De nivelleringspolitiek

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door DDD »

@Orchidee:
Als dat niet mogelijk is, is het niet verstandig om een huis te kopen. Dan kun je de risico's daarvan niet dragen. Denk aan paalrot of andere vervelende extra kostenposten.

Je betaalt huur voor je huis en daar krijg je maandelijks woongenot voor terug. Dat is een prima afspraak, zij het dat huizen huren in het Nederlandse fiscale stelsel niet erg aantrekkelijk wordt gemaakt.

Met het huren van een huis van de bank is op zich niets mis, ware het niet dat woningbouwcorporaties betrouwbaarder partners zijn, in mijn ogen. In ieder geval is het over het algemeen het beste om dingen te kopen zonder daarvoor te lenen. Voor een huis is dat voor veel mensen niet mogelijk, maar dan nog betaal je bij 5 procent rente veel meer voor het huis dan je anders zou doen. Geld lenen kost nu eenmaal geld. En bij een hypotheek ben je bovendien zelf ook de drager van het economisch risico van het huis. Als je in de Randstad woont, en die komt onder water te staan door de zeespiegelstijging, wat me verder niet heel aannemelijk lijkt, maar dat doet voor het voorbeeld niet zo ter zake, dan maakt het nogal verschil of je huurt of in een koophuis woont. Je draagt ook het risico. Kijk naar de discussies over paalrot. Het is dus echt wel een wezenlijk verschil of je huurt of geld van de bank leent.

Maar een hypotheek van een ton op een huis dat 3 ton waard is, is vanuit erfenissen bekeken zo gek nog niet. Die hypotheek zou je dan echter het beste aan je kinderen kunnen verstrekken. Dan heb je er samen profijt van. En als de huizenprijzen halveren, heb je nog ruimte over.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:En als dat niet mogelijk is :quoi
Huis verkopen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

Laat maar.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Laat maar.
Euhm... laat maar? Ik praat uit eigen ervaring.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

Eigen ervaring??? vertel...
Iemand koopt 20 jaar geleden een huis, heeft altijd netjes rente betaald en iets afgelost, door inkomensverandering kan diegene de overige 100.000 euro niet meer aflossen en blijft tot in lengte van dagen in datzelfde huis wonen maar betaald alleen rente, waarom moet je dan je huis verkopen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door eilander »

Luther schreef:
refo schreef:Opeens is het modieus om je hypotheek af te lossen.
Dat lijkt me niet alleen modieus, maar ook gewoon verstandig. Schulden aflossen is je verantwoordelijkheid nemen. Bovendien: een betere pensioenvoorziening dan een afgelost huis is er niet.
Nu ja, modieus... Tegenwoordig kun je niet voor het volledige bedrag een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, dus in die zin lost iedereen (die tegenwoordig een huis koopt) af.

Verder zie ik niet direct in waarom je nu zo nodig (veel) extra zou moeten aflossen. Als je normaal aflost, lost het probleem zich normaal gesproken ook "vanzelf" op: over de totale looptijd van 30 jaar doet de inflatie + waardestijging zijn werk.

Ik ben het wel eens met het feit dat een 100%-aflossingsvrije hypotheek, zoals die vroeger bestond, geen verstandige keus is. En verder is het verhaal natuurlijk wel anders als je 5 jaar in een huis wil wonen en dan weer wil verhuizen.

Maar het tegenovergestelde: 100% aflossen vind ik niet nodig voor de langere termijn.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door PvS »

WimA schreef:Ik krijg helemaal geen vakantiegeld.
Hoef ik ook niet in te leveren denk ik dan maar.
:huhu
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Eigen ervaring??? vertel...
Iemand koopt 20 jaar geleden een huis, heeft altijd netjes rente betaald en iets afgelost, door inkomensverandering kan diegene de overige 100.000 euro niet meer aflossen en blijft tot in lengte van dagen in datzelfde huis wonen maar betaald alleen rente, waarom moet je dan je huis verkopen?
Dat je in zo'n situatie je huis zou moeten verkopen, is echt onzin vind ik. Ik ga er daarbij van uit dat de waarde van het huis wel de restschuld overstijgt, ook in een situatie dat je je huis snel zou willen verkopen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door DDD »

In Japan hebben ze al meer dan een decennium geen inflatie, maar deflatie, en zijn de prijzen van onroerend goed toch enorm gedaald. Dus ik vind dit wel een wat rooskleurige manier van kijken.

Wie zegt dat de huizenprijzen na het overlijden van de babyboomers over een jaar of 15 niet halveren? Ik verzin maar iets. Schulden zijn altijd gevaarlijk, omdat je in de macht van de bank bent. Hoewel geld uitlenen aan de bank natuurlijk ook het risico meebrengt dat je het niet terugziet, maar dat gebeurt tot op heden niet vaak.

Dus op inflatie en waardestijging zou ik zeker niet te vast rekenen. Het verstrekken van hypothecaire leningen is bepaald geen liefdadigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door eilander »

DDD schreef:In Japan hebben ze al meer dan een decennium geen inflatie, maar deflatie, en zijn de prijzen van onroerend goed toch enorm gedaald. Dus ik vind dit wel een wat rooskleurige manier van kijken.

Wie zegt dat de huizenprijzen na het overlijden van de babyboomers over een jaar of 15 niet halveren? Ik verzin maar iets. Schulden zijn altijd gevaarlijk, omdat je in de macht van de bank bent. Hoewel geld uitlenen aan de bank natuurlijk ook het risico meebrengt dat je het niet terugziet, maar dat gebeurt tot op heden niet vaak.

Dus op inflatie en waardestijging zou ik zeker niet te vast rekenen. Het verstrekken van hypothecaire leningen is bepaald geen liefdadigheid.
Je laatste zin snap ik niet. Wie heeft een beroep gedaan op liefdadigheid van banken?

Natuurlijk heb je gelijk dat er risico's zijn. Tegelijkertijd vind ik het risico van deflatie en waardehalvering niet zo groot dat we daarom veel extra zouden moeten aflossen.

Als ik genoeg financiële ruimte heb, los ik ook af. Maar ik ga er nu niet extra op bezuinigen; extra reden daarvoor is nog dat het vroeger niet zo heel moeilijk was om extra hypotheek te krijgen bij grote onverwachte uitgaven. Dat was weliswaar consumptief (en dus rente niet aftrekbaar), maar toch was het mogelijk. Die mogelijkheid is nu wel ernstig beperkt, denk ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Eigen ervaring??? vertel...
Iemand koopt 20 jaar geleden een huis, heeft altijd netjes rente betaald en iets afgelost, door inkomensverandering kan diegene de overige 100.000 euro niet meer aflossen en blijft tot in lengte van dagen in datzelfde huis wonen maar betaald alleen rente, waarom moet je dan je huis verkopen?
Ik doelde op de situatie dat je eigen situatie verandert waardoor je het huis dat je bewoont niet meer financieel kan opbrengen. Dan zit er niets anders op dan het huis te verkopen, toch? Bijlenen maakt de ellende alleen maar groter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:In Japan hebben ze al meer dan een decennium geen inflatie, maar deflatie, en zijn de prijzen van onroerend goed toch enorm gedaald. Dus ik vind dit wel een wat rooskleurige manier van kijken.

Wie zegt dat de huizenprijzen na het overlijden van de babyboomers over een jaar of 15 niet halveren? Ik verzin maar iets. Schulden zijn altijd gevaarlijk, omdat je in de macht van de bank bent. Hoewel geld uitlenen aan de bank natuurlijk ook het risico meebrengt dat je het niet terugziet, maar dat gebeurt tot op heden niet vaak.

Dus op inflatie en waardestijging zou ik zeker niet te vast rekenen. Het verstrekken van hypothecaire leningen is bepaald geen liefdadigheid.
Je laatste zin snap ik niet. Wie heeft een beroep gedaan op liefdadigheid van banken?

Natuurlijk heb je gelijk dat er risico's zijn. Tegelijkertijd vind ik het risico van deflatie en waardehalvering niet zo groot dat we daarom veel extra zouden moeten aflossen.

Als ik genoeg financiële ruimte heb, los ik ook af. Maar ik ga er nu niet extra op bezuinigen; extra reden daarvoor is nog dat het vroeger niet zo heel moeilijk was om extra hypotheek te krijgen bij grote onverwachte uitgaven. Dat was weliswaar consumptief (en dus rente niet aftrekbaar), maar toch was het mogelijk. Die mogelijkheid is nu wel ernstig beperkt, denk ik.
Niemand doet een beroep op de liefdadigheid van banken, maar er zijn wel mensen die daar veel vertrouwen in hebben. Er was iemand die stelde dat huren van de bank min of meer gelijk stond in risico met het huren van een woningbouwcoöperatie. Dat betwijfel ik erg.

Ik vind het tamelijk onaannemelijk dat de huizenprijzen de komende 20 jaar structureel zullen stijgen. Dat is een verschil in inschatting, en het is erg moeilijk hard te maken/ in te schatten. Ik heb vanaf 1997 verwacht dat de huizenprijzen gingen dalen, maar dat duurde toch nog tot 2007, terwijl ze nu alweer lijken te stabiliseren, althans, in de Randstad.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Mara »

Luther schreef:
refo schreef:Opeens is het modieus om je hypotheek af te lossen.
Dat lijkt me niet alleen modieus, maar ook gewoon verstandig. Schulden aflossen is je verantwoordelijkheid nemen. Bovendien: een betere pensioenvoorziening dan een afgelost huis is er niet.
Hoe bedoel je dat dan, zolang je in dat huis blijft wonen, heb je hooguit lagere maandlasten.
Pas als je het gaat verkopen en het is meer waard dan je er voor betaald hebt, zou het een leuke extra verdienste kunnen zijn, maar een eigen huis wordt wel als bezit gezien, bij je spaargeld geteld, dus extra belast!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Fjodor »

DDD schreef: Niemand doet een beroep op de liefdadigheid van banken, maar er zijn wel mensen die daar veel vertrouwen in hebben. Er was iemand die stelde dat huren van de bank min of meer gelijk stond in risico met het huren van een woningbouwcoöperatie. Dat betwijfel ik erg.

Ik vind het tamelijk onaannemelijk dat de huizenprijzen de komende 20 jaar structureel zullen stijgen. Dat is een verschil in inschatting, en het is erg moeilijk hard te maken/ in te schatten. Ik heb vanaf 1997 verwacht dat de huizenprijzen gingen dalen, maar dat duurde toch nog tot 2007, terwijl ze nu alweer lijken te stabiliseren, althans, in de Randstad.
De hypotheekrenteaftrek wordt langzaam aan verminderd. Zou de prijzen ook weer moeten drukken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

Luther schreef:
Orchidee schreef:Eigen ervaring??? vertel...
Iemand koopt 20 jaar geleden een huis, heeft altijd netjes rente betaald en iets afgelost, door inkomensverandering kan diegene de overige 100.000 euro niet meer aflossen en blijft tot in lengte van dagen in datzelfde huis wonen maar betaald alleen rente, waarom moet je dan je huis verkopen?
Ik doelde op de situatie dat je eigen situatie verandert waardoor je het huis dat je bewoont niet meer financieel kan opbrengen. Dan zit er niets anders op dan het huis te verkopen, toch? Bijlenen maakt de ellende alleen maar groter.
Wie heeft het over BIJlenen :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie