen na de geleverde bijdrage, zoals het hoort, een applaus of zoals jij het noemt 'gejuich'. Wat is het probleem?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

Curatorium schreef:
Wim Anker schreef:Dat hebben de VVD (voorman is Rutte, juichend binnengehaald bij de SGP jongeren), D66, PvdA gedaan.
Dit heb je nu al een aantal keer benoemd en dit getuigd toch wel van behoorlijke vooringenomenheid. Op de SGP jongerendag is het de bedoeling dat er altijd iemand komt spreken/aanwezig is van buiten de christelijke politiek. Die krijgen na de geleverde bijdrage, zoals het hoort, een applaus of zoals jij het noemt 'gejuich'. Wat is het probleem?
Deze reactie is een prachtig voorbeeld van de hypocrisie. Ook binnen de SGP.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Mara »

BJD schreef:Ik rol soms van verbazing van m'n stoel in dit topic.. :D
Ik ook.
Hoe kunnen sommige intelligente mensen zo blind zijn voor de gevolgen van hun stemkeuze.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
Curatorium schreef:
Wim Anker schreef:Dat hebben de VVD (voorman is Rutte, juichend binnengehaald bij de SGP jongeren), D66, PvdA gedaan.
Dit heb je nu al een aantal keer benoemd en dit getuigd toch wel van behoorlijke vooringenomenheid. Op de SGP jongerendag is het de bedoeling dat er altijd iemand komt spreken/aanwezig is van buiten de christelijke politiek. Die krijgen na de geleverde bijdrage, zoals het hoort, een applaus of zoals jij het noemt 'gejuich'. Wat is het probleem?
Deze reactie is een prachtig voorbeeld van de hypocrisie. Ook binnen de SGP.
Zet je kritische bril richting de SGP ook eens op richting PVV.
Dat de SGP soms te pragmatisch is heeft ook zeker niet mijn voorkeur. Ik zou graag zien dat ze weer meer een " getuigenis" partij werden.
Maar de SGP politici beginnen elke vergadering met het lezen uit Gods Woord en met gebed om wijsheid van boven. Laten wij voor deze mensen bidden die dagelijks aan het front staan en het echt niet makkelijk hebben.

Ik denk niet dat ik haat voel richting de PVV en haar leider en achterban. Jij schrijft mij dat wel toe.
Wel heb ik een afschuw van hun standpunten maar die is van dezelfde grote als de afschuw die ik voel bij veel standpunten van VVD/D66.
Wel vind ik dat de PVV gevaarlijker is vanwege zijn ondemocratische structuur. Niemand kan in deze partij zonder leden de leider corrigeren .
Maar als jij een pleidooi zou voeren om op de VVD te stemmen kreeg jij mij ook op jouw nek :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door helma »

De rechter sprak in dit geval niet over haat zaaien. Dat ging alleen over de uitspraak 'minder-minder'. Gezien alles wat Wilders zegt en tweet, vind ik dat hij wel haat zaait. Verder sluit ik me bij de andere reacties aan. Het verbaast me gewoon dat je er zo in staat, omdat je op andere momenten best heel rechtlijnig bent en wil gehoorzamen aan Gods Wooord.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:m.i. wordt de werkelijkheid miskent. Ik zie nog het gezicht voor me van Elbert Dijkgraaf in de 2e kamer toen de regering hem vertelde dat de door hem voorgestelde belastingverlichting voor gezinnen niet doorging omdat er - ten leste - een deal met D66 was gesloten. Het kwartje viel! Het kwartje dat de seculiere partijen een beetje folklore in de kamer best leuk vinden. Dat ze natuurlijk amicaal en aardig zijn tegen deze - in hun ogen - leuke variant van het openluchtmuseum in de 2e kamer. Maar dat dat natuurlijk niet wil zeggen dat ze serieus willen luisteren. "Integendeel Elbert! Doe niet zo raar! Dacht je nu echt dat we je serieus nemen omdat we vinden dat dhr. van der Staaij goed en ludiek kan speechen?" Ik zag dat dat kwartje ging vallen. Hij dacht dat hij wat had bereikt maar moest constateren dat hij zelfs nooit ook maar in de buurt is gekomen van serieus genomen worden met zijn voorstellen.
De rand van de afgrond is daarom helemaal niet overdreven. Als de seculiere partijen zich bij de volgende verkiezingen verenigen tegen Wilders dan zullen ze - naar ik verwacht - de vrijheid van onderwijs aanpakken. Ook de vrijheid van kerken om te zeggen wat denken te moeten zeggen zal worden aangepakt. Op die manier zullen ze proberen de onvrede te beteugelen. En het klimaat in NL is dusdanig dat christenen daar het eerst en het meest de dupe van zullen worden. Vergis je daar niet in!
Dit onderdeel van je kritiek op de SGP is ook grotendeels mijn mening, al ga ik (lang) niet zover dat daarom de SGP geen steun meer verdient.
Kun je toch nog eens uitleggen waaruit jouw gedachte voortkomt dat Wilders/PVV deze vrijheden gaat verdedigen?
Wim Anker schreef:Uiteraard is de keuze van voor de PVV een wanhoopspoging. In de hoop dat hij de joods-christelijke wortels wel serieus neemt. Dat hij de vrijheid serieus neemt.
Waarvan akte!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik heb niet het idee dat Wilders doel is de godsdienstvrijheid veilig te stellen. Artikel 6 van de grondwet luidt: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" De PVV gebruikt m.i. de term 'Joods-Christelijke wortels' alleen om zich af te zetten tegen buitenlanders. Hij heeft zelf niks met de Bijbelse normen en waarden. De dingen die hij zegt (en hoe hij ze zegt) staan haaks op de weg die de Bijbel ons wijst.
Dit zegt hij erover:
Wilders antwoordde: "Eén van de christelijke waarden is dat we op moeten komen voor ons eigen volk. We moeten ervoor waken dat ons land islamiseert. Daar zou iedere christen voor op moeten staan. Wat is er christelijker dan ervoor zorgen dat Nederland christelijke waarden behoudt? Als we niet opkomen voor ons eigen land en niet zeggen 'geen islam meer', dan verzeker ik u dat de christenen de eersten zullen zijn die geslachtofferd zullen worden door de islam. Dus, opkomen voor christelijke waarden betekent: geen nieuwe asielzoekers, nieuwe moskeeën en nieuwe imams."
Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie, wees Wilders op de inzet van kerken om asielzoekers op te vangen. Wilders: "Ik weet ook dat er mensen zijn, binnen en buiten kerken, die het wel goed vinden dat er asielzoekerscentra bij komen. Die mensen worden door iedereen in deze Kamer vertegenwoordigd, behalve door de PVV."

PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch herinnert zijn Twitter-volgers eraan dat Jezus, Abraham, Jakob en Mozes zelf vluchtelingen zijn geweest.
Bron: CIP
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten