Referendum 6 april Oekraine

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:Ik heb @Huisman en @Auto ook al gewezen op een soortgelijke constructie. Dan kan men met een gerust hart zijn stem uitbrengen in de wetenschap dat er goed over is nagedacht.
Beste Wim, hartelijk bedankt voor je advies, maar ik heb, nadat ik daar goed over nagedacht had, met een gerust hart gekozen om niet te gaan stemmen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Sheba »

Martijn schreef:Volgens mij zitten er hier op het forum nogal wat PVV-ers. :bobo
Opmerkelijk SGP en CU stemmen voor maar hier hoor ik ook een nogal fors nee geluid.
In de Bijbelbelt zitten vele nee stemmers. Klopt.
En voor de duidelijkheid. Ik ben geen PVV aanhanger.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

Sheba schreef:
Martijn schreef:Volgens mij zitten er hier op het forum nogal wat PVV-ers. :bobo
Opmerkelijk SGP en CU stemmen voor maar hier hoor ik ook een nogal fors nee geluid.
In de Bijbelbelt zitten vele nee stemmers. Klopt.
En voor de duidelijkheid. Ik ben geen PVV aanhanger.
Daarom is het wel opmerkelijk dat SGP en CU stemmers tegen zijn en deze partijen voor.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Reiziger »

Leerling schreef:Gisteren het tegen-rondje heel dik rood ingekleurd! Fantastisch dat ik niet de enige was. :)
Jammer dat sommigen meenden voor te moeten stemmen, maar dat mag ook in een democratie. Mooi dat jullie meegeholpen hebben met het geldig laten zijn van dit referendum. :super
Voor de thuisblijvers heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Het is je burgerrecht, die heb je nu verwaarloost. :fouet En daarnaast moeten deze mensen maar voor de rest hun mond houden. De kans om te spreken hebben ze laten liggen, dus achteraf ook geen kritiek of meningen geven over besluiten. :modo
Dus al zou er over onderstaand onderwerp een referendum komen, ga jij zeker stemmen?

http://nos.nl/artikel/2097181-commissie ... ubach.html
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Wim Anker »

@Sheba. Ik ben helaas niet capabel genoeg om jouw warrigheden te ontrafelen en te ontdoen van de fouten. Het spijt me. Please, verdiep je eens in de democratie.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Klavart »

Martijn schreef:Volgens mij zitten er hier op het forum nogal wat PVV-ers. :bobo
Opmerkelijk SGP en CU stemmen voor maar hier hoor ik ook een nogal fors nee geluid.
Dan kun je net zo goed zeggen dat er hier op het forum ook D66-ers zijn. :bobo
Net of je het altijd eens moet zijn met de standpunten van de SGP en CU.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Desiree »

Dacht ik al.

Ik vond trouwens de evaluatie van de NOS wel goed.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Sheba »

Vandaag in het RD een reactie van mr.dr.J.T. Van den Berg, Simon Polinder MA en prof. Dr. Roel Kuiper op het verschijnsel referenda.
Pagina 6.

- referendum is bij uitstek een uiting van de gedachte dat de volkswil regeert: de volkssoevereiniteit.
- het ondergraaft ons parlementaire stelsel.
- het is gevoelig voor beïnvloeding en manipulatie omdat vraagstelling vaak ongenuanceerd is.
- er zijn genoeg instrumenten om invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid.
- Het holt het ambt van een volksvertegenwoordiger uit. Wanneer bij complexe vraagstukken ineens gevraagd wordt naar de mening van burgers. Dat is hetzelfde wanneer een loodgieter bij een ingewikkelde klus aan de klant vraagt hoe hij het aan moet pakken.
-volkswil in stelling brengen leidt tot chaos; Bij ieder onderwerp kan de wil van het volk, al dan niet goed geïnformeerd, in stelling worden gebracht tegenover gekozen vertegenwoordigers, die ook geacht worden namens het volk te spreken.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

Klavart schreef:
Martijn schreef:Volgens mij zitten er hier op het forum nogal wat PVV-ers. :bobo
Opmerkelijk SGP en CU stemmen voor maar hier hoor ik ook een nogal fors nee geluid.
Dan kun je net zo goed zeggen dat er hier op het forum ook D66-ers zijn. :bobo
Net of je het altijd eens moet zijn met de standpunten van de SGP en CU.
Soms zou je dat wel denken.... ;)
Nogmaals beide partijen zijn voor en vooral de gemeenten waar SGP goed vertegenwoordigd is is een ruime meerderheid tegen en ook hier op het forum merk je dat. Wat dat betreft zit de achterban en partij niet op 1 lijn.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door modesto »

Martijn schreef:Nogmaals beide partijen zijn voor en vooral de gemeenten waar SGP goed vertegenwoordigd is is een ruime meerderheid tegen en ook hier op het forum merk je dat. Wat dat betreft zit de achterban en partij niet op 1 lijn.
Dit is inderdaad een belangrijke observatie. Als ik in de SGP-partijleiding zat, zou ik dit een zorgelijke ontwikkeling vinden. Je zag deze "disconnect" tussen partij en achterban ook tijdens de laatste provinciale-statenverkiezingen. Veel verstokte SGP-stemmers op dit forum merkten tot hun grote verbazing dat ze via de stemwijzers bij heel andere partijen uitkwamen. Nu is het zo dat relatief veel SGP-stemmers uit gewoonte op de SGP stemmen, maar met de opkomst van de "nieuwe refo" komt dat automatisme ook onder druk te staan.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:
Martijn schreef:Nogmaals beide partijen zijn voor en vooral de gemeenten waar SGP goed vertegenwoordigd is is een ruime meerderheid tegen en ook hier op het forum merk je dat. Wat dat betreft zit de achterban en partij niet op 1 lijn.
Dit is inderdaad een belangrijke observatie. Als ik in de SGP-partijleiding zat, zou ik dit een zorgelijke ontwikkeling vinden. Je zag deze "disconnect" tussen partij en achterban ook tijdens de laatste provinciale-statenverkiezingen. Veel verstokte SGP-stemmers op dit forum merkten tot hun grote verbazing dat ze via de stemwijzers bij heel andere partijen uitkwamen. Nu is het zo dat relatief veel SGP-stemmers uit gewoonte op de SGP stemmen, maar met de opkomst van de "nieuwe refo" komt dat automatisme ook onder druk te staan.
Dat is nog geen verkeerde observatie... denk ik dan, om ook wat onzekerheid te laten doorklinken. Absolute stellingen en gedachtegangen zijn immers uit de tijd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door alexv »

Interessant stuk http://www.parool.nl/opinie/de-politiek ... adliner.nl

bevestigd weer mijn visie, politiek is een vuil spel, in alle gevallen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door CvdW »

Sheba schreef:Vandaag in het RD een reactie van mr.dr.J.T. Van den Berg, Simon Polinder MA en prof. Dr. Roel Kuiper op het verschijnsel referenda.
Pagina 6.

- referendum is bij uitstek een uiting van de gedachte dat de volkswil regeert: de volkssoevereiniteit.
- het ondergraaft ons parlementaire stelsel.
- het is gevoelig voor beïnvloeding en manipulatie omdat vraagstelling vaak ongenuanceerd is.
- er zijn genoeg instrumenten om invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid.
- Het holt het ambt van een volksvertegenwoordiger uit. Wanneer bij complexe vraagstukken ineens gevraagd wordt naar de mening van burgers. Dat is hetzelfde wanneer een loodgieter bij een ingewikkelde klus aan de klant vraagt hoe hij het aan moet pakken.
-volkswil in stelling brengen leidt tot chaos; Bij ieder onderwerp kan de wil van het volk, al dan niet goed geïnformeerd, in stelling worden gebracht tegenover gekozen vertegenwoordigers, die ook geacht worden namens het volk te spreken.
Enkel vragen die ik hierbij wil aanvoeren:
1. Is het huidige parlementaire stelsel zo geweldig?
2. Genoeg instrumenten om invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid? Daarom zijn abortus, euthanasie, koopzondagen enz. nog steeds taboe in Nederland?

Het gebed eens rechtvaardige vermag veel. Gaan parlementariërs hardop voor in gebed in de Tweede/Eerste Kamer? Daar gaat een getuigenis vanuit! Hoe staat het ook al weer in Maleachi?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Sheba »

CvdW schreef:
Sheba schreef:Vandaag in het RD een reactie van mr.dr.J.T. Van den Berg, Simon Polinder MA en prof. Dr. Roel Kuiper op het verschijnsel referenda.
Pagina 6.

- referendum is bij uitstek een uiting van de gedachte dat de volkswil regeert: de volkssoevereiniteit.
- het ondergraaft ons parlementaire stelsel.
- het is gevoelig voor beïnvloeding en manipulatie omdat vraagstelling vaak ongenuanceerd is.
- er zijn genoeg instrumenten om invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid.
- Het holt het ambt van een volksvertegenwoordiger uit. Wanneer bij complexe vraagstukken ineens gevraagd wordt naar de mening van burgers. Dat is hetzelfde wanneer een loodgieter bij een ingewikkelde klus aan de klant vraagt hoe hij het aan moet pakken.
-volkswil in stelling brengen leidt tot chaos; Bij ieder onderwerp kan de wil van het volk, al dan niet goed geïnformeerd, in stelling worden gebracht tegenover gekozen vertegenwoordigers, die ook geacht worden namens het volk te spreken.
Enkel vragen die ik hierbij wil aanvoeren:
1. Is het huidige parlementaire stelsel zo geweldig?
2. Genoeg instrumenten om invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid? Daarom zijn abortus, euthanasie, koopzondagen enz. nog steeds taboe in Nederland?

Het gebed eens rechtvaardige vermag veel. Gaan parlementariërs hardop voor in gebed in de Tweede/Eerste Kamer? Daar gaat een getuigenis vanuit! Hoe staat het ook al weer in Maleachi?
Ad 1) Nee. Zie alleen al de vele partijen.... Het is nu al bijna onmogelijk om goed te regeren. Wordt het met referenda niet nog moeilijker?
Ad 2) Ja. Helaas zijn de mensen die bij het Woord willen blijven in de minderheid. Dat is terug te zien in de verschillende partijen. En daardoor ook in de wetgeving.

Ik vraag mij af; Stel je doet een referendum t.o.v. bijv. Abortus etc. Of dan ineens blijkt dat de meerderheid van de bevolking nee stemt. En abortus dus verboden moet en zal worden. Ik vrees van niet.

Gebed. Er wordt in kerken, maar ook in de onderlinge samenkomsten van de partijen gebeden. In de eerste en tweede kamer naar mijn weten niet. Is daar eigenlijk wel ruimte voor? Geen idee.

Ik weet wel dat van der Staaij en eerder van der Vlies getuig(d)en met het Woord.

Hoe deed Daniël dat in Babel? Ging hij hardop in gebed voor bij koning Nebukadnezar?
Plaats reactie